Perl 6: Alleen nog op een vm, of ook op een interpreter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe de toekomst eruit ziet wat perl 6 betreft?
Gaan scripts alleen nog werken op een vm (parrot) of zul je ook nog $ perl script.pl kunnen doen?
Heeft iemand een idee van wanneer de eerste perl 6 v1.0 beschikbaar zal zijn? Aan rakudo.org/status te zien lijkt het aardig op weg, maar of het nog maanden of jaren gaat duren wordt expres nergens duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:42:
Gaan scripts alleen nog werken op een vm (parrot) of zul je ook nog $ perl script.pl kunnen doen?
Geen idee, maar het lijkt me dat perl blijft en intern Parrot gebruikt? Je zou bijvoorbeeld Python ook op Parrot kunnen draaien, maar het blijft gewoon een Python executable :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20
Met JanDM: waarom zou dat niet werken? Hoe stel je je voor dat je je Perl scripts anders uitvoert?

Sowieso moet je in het achterhoofd houden dat Perl 6 anders ontworpen wordt dan Perl 5. Bij Perl 5 waren de taal en de interpreter één project, waardoor de taal als zodanig niet goed gespecifieerd was en allerlei rare quirks heeft/had die samenhangen met rariteiten in de implementatie. Met Perl 6 probeert men juist onderscheid maken tussen de taal enerzijds, en de implementatie anderzijds. De Parrot VM is bedoeld om Perl 6 mee te implementeren, maar de taal wordt daar niet door gedefinieerd. Wat de Parrot VM wel/niet kan is dus helemaal niet zo interessant op het moment dat je een Perl script wil tuitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het blijft me een beetje onduidelijk. Wanneer komt het hele ding nou uit, en van welke maker? Is Rakudo de eerste, met een taal die draait op parrot? Hoelang moeten ze bij rakudo nog, aan de specs te zien zijn ze nog niet eens halverwege.. En die interpreter? Die is nou 1.0, maar blijft Parrot de enige of komt daar ook een nieuwe van?

Het is nou al elf jaar ongeveer, dus ik hoop dat het wat goeds wordt. Ik heb hier de ouwe Perl bijbel (de camel zoals je dan hoort te zeggen) maar ik vertik het om eruit te leren, omdat er wel een nieuwe uit zal komen voor perl 6, en dan moet ik weer opnieuw.
Maar daar wacht ik dus al jaren op.

En hoelang zal het niet duren voordat de "nieuwe camel" weer geschreven zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Perl6 is eigenlijk niet meer dan een taalspecificatie. Parrot is een virtual machine die door verschillende talen gebruikt kan worden (ongeveer zoals .Net ook door verschillende talen gebruikt kan worden). Zowel de taal als de virtual machine worden beheerd door de Perl Foundation dus dat is min of meer de officiele versie. Het is echter mogelijk om andere implementaties te maken (en die zijn er dan ook al).

Voor het overige staat niets je in de weg om Perl 5 te gebruiken. Deze wordt nog steeds onderhouden en ik gok er op dat dit nog wel even zo blijft.

En er zijn natuurlijk genoeg alternatieven :)