Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-09 20:51
Tweakers,

Ik moet een verbinding tot stand brengen tussen 2 gebouwen waar ik in een gangenstelsel 175 meter cat kabel nodig ben, hemelsbreed is dit misschien maar 100 meter. Vandaar dat ik graag wireless wil toepassen. De muren in de gebouwen zijn erg wlan beperkend. De linksys wlan router die er nu staat heeft maar 30 meter bereik door 3 dikke muren.

Ik wil graag 2x een Engenius EOC2610 kopen, echter alleen als het voor mijn toepassing geschikt is.
Klopt het als ik de Engenius EOC2610 in de client bridge modus zet dat ik er vervolgens een switch aan kan hangen?Ik wil dus op beide daken een EOC2610 plaatsen. Line of sight moet mogelijk zijn met wat capriolen.
Kan 1 muur ertussen ook problemen opleveren?

Verder zit ik nog met de vraag:
Hoe werkt dat power over ethernet verhaal, de techniek ken ik. Echter ben ik benieuwd hoe dit in z’n werk gaat als de router geen POE heeft. Er moet namelijk al een CAT5 kabel van de router naar de EOC2610 lopen voor datacommunicatie.

http://www.wifishop.nl/pr...oint-bridge-802-11b-g.htm voor meer info over het Engenius apparaat

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je hier even kijkt hoe een POE-injector (die er std bij zit) er uit ziet dan is je vraag gelijk beantwoord. Die injector is dus gewoon een kastje dat je tussen je switch en je Engenius in hangt waardoor laatstgenoemde van stroom word voorzien.

Een line of sight is eigenlijk wel noodzakelijk voor een stabiele verbinding, maar gezien het vermogen en de hoge gain antenne die in het apparaat zit LIJKT een muur weinig problemen op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks, voor de uitleg/hint

Kom er nu zelf ook net achter dat ik wat te moeilijk zat te denken met een client bridge e.d. ik kan hem gewoon als AccessPoint inzetten natuurlijk met daarachter een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Ik zou hem persoonlijk niet in AP mode zetten maar inderdaad een bridge tussen beide opzetten zodat je minder gauw last zult hebben van derden die gebruik willen maken van die AP's waardoor men eventueel in je netwerk(en) kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Xorsist schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:01:
Ik zou hem persoonlijk niet in AP mode zetten maar inderdaad een bridge tussen beide opzetten zodat je minder gauw last zult hebben van derden die gebruik willen maken van die AP's waardoor men eventueel in je netwerk(en) kan komen.
Hmz zit idd wel een kern van waarheid in, maar ik denk dat het op deze locatie wel mee zal vallen, middle of nowhere in oost duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
Jou netwerk, jou keuze, jou verantwoording ;) Ik zou zeggen better safe than sorry maar goed wie ben ik :P

En daarbij als je beide in AP mode gaat zetten, hoe willen ze dan met elkaar gaan verbinden? Je zult voor het doel dat je voor ogen hebt beide wel in bridge mode MOETEN zetten anders heb je 2 mooie AP's maar nog steeds geen verbinding tussen beide gebouwen.

[ Voor 55% gewijzigd door Xorsist op 13-06-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33
Hoeveel bandbreedte heb je nodig?

En loopt er geen bekabeling die je kan gebruiken?

Ik zou wifi echt als noodoptie gebruiken. Mijn voorkeur is om, als de kabellengte een probleem is, en je geen switch oid ertussen kunt plaatsne, om te kijken naar vdsl of vergelijkbare producten).

Devolo heeft hele leuke producten waarmee je tot 1.5km kunt overbruggen met prima snelheden (ook een 2-aderig telefoonsnoertje is al bruikbaar tot 400m)

http://www.devolo.com/bus...oduct-presentation_1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
DJSmiley schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:25:
Hoeveel bandbreedte heb je nodig?

En loopt er geen bekabeling die je kan gebruiken?

Ik zou wifi echt als noodoptie gebruiken. Mijn voorkeur is om, als de kabellengte een probleem is, en je geen switch oid ertussen kunt plaatsne, om te kijken naar vdsl of vergelijkbare producten).

Devolo heeft hele leuke producten waarmee je tot 1.5km kunt overbruggen met prima snelheden (ook een 2-aderig telefoonsnoertje is al bruikbaar tot 400m)

http://www.devolo.com/bus...oduct-presentation_1.html
Ik wil het netwerk gaan gebruiken voor remote desktop. Eigenlijk vanuit nederland naar beide pc's die daar staan. 1pc was zeker werkbaar(zit meteen na de router).

De andere is er later bijgekomen en is via JAWEL een vdsl lijn verbonden naar de eerstgenoemde pc. Deze hapert op het lokale netwerk al met remote desktop. Het is geen Devolo product maar iets vergelijkbaars door een oost duits ICT bedrijf(je) geïnstalleerd, kwaliteit van de 2 aderige kabel weet ik dan ook niet.

[gedeeltelijk offtopic]
Ook speelt het hoge aantal bliksem inslagen mee in de keuze. 6 telefoon centrales in 4 jaar kapot. Tijdje goed geweest(1 jaar schadevrij) nadat ik een APC kastje tussen de NT1 en de centrale had geplaatst. Nu een andere centrale met geïntegreert ADSL modem, even vergeten dat er nu 2 kabels(vanaf splitter) de centrale inlopen, meteen weer raak natuurlijk. Moet nog iets zien te vinden wat vóór die splitter erop kan om alles erachter te beschermen.[/gedeeltelijk offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Denk dat het wel gaat werken als je twee van die apparaten plaatst met een redelijke LOS. Eventueel zou je ook nog kunnen kiezen voor losse accespoints van senao (die dus binnen komen te staan) en dan losse richtantennes aan. Daarmee kun je het singaal nog meer bundelen en heb je nog minder bereik op plaatsen waar je geen bereik wilt hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door ik222 op 13-06-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
ik222 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:09:
Denk dat het wel gaat werken als je twee van die apparaten plaatst met een redelijke LOS. Eventueel zou je ook nog kunnen kiezen voor losse accespoints van senao (die dus binnen komen te staan) en dan losse richtantennes aan. Daarmee kun je het singaal nog meer bundelen en heb je nog minder bereik op plaatsen waar je geen bereik wilt hebben.
Ik snap je gedachte. Die EOC2610 dingen hebben nog een aansluiting voor een omnia antenne. Mochten ze in de toekomst gaan moderniseren en het notitieblok inruilen voor een pda dan plaats ik er wel een omni antenne op. Bedankt voor jullie reactie's over 2 weken hoop ik het te kunnen realiseren. Laat jullie de uitkomst wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ok eindelijk, het werkt :)
Het lijkt goed te werken.
Nog een resterende vraag zijn onderstaande waardes goed? Of moet ik ze beter uitrichten?
Current noise level -109 dBm
Signal strength -59 dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kickje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
-109dBm is volgens mij niet optimaal als noise level maar als het goed werkt zou ik er gewoon van afblijven. Welke snelheden haal je over de verbinding?
Pagina: 1