• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:14
Ik zit zelf 2 processors te vergelijken, maar omdat ik niet vaker dan 1x per 2/3 jaar een laptop koop is mijn kennis hierin toch beperkt...

via notebookcheck probeer ik een QL-64 (Athlon X2) met een TL-60 (Turion 64 X2) te vergelijken, maar het lijkt mij dat hier eigenlijk weinig verschil tussen zit. die 2000mhz en 2100mhz zijn om het even lijkt mij.

Ik zie echter dat er bij de FSB een factor 4,5 verschil zit wat ik mij eigenlijk niet goed kan voorstellen. Maar dat is toch een wezenlijk verschil? of maakt dat weinig uit?

Life is what happens while you're busy making other plans

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Geen van beide processors heeft een FSB. Dus dat wordt toch even inlezen. Mag ik suggereren dat je even op Wikipedia kijkt?

Wikipedia: List of AMD Turion microprocessors

Verder kun je ze qua performance het beste op kloksnelheid vergelijken. De rest van de architectuur is qua performance gelijk. Want de Hypertransport verbinding wordt niet zo zwaar belast in een laptop en is vrijwel irrelevant qua performance.

Dan is er nog energie-verbruik en dat is niet persé hetzelfde als TDP. Dus kwestie van revies opzoeken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:14
energie is allebei 35W.

Maar die gegevens bij notebookcheck kloppen dus niet... omdat ik daar FSB 800 vs FSB 3600 zie staan.
en dat was net datgene wat me verbaasde en me afvroeg of dat verschil zou uitmaken.

Zal dus waarschijnlijk wel de QL-64 worden, gezien de iets snellere kloksnelheid.

bedankt!

Life is what happens while you're busy making other plans

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
frumper schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:33:
energie is allebei 35W.

Maar die gegevens bij notebookcheck kloppen dus niet... omdat ik daar FSB 800 vs FSB 3600 zie staan.
en dat was net datgene wat me verbaasde en me afvroeg of dat verschil zou uitmaken.

Zal dus waarschijnlijk wel de QL-64 worden, gezien de iets snellere kloksnelheid.

bedankt!
FSB 800MHz lijkt me best wel normaal, maar volgens mij moeten ze de eerste (x86) CPU met een FSB van 3600MHz nog uitbrengen :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FSB (ongeacht snelheid) is helemaal niet normaal bij een AMD K8 ontwerp aangezien de geheugencontroller in de CPU geintegreerd is, en er dus geen sprake is van FSB :o

TS, als je je verdiept in de CPUs in kwestie (om te beginnen met de eenvoudige wikipedia link die kalizec geeft). Winkels en random vergelijkingssites zijn nou niet bepaald de betrouwbaarste plekken om info te verzamelen.

Dit topic gaat dicht omdat de info gewoon op Wikipedia staat. Als je na het lezen daarvan (en evt verder gezocht hebt als daar andere dingen staan die je niet gelijk snapt) nog detailvragen hebt, dan mag je daar een aparte topic voor openen, maar zorg er dan voor dat je aangeeft waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je vond (links!) en wat dan exact onduidelijk is.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.