Ubuntu linux partitie bootable via USB stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fijn, ik heb Ubuntu op een USB harddiskje. Werkt erg goed, maar de interne schijf is sneller. Maar ja, deze interne schijf zit in de computer van de zaak, dus het is niet acceptabel om een bootmanager te installeren op de laptop. Wel is het mogelijk om een partitie aan te maken.

Logisch gezien moet het toch mogelijk zijn om ubuntu niet bootable te installeren op deze extra partitie, zodat de machine zonder spoort van Linux gewoon windows start. En om linux te starten zou ik een usb stickje willen voorbereiden met grub. Dus zonder stick starten; windows, en met stick starten linux. Het enige wat zichtbaar is als je de partitietabel opvraagt is de ext32 partitie..

Heeft iemand een idee / ervaring hoe dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Dat werkt alleen als je ook kan booten vanaf USB. Daarvoor moet je de BIOS instellingen kunnen wijzigen (als de laptop dat ondersteund) en dan zou het geen probleem moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat je ook kan doen is de Grub Super Disk gebruiken en daarvan booten.

Maar als je wel een partitie aan mag/kan maken, waarom dan geen bootloader? Je kunt toch gewoon Windows Default zetten of zo?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ja gewoon Ubuntu installeren met /boot op de USB stick en je / filesystem op een standaard extended partitie op de interne hdd. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
/boot kan toch gewoon op de / partitie blijven staan? Als de bootloader maar in de MBR komt.

Bovenstaande even uitgeprobeerd: Het werkt.
• Boot in Linux (mag vanaf de LiveCD) en start `grub` als root.
• type: root (hd0,1) waarbij 0 de harddisk is en 1 de 2e partitie en dus je Ext3.
• type: setup (hd1) waarbij 1 de usb-stick is.
Je kunt de beschikbare schijven en partities zien door na het haakje openen op tab te drukken.

• Reboot :)

[ Voor 68% gewijzigd door Room42 op 14-06-2009 01:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, dit heb ik geprobeert, maar bij het booten staat er alleen GRUB

Kan het zijn dat dat komt omdat de ext3 partitie geen boot flag heeft? (maar ja, die kan maar op een partitie staan toch?

Ik heb de volgende partities:
0 - Dell utility
1 - Windows XP Boot
2 - Data
3 - Extended partitie
4 - Ext 3 met Ubuntu
5 - Linux swap

Dus heb ik het volgende commando gebruikt:

root (hd0,4)
install (hd1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Hey ik wil niet rot doen, maar ik zou het gewoon op de USB-schijf laten staan. Ik ken iemand die ontslagen is omdat 'ie met zn werkpc zat te rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grub kan dat prima, gewoon handmatig instellen (google op Gentoo Grub voor een manual) hoe jij hem wilt hebben.

Persoonlijk zie ik het probleem van een bootmanager trouwens niet zo, als je al een partitie kan maken, maakt dat ook niet meer uit.
Pagina: 1