vervelend probleem met draadloos internet

Pagina: 1
Acties:

• phoenix12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 13:43
Ik zit met een voor mij onverklaarbaar probleem.

Ik zal het uitleggen:

We hebben InternetPlusBellen (draadloos) van KPN.
Wanneer er gebeld word, wordt het internet via draadloos op mijn laptop erg traag, hoe kan dit?
Tevens als er op de pc (niet draadloos) gedownload of gesurft word, wordt het internet op de laptop óók traag!

Heeft iemand ervaring met dit probleem, of een oplossen?

Ik hoor het graag!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Laatste is sowieso logisch, als jij vanaf één PC/laptop in je netwerk aardig wat bandbreedte gebruikt, blijft er minder over voor de overige clients.

En als je torrents gebruikt kan het helemaal feest worden mbt een inkakkende verbinding..

[ Voor 23% gewijzigd door Exorcist op 11-06-2009 17:11 ]

• phoenix12
Exorcist schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:10:
Laatste is sowieso logisch, als jij vanaf één PC/laptop in je netwerk aardig wat bandbreedte gebruikt, blijft er minder over voor de overige clients.

En als je torrents gebruikt kan het helemaal feest worden mbt een inkakkende verbinding..
kun je dat verdelen op een of andere manier? zeg maar dat pc en laptop allebei 50% vd snelheid krijgen (weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ja je kan bij een goede router QoS instellen zodat er een bandbreedtelimiet ontstaat, maar waarom zou je die moeite willen doen :P

• phoenix12
Wilf schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:42:
Ja je kan bij een goede router QoS instellen zodat er een bandbreedtelimiet ontstaat, maar waarom zou je die moeite willen doen :P
Ja klopt ook eigenlijk wel :P

Maar nu deze vraag nog:
Wanneer er gebeld (normaal via huistelefoon) word, wordt het internet via draadloos op mijn laptop erg traag, hoe kan dit?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-03 16:37
je heb zeker een draadloos toestel.

Ja die zit ook in de zelfde frequenties als je draadloos internet.
zet je wireless netwerk op een ander chanel. je kan kiezen van chanel 1 t/m 13 in nedeland.
dus als je 11 heb neem dan 1 t/m 5 of als je chanel 3 gebruik juist 7 tot/met 13.

dan zal je wireless een stuk beter werken.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@ Master_duck: good thinking! Kan zeker een 2.4 GHz telefoon zijn ja. Leuk dat ze de vrije band zo volrammen tegenwoordig (wordt steeds erger).

Over je kanaalkeuze: eigenlijk kan je alleen maar kiezen tussen 1, 6 of 11 maar als je een buurman hebt met een 'handig neefje' die bijvoorbeeld kanaal 3 heeft gebruikt (waardoor kanaal 1 t/m 9 gestoord worden) dan heb je natuurlijk weinig keuze.

Kanaal 1, 6 en 11 zijn namelijk de enige 3 kanalen die bijna geen overlap hebben.

• Master_duck
mijn speedtouch st780 kan ik wel t/m chanel 13 kiezen. dat je maar tot 11 kan is dat ze een multi country firmware heeft. als je namelijk bij je wireless settings een land aan geeft moet het zo zijn dat de zender zo word ingesteld dat deze aan de wetelijke eisen voldoen. stel je namelijk in dat je modem bv in japan staan dan mag je zelf tot chn 15 dacht ik.

[ Voor 1% gewijzigd door Master_duck op 12-06-2009 10:14 . Reden: typo ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Laat ik het anders zeggen: het is een goede gewoonte om alleen 1, 6 en 11 te gebruiken ;) Als er twee AP's op kanaal 11 zitten dan zal CSMA/CA dit netjes afhandelen. Als er een op 11 zit en de ander op 13 kunnen de zijbanden van de beide kanalen elkaar in de weg zitten en de snelheid doen zakken juist omdat ze niet op hetzelfde kanaal zitten.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
phoenix12 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:46:
[...]

Ja klopt ook eigenlijk wel :P

Maar nu deze vraag nog:
Wanneer er gebeld (normaal via huistelefoon) word, wordt het internet via draadloos op mijn laptop erg traag, hoe kan dit?
Als ik mij niet vergis, maakt kpn hier gebruik van VOIP of IP telefonie. Dat houd in dat spraak over je data verbinding heen gaat en niet over oude koperdraadjes. Zelfde word gebruik bij Kabel aanbieders (als ik mij niet vergis)

• phoenix12
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Heb zelf totaal geen kennis van computers, maar hoe stel ik die kanalen in etc.?

Ik hoor het graag.

Verwijderd

welke experiabox heb je? kanalen aanpassen kan in de webinterface van de eb. Op http://webblernet.nl/webinterfaces/pages/webinterfaces.htm kun je alvast zien hoe de webinterface eruit ziet en waar je moet zijn, zonder dat je iets aan je modem sloopt.

• phoenix12
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:51:
welke experiabox heb je? kanalen aanpassen kan in de webinterface van de eb. Op http://webblernet.nl/webinterfaces/pages/webinterfaces.htm kun je alvast zien hoe de webinterface eruit ziet en waar je moet zijn, zonder dat je iets aan je modem sloopt.
Bedankt, ik heb het gevonden!

Maar nu doe ik kanaalselectie 'Handmatig' en dan kanaal 'van 6 naar 1 of 11' maar hij springt automatisch terug naar 6 hoe kan dit? moet ik de verbinding met internet eerst verbreken of iets?

hoor het graag

• Master_duck
druk je na dat je het kanaal veranderd heb op de knop apply?

• phoenix12
Master_duck schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 08:47:
druk je na dat je het kanaal veranderd heb op de knop apply?
ja, maar hij springt terug naar kanaal 6! (al vaak geprobeerd)

• Master_duck
ik denk dat ik het al weet. waarschijnlijk heb je geen admin rechten.

je moet als admin ingelogt zijn. ik neem aan dat je een THOMSON ST780 (SpeedTouch 780wl)

als je het menu van deze modem/router. heb dan zie je boven aan een gebruikers naam staan.
bij mij is dat administrator. daar kan je op klikken en dan kan je een andere gebruiker kiezen.

als je niet als poweruser of zo kan inloggen dan zou ik KPN bellen (die hebben de modems in eigen beheer) en eisen dat ze je wireless lan kanaal veranderen naar bv 6.

Techinise helpdesk bellen (storingsdienst 0800-0407 of 0800-0019) en niet die domme mutsen van de helpdesk want die snappen er niks van en kost bovendien ook nog eens geld.

• phoenix12
Master_duck schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 15:41:
ik denk dat ik het al weet. waarschijnlijk heb je geen admin rechten.

je moet als admin ingelogt zijn. ik neem aan dat je een THOMSON ST780 (SpeedTouch 780wl)

als je het menu van deze modem/router. heb dan zie je boven aan een gebruikers naam staan.
bij mij is dat administrator. daar kan je op klikken en dan kan je een andere gebruiker kiezen.

als je niet als poweruser of zo kan inloggen dan zou ik KPN bellen (die hebben de modems in eigen beheer) en eisen dat ze je wireless lan kanaal veranderen naar bv 6.

Techinise helpdesk bellen (storingsdienst 0800-0407 of 0800-0019) en niet die domme mutsen van de helpdesk want die snappen er niks van en kost bovendien ook nog eens geld.
Nee dat is het niet!
Ik ben ingelogd als ADMIN, dus daar kan het niet aan liggen.

Als ik 'm van automatisch naar handmatig zet, springt ie elke keer weer terug naar automatisch!
Echt vreemd, maar wat kan ik er tegen doen?

Kan trouwens geen enkele verandering maken, alles springt terug naar wat er eerst stond

Ook als ik verbindingscontrole doe, staat er een rood kruis voor Internet! Verbinding naar gateway (195.190.249.4) staat erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door phoenix12 op 13-06-2009 19:18 ]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-03 01:12
phoenix12 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:05:
[...]

Nee dat is het niet!
Ik ben ingelogd als ADMIN, dus daar kan het niet aan liggen.

Als ik 'm van automatisch naar handmatig zet, springt ie elke keer weer terug naar automatisch!
Echt vreemd, maar wat kan ik er tegen doen?

Kan trouwens geen enkele verandering maken, alles springt terug naar wat er eerst stond

Ook als ik verbindingscontrole doe, staat er een rood kruis voor Internet! Verbinding naar gateway (195.190.249.4) staat erbij.
Oke dit is een wilde gok, maar wie weet. Gebruik je Internet Explorer of een andere browser? Als je een andere browser gebruikt, probeer het dan eens in Internet Explorer. Wij hadden hier thuis vroeger een router waar ik steeds met Firefox een WEP-key op probeerde in te stellen voor het draadloos netwerk. Het invoerveld bleef steeds maar leeg en toen probeerde ik Internet Explorer en daar werkte het wel mee. Ik zou zeggen, probeer het dus even!

• RVE_NL
  • Laatst online: 19:56
phoenix12 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:49:
Ik zit met een voor mij onverklaarbaar probleem.
......
Tevens als er op de pc (niet draadloos) gedownload of gesurft word, wordt het internet op de laptop óók traag!
Heeft iemand ervaring met dit probleem, of een oplossen?
Dat je laptop langzamer internet heeft als je download is logisch, je krijgt bijv 8mbit(+/- 900KB/s) binnen.
wanneer jij dan met 850 KBs aan het downloaden bent heb je nog maar 50 over voor je laptop.

Je zou natuurlijk bij het downloaden van Torrent/Nieuwsgroepen bestanden een max van de helft van je verbinding kunnen instellen... dan heb je dit probleem niet

Als je slim bent klik je dat max wel alleen aan wanneer je ook de laptop gebruikt, zodat je snel download als je de laptop niet gebruikt

• phoenix12
FreddyFish schreef op zondag 14 juni 2009 @ 03:03:
[...]

Oke dit is een wilde gok, maar wie weet. Gebruik je Internet Explorer of een andere browser? Als je een andere browser gebruikt, probeer het dan eens in Internet Explorer. Wij hadden hier thuis vroeger een router waar ik steeds met Firefox een WEP-key op probeerde in te stellen voor het draadloos netwerk. Het invoerveld bleef steeds maar leeg en toen probeerde ik Internet Explorer en daar werkte het wel mee. Ik zou zeggen, probeer het dus even!
Dit heb ik geprobeerd, maar werkt helaas ook niet :'(
Nog iemand suggesties?

• Master_duck
de site van je modem/router in internet explorer in je trusted sites (vertrouwde website) zetten. kan ook wel een helpen.

ook helpt het om java te installeren. of je java updaten. de website van je modem werkt grotendeels op java vooral het wireless gebeuren.

• phoenix12
Master_duck schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:10:
de site van je modem/router in internet explorer in je trusted sites (vertrouwde website) zetten. kan ook wel een helpen.

ook helpt het om java te installeren. of je java updaten. de website van je modem werkt grotendeels op java vooral het wireless gebeuren.
Heb het geprobeerd, maar helaas weer geen resultaat!

Verwijderd

bij telefoonverkeer geeft je router altijd meer bandbreedte dan nodig voor het telefoonverkeer omdat dit optimaal moet zijn bij bellen via internet. Anders wordt de helpdesk de hele dag gek gebeld dat de telefoon kwaliteit zo belabberd is terwijl mensen de hele dag zitten te downloaden :)
Pagina: 1