• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Beste tweakers,

Ik weet niet of dat dit al mogelijk is maar toch benieuwd of iemand hier wellicht iets op weet.
Onlangs een implementatie van een ris server gedaan, naja alles goed gegaan en draait superb :)

Nu is alleen het lastige dat als je een computer wilt op laten starten met pxe, je eerst op F12 moet drukken en daarna nog een keer op F12 vervolgens de credentials moet invoeren en daarna een installatie moet kiezen en dan nog eens bevestigen.

Houdt dus in dat je heel het pand door moet gaan lopen om even een computer opnieuw te installeren.

Dat F12 verhaal is op te lossen met een BIOS upgrade ( is hier geen andere oplossing voor anders moet ik heel het pand gaan flashen )?
Credentials kun je weghalen bij ris door ze van te voren op de server al in te voeren, of niet te beveiligen dit wil ik alleen niet omdat gebruikers hier misbruik van kunnen maken.

Er moet toch iemand in deze tijd iets gevonden hebben op dit probleem :*)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

http://technet.microsoft....rary/cc757461(WS.10).aspx
You can design your RIS installation to occur in the fully-automated mode, so that no user input is necessary other than logon credentials. To automate installations on remote boot enabled clients, you can use the alternate RIS boot file Startrom.n12 to automatically start downloading the CIW after the RIS client successfully accesses a RIS server. When this occurs, the user initiating the RIS installation does not receive a prompt to press the F12 key for a PXE boot. Instead, the fully automated installation of Risetup or Riprep images proceeds silently after the user logs on.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pennenlikker
phoe... complicated shizzle 8)
Maar dit gaat ook niet werken, je moet nog steeds credentials invoeren, en je moet de boot volgorde zo instellen dat hij alijd of eerst naar het netwerk gaat kijken of de mbr uitschakelen om zo ook bij netwerk boot uit te komen, op zich kan je dat ook scripten maar houdt in de je bios moet flashen met een andere.

Wat wel kan is een script maken die bij aanvang van de herinstallatie de bios flashed naar de n12 bios en dan de installatie uitvoerd d.m.v. anonymous acces en na de installatie weer terug flashed naar een bios die de F12 functie blokkeerd.

Maarja teveel hooi op m'n vorkje denk, tnx voor de link ;)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, dit is mogelijk, maar voor zover ik weet niet standaard met RIS/WDS.
Dit kan met bijvoorbeeld Altiris en Microsoft SCCM 2007R2. Hiermee is het mogelijk computers op afstand te imagen door er een taak heen te sturen. Netwerkboot moet dan altijd aanstaan, als er dus geen taak klaar staat gaat de pc verder met normale boot.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kwestie van je .osc files aanpassen ingeval van RIS, of de unattend.xml van je WDS boot image.

verder snap ik niet helemaal wat je met al dat geflash van de n12 bootrom wil, want dat is de bootrom die je PXE client gewoon naar binnen trekt.

Daar flash je je BIOS dus niet mee ;) De beschrijving geeft ook aan dat je je BIOS bootsequence aanpast naar

1) DISK
2) NETWORK

Zolang er een OS op de disk staat, gebeurt er toch ook niks bijzonders?

[ Voor 74% gewijzigd door alt-92 op 12-06-2009 15:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pennenlikker
alt-92 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:36:
Kwestie van je .osc files aanpassen ingeval van RIS, of de unattend.xml van je WDS boot image.

verder snap ik niet helemaal wat je met al dat geflash van de n12 bootrom wil, want dat is de bootrom die je PXE client gewoon naar binnen trekt.

Daar flash je je BIOS dus niet mee ;) De beschrijving geeft ook aan dat je je BIOS bootsequence aanpast naar

1) DISK
2) NETWORK

Zolang er geen OS op de disk staat, gebeurt er toch ook niks?
Mja had het ook niet over bovenstaand artikel, dan zou het inderdaad nergens op slaan.
Nee er is een flash voor je bios te download, linkje heb ik ff niet maar die zorgt ervoor dat als de computer boot hij de F12 stap wist uit de bios en hem automatisch 'indrukt' voor je.
Ook genaamd n12 bios flash oid.

Vervolgens gaat dat script lopen vanaf de server dat de tweede keer F12 moet worden 'ingedrukt'
Hoe wilde je anders de eerste F12 overslaan, die gaat toch Hardware/BIOS matig, tenminste als je de opstart volgorde niet wil wijzigen in wat er in dat artikel beschreven staat.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ah, ok.
Mijn indruk was altijd dat die n12 file dat 'op zich' nam. lang geleden iig.

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 12-06-2009 16:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pennenlikker
alt-92 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:10:
Ah, ok.
Mijn indruk was altijd dat die n12 file dat 'op zich' nam. lang geleden iig.
Nee de eerste F12 niet, de tweede wel waarbij je de gelade bestanden bevestigd om op te starten.
Maarja met andere woorden op een 'normale' manier gaat dit dus gewoon niet.

Zijn er trouwens wel progje om clients compleet remote te installeren, heb het eigenlijk nog geen 1 keer gezien.
Altijd was er iemand nog nodig bij de client.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ach, zo erg is het ook niet om de human in de loop te laten ;)
Maar dan nog: de enige keer dat een automatisch-F12-drukkende-BIOS een complete reinstall gaat veroorzaken is als je altijd de OS-disk na de netboot configureert in de BIOS.

Als je zonder tussenkomst ook een complete reinstall van een PC wil doen, dan kan dat volgens mij ook met SMS2003 (en SCCM).

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pennenlikker schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 19:17:
[...]

Nee de eerste F12 niet, de tweede wel waarbij je de gelade bestanden bevestigd om op te starten.
Maarja met andere woorden op een 'normale' manier gaat dit dus gewoon niet.

Zijn er trouwens wel progje om clients compleet remote te installeren, heb het eigenlijk nog geen 1 keer gezien.
Altijd was er iemand nog nodig bij de client.
Heb je mijn post hierboven al gelezen, ik geef je 2 producten :)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• pennenlikker
alt-92 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 19:22:
Ach, zo erg is het ook niet om de human in de loop te laten ;)
Maar dan nog: de enige keer dat een automatisch-F12-drukkende-BIOS een complete reinstall gaat veroorzaken is als je altijd de OS-disk na de netboot configureert in de BIOS.

Als je zonder tussenkomst ook een complete reinstall van een PC wil doen, dan kan dat volgens mij ook met SMS2003 (en SCCM).
Hoezo? de F12 toets zorgt er toch voor dat hij de bootvolgorde skipt en gelijk naar networkboot gaat, dan gaat hij via de met dhcp meegeleverde gegevens dat script ophalen van de RIS server die automagisch de volgende F12 (bevestiging om de gelade bestaden daadwerkelijk te gaan booten) 'indrukt'.

Dat was het idee er juist achter, dat je de bootvolgorde ongewijzigd laat, RIS staat bij mij immers altijd aan en dan zou clients altijd de melden krijgen bij het opstarten dat er een ris boot is gevonden.
En anders moet je iedere keer de RIS stoppen en starten.

@ zerocool, my bad had er over heen gelezen :) Mooi product trouwens, wel echt verschikkelijk veel ontwikkelingen in de it wereld zeg :s

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wellicht dat we dan een beetje langs elkaar heen praten :)

Als het je bedoeling is om nieuwe installs te pushen (ongeacht of het nodig is of niet) dan zul je jouw methode moeten gebruiken ja (of SCCM-achtige oplossingen).

Als je alleen in geval van een 'lege' config wil installeren kan je de netwerk boot gewoon als tweede laten staan - er is dan geen OS on disk, dus ook geen bootloader prompt en dan schiet de BIOS bootsequence naar netboot door. De n12 bootcode doet dan de rest :)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 15-06-2009 13:06 ]

Pagina: 1