op weg helpen...

Pagina: 1
Acties:

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Ik ben een beginneling qua audio, en had graag wat hulp gekregen om mij de weg te wijzen... :)

Ik wil mij een hifi/home cinema systeem kopen, dit moet enkele jaren meegaan en ik geraak niet wegwijs in de amplifiers / receivers / etc. Sommige receivers kunnen ook versterken, loont het dan de moeite om apart een amplifier te kopen? etc.

Aangezien ik hifi en home cinema graag wil combineren, weet ik ook niet goed welke kant ik best uit ga. Ik ben weg van muziek EN film :D

Wat zijn de key-factoren in zo een set, met andere woorden waar geef ik best wat meer geld uit, en waar bespaar ik mij beter wat geld.

Als jullie leuke links weten om mij op weg te helpen, dit zou zeker helpen (dan bedoel ik geen product linkjes), maar een website waar alles mooi uitgelegd wordt, en zaken waar je attentie moet op doen.

Aangezien deze set enkele jaartjes moet meegaan, wat zijn de dingen waar ik moet hene kijken.
Wat is de beste aansluiting voor audio...
Wat is de beste aansluiting voor video...

[ Voor 9% gewijzigd door ZodiacQ op 12-06-2009 15:22 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk dat je met een Rotel voorversterker en een Parasound eindversterker al goed op weg bent :Y

ergo: wat is het budget?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:40

the mod man

iets van beeldmaker

Ik zou zeggen zoek een mooie hifi winkel op in de buurt en ga luisteren. De hifi winkels hebben tegenwoordig genoeg homecinema spul staan (hebben ze altijd al gehad). Als je daar bent wordt het vanzelf duidelijker.

Een receiver is simpel gezegd een versterker met meer opties. receiver ontvangt (recieved) signalen van meerdere apparaat met of zonder beeld en stuurt dat door na 1 of meerdere apparaten zoals speakers en je tv

een versterker ontvangt alleen signalen van een geluidsbron (alla cd speler mp3 speler) versterkt dat signaal en stuurt dat door naar je speakers.

als jij films wil gaan kijken moet je dus beeld en geluid en daardoor zeer wss een receiver. wil je echter alleen 2.0 muziek dan heb je vaak voldoende aan een versterker.

Let wel op een receiver vvoor hetzelfde geld geeft vaak mindere kwaliteit geluid dan een verterker dat doet.

kwa video verbinding hdmi en kwa geluid hdmi, optisch of coax (digitaal)

[ Voor 4% gewijzigd door the mod man op 13-06-2009 01:04 ]

I can't wait to shoot!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

Audio ligt heel erg aan welke kant je op gaat, HiFi kant is doorgaans nogsteeds RCA (of in het meer high-end gebied XLR). Geluid vanuit een (SA)CD speler of losse DAC (voor PC/MAC verbinding).

Home Cinema gaat naar HDMI, waar het geluid dan in de receiver wordt omgezet naar analoog.

Ik zelf heb gewoon een goede stereo set aangeschaft, heerlijk met muziek en ben er ook erg blij mee met films. Nu hoeft dat surround van mij sowieso niet echt...
wat beter geschikt is ligt voornamelijk aan persoonlijke voorkeur, budget en ruimte.

bespaar vooral niet op je speakers, daar komt uiteindelijk het geluid vandaan.

[ Voor 9% gewijzigd door mr.paaJ op 13-06-2009 13:30 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ZodiacQ
Mja budget heb ik niet echt :D, dit zeggende ga ik ook niet zotte dingen doen. Gewoon prijs/kwaliteit moet het in orde zijn.
Ik ben gewoon van plan om telkens om de zoveel tijd er een component bij te kopen :D
Ik zou zeggen voor versterker/receiver rond de 1000-1500 euro (mssn 2000 maar dat is de absolute limiet)
Speakers daar ben ik qua budget nog niet uit.

Ik ben van plan om naar een winkel te gaan hoor, maar eerst wil ik vooral zelf wat kennis van zaken opbouwen.

Ik volg nu een beetje volgende website:
http://www.audioforum.be/

Als jullie nog goede websites weten, mogen jullie deze altijd opsommen :D

Ik zoek vooral bronnen waar ik dus basisinformatie kan vinden.

Ook nog een dilemma: zijn de home theatre versterkers evengoed als de gewone hifi (stereo)versterkers.
Om eerlijk te zijn, zal er vaker muziek afgespeeld worden, dan dat er films gekeken worden.
Waar leg ik dan beter de nadruk, ben wel van plan om aparte cd-speler, dvd-speler te kopen etc, maar pak ik dan beter een home theatre versterker, of een aparte stereo-versterker?

[ Voor 24% gewijzigd door ZodiacQ op 13-06-2009 13:46 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:00
the mod man schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 01:02:
Een receiver is simpel gezegd een versterker met meer opties. receiver ontvangt (recieved) signalen van meerdere apparaat met of zonder beeld en stuurt dat door na 1 of meerdere apparaten zoals speakers en je tv

een versterker ontvangt alleen signalen van een geluidsbron (alla cd speler mp3 speler) versterkt dat signaal en stuurt dat door naar je speakers.
Ik dacht de benaming receiver enkel te maken had met het aanwezig zijn van een radio tuner? Dus een een AV versterker zonder radio tuner is ook een receiver?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je eigenlijk vooral muziek gaat luisteren zou ik voor stereo gaan, en dus een aparte stereo-versterker. Zo'n setup is ook heel goed met films (los van surround), terwijl dat andersom vaak minder is. Met een goede stereo setup krijg je al een prachtig ruimtelijk geluidsbeeld.

Nog een optie is om een combinatie te maken, dus een receiver voor alle filmgerelateerde surroundfratsen, en een stereoversterker voor het aansturen van de twee voorste luidsprekers. De meeste fatsoenlijke receivers kunnen hun L en R signaal doorlussen naar een losse versterker, die je dan weer opzichzelf kunt gebruiken voor muziek.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:40

the mod man

iets van beeldmaker

zie mijn post. Een stereo versterker voor 1000 euro is vaak beter dan een receiver van 1000 euro in het weergeven van muziek. Een vesterker is een stuk simpeler kwa techniek en opbouw dan een receiver met allerelei chips enzo. Een versterker kan daardoor uit betere componenten worden gebouwd voor hetzelfde geld.

1000-1500 aan een receiver is voor een eerste set misschien wel veel. De boxen zijn het belangerijkste want die geven het geluid weer. Bedenk eerst een budget voor speaker en receiver en neem dan ongeveer 40 procent van dat budget voor een receiver.

En als je echt van plan bent om zoveel geld te gaan inversteren (ik ben dit ook van plan als ik het heb:P) ga dan opzoek naar een echt goede hifi winkel.

I can't wait to shoot!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:47
Je moet echt gaan luisteren bij diverse audiozaken. Speakers zijn verreweg het belangrijkst, samen met de plaatsing daarvan in je kamer.

Met jouw budget (1000~1500) kun je een zeer goede receiver kopen die ook over een uitstekende stereoweergave beschikt. Tevens moet je jezelf afvragen of het zinvol is een losse DVD en CD speler aan te schaffen; een goede DVD speler speelt CD's net zo prima af. Maar ook hiervoor geldt dat je moet luisteren want de meningen zijn nogal verdeeld binnen audio land :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je de DVD/CD speler allebei digitaal aan de versterker wilt koppelen, dan is er geen reden om aparte units te kopen.

Maar als je bv een stereo versterker koopt, die alleen analoge ingangen heeft, dan is er een hele goede reden om een aparte CD speler te kopen.

Zelfs een budget CD speler van een behoorlijk merk, klinkt dan veel beter dan een veel duurdere DVD speler.
Ik ben laatst met mijn broer wezen luisteren om een DVD speler te vinden die ook goede kwaliteit heeft over de analoge uitgangen.
Hij wilde dezelfde kwaliteit als zijn CD speler, omdat er nou eenmaal ook mooie muziek op DVDs staat...

We kwamen uiteindelijk op een DVD speler terecht met een prijs die 2x !! zo hoog was als zijn CD speler.
(ging om een Denon 1500 serie CD speler, en een 3000 serie DVD speler)

• ZodiacQ
Ik ben ondertussen wat aan het bijlezen, en ik ben begin nog meer de weg kwijt te geraken :D

Ik lees dat het aan te raden is om een pré-amplifier te gebruiken, maar hoe integreer je dit met een surround systeem :(

Ik denk dat ik dit weekend maar eens een hifiwinkel ga binnenstappen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

ZodiacQ schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 14:48:
Ik ben ondertussen wat aan het bijlezen, en ik ben begin nog meer de weg kwijt te geraken :D

Ik lees dat het aan te raden is om een pré-amplifier te gebruiken, maar hoe integreer je dit met een surround systeem :(
Dat kan alleen als je een surround pre-amp hebt. Dan ben je echter je complete budget echter alleen al aan een pre kwijt, lijkt me in jou geval dan ook weinig zinvol.

... Kijk en luiter gewoon niet naar teveel onzin. Zolang je niet tig duizenden euro's te besteden hebt zijn dingen die afwijken van player-amp-speakers gewoon echt zonde van de tijd.
Ik denk dat ik dit weekend maar eens een hifiwinkel ga binnenstappen.
Dat is de enige juiste plek om te beginnen met je zoektocht :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1