Advies nodig: ADSL2+ modem, router met hele specifieke eisen

Pagina: 1
Acties:

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Mijn Siemens sx762 router is overleden, en ik heb wat nieuws nodig. Al die tijd was ik niet tevreden met deze instabiele router. Om mezelf gelijk maar in te dekken: ik heb de afgelopen weken heel erg veel research gedaan naar een nieuwe modem/router, maar omdat mijn adsl kennis iets te wensen overlaat, ben ik genoodzaakt toch wat te vragen hier.

Het probleem: Ik heb ADSL2+ via internlnet, surfsnel om precies te zijn. Ik heb daardoor 8 IP adressen en de verbinding gaat over BBNed met PPPoA. Ik heb 1 eis niet meer, namelijk het moeten kunnen gebruiken van die 8 IP adressen. Eerder had ik meerdere mensen in huis wonen met ieder eigen eisen etc maar nu is dat niet meer noodzakelijk. 1 IP met NAT is prima, een bridge functie hoeft de modem dus niet te hebben.

Wat ik wel wil:
- Gbit router of switch want ik stream HD over m'n netwerk
- MAC/IP mapping
- Draft-n voor goede streaming naar laptopt van vriendin etc.
- veel "advanced" instelmogelijkheden poort mapping etc en mogelijk UPNP

Ik wil geen godsvermogen uitgeven aan een DrayTek 2820n die ook maar 1Gbit poort bevat (maar wel ALLE andere mogelijkheden, zelfs bridging). Na lang zoeken kwam ik eigenlijk tot de volgende mogelijkheden

1 Belkin vision N modem/router
2 losse modem + Linksys WRT320 of WRT610
3 losse modem + bijv sitecom gaming router

In die volgorde ga ik het proberen, dacht ik. Welnu, ik heb de Belkin in huis gehaald en de gbit/draft-n bevallen prima maar er is niets aan in te stellen (zoals MAC/IP mapping) en hij dropt steeds m'n connectie. Na wat searches op Internet bleek dat vaker voor te komen bij die modem. Ik stuur 'm dus terug en het wordt tijd voor optie 2. De Linksys routers kun je ook prima upgraden met DD-WRT bijvoorbeeld om meer functies te krijgen.

En hier laat m'n ADSL-modem kennis me in de steek! De Linksys routers ondersteunen namelijk geen PPPoA (nagezocht in de handleidingen). Een losse modem mogelijk wel maar ik heb geen idee hoe de onderlinge communicatie tussen die twee plaatsvindt. Ik moet dus een modem hebben met PPPoA die op de een of andere manier de WAN connectie NIET met PPPoA aan de router geeft (DHCP ofzo?). Kan iemand zijn licht laten schijnen welke combinatie van eenvoudige ADSL2+ modem en een linksys router mij het gewenste resultaat oplevert?

Heb je nog betere ideeën dan mijn verhaal hierboven ben je natuurlijk ook welkom om die te delen ;)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:40
Zo'n Copperjet 812-2p ondersteunt PPPoA met een routed subnet, die heb ik hier ook een hele tijd voor gebruikt. Zijn voor bijna niks van marktplaats te plukken volgens mij.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
Een ADSL2+ modem, een linksys WRT54GL en een Gbit switch.

> ADSL2+ modem handelt het internet gedeelte af.
> De WRT54GL doet het wireless gedeelte. Deze heeft geen draft-n, maar is wel 200% instelbaar. Ik weet niet of hier al een waardige even-goed-in-te-stellen opvolger voor is.
> De Gbit switch handelt het Gbit verkeer af.

Wat ben je van plan te streamen naar de laptop van uw vriendin dat je draft-n nodig hebt? G biedt 54Mbit aan, dat is meer dan 6Mbyte/s, dat is al behoorlijk wat om te streamen. Wikipedia (Wikipedia: Bit rate) leert dat je met die snelheid een Bluray kan streamen (40Mbit/s)...

De modem zou ik laten dienst doen als DHCP en de rest daar op inpluggen. Een gelijkaardige setup heb ik al 2 jaar draaien en dat bolt perfect.

Tenzij ik uw verhaal niet goed begrepen heb, moet dit het wel ongeveer zijn.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Zou persoonlijk gaan voor een lose modem, en deze bridgen naar zo'n linksys. Op de linksys andere software zetten zoals DD-wrt. Of deze PPPoa aan kan weet ik niet, zou je even moeten uitzoeken. Mooier is nog als je er een server tussen hebt. Hopelijk heb je er wat aan

• Ascension
Ik zou zo'n Copperjet kopen, die zijn enorm goedkoop en doet z'n werk prima.
Zet hier achter een Linksys WRT en map je publieke adressen naar je private adressen met NAT.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Bedankt voor de antwoorden zover!

@cafe del mar:
Dat is een mooie oplossing, alleen dan heb ik drie apparaten nodig ipv 2. Op zich is wireless N inderdaad niet het allerbelangrijkste op het moment, maar als ik dan toch iets koop nu... waarom dan niet snel wireless netwerk? denk jij trouwens dat de nieuwe Linksys routers minder instellingen te bieden hebben dan die 54G?

@rest:
die copperjets ondersteunen idd een en ander wel goed. Hoewel m'n vraag hoe de verbinding naar de router werkt nog steeds niet helder is, en ik niet zo zeker ben van een werkernde WRT erachter. Overigens vind ik er niet zo heel veel op marktplaats hoor.

Mijn oog viel ook op de netgear DM111PBL modem, die ondersteunt iets wat half bridge heet. Volgens mij kun je daarmee de router via DHCP verbinden, en heeft ie geen PPPoA nodig. Alleen geen routed subnet, maar zoals ik al in mijn eerste post aangaf zit ik daar niet langer op te wachten.

Geschatte kosten van de opties zover:
Belkin - 130 euro
Netgear + lynksis 180-200 euro
Modem (any) + wrt54 + gigabit switch 150-180 euro
Draytek: 250+ euro

Als die Belkin wat stabieler was dan was het nog niet eens zo'n rare optie.

• Ascension
De verbinding naar de router vanaf een Copperjet?

Copperjet configureer je gewoon als router, achter de router heb je dus gewoon je /29 subnet beschikbaar. Dan kan je daar rechtstreeks pc's op aansluiten of een router die bijv. deze publieke adressen in een NAT pool gebruikt of alles 1 op 1 doorNAT naar een host met een private IP-adres.

• TheFug2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09-2023
Ascension schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:04:
De verbinding naar de router vanaf een Copperjet?

Copperjet configureer je gewoon als router, achter de router heb je dus gewoon je /29 subnet beschikbaar. Dan kan je daar rechtstreeks pc's op aansluiten of een router die bijv. deze publieke adressen in een NAT pool gebruikt of alles 1 op 1 doorNAT naar een host met een private IP-adres.
Vergeet die Netgear DM111 ! die overlijd heel snel, wordt nl bloedheet, weggegooit geld dus !

Eric-Jan van den Bogaard

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:42:
dat is meer dan 6Mbyte/s, dat is al behoorlijk wat om te streamen.
Dit is sowieso niet waar, wireless is half duplex. Effectief trek je ~22mbit/sec over 802.11g.
Pagina: 1