De grootste waarde zoeken en de omschrijving geven in Excell

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305819

Topicstarter
Hallo

ik ben momenteel tervergeefs op zoek naar een formule voor volgend probleem.

Ik heb een 20tal getallen met een omschrijving.

Ik wil dat Excel mij in een tabel de 3 grootste getallen zoekt en de 3 omschrijvingen van die getallen laten weergeven in drie aparte vakjes. (TOP 3 van een reeks van 20.

VB. bij leiden dribbelen krijgt waarde 4, trappen waar de 5.
De pc zoekt mij de grootste waarde (hier 5) en moet trappen weergeven.

Op welke manier moet ik dit formuleren?

Wie helpt mij?

Groeten

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:11
Zie plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ixnOflqM90khoUPJqHFmTlf/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo

Afbeelding is bijna niet leesbaar

Kun je dit als bestand doorsturen?

Alvast bedankt

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij een engelse versie van excel zijn de termen iets anders, maar daar moet je wel uit kunnen komen denk ik.
BTW, plaatje groter maken door er op te klikken en daarna evt het plaatje op te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt om in te zoomen.... :?

We gaan dat eens proberen

Wat is bron simpel en netjes?

tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vangelis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 17:48
Anoniem: 305819 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:34:
Hallo

Afbeelding is bijna niet leesbaar

Kun je dit als bestand doorsturen?

Alvast bedankt

Tom
Klik op de afbeelding voor een vergroting :) te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
In kolom E bouw je een gesorteerde lijst op, dus in het plaatje is 11 de grootste waarde in kolom A en staat dus bovenaan in kolom E.

Vervolgens vraag je je af op welke rij die waarde dan voorkomt in de originele data.
De berekening in kolom F gaat op zoek naar die waarde en geeft het volgnummer van de rij terug.

In kolom G staat een iets gecompliceerdere variant, die rekening houdt met dubbele waarden. Ik zie dat er overigens een foutje in staat.
De formule in G3 moet zijn:
=ALS(E3-E2;VERGELIJKEN(E3;VERSCHUIVING($A$3:$A$10;F2;0);0)+G2;VERGELIJKEN(E3;$A$3:$A$10;0))
De werking hiervan in bijv. G4 is : De waarde van E4 is gelijk aan E3. Daarom verschuif ik het gebied waarin gezocht moet worden (Het stukje formule Vergelijken(E4;verschuiving(etc. ) naar beneden met 4 rijen, zodat het gebied waarin gezocht wordt naar 11 plotseling A7:A14 wordt. Daarin is de eerste rij 11, dus die geeft de waarde 1 terug. Daar tel ik de 4 van de cel hierboven (G3) bij op en bingo.

offtopic:
Zie dat het je eerste topic alhier is. Welkom. Het is hier -om volstrekt onverklaarbare reden- gebruikelijk elkaar niet te groeten, dus bespaar jezelf de moeite. :P )

[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 12-06-2009 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zu het kunnen dat het niet kan dat de waarde F2 niet klopt? F2 is in het voorbeeld toch geen getal maar een naam van iets????

Het is nog steeds een beetje puzzelen...

Groeten

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoel E2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Kolom E zoekt het hoogste getal in kolom A op. De GROOTSTE functie heeft twee argumenten: [In welke cellen wil je zoeken] en [het "rangnummer"], 1 voor de grootste, 2 voor de een-na-grootste etc.
Bij het voorbeeld wat je in je beginpost geeft zou je 4 en 5 in kolom A zetten en "Dribbelen" en "trappen" in kolom B.
De formule in kolom E verwijst naar de kolom waarin 4 en 5 staat. "Dribbelen" en "trappen" komen als het allemaal werkt terecht in kolom H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedankt voor de vele moeite

De grootste waarde geven is geen probleem meer. Enkel de juiste beschrijving klopt niet. Hij geeft telkens een andere omschrijving....

Ik zou het bestandje in bijlage doormailen maar dat gaat blijkbaar niet.

Kan ik je anders mailen?

mijn adres tomruytinx@hotmail.com

groeten

Tom
Pagina: 1