Toon posts:

Harddrive bootable maken vanuit XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg grijze haren hier :-)
Ik heb een mini laptopje van een familielid. Leuk ding, maar zonder CD of floppy en kan niet van USB booten. Nu is de harddrive leeg en probeer ik die bootable te maken, zodat ik een install kan draaien.
Ik heb een conceptronic SATA to USB behuizing gekocht, waarmee ik de schijf in XP kan benaderen. Alleen hoe krijg ik het voor elkaar dat die schijf ook daadwerkelijk gaat booten?

Eigenlijk wil ik gewoon een dos boot erop, zodat ik in ieder geval ook even een bios update kan doen, maar de conceptronic behuizing werkt niet in Win98 (ik heb er in ieder geval geen driver voor)...

Iemand een idee?

Thx

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om Windows XP te installeren hoef je de hardeschijf ook niet bootable te maken dit gebeurd vanzelf tijdens de Windows XP installatie. Wanneer de hardeschijf een S-ATA hardeschijf is moet je waarschijnlijk de drivers van S-ATA controller tijdens de installatie toevoegen. (door op F6 te drukken wanneer daar om gevraagd wordt) De drivers dienen overigens wel op een diskette te staan aangezien Windows XP tijdens de setup geen andere media accepteerd.

Er bestaan nog twee andere moeglijkheden als er geen diskette station meer beschikbaar is. De eerste is de S-ATA controller drivers slipstreamen in de Windows XP setup files, zodat je een nieuwe installatie CD kan maken welke wel de S-ATA controller kan herkennen.

Of mogelijk dat je in het BIOS native S-ATA kunt uitschakelen of een P-ATA/IDE emulatie kunt inschakelen. Ik zou zeggen zoek eens wat rond hier op GoT en lees de FAQ's eens door, want dit is een onderwerp wat wel veel vaker voorbij is gekomen.

Wat betreft ht updaten van het BIOS, vaak leveren fabrikanten wel images voor op een USB stick (bootable) of een ISO om een bootable CD aan te maken, zodat je zonder OS een BIOS update kunt uitvoeren. Overigens zijn dit over het algemeen de veiligste manieren om een BIOS update uit te voeren.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 11-06-2009 22:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoals al aangegeven kan hij niet via CD booten.

De enigste en makkelijkste optie is dan een install doen via het netwerk.

Hierover is genoeg te vinden op google.

P.S. waarom is via usb niet mogelijk ik neem aan dat er wel een usb drive opzit zo ja dan kun je daar ook genoeg programma's over vinden die het mogelijk maken om XP via USB te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
de bios biedt geen usb, vandaar! Als ik een dos bootable drive heb, moet het wel lukken... Maar kan dat vanuit xp?

Ik word oud... Wat is er met die goede oude format /s gebeurd?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
welk type laptop hebben we het over dat helpt wel om een oplossing te zoeken.

Ik neem aan dat je geen USB to Floppy drive thuis heb liggen daar zou je dan het een en ander dan mee kunnen doen. Deze bestaan ook voor CD-Drives.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bobsqaud schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:41:
Zoals al aangegeven kan hij niet via CD booten.
Oke, daar heb ik overheen gelezen, misschien eens opzoek gaan naar een CD/DVD drive welke via USB aangeslotenkan worden? Dat lijkt mij de makkelijkste manier.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor een netwerkinstall heb je voor zo'n minilappie gegarandeerd ook drivers nodig. En aangezien die dingen vrij recent zijn, zullen die er niet voor DOS en consorten zijn geloof ik. Voor netwerk heb je dus XP oid nodig ;)

De enige weg die ik zie is door het aanmaken van een partitie waarbij je een geslipstreamde versie van XP op hebt staan. Die moet je dan alleen nog zien te benaderen. Wellicht kun je iets met FreeDOS. Zie hier de wiki: http://wiki.fdos.org/Main/HomePage
Met een beetje mazzel kun je daar ook gewoon je USB schijf mee benaderen :)
_Dune_ schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:32:
[...]

Oke, daar heb ik overheen gelezen, misschien eens opzoek gaan naar een CD/DVD drive welke via USB aangeslotenkan worden? Dat lijkt mij de makkelijkste manier.
Nogmaals: hij heeft GEEN CD/DVD drive, en kan NIET van USB booten (dus ook niet van een externe cd-drive neem ik dan aan)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 11-06-2009 23:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Heb je een PC met floppy drive e USB tot beschikking? Zo ja dan kun je het volgende proberen. Download een win98 bootflop van de bekende site. Download de usbaspi drivers en zet deze ook op de bootflop. Configureer je config.sys zodaning dat deze goed worden geladen.

Boot vervolgens met de diskette op de pc met diskettedrive nl en de USB schijf aangekoppeld. De opstart disk start DOS7 als ik het goed heb. Ook heb je dan de beschikking over de oude versie van format, waarmee je dus de /s switch kunt meegeven en vervolgens je USB/HDD mee kunt formatteren.

Ik heb zo 1-2-3 geen link bij de hand maar als je googled zijn er tal van sites die uitleggen hoe je USB in dos aan de praat krijgt. Er zijn 3 methodes, kan zo niet zeggen welke methode voor jou het beste werkt.

O en niet vergeten te fdisken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 23:55 . Reden: add ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:52:
Heb je een PC met floppy drive e USB tot beschikking? Zo ja dan kun je het volgende proberen. Download een win98 bootflop van de bekende site. Download de usbaspi drivers en zet deze ook op de bootflop. Configureer je config.sys zodaning dat deze goed worden geladen.

Boot vervolgens met de diskette op de pc met diskettedrive nl en de USB schijf aangekoppeld. De opstart disk start DOS7 als ik het goed heb. Ook heb je dan de beschikking over de oude versie van format, waarmee je dus de /s switch kunt meegeven en vervolgens je USB/HDD mee kunt formatteren.

Ik heb zo 1-2-3 geen link bij de hand maar als je googled zijn er tal van sites die uitleggen hoe je USB in dos aan de praat krijgt. Er zijn 3 methodes, kan zo niet zeggen welke methode voor jou het beste werkt.

Daar had ik ook aan zitten denken. Maar dan nog zit je met een probleem, namelijk: hoe krijg je XP op die harddisk geinstalleerd. je zou dan een (bootable) partitie moeten hebben waar je de XP install files op knalt, inclusief geslipstreamde sata-drivers, en dan installeren....alleen moet in DOS de bootable partitie primary zijn. Dan staat ie dus waarschijnlijk vooraan. Da's op zich niet erg, ware het niet dat je de data die je dan reserveert met XP niet echt meer terug krijgt. Dan moet je echt met 3rd party tools aan de slag om die partities te verwijderen enzo. Plus ga je dan ook nog eens de mist in met een mogelijke bootvolgorde, op het moment dat XP er ook op zou staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:03:
de bios biedt geen usb, vandaar! Als ik een dos bootable drive heb, moet het wel lukken... Maar kan dat vanuit xp?

Ik word oud... Wat is er met die goede oude format /s gebeurd?
Tja maar format c: /s werd wel altijd (in het verleden dan) vanaf een "bootable" dos diskette gedaan, ook in die tijd kom je niks zonder zo'n ding, eigenlijk niks veranderd dus ;)

Verwijderd

nee, je kunt de i386 folder van de windows cd kopieren naar de usb/hdd gewoon de root zetten. Dan eerst smartdrv laden, moet je wel downloaden. Dan in de map winnt het commando winnt aanroepen. Dat start de upgrade procedure. Standaard windows installatie/upgrade kost.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Zonder cd speler gaat dat niet lukken dacht ik zo ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:52:

Dat was ik al aan het proberen. Even een oud doosje voorzien van 98 (nostalgisch momentje). Alleen kan ik mijn laptop schijf in een conceptronic usb behuizing niet in 98 aan de praat krijgen. Anders was het probleem al opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 07:29:
[...]

Dat was ik al aan het proberen. Even een oud doosje voorzien van 98 (nostalgisch momentje). Alleen kan ik mijn laptop schijf in een conceptronic usb behuizing niet in 98 aan de praat krijgen. Anders was het probleem al opgelost.
Het is gelukt! Met de HP USB disk format tool kun je USB drives bootable formatteren. Ik gokte erop dat dit proces niet anders is tussen een harddrive of USB drive en dat klopt. Bootable geformatteerd, uit de USB doos in de laptop en hij boot in DOS. Vanuit daar win98 geinstalleerd (meegekopieerd) en vervolgens vanuit Win98 via USB XP installeren!

Dank voor het meedenken!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:49
Maar wat voor lappie is het nou?
Meestal kun je in de HD priority list in het bios de USB stick kiezen om vanaf te booten... Had je een hoop geleuter bespaard

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
plug de hdd aan een pc/latop met een zelfde chipset installeer vanaf daar xp.
zet de hdd weer terug en installeer de drivers en de rest.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The Eagle schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:34:
Nogmaals: hij heeft GEEN CD/DVD drive, en kan NIET van USB booten (dus ook niet van een externe cd-drive neem ik dan aan)
Ik zeg toch ook "opzoek gaan" naar een USB CD/DVD drive. Daarbij kan ik mij niet voorstellen dat een dergelijk laptopje niet vanaf USB wil booten, wat inmiddels ook is gebleken uit een eerder geplaatste reactie van de TS.

::ontopic
Het is TS nu dus wel gelukt maar op een heel omslachtige manier. Een netwerk installatie was ook problematisch geweest, je had dan soieso weer een bootdiskette moeten hebben met drivers, tenzij je een server hebt draaien die als delpoyment server (RIS) functioneerd, dan kun je vaak met een F toets vanaf het netwerk opstarten (zonder installatie van drivers of OS). Ik ga er maar vanuit dat de TS hier niet van is voorzien. Wanneer je Windows 98/XP/Vista/7 wilt installeren dan zit je gewoon vast aan een fatsoenlijk media station of USB device. Ik heb dan ook dergelijke laptopjes nooit goed begrepen, op zijn minst zou er toch een DVD speler aanwezig moeten zijn, intern dan wel extren.

Voor TS zoals sommige personen reeds hebben opgemerkt is het verstandig een volgende keer ook het merk en type van de laptop te noemen, dit helpt vaak bij het bepalen van de strategie een probleem te verhelpen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 12-06-2009 11:00 ]

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:29
Niemand gedacht aan bartpe of vistape? kijk op www.vistape.net en download winbuilder.
Hiermee kan je een willekeurig usb device bootable maken en je komt dan in een grafische xp of vista interface.
Op deze harddisk of usb schijf kan je natuurlijk de complete installatie files van vista of xp zetten.
( ik heb zelf een 4gb geheugenstick bootable met VistaPE met heel veel tooltjes, tevens staat er de windows7 installatie folder op)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:49
_Dune_ schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:58:
[...]

... Ik heb dan ook dergelijke laptopjes nooit goed begrepen, op zijn minst zou er toch een DVD speler aanwezig moeten zijn, intern dan wel extren...
Ik heb ook zo'n laptopje zonder cd/dvd-mogelijkheid. Maar het is een peuleschil om winxp/win7/linux te installeren via een usb stick. Gaat nog een stuk sneller ook :*)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het oude DOS commando voor het bootable maken van je harddisk is: sys c:

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1