Teamspeak thuis draaien op umpc

Pagina: 1
Acties:

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 10:35
Ik wil thuis een teamspeak server gaan draaien. Heb hem als proef op mijn eigen laptop gedraaid en alle instellingen etc. opgezocht. Ik heb internet van ziggo, kabel dus. Heb enkele keren de router, een linksys wrt54g2 moeten resetten.
Ben er achtergekomen dat wanneer het kabelmodem gereset wordt je tijdelijk een ander ip adres krijgt van ziggo. Na een poosje (hooguit ene half uur schat ik) heb je je oude ip adres weer terug. Ik wil die server uiteraard zo stabiel mogelijk hebben.
Zelf zat ik te denken aan een netbook met ssd ipv een harde schijf, en met linux erop. Het geheel wil ik dan bedraad aan de linksys hangen.

Nu zit ik een beetje met de vraag of zo'n netbook snel genoeg is om een aantal users tegelijk te verwerken. In principe moet hij toch zeker wel 100 personen tegelijk aan kunnen.

Zou dit geen problemen opleveren?

Ik heb trouwens een 8 mb internetabbo bij ziggo. Downloaden gaat met 1200 Kb/s. Die is dus wel snel genoeg denk ik, en ook wel stabiel. Internet hebben we vrijwel nooit problemen mee.

Iemand ervaring met Teamspeak op een netbook?

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
gaat vnl om je upload. Wat voor netbook heb je?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat voor specs heeft je netbook
http://www.teamspeak.com/?page=requirements
System Requirements

TeamSpeak 2 Linux Server - Minimum Requirements

* Distribution of Linux (we recommend the use of Debian Linux)
* For a console Linux box (without running a graphical user interface like an X server or equivalents) a Pentium 100 MHz processor and 32 MBytes of RAM will suffice
* For a Linux box with a graphical user interface we recommend a Pentium 166 MHz processor with 64 MBytes of RAM
Ik hoop dat je netbook iets meer is dna een P100 met 32 Mbytes RAM

• EvoII
Ik heb nog geen netbook, maar wil er een aanschaffen voor dit gebruik.
Ik zat te denken aan een acer one met ssd en linux.
Mijn upload is volgens mij 1 Mb/s.

Zag er eentje goedkoop staan op internet, van een particulier. Had een scheurtje in het scherm dus was vrij goedkoop.
Minder dan 100 euro in elk geval. Dit ding leek me wel geschikt hiervoor.

[ Voor 37% gewijzigd door EvoII op 12-06-2009 16:04 ]

• sneppuK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Waar je je het meeste druk om moet maken is je upload. Want wanneer je een Teamspeak server opzet, upload en download je tegelijk. Met een 8/1Mbit lijn kan je dus maximaal 0.5Mbit uploaden en 4Mbit downloaden tegelijkertijd.

Kijk maar eens naar de 'Server info' van mijn server
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/06/12/1244812966-20.png
Alle kanalen op de server zijn Speex 25.9kbit (hoogste kwaliteit)
Dus 25.9kbitx100man=2590kbit, als ze allemaal met elkaar in een kanaal zitten en één iemand is aan het woord(upload).

Op het plaatje zie je al direct dat 'Bytes sent by server' vele malen hoger is dan de 'Bytes received by server'
In theorie zou je upload twee keer zo groot moeten zijn als je download om geen 'PacketLoss' te krijgen.(of je moet de kwaliteit drastisch om laag schroeven)

Daarnaast komt ook nog het feit dat je zelf ook nog normaal wil internetten, dus blijft er dan van die 8/1Mbit niet veel over. Dan nog iets: je moet de stroom zelf betalen, de netbook aanschaffen en als er gezeik is komen ze altijd bij je zeuren. Ik zou het erg afraden om een Teamspeak server te hosten voor 100 man op een 8/1Mbit lijntje. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door sneppuK op 12-06-2009 16:38 . Reden: typo ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

sneppuK schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:31:
Waar je je het meeste druk om moet maken is je upload. Want wanneer je een Teamspeak server opzet, upload en download je tegelijk. Met een 8/1Mbit lijn kan je dus maximaal 0.5Mbit uploaden en 4Mbit downloaden tegelijkertijd.

Kijk maar eens naar de 'Server info' van mijn server
[afbeelding]
Alle kanalen op de server zijn Speex 25.9kbit (hoogste kwaliteit)
Dus 25.9kbitx100man=2590kbit, als ze allemaal met elkaar in een kanaal zitten en één iemand is aan het woord(upload).

Op het plaatje zie je al direct dat 'Bytes sent by server' vele malen hoger is dan de 'Bytes received by server'
In theorie zou je upload twee keer zo groot moeten zijn als je download om geen 'PacketLoss' te krijgen.(of je moet de kwaliteit drastisch om laag schroeven)

Naast komt ook nog het feit dat je zelf ook nog normaal wil internetten, dus blijft er dan van die 8/1Mbit niet veel over. Dan nog iets: je moet de stroom zelf betalen, de netbook aanschaffen en als er gezeik is komen ze altijd bij je zeuren. Ik zou het erg afraden om een Teamspeak server te hosten voor 100 man op een 8/1Mbit lijntje. ;)
eensch

en voor dat zelfde geld wat een netbook kost huur je een VPS/DEDICATED op een 100mbit pijp ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

sneppuK schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:31:
Dit is onzin hoor. Het is wel zo dat er wat van je upload wordt afgesnoept bij een download door de acknowledgements. Iets wat je bij voice niet hebt omdat dat een UDP pakket zal zijn ipv TCP

• EvoII
Ok, bedankt! Het is meer dat ik de mogelijkheid wil om 100 users kwijt te kunnen. Voorlopig zullen dit er niet meer dan 5 á 10 tegelijk zijn. Maar ik wist dus niet dat je veel meer upload dan download. Maarja, eigenlijk is het wel logisch ja. Als er een man spreekt en 99 moeten het ontvangen...

Hoeveel man zou je als max aanbevelen met deze snelheid?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

EvoII schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:36:
Ok, bedankt! Het is meer dat ik de mogelijkheid wil om 100 users kwijt te kunnen. Voorlopig zullen dit er niet meer dan 5 á 10 tegelijk zijn. Maar ik wist dus niet dat je veel meer upload dan download. Maarja, eigenlijk is het wel logisch ja. Als er een man spreekt en 99 moeten het ontvangen...

Hoeveel man zou je als max aanbevelen met deze snelheid?
Nogmaals , voor het geld van die netbook, huur je(een jaar lang) een VPS machine in een datacenter met linux erop met een 100mbit lijn, dan is je probleem opgelost :)

• EvoII
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:33:
[...]

eensch

en voor dat zelfde geld wat een netbook kost huur je een VPS/DEDICATED op een 100mbit pijp ;)
Dat klopt, maar niet voor lang. Als je het zelf goed draaiend hebt dan heb je het snel eruit, die investering in een netbookje.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

EvoII schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:38:
[...]

Dat klopt, maar niet voor lang. Als je het zelf goed draaiend hebt dan heb je het snel eruit, die investering in een netbookje.
Nee want je gaat echt niet geld verdienen aan zon brakke TS server, trust me.
En hoezo niet lang, een simpele VPS huur je voor een jaar wat zon netbook kost... :/

Humm ik wil je zelfs nog wel een stukje op mijn vps geven :/, alles beter dan zon ziggo crap lijntje :P

[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2009 16:40 ]

• EvoII
Ok, dus voor 100 euro kun je al een server voor een jaar huren waar je 100 man op kwijt kan? Ik heb is zitten kijken, maar ik kwam duurder uit. Waar zijn ze zo goedkoop dan? En het liefst ook goed uiteraard :p
Als dat echt zo goedkoop is is de keus snel gemaakt natuurlijk.

• EvoII
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:39:
[...]

Nee want je gaat echt niet geld verdienen aan zon brakke TS server, trust me.
En hoezo niet lang, een simpele VPS huur je voor een jaar wat zon netbook kost... :/

Humm ik wil je zelfs nog wel een stukje op mijn vps geven :/, alles beter dan zon ziggo crap lijntje :P
Ik verdien er zoiezo niets aan, want heb het nodig voor een spel wat ik met een stel anderen online speel.
We zitten nu op een server van een ander team, maar willen liever zelf een ts hebben.

Zag toevallig net een ad staan onder dit topic waar ik ff op geklikt heb. Daar heb je een vps server met linux voor 5 euro per maand ex btw. Dan heb je 125 Gb dataverkeer per maand en 5 gyg opslagruimte.

Opslagruimte heb je niet veel nodig voor teamspeak lijkt me.

Heb alleen totaal geen ervaring met dat vps gebeuren. Is dat te vergelijken met een cms? Je kunt gewoon alles online instellen en installeren enzo zeker?

Minimale contractsduur was trouwens een maand, dus das wel lekker.

[ Voor 29% gewijzigd door EvoII op 12-06-2009 16:48 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik ga hier geen links plaatsen, maar een willekeurige (Mijn vorige werkgever bijvoorbeeld)
VPS Mini-serverXeon Quad processoren
500MB RAM geheugen
10GB hardeschijf
500GB dataverkeer p/m

Meer info[ + ]
€ 19.00
Per maand
12x19 = 228 per jaar...
EvoII schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:43:
[...]

Ik verdien er zoiezo niets aan, want heb het nodig voor een spel wat ik met een stel anderen online speel.
We zitten nu op een server van een ander team, maar willen liever zelf een ts hebben.
Laat het nou eens zijn dat het 5 mensen zijn. laat ieder 4 euro betalen per maand.... opgelost.... :/

[ Voor 43% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-06-2009 16:44 ]

• EvoII
Ok,

Het geheugen dat zo'n server heeft, is dat ook nog van invloed op de stabiliteit en werking van teamspeak?
Ik bedoel als je er bijv. met 100 mensen tegelijk op zit, vreet het dan meer geheugen? Heb je dan aan bijv. 256 mb voldoende?

• sneppuK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Psssstt, Teamspeak heeft ook een eigen site met forum, dus met een beetje zoek werk kom je achter het antwoord op jouw vraag. ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:18

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 21:19
http://i3d.nl/voicehosting.php

Is dit niet beter? i3d.nl is één van de grootste game en voiceserver-verstrekker. Goede naam, goede support. Hebben 100én servers in Adam, Londen etc.

En de prijs is véle malen lager dan een VPS server. En je hebt er minder omkijken naar!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57

r0b

RedHat schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:02:
http://i3d.nl/voicehosting.php

Is dit niet beter? i3d.nl is één van de grootste game en voiceserver-verstrekker. Goede naam, goede support. Hebben 100én servers in Adam, Londen etc.

En de prijs is véle malen lager dan een VPS server. En je hebt er minder omkijken naar!
Inderdaad, lijkt mij een stuk beter.
EvoII schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:43:
[...]
Heb alleen totaal geen ervaring met dat vps gebeuren. Is dat te vergelijken met een cms? Je kunt gewoon alles online instellen en installeren enzo zeker?
het enige wat een CMS met een VPS gelijk heeft is dat het een 3-letter afkorting is. :P
Een VPS is een Virtual Private Server, een gevirtualiseerde server onder jouw gewenst OS, meestal een Linux distributie. Hier zal je via SSH (3 letters!) op in moeten loggen en via commandline alles instellen.
Wat je ook niet moet vergeten; het mag dan wel een virtuele server zijn, hij zal nog steeds zijn eigen publiek IP-adres hebben en zal onderhouden moeten worden.

Zoals gezegd, dan lijkt mij een voiceserver via i3d een stuk beter. :)

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 14-06-2009 12:11 ]

Pagina: 1