Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Nou de titel zeg al een hele hoop vind ik.
Maar nu eerst nog even een verhaaltje er omheen.
Ik ben voor me toekomstige NAS opzoek naar een mobo met zoveel mogelijk SATA 2 aansluitingen. (Sata 3 mag natuurlijk ook ;) )
Nu is er recentelijk niet zo'n topic voorbij gekomen volgens de search. Het topic wat het meest in de buurt van mijn vraag kwam was: Moederbord met >8 SATA poorten?
En via google kwam ik dit bord tegen. GA-EP45-DS5
Een leuk moederbord alleen is deze aardig aan de prijs en dat zal vooral komen door de features welke ik totaal niet nodig heb. Zoals 2x PCI-E 16x. Maar 2x NIC met tearing mogelijkheid is wel een + Daarnaast had ik eigenlijk een oplossing op AMD gebied in gedachte omdat hier makkelijker energiezuinige cpu's voor te vinden zijn.

De reden van onboard video lijkt me duidelijk. 1: scheelt in de kosten van aanschaf losse GPU 2: scheelt in de energie opname..

Nu zijn de bordjes met onboard video die ik tegen kom meestal alleen maar voorzien van 4 sata aansluitingen. Dit is voor mij echt te weinig omdat ik later aardig van plan ben uit te breiden en ik minder voel voor een insteek oplossing. Ik ben van plan of JBOD te gaan draaien of RAID 5 (niet via mobo controller (faik raid) maar via software raid).

Wie helpt me met goede suggesties.

Kwam net ook nog deze tegen: GA-MA790FXT-UD5P (zie ook product koppling boven..) maar ook wederom geen onboard video en "minder goedkoop"

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 12-06-2009 21:46 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Er zijn geen goedkope bordjes met 8+ SATA aansluitingen. Dit komt omdat dit een echte niche markt is. Het zijn alle de (semi)-highend moederborden die er extra SATA-controllers bij krijgen en geen van huidige chipsets (AMD, Intel of Nvidia) heeft meer dan 6 SATA poorten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gigabyte -ds3r borden (of eigenlijk -***r), maar ik heb geen idee of dr bij zitten met onboard video..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarom niet gewoon een low profile SATA PCI kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Sefyu schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:44:
Waarom niet gewoon een low profile SATA PCI kaartje?
Mocht het kaartje kapot gaan dan moet ik een identiek kaartje hebben om eventuele raid 5 te rebuilden ook al is het softwarematig geregeld. En een 8 poorts Sata kaartje (bij 6 poorts mobo) is dan het segment waar ik naar kijk en die zijn ook aardig aan de prijs want ik kijk direct naar PCI-E kaartjes.
En ik vind dat ze dan wel minimaal PCI-E 4x moeten hebben omdat je anders heel erg aan doorvoer snelheid ben gelimiteerd. ( PCI-E 1x = 150MB/s dat trekken 2 hd's al vol.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Een idee is misschien om naar oude hardware te kijken, zoals bijvoorbeeld s939 moederborden. Ik heb zelf een A8N-SLI deluxe in mijn server zitten, en die heeft 8 SATA poorten. Ook de DFI cfx3200dr heeft 8 poorten, maar ze hebben allebij dan weer geen onboard video. Dat is volgens mij ook niet nodig, bij het configureren van je nas kun je er even een videokaartje insteken, die haal je er daarna uit en vanaf dan kun je alles via remote ssl doen.

Ik denk dat je net iets te hoge eisen stelt, voor 'goedkoop' vind je niet zo gauw een 8+ satapoorts mobo met onboard video.

Trouwens, PCIe 1x is 250MB/s, dat halen twee standaard harde schijven niet hoor ;)

Edit: wat je natuurlijk ook kunt doen, is een stokoude videokaart kopen, zoals een S3 2mb ofzo. Die verbruiken nagenoeg geen stroom, en je kunt ze gewoon in een leeg pci poortje prikken. Heb je toch video :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rian op 13-06-2009 08:55 . Reden: idee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Aan het einde wil ik wel alles via remote gaan doen. Maar wist niet zeker of het mobo gaat zuren bij het missen van een GPU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Dat doet ie :), een moederbord heeft een GPU nodig, anders wilt hij niet POSTen (bij mij teminste). Uit eindelijk heb ik gewoon een oertijd GPU (zonder enige koeling :P) erin geprikt en werkt perfect.
De besturing doe remote via LogMeIn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Tommasso schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:11:
Dat doet ie :), een moederbord heeft een GPU nodig, anders wilt hij niet POSTen (bij mij teminste). Uit eindelijk heb ik gewoon een oertijd GPU (zonder enige koeling :P) erin geprikt en werkt perfect.
De besturing doe remote via LogMeIn.
Achwelnee man, een GPU is niet nodig. Zolang er maar een beetje geheugen en een processor op het moederbord zit, start een systeem prima. In 'echte' servers zit toch ook nooit een gpu :) Hooguit een onboard chipje. Die van mij doet het iig ook al maanden zonder videokaart, geen probleem. Ik ben bang dat er dan wat mis is met je setup, tommasso ;)
Je zou je videokaart er gewoon ten allen tijde uit moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:04
Rian schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:15:
[...]

Achwelnee man, een GPU is niet nodig. Zolang er maar een beetje geheugen en een processor op het moederbord zit, start een systeem prima. In 'echte' servers zit toch ook nooit een gpu :) Hooguit een onboard chipje. Die van mij doet het iig ook al maanden zonder videokaart, geen probleem. Ik ben bang dat er dan wat mis is met je setup, tommasso ;)
Een videokaart is niet nodig, echter heb je een probleem wanneer het bios een videokaart verwacht, en deze niet vindt.
klaasbram schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 08:14:
[...]

Mocht het kaartje kapot gaan dan moet ik een identiek kaartje hebben om eventuele raid 5 te rebuilden ook al is het softwarematig geregeld. En een 8 poorts Sata kaartje (bij 6 poorts mobo) is dan het segment waar ik naar kijk en die zijn ook aardig aan de prijs want ik kijk direct naar PCI-E kaartjes.
En ik vind dat ze dan wel minimaal PCI-E 4x moeten hebben omdat je anders heel erg aan doorvoer snelheid ben gelimiteerd. ( PCI-E 1x = 150MB/s dat trekken 2 hd's al vol.)
Waarom denk je dat je een identiek kaartje nodig gaat hebben? De meeste software raid oplossingen vinden de HDD's in de array ook wel als ze ineens op een andere poort zitten namelijk. Ik zie niet zo snel problemen.

Ik zou even kijken bij supermicro, de AOC-USAS-L8i bijvoorbeeld heeft 8 SATA poorten en kost ongeveer 130 euro. Steek dit in your average AMD plank met een simpele CPU, et viola.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

[...]

PCIe 1.0 is per lane 250MB/sec.
2.0: 500MB/sec
3.0: 1GB/sec

Wat betreft een RAID kaart, wanneer deze defect is, kun je gewoon een andere gebruiken, mits deze van hetzelfde merk is én niet ouder dan de defecte kaart.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Rian schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:15:
[...]

Dan ligt het misschien aan mijn moederbord, maar ik heb dit al met 2 moederborden geporbeerd en allebei willen ze niet booten wanneer er geen videokaart is :(.
Denk dat de kans groot is dat het 8poortne moederbord ook gewoon een GPU verwacht en een POST error geeft.

Denk dat het iig verstandig is om er rekening mee tehouden, zover ik weet zijn er alleen enkele server en embed moederborden die zonder GPU willen booten.

(tenzij dit een of andere bios optie is, dan kan ik mijn thuisserver nog wat zuiniger maken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Koop dan direct twee of drie identieke kaartjes, dan heb je spares. Dat lijkt me nog steeds goedkoper dan zo'n UD5P moederbord? :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zolang je de (indien aanwezige) raid-functie van het kaartje niet gebruikt zit er geen verschil tussen de s-ata aanlsuiting van zo'n kaartje en van het mainboard. Met een simpel twee of vierpoorts pci-e kaatrje en de op de meeste moederborden aanwezige zes poorten heb je toch meer dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Hacku je bent me topic hier dus ook tegen gekomen ;)

Verder over de aanschaf van losse 8poorts Sata kaart.
De goedkoopste die ik ben tegen gekomen is de Ciprico RAIDCore RC5210-08 maar ja als ik daar op google zie ik heel veel hits mbt drivers voorbij komen. En de officiele site is down, voor mij genoeg redenen om daar niet voor te gaan. Daarnaast is de eerst volgende 8poorts kaart (SAS) gelijk 110 euro en dan is de overweging voor een duurder moederbord weer wel gerechtvaardigd.

Zit dus bijna niets anders op dan voor een duurde mobo te gaan mits de test die Hacku voor me vanavond gaat doen positief uit valt natuurlijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:42
Binnen 10 minuten gevonden met Google motherboard sata 8x:
pricewatch: MSI P45 NEO3-FR met 8x SATA-300 vanaf € 83,45.

Ook Abit heeft nog moederborden met 8x en 9x SATA, maar deze kan ik niet in de pricewatch te terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

* Waarom is het falen van een kaart een probleem om te rebuilden en het falen van het moederbord niet? Een moederbord is veel complexer als een simpel SATA kaartje dus de kans dat een moederbord faalt is theoretisch veel hoger als een enkel kaartje.
*
PCI-ex x1 is 250MBps
PCI-ex 2.0 x1 is 500MBps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@ hierboven, een losse 8 poorts kaart kost ook al zo'n 100 euro en daarvoor vind je ook goede moederborden voor (als je 40 euro erbij rekent voor een simpel mobo).
TweakPino schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 13:43:
Binnen 10 minuten gevonden met Google motherboard sata 8x:
pricewatch: MSI P45 NEO3-FR met 8x SATA-300 vanaf € 83,45.

Ook Abit heeft nog moederborden met 8x en 9x SATA, maar deze kan ik niet in de pricewatch te terugvinden.
Omdat me initiële vraag was i.c.m. onboard video heb ik niet alle mobo's genoteerd die 8x sata2 hadden en geen onboard video. En daarnaast wil ik 1x PCIe slot vrij houden welke minstens 4x moet zijn. Dit omdat ik in de toekomst waarschijnlijk een wat serieuzere RAID kaart in gaat komen. Het geheel moet namelijk upgrade-baar wezen en ff mee kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 13-06-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:42
klaasbram schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 13:56:
[...]

Omdat me initiële vraag was i.c.m. onboard video heb ik niet alle mobo's genoteerd die 8x sata2 hadden en geen onboard video. En daarnaast wil ik 1x PCIe slot vrij houden welke minstens 4x moet zijn. Dit omdat ik in de toekomst waarschijnlijk een wat serieuzere RAID kaart in gaat komen. Het geheel moet namelijk upgrade-baar wezen en ff mee kunnen.
OK, deze dan: pricewatch: Asus P5BV-C/4L of pricewatch: Asus P5BV-C/4L? (dubbele entry in de pricewatch) 8x SATA-300, 3x PCI, PCI-e 8x, PCI-e 16x, 4x LAN 1Gbps en D-Sub (VGA) :). Helaas wel vanaf € 153,40 :(.

EDIT: Hmm, PCI-E x8 is maar x1 en PCI-E x16 is maar x8 volgens Asus website :(

[ Voor 16% gewijzigd door TweakPino op 13-06-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40
Waarom niet gelijk een serieuze RAID-kaart? Dat scheelt geld uitgeven aan een duur moederbord, want met een goede RAID-kaart hoeft je geen RAID meer op je moederbord te hebben. Eenvoudige moederborden met onboard video zijn niet zo moeilijk te vinden en vrij goedkoop. Dan heb je sowieso een 4x (eerder 16x) PCIe slot over.
Tuurlijk kan een RAID-kaart stuk, maar dat kan een moederbord ook. Het lijkt me een stuk eenvoudiger om zo'n RAID-kaart te vervangen dan een moederbord. En zoals gezegd, je kan ook software raid draaien op zo'n kaart hoewel dat wel zonde is van de performance.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voordeel van software raid is dat je dan bv alleen een nieuw mobo nodig hebt en dan voor je array kunt importeren. Bij een hardware RAID oplossing is dat een stuk lastiger. En een goede RAID kaart heb je niet voor onder de 300 euro en de performance a 500MB in RAID 5 sequentieel is ook overbodig omdat je dat niet trekt met GBit LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Even een kleine update en voor mij is dit topic daarmee eigenlijk ook verder nutteloos geworden ;)

Ik heb voor een schappelijke prijs € 309 een 16 kanaals SATA 2 IOC kaart kunnen bemachtigen en ga daarom nu kijken naar een meer standaard IGP bordje (AM2 ivm energie zuinige cpu's)
Deze bordtje hebben vaak nog 6x sata onboard en zo zou ik aardig vooruit moeten kunnen in de toekomst ;)

Pagina: 1