Ik had een goede dualboot configuratie draaiende: XP en Vista bootable vanaf 1 schijf: XP op partitie 1 en Vista op partitie 2.Totdat ik besloot dat het tijd was om XP opnieuw te installeren.
Wat heb ik gedaan:
1. In Vista, de XP partitie low-level geformateerd.
2. XP installatie disk erin en installeren, ging allemaal goed, totdat
3. bij een herstart ik opeens de melding kreeg: "Fout tijdens laden van besturingssysteem".
Op dat moment wist ik dat ik serieus bezig was: ik had namenlijk geen enkel OS meer,
ik was tenslotte ook mijn bootrecord naar Vista kwijt; ik kwam nergens meer in ...
4. Dan maar als noodgreep een "verse" Vista geinstalleerd op de XP-partitie:
a. Dit ging wonderbaarlijk goed.
b. M.b.v. een BCD-editor kon ik weer terugkomen in mijn "oude" Vista.
5. Wel als ik Vista kan installeren dan moet XP ook kunnen:
dus.... opnieuw XP erin, bij installeren de hele partitie opnieuw geformatteerd, en...
hetzelfde euvel: geen XP, geen Vista.
6. Om weer terug te kunnen, weer 4. uitgevoerd en daar blijft het bij totdat ik weet wat er is.
Vragen:
I. Waarom kan ik op de oorspronkelijke XP-partitie, XP niet, maar Vista wel installeren?
II. Waarom geeft ie bij een XP installatie de melding "Fout tijdens laden van besturingssysteem"?
Wat heb ik gedaan:
1. In Vista, de XP partitie low-level geformateerd.
2. XP installatie disk erin en installeren, ging allemaal goed, totdat
3. bij een herstart ik opeens de melding kreeg: "Fout tijdens laden van besturingssysteem".
Op dat moment wist ik dat ik serieus bezig was: ik had namenlijk geen enkel OS meer,
ik was tenslotte ook mijn bootrecord naar Vista kwijt; ik kwam nergens meer in ...
4. Dan maar als noodgreep een "verse" Vista geinstalleerd op de XP-partitie:
a. Dit ging wonderbaarlijk goed.
b. M.b.v. een BCD-editor kon ik weer terugkomen in mijn "oude" Vista.
5. Wel als ik Vista kan installeren dan moet XP ook kunnen:
dus.... opnieuw XP erin, bij installeren de hele partitie opnieuw geformatteerd, en...
hetzelfde euvel: geen XP, geen Vista.
6. Om weer terug te kunnen, weer 4. uitgevoerd en daar blijft het bij totdat ik weet wat er is.
Vragen:
I. Waarom kan ik op de oorspronkelijke XP-partitie, XP niet, maar Vista wel installeren?
II. Waarom geeft ie bij een XP installatie de melding "Fout tijdens laden van besturingssysteem"?