overclocken nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views

• beestje123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
goedendag

ik heb een klein probleem.. ik wil mijn pc overclocken alleen weet niet hoe hij stabiel kan draaien ect..

speccs

amd phenom 2 955 (3.2 ghz)
gigabyte ma790fxt-ud5p
700 watt voeding coolermaster
artic cooler freezer extreme
4 gb ddr 3 1600 geheugen.

hij sta nu op 3.5 geclocked.. maar als ik hem met prime 95 stressed wordt hij 65 graden. dit lijk mij warm voor 300 mhz omhoog..

op mijn bord kan is buss frequency aanpassen(15 mhz) maar ook per 100 mhz.. wat is handiger om te doen?

ik hoor graag :)

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:45
zit de koeler goed vast? zit er 1.5 tot 2 rijstkorrels aan koelpasta op?

• beestje123
vriend van mij heeft de cooler vastgemaakt.. standaard koelpasta van de cooler die erop zat zit erop dus genoeg pasta neem ik aan. kooler moet goed vast zitten.. we kregen hem moeilijk op de socket geklickt (am3) en daarna de scroeven goed vast gedraaid.. heb hem nu stabiel op 65 graden(na 2 uur draaien) 3.55 ghz. alleen ik heb mensen gezien die gewoon via air cooling rond 4.0 ghz kunnen krijgen..

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Die cooler is niet goed genoeg voor een super-cpu als deze ne al zeker als je deze gaat oc'en.
Ik zou eens gaan kijken naar een andere koeler, zoals cooler master z600+2fans, scythe mugen2, thermalright 120 extreme.

• beestje123
maar deze cooler stond best goed aangeschreven.. maar weten jullie misschien waarom ik een BOSD krijg als hij op 3.7 geklocked is?? is hij dan te warm ofzo?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

merijntjuh schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:35:
zit de koeler goed vast? zit er 1.5 tot 2 rijstkorrels aan koelpasta op?
Waaro zou je anderhalf tot twee maal zoveel de aangeraden hoeveelheid gebruiken?

More is less in dit geval.

Verwijderd

beestje123 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:03:
maar deze cooler stond best goed aangeschreven.. maar weten jullie misschien waarom ik een BOSD krijg als hij op 3.7 geklocked is?? is hij dan te warm ofzo?
Dan krijgt hij waarschijnlijk te weinig spanning. Gooi je Vcore maar omhoog (geeft wel meer hitte).

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Overclocking & Tweaking FAQ

wauw....... hier staat het gewoon allemaal in :|

• beestje123
maar wat is een goede temp want hij draai nu al 65 graden bij volledige belasting .. dat lijk mij ook wel beetje hoog.. en als ik mijn voltage boven 1.5 zet dan krijg ik een blue screen .. dit lijk mij niet normaal toch

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Er is geen geschreven boekje voor overclocken anders dan de eerder gelinkte faq die je ook al gewezen was in 3 eerdere topic's. Daarnaast zijn geen 2 CPU's gelijk, je kan geluk hebben en een exemplaar wat naar 4.6GHz clockt, maar ook pech hebben en een exemplaar wat amper stabiel is op stock. Het is makkelijk om met die instellingen te spelen, maar moeilijk om het goed te doen. ALs je er niet veel vanaf weet, leer het, of doe het niet. Verder valt op internet, door te bingen of googlen of ilse-en, wel een spec-lijst te vinden waarop precies staat hoe heet een CPU mag worden. De fabrikant vermeld dat vaak duidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 12-06-2009 18:20 ]

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:55
Waarom zou je uberhaupt gaan overclocken (met je nieuwe spul) als je er schijnbaar geen verstand van hebt. (Ja ik weet dat we op tweakers zitten, maar dan nog). Maargoed, dat is verder aan jezelf natuurlijk.

• beestje123
kijk het overclocken is geen probleem.. hij wordt bij 3.55 wordt hij 64 graden,, dus dat is wel te doen zet ik hem op 3.6 dan krijg ik BOSD dus dan doe hij niets meer.. en zet je hem terug op 3.55 dan doe hij het wel weer .. dit lijk me toch niet normaal of?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Waarom lijkt je dit niet normaal? Er zijn geen garanties bij overclocken, het kan van alles zijn waar de boel op vastloopt; NB, SB, CPU, RAM, PCI-e, PCI, en dan heb ik het nog niet eens over de voltages an sich...

Lees dus eens Overclocking & Tweaking FAQ en probeer gewoon wat dingen IN KLEINE STAPJES uit. Op die manier kun je per onderdeel het maximum zoeken.

Voor wat betreft de temperatuur; tja lager is beter maar het is nou eenmaal zo dat een overclock een hogere temperatuur met zich mee brengt. Ook de gebruikte case, fans, fancontroller etc etc kan hierin een rol spelen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Dit zijn toch wel allemaal vrij basic vragen. Veel dingen worden inderdaad gewoon in de Overclocking & Tweaking FAQ behandeld.
Verder is wat hierboven is vermeld een hele goede tip: Kleine stapjes en onderdeel voor onderdeel. Dan merk je vanzelf waar je bottleneck zit. Het kan best zijn dat je processor nog verder wil maar je geheugen je tegen houd o.i.d.
Maar die garantie kan niemand je geven.. Kwestie van proberen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.