Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding "gilt" onder bepaalde omstandigheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb met mijn nieuwe setup een 'gillend' probleem, onder bepaalde omstandigheden.
Ik zal eerst beginnen met het posten van mijn specs:

Nexus RX8500 850W
Core i7 920
Gigabyte EX58 UD4P
MSI Ati R4770
LG Dvd brander
Sweex Card reader
Usb muis/toetsenbord
Samsung T240 monitor
6gb OCZ platinum
WD caviar black 640GB
coolermaster Hyper N520 cpu cooler
Dit alles in de volgende kast: CM590

Dit zijn alle componenten die zo een beetje zijn aangesloten. Bij het opstarten, tijdens het booten, is alles helemaal stil. Wanneer het windows laadscherm start, hoor ik heel lichtjes wat licht gezoem en gepiep vanuit de voeding.

Windows draait standaard op een gebalanceerde energiemodus. Als je een film kijkt of wat surft is er helemaal niets aan de hand. Alles zo stil als maar kan. Een lichte piep te horen wanneer je bv. media player classic opent en een film start. Deze lichte piep valt binnen 2 seconden weer weg.

Echter, nu begint het. Wanneer ik de 'prestatiemodus' aanzet, begin ik al wat licht gekraak en geknetter te horen uit de voeding. Als ik nu media player open en een film start, begint de voeding een enorm irritante pieptoon te geven. Sluit je de media player af, stopt het onmiddellijk. In deze prestatie modus, hoor je ook de HD activiteit....in je voeding! Dus als de HDD knippert en duidelijk actief is, hoor je een heel lichte 'tick' geluid uit de voeding komen.

Ik dus de computer terugzetten naar gebalanceerde modus en spelen met de CPU activiteit, minimaal staat deze op 5%. Deze heb ik stap voor stap verhoogd en de voeding begint te piepen vanaf zo een 75% minimale cpu power. Wat nog irritanter is, als ik bv full speed aan het downloaden ben, gaat de voeding nog harder piepen tijdens een simpele mouse scroll. Dit houdt weer op, als het downloaden klaar is :|

Je zou nu zeggen dat de voeding te veel onder druk komt te staan, naarmate er meer van wordt verlangd.
Het tegendeel is waar. Ik heb namelijk de prestatie modus weer aangezet. Vervolgens een filmpje gestart en dat oorverdovende piepgeluid aangehoord. Als ik de voeding vervolgens nog meer onder druk zet, bv dmv SuperPI......is alles weer helemaal stil. Als ik in de prestatie modus bv 3dmark06 draai, is de voeding ook fluisterstil.

De enige conclusie die ik kan trekken, is dat deze voeding slechts onder bepaalde (voor deze voeding eigenlijk zeer lichte) belasting gaat piepen. Nu is de vraag, is dit een defect? Hoe kan het dat deze juist onder bepaalde belasting piept en is er iets aan te doen om dit te voorkomen, zonder dat ik aan prestatie hoef in te leveren? Eventueel iemand anders die een RX8500 voeding heeft met hetzelfde probleem?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

BHQ

Hmm, dat klinkt ergens als piepende spoeltjes in de voeding. Te weinig met lijm lopen smijten in de fabriek om ze stil te krijgen :)

Verwijderd

Ik had eerst de cooler master real power 700 watt. Met mijn 8800gts geen gepiep. Met mijn gtx 280 + ci7920 veel gepiep.
Als ik in crysis menu was, heel veel gepiep als je met je cursor over de verschillende knopppen ging.
De SPL (Sound pressure level) die uit mijn voeding kwam was tussen de 50 t/m 60 db op 1 meter gemeten c stand. Ook dus met scrollen en andere dingen het vervelende piep geluid. Raar genoeg Vsync aanzetten tijdens het gamen verminderde het geluid een beetje.
Overklokken maakte het geluid nog harder.
Ik heb dus 8 dagen geleden mijn oude vertrouwde merk weer gekocht de Zalman 770 xt. De winkel wou mijn coolermaster niet omruilen omdat in hun test pc het geluid niet aanwezig was.

Verwijderd

Topicstarter
Je coolermaster voeding had dat systeem eigenlijk met groot gemak moeten draaien.
Helemaal raar is dat een 'simpele' scroll met de muis een dergelijke gepiep/gegil veroorzaakt.
Als vervanger zal ik voor de zekerheid maar geen coolermaster 700 watt versie nemen.
Maar in jouw geval lijkt het erop dat je voeding ging piepen, zodra er meer van werd gevraagd.
Bij mij piept het ergens tussenin (bij lage power niets, met bv superpi/3dmark actief niets, maar met een spel/film/prestatiemodus aan, hoofdpijn)
Het hele systeem is nu terug, ben benieuwd wat de technische dienst allemaal vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 09:39 ]

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

"Coil Whine" Hebben meer M700 Cooler master voedingen last van, laat ze bij de technische dienst eens de GPU op 100% zetten met bijv ati tray tools, dan horen ze het zelf ook :)

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Verwijderd

@umtun
Mijn coolermaster gebruikte bijna zijn volle vermogen omdat er ook 8 hdd aangesloten waren en het systeeem ver overgeklokt is met de nodige voltage verhogingen. Als ik alle core`s 4 + 4htt aanzetten samen met mijn videokaart dan was de lucht uit de voeding behoorlijk warm. De 12 volt lijn zakte toch bijna onder zijn atx specificatie zag ik met mijn multimeter.

Het gepiep.
Met film was het weer niet en ingame was het gepiep ook niet. Alleen in het menu van crysis. Als ik de voeding op zijn max belast dan heb ik ook geen gepiep. Ging ik internetten (scrollen)en dus weinig belasting wel gepiep.
Het gepiep komt inderdaad met bepaalde lichte belastingen.

@ luukland
Ik heb bij google coil whine ingetypt en....

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

Bedankt dat verklaart een hoop.
Maar even over die winkel met dat gepiep. Het schijnt dat het ook aan de combinatie van hardware en voeding ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 11:17 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Soms kan het ook gewoon je videokaart zijn die piept. In mijn vorige computer begon de videokaart onder een bepaalde belasting ook te piepen. Meestal bij >100FPS.

Het kan evenwel nog altijd je voeding zijn die piept bij een bepaalde belasting. Als je bijvoorbeeld scrollt, wordt je videokaart gebruikt om de beweging te versnellen. Mogelijk dat dan de videokaart of de voeding piept door de veranderende belasting.

Verwijderd

@ Admiral Freebee
Mijn videokaart piept ook inderdaad. Als ik een spel speel dan hoor ik ook gepiep alleen is dat bij mij zo zacht dat je het met minimale omgevingsgeluid al niet meer hoort en dus absoluut niet storend is. Bij een maat van mij met zijn (oude eerste model) gtx 260, daar komt toch een piep uit dat is niet meer normaal.
Admiral Freebee schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 11:14:
bepaalde belasting ook te piepen. Meestal bij >100FPS.
Vsync aanzetten helpt een heleboel.
Pagina: 1