Toon posts:

Raid-0 of 1 snelle HDD????

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

naar aanleiding van de bouw van een nieuwe pc, heb ik volgende vragen:

Welke van onderstaande gegevens leverd de snelste HDD/gegevensdoorvoer op?

2 HDD's van 7200rpm in raid-0 opstelling???

of

1 HDD van 10000rpm???

of

loont het echt de moeite om 2 HDD's van 10000rpm in raid-0 te plaatsen???

Alle vragen of betere oplossingen zijn welkom, alsook eventuele voor en nadelen.
De bedoeling is om programma's en games op 1 van bovenstaande opstellingen te laten draaien voor maximale snelheidswinst. De data (foto, video, muziek enz) zou ik op een 3de HDD plaatsen, al dan niet 7200rpm of 10000rpm

Alvast bedankt voor het doornemen van deze topic

greetzzzzzzzzzzzzz

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32
Beetje basic info als je het mij vraagt.

Wil je snelle I/O response tijden? 10k schijf. Wil je snelle sequentiële doorvoer? RAID0.
Wil je je OS zo snel mogelijk laten opstarten dan heb je het meeste baat bij een zo laag mogelijk seektime, wat 10k schijven geven en een RAID0 array je nooit gaat kunnen bieden (hoeveel schijven je ook neemt).

Nadelen RAID0 (indien je kiest voor fakeraid of hardware raid):
  • Je array is afhankelijk van de controller (controller dood = array weg - over het algemeen)
  • en de drivers (ondersteuning met dualboot is brak meestal)
  • Je moet de hele schijven in de array stoppen (uitzondering Intel Matrix RAID).
  • Hogere kans op verlies van data door verdubbelde kans op uitval in het volume.
De eerste drie nadelen heb je allemaal niet als je kiest voor software RAID. Voor RAID0 is het verschil CPU belasting zeer weinig (hardware raid) en nihil (fakeraid).

Voordeel van RAID0 is de hogere sequentiële doorvoer. Bekijk het wel in perspectief: een enkele schijf haalt tegenwoordig al rond de 100 MB/s. Heb je echt 200 MB/s nodig?
Bovendien: als je OS erop staat dan gooien de random read/writes roet in het eten wat betreft de sequentiële read/writes.

[ Voor 55% gewijzigd door gertvdijk op 11-06-2009 18:06 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
het systeem zal bestaan uit een I7 core en een GTX295 vga kaart.
Ik wil gewoon niet dat de harde schijf de bottle-neck van het systeem wordt.

Vandaar deze vragen. Ik ben niet een gigantische techneut qua deze materie.
Toch ken ik voldoende om mijn huidige P4 van 3.2GHZ te clocken op 4GHZ.zonder de cpu te vermoorden.

Van een Raid opstelling heb ik nog geen kaas gegeten. Laat staan de laaste nieuwe technieken die er bestaan. (zie P4 met vga bus = Antieke rommel :-) )

grtzzzzz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst welkom op GoT.
Over RAID is meer dan genoeg geschreven, ga eens op zoek naar benchmarks voor de controller die je hebt en kijk wat de verschillen zijn.
Neem eens een kijkje in: RAID FAQ en http://tweakers.net/benchdb/.

Omdat we er vanuit gaan dat je dit soort dingen eerst uitzoekt voordat je een topic opent en zelf kunt bepalen aan de hand van reviews en benches wat voor jou de beste oplossing is gaat dit topic op slot.

Verder is het echt niet nodig om met ????? te gaan gooien, 1 ? volstaat prima :). En groetjes onder je post zijn niet nodig, je groet al door te posten.

Dit topic is gesloten.