Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Heb een week terug online een digitale camera gekocht (Sanyo HD1010)
(op Ibood.com tijdens een hunt)

Nu kreeg ik net wel een camera thuis gestuurd maar een ander type namelijk
de Sanyo HD1000 (met mindere specificaties)

Nu staat op de factuur gelukkig ook vermeld dat het een HD1010 zou moeten zijn.

Dus nu is mijn vraag ik kan toch gewoon eisen dat ik de HD1010 gestuurd krijg, ofniet?

Heb namelijk al contact gezocht met ibood.com en er vond nog even overleg plaats, en ik zou
misschien het bedrag terug gestort krijgen. Maargoed dit wil ik niet. Ik wil gewoon die HD1010.

Kunnen ze hiermee weg komen ofniet? Het is toch gewoon een koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
ZIe algemene voorwaarden van iBOOD:
3. Onjuistheden iBood is niet gehouden om een bestelling uit te voeren, noch tot vergoeding van enig door de koper geleden nadeel, wanneer zij bij de presentatie van de zaak, de formulering van de eigenschappen daarvan of bij de vermelding van de prijs een fout heeft gemaakt en i) het voor de koper duidelijk behoorde te zijn dat het in het betreffende geval om een zetfout ging, of ii) wanneer de koper onder de gegeven omstandigheden er in redelijkheid niet op heeft mogen vertrouwen dat iBood die zaak met die eigenschappen voor die prijs zou leveren of zou kunnen leveren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Neem contact met ze op. Kunnen ze onmiddelijk je probleem oplossen, laat die dan omruilen. Kom je op een "wachtlijst", vraag dan je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
g0tanks schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:38:

[...]
Volgens mij zijn punt i en ii hierbij van groot belang. Want dit is namelijk niet het geval als ik het goed begrijp.
Als op de website een 1010 aangeboden werd en de specificaties daarvan stonden dan vervalt die regel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Laatst online: 18-08 11:59
Bij een koop via Het Internet heb je toch altijd tot 7 dagen recht op het terugkeren van het product zonder opgaaf van reden?

@g0tanks:
Voorwaarden oke, maar stel ze zetten er Radeon HD4850 neer en je krijg maar een HD4350, dan ben je toch ook niet blij? Volgens mij heeft dit niets met 'n zetfout te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]
En is die AV geldig?

Volgens mij ook niet altijd , sowieso kun je als consument van je afkoelperiode gebruik maken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit komt wel vaker voor bij iBood en als ik jouw was zou ik gewoon de camera terugsturen en je geld terug laten storten.

[...]
En dat gaat idd over de producteigenschappen en niet over het product zelf. Dit is gewoon een compleet ander product.

Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat een beding waarin gesteld wordt dat een verkoper gerechtigd is om een compleet ander product te leveren dan overeengekomen, rechtsgeldig is. Maargoed dat staat hier niet.

Dit beding van iBood is gewoon om otto-achtige taferelen te voorkomen en overbodig omdat de wet de verkoper daar al goed genoeg tegen beschermd.

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 11-06-2009 16:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

BrokenRules schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:36:
Heb een week terug online een digitale camera gekocht (Sanyo HD1010)
(op Ibood.com tijdens een hunt)

Nu kreeg ik net wel een camera thuis gestuurd maar een ander type namelijk
de Sanyo HD1000 (met mindere specificaties)

Nu staat op de factuur gelukkig ook vermeld dat het een HD1010 zou moeten zijn.

Dus nu is mijn vraag ik kan toch gewoon eisen dat ik de HD1010 gestuurd krijg, ofniet?

Heb namelijk al contact gezocht met ibood.com en er vond nog even overleg plaats, en ik zou
misschien het bedrag terug gestort krijgen. Maargoed dit wil ik niet. Ik wil gewoon die HD1010.

Kunnen ze hiermee weg komen ofniet? Het is toch gewoon een koopovereenkomst.
Je kan wel het bedrag terugkrijgen en de HD1000 houden. Je kan ze de mogelijkheid geven om hem op te halen, maar dat doen ze toch niet gok ik. ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
controleer de specs op ibood productfora met de specs van je verkegen apparaat.

erg zuur als de specs overkomen met de 1000, aangezien ibood hunt niet de gelegenheid geeft om even alles rustig te bekijken...

Overigens heb ikb met mijn Ibood aankopen alleen maar goede ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt gewoon een koopovereenkomst inderdaad, en je hebt in principe recht op die 1010. De factuur maakt het bewijzen wat makkelijker. Dus die 1000 terugsturen en de 1010 eisen, dat had je immers afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 10:42
Volgens mij zijn ze niet verplicht je de camera alsnog op te sturen. In principe kunnen zij toch gewoon je geld terugstorten en op die manier de koop annuleren. Lijkt me sterk dat ze bijvoorbeeld een product wat ze niet kunnen leveren ergens anders voor duurder moeten kopen, omdat ze 'verplicht' zijn dit product jou te leveren.

Ze zijn verplicht het juiste model te leveren, daar heb je recht op en voor betaald. Ook moeten ze de kosten die jij eventueel zou maken voor het terugsturen vergoeden. Maar indien niet leverbaar oid, zijn ze niet verplicht je deze camera te leveren en is je geld terugstorten een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Het lijkt me vrij duidelijk dat er een koopoverenkomst voor een 1010 is, staat zelfs op je factuur, en dat is wat je besteld & betaald hebt.

Vreemde is natuurlijk dat ibood helemaal geen assortiment heeft, maar enkel partijen / aanbiedingen. Ik weet dus ook niet of je levering kan afdwingen. Wel kan je hierom de overeenkomst ontbinden lijkt me.

eerste hit op consuwijzer btw als je zoekt naar 'verkeerde product'. Compleet ander onderwerp, maar wellicht relevant.

[ Voor 20% gewijzigd door J2pc op 11-06-2009 16:54 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Kreeg net een belletje met het volgende:
Het product HD1010 was niet meer op voorraad dus ik kon:

Op laten halen en het bedrag wat ik ervoor betaald heb terug krijgen.
of
€ 20,- accepteren en het product houden.

Vind beide jammer, en dat het product niet meer op voorraad is vind ik vreemd
omdat er daarna nog gewoon een nieuwe ibood hunt is geweest met hetzelfde apparaat.

Heb inmiddels al wel een sdhc kaartje gekocht. En snap ook niet, als iets niet op voorraad is
en ze zoiezo een ander product toesturen. Dit is toch wel een vorm van misleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

BrokenRules schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:51:
Kreeg net een belletje met het volgende:
Het product HD1010 was niet meer op voorraad dus ik kon:

Op laten halen en het bedrag wat ik ervoor betaald heb terug krijgen.
of
€ 20,- accepteren en het product houden.

Vind beide jammer, en dat het product niet meer op voorraad is vind ik vreemd
omdat er daarna nog gewoon een nieuwe ibood hunt is geweest met hetzelfde apparaat.

Heb inmiddels al wel een sdhc kaartje gekocht. En snap ook niet, als iets niet op voorraad is
en ze zoiezo een ander product toesturen. Dit is toch wel een vorm van misleiding.
hmm, ben bang dat levering niet af te dwingen is als het 'op' is.
weer consuwijzer
Kan de verkoper u het product niet bezorgen, omdat het op is? Of zelfs omdat de fabriek is afgebrand? Dan moet de verkoper u dat meteen laten weten. Hij moet u dan zo snel mogelijk uw geld terugbetalen. De verkoper moet dit in elk geval binnen dertig dagen doen nadat u hebt gehoord dat het product op is.
De vraag is echter wat onder 'op' wordt verstaan. Op als in niet meer gemaakt / leverbaar bij importeur. Of 'op' bij de winkel maar zeker nog te bestellen / verkrijgbaar bij andere winkels?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Laatst online: 18-08 11:59
Ookal is het product 'op', dan moeten ze je minstens een optie bieden en niet zomaar een ander type opsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:44
Ik hoop toch echt dat ik m'n 42LG7000 ga krijgen die ik gisteren op de ibood heb gekocht en niet een of ander ding dat er op lijkt. Nu is een Sanyo nog makkelijk terug te sturen, maar ik zie mijzelf al met een 42"LCD over straat lopen.... not.

Waarom stuurt Ibood dat uberhaupt op? Denken ze echt dat mensen dat niet zien ofzo? Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen de Sanyo 1000 en 1010, maar netjes is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:57
Lees dit anders ook even door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33
ibood doet niet echt aan voorraad. ze plaatsen een optie op een x aantal en proberen die vervolgens op 1 dag te verkopen. daarna bestellen ze het aantal wat ze via de site verkocht hebben en shippen deze door naar de klanten.
Als er dan iets mis gaat in de communicatie met de leverancier of de klant, met betrekking tot het type nummer is het duidelijk een geval van jammer, geld terug of niet zeuren.

Het is NIET te vergelijken met een normale (web) winkel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Nou ja, ze bieden toch aan je geld terug te geven of je extra korting te geven. Misschien niet netjes een ander product te sturen maar op dit moment bieden ze gewoon aan waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:33
\edit dubbel post

[ Voor 135% gewijzigd door Prulleman op 11-06-2009 17:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
Vind het vreemdste nog wel dat ze gewoon een ander product kunnen sturen.

Beide opties zijn gewoon klote,
Terugsturen, en geld terug gestort krijgen. Heb ik nog geen camera en kan ik niks meer met gekochte sd kaartje. Plus ik ben 2 dagen voor niks thuis gebleven voor bezorgen en ophalen.

Gedeelte geld terug (20,-) is naar mijn inziens niet correct.
Verschil op tweakers is namelijk: (384 / 530) € 146,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt er 299 voor betaald en die goedkopere kost op tweakers.net 384? Dan heb je op zich nog steeds een goede koop met 20 euro terug, maar als je de camera echt niet wilt dan moet je het geld nemen.

Ruilen kan niet op Ibood. Ze kopen partijen op, maar hebben geen groot assortiment met verschillende modellen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Je hebt hier een tweetal mogelijkheden:

1. Volhouden dat je recht hebt op levering van die 1010 (op zich niet een onhoudbaar standpunt, maar het kost je gewoon gruwelijk veel kosten en moeite om het te bereiken en het gaat je 100x meer kosten dan het je zal opleveren)
2. Gewoon de boel laten zitten en kiezen voor een refund.

Ik zou voor optie 2 kiezen.

Dat je een kaartje hebt gekocht waar je na een refund niets meer mee zal kunnen is natuurlijk geheel voor je eigen rekening en risico.

[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 11-06-2009 18:08 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 13:03
Ik heb precies hetzelfde!

Ook mij bieden ze 20 euro of terug sturen.
Heb ze zes dagen geleden een mail terug gestuurd met de vraag hoe het zit over de verzendkosten bij het retour sturen. Normaliter moet je dit zelf betalen maar Ibood heeft deze fout gemaakt en lijkt het mij normaal dat zij deze vergoeden. Ze doen tegenwoordig zaken met UPS, deze kunnen toch ook het pakket komen ophalen??

Al veel besteld bij Ibood en dit is de eerste keer dat het echt fout gaat. Communicatie vanaf de RMA afdeling is in ieder geval waardeloos.

Zit overigens nog wel te twijfelen om deze cam te houden, specs schelen niet zo heel veel. Grootste verschil is volgens mij de beperking tot 8 GB van het SDHC kaartje. Vind die twintig euro verschil ook kort door de bocht! Die is in ieder geval niet gebaseerd op de hunt prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Laatst online: 02-09 22:25
Ik heb een iets ander geval waar ik m'n vraagtekens bij zet..

Op 29-5 had ik nl een ps3 besteld bij Ibood voor €285 (bestellingsbevestiging ontvangen). Erg blij mee en meteen een spel en afstandbediening voor de ps3 elders gekocht.

Na 3 weken krijg ik een mailtje dat ze het product niet op voorraad hebben en daarom helaas het product moeten crediteren.

zijn zij in dit geval niet verplicht het product alsnog te leveren? Ik heb ze gebeld en naar hun mening zijn ze dit niet verplicht.

Wat is jullie mening hierover?

Groeten

[ Voor 4% gewijzigd door Unito op 26-06-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
Ze behoren een vervangend product aan te leveren en mocht dit niet lukken dan mag jij de koop ontbinden. Met hun leveranciers heb jij namelijk niets te maken, het is de verantwoording van iBood dat ze het product kunnen leveren (in alle redelijkheid en billijkheid natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Persoonlijk lijkt het me ook redelijk en billik dat ze best nog een paar ps3's kunnen inkopen. Heb ze ook verteld dat we het niet over de zonnebloemen van Van Gogh hebben maar over een spelcomputer waar er genoeg van gemaakt worden en waar er ook genoeg van in te kopen zijn. Voor dit argument waren ze niet gevoelig.

Maar als ik het goed begrijp is het wettelijk gezien niet terecht wat zij doen en kan ik dus gewoon nakoming van de overeenkomst (levering) eisen?

Op internet (http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/) lees ik:
"Tenzij de consument en de leverancier vooraf anders afspreken, moet de bestelling binnen dertig dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Als het bestelde goed of de bestelde dienst niet leverbaar is, moet de leverancier de consument daarvan op de hoogte stellen en eventuele betalingen binnen dertig dagen terugstorten."
Als ik dit zo lees staan ze blijkbaar toch in hun recht?

Overigens heb ik geen zin in een juridisch spel maar ben toch ook wel een beetje principieel :p Discussiepunt lijkt me ook of je van een ps3 kan beweren dat deze niet leverbaar is ;) ?

[ Voor 29% gewijzigd door Unito op 27-06-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Unito schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:43:
Ik heb een iets ander geval waar ik m'n vraagtekens bij zet..

Op 29-5 had ik nl een ps3 besteld bij Ibood voor €285 (bestellingsbevestiging ontvangen). Erg blij mee en meteen een spel en afstandbediening voor de ps3 elders gekocht.

Na 3 weken krijg ik een mailtje dat ze het product niet op voorraad hebben en daarom helaas het product moeten crediteren.

zijn zij in dit geval niet verplicht het product alsnog te leveren? Ik heb ze gebeld en naar hun mening zijn ze dit niet verplicht.

Wat is jullie mening hierover?

Groeten
Tuurlijk niet, je hebt een deal, jij levert aan hun 285 euro en zij leveren aan jou een PS3. Als ze die PS3 niet kunnen leveren voor die prijs dan retourneren ze gewoon die 285 euro en is de deal of.

Zo simpel is het. Waarom het moeilijker maken dan het is?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Ramon schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 13:51:
[...]
Tuurlijk niet, je hebt een deal, jij levert aan hun 285 euro en zij leveren aan jou een PS3. Als ze die PS3 niet kunnen leveren voor die prijs dan retourneren ze gewoon die 285 euro en is de deal of.
Waar staat dat ze de deal mogen afblazen als iBood de PS3 niet kan leveren voor 285 euro? Als ik jou mijn fiets verkoop voor 50 euro, en ik krijg spijt, kan ik toch ook niet zeggen, ja sorry, gaat niet door, hier is je 50 euro weer. Je hebt een overeenkomst: jij geeft 285 euro, iBood geeft een PS3. Waar iBood die vandaan haalt of wat het heeft gekost maakt geen zak uit. Dat is de overeenkomst. Komt iBood de overeenkomst niet na, dan mag je onder andere nakoming eisen. Desnoods bij de rechter.

Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als er in de algemene voorwaarden - die onderdeel van de overeenkomst zijn - staat dat het aanbod vrijblijvend of zo iets dergelijks is. Of als er staat dat iBood mag ontbinden onder bepaalde voorwaarden. Daarvoor moet je in de AV kijken.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sjeik schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:06:
[...]

Waar staat dat ze de deal mogen afblazen als iBood de PS3 niet kan leveren voor 285 euro? Als ik jou mijn fiets verkoop voor 50 euro, en ik krijg spijt, kan ik toch ook niet zeggen, ja sorry, gaat niet door, hier is je 50 euro weer. Je hebt een overeenkomst: jij geeft 285 euro, iBood geeft een PS3. Waar iBood die vandaan haalt of wat het heeft gekost maakt geen zak uit. Dat is de overeenkomst. Komt iBood de overeenkomst niet na, dan mag je onder andere nakoming eisen. Desnoods bij de rechter.

Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als er in de algemene voorwaarden - die onderdeel van de overeenkomst zijn - staat dat het aanbod vrijblijvend of zo iets dergelijks is. Of als er staat dat iBood mag ontbinden onder bepaalde voorwaarden. Daarvoor moet je in de AV kijken.
Als jij twee fietsen drie keer verkoopt zul je toch ook iemand moeten teleurstellen. Zulke foutjes kunnen gebeuren en dan heeft het weinig zin om een fiets te blijven eisen die er niet is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
Marzman schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:16:
[...]

Als jij twee fietsen drie keer verkoopt zul je toch ook iemand moeten teleurstellen. Zulke foutjes kunnen gebeuren en dan heeft het weinig zin om een fiets te blijven eisen die er niet is.
Als die fietsen species-zaken zijn (bijvoorbeeld omdat ze tweedehands zijn), zou je gelijk hebben. Zijn het genus-zaken (omdat ze nieuw zijn en er zonder probleem nog 100 van die fietsen te bestellen zouden zijn) kan er prima worden geeist dat ik een derde fiets regel en hem aan jou verkoop. Het laatste geldt hier natuurlijk voor de PS3. Hetzelfde dus een beetje wat Unito zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:16:
[...]

Alleen in het geval van iBood is het geen foutje meer, maar een structueel probleem. Ik kan de algemene voorwaarden wel een keer uitpluizen, of daar iets van een op=op-bepaling in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Nu online
Ramon schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 13:51:
[...]

Zo simpel is het. Waarom het moeilijker maken dan het is?
Ik wist niet dat het zo simpel was. Op deze manier kan je dus geheel risicoloos een handeltje beginnen. Als je verkochte producten uiteindelijk niet tegen de overeengekomen prijs wil of kan leveren dan geef je dus gewoon de koper zijn geld terug en is daarmee de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
kwiebus schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:52:
[...]

Ik wist niet dat het zo simpel was. Op deze manier kan je dus geheel risicoloos een handeltje beginnen. Als je verkochte producten uiteindelijk niet tegen de overeengekomen prijs wil of kan leveren dan geef je dus gewoon de koper zijn geld terug en is daarmee de kous af.
Hm, nee, als ik m'n colleges contractenrecht nog goed herinner heb je als klant de keuze om alsnog nakoming te vorderen (desnoods via de kantonrechter), of te ontbinden. iBood denkt waarschijnlijk: "niemand is zo gek om hiervoor een rechtszaak aan te spannen".
Maar het hangt er ook vanaf wat er precies is afgesproken. Als er ergens op=op of iets in die trant staat staan ze gewoon in hun recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sjeik schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:44:
[...]

Als die fietsen species-zaken zijn (bijvoorbeeld omdat ze tweedehands zijn), zou je gelijk hebben. Zijn het genus-zaken (omdat ze nieuw zijn en er zonder probleem nog 100 van die fietsen te bestellen zouden zijn) kan er prima worden geeist dat ik een derde fiets regel en hem aan jou verkoop. Het laatste geldt hier natuurlijk voor de PS3. Hetzelfde dus een beetje wat Unito zei.
Dan heb je niet helemaal door hoe iBood werkt. Ze zijn goedkoop omdat ze restpartijen opkopen. Het zijn vaak ook wat oudere producten of producten die EOL zijn. Het is geen gewone webshop die even een fiets of PS3 bij kan bestellen.
Wilko schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:50:
[...]

Alleen in het geval van iBood is het geen foutje meer, maar een structueel probleem. Ik kan de algemene voorwaarden wel een keer uitpluizen, of daar iets van een op=op-bepaling in staat.
Ik denk dat dit komt omdat ibood regelmatig artikelen verkoopt die ze zelf nog niet binnen hebben. Als er dan wat beschadigd of onvolledig is dan kunnen ze niet iedereen leveren. Daarom zijn de levertijden ook zo onregelmatig. Niet zo netjes, maar veel webshops werken op deze manier.

Ik vind het overigens wel weer netjes dat ze aanbieden het product op te halen. Dan hoef je er niet zelf mee naar het postkantoor.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 27-06-2009 15:55 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
Marzman schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:48:
[...]

Dan heb je niet helemaal door hoe iBood werkt. Ze zijn goedkoop omdat ze restpartijen opkopen. Het zijn vaak ook wat oudere producten of producten die EOL zijn. Het is geen gewone webshop die even een fiets of PS3 bij kan bestellen.
Het maakt toch weinig uit hoe iBood werkt? Ze bieden een PS3 aan, ze kunnen die dan opeens niet leveren. Dat is natuurlijk onzin, loop een bart smit binnen en er staan er zo 20 voor je klaar. Als ze willen leveren kunnen ze dat echt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb even op de website gekeken, en daar staat:
Deze dagelijkse aanbieding is 24 uur beschikbaar of tot het product is uitverkocht. De voorraad is beperkt dus het kan zijn dat andere bezoekers je te snel af zijn en je zelf het product niet meer kunt kopen.
Prima, dit is een rechtvaardiging om een product aan te bieden en te weigeren om op de aanvaarding in te gaan, zodat er geen overeenkomst ontstaat. Met andere woorden: het product, wat ze niet meer hebben, wordt niet verkocht. Vergelijk het met een aanbieding in een reclamefolder met de tekst op=op, als je in de winkel komt en het is op, jammer dan. Er komt geen overeenkomst tot stand.

Het probleem is hier alleen dat er wèl een overeenkomst tot stand is gekomen, waarvan de factuur een mooi bewijs is. In beginsel moet deze overeenkomst gewoon worden nagekomen. In de algemene voorwaarden zie ik ook niks wat ze hiervan bevrijdt.

Aangezien iBook dit structueel lijkt te doen, is het misschien een idee om wat consumentenorganisaties op de hoogte te stellen van deze praktijken.
Marzman schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:48:
Ik denk dat dit komt omdat ibood regelmatig artikelen verkoopt die ze zelf nog niet binnen hebben. Als er dan wat beschadigd of onvolledig is dan kunnen ze niet iedereen leveren. Daarom zijn de levertijden ook zo onregelmatig. Niet zo netjes, maar veel webshops werken op deze manier.
Of iBood dingen te laat of niet geleverd krijgt maakt niets uit; dat is niet jouw probleem. Ze dienen gewoon te leveren, desnoods zoeken ze maar een andere leverancier.

N.B. ik ben geen jurist, dus het kan gevaarlijk zijn om mijn post klakkeloos voor waarheid aan te nemen. Ik probeer zo goed mogelijk m'n contractenrecht toe te passen, wat inmiddels ook alweer een jaartje geleden is.

[ Voor 17% gewijzigd door Wortelsoep op 27-06-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Heb inderdaad al meer klachten gelezen op de fora. Blijkbaar verkopen ze (door een technische fout) meer producten dan ze nog op voorraad hebben liggen.

Persoonlijk kan ik er begrip voor opbrengen dat er fouten gemaakt worden maar meld dat dan binnen 1 of 2 dagen en kom daar niet na 3 weken mee. Heb na een week en na 2 weken ook gebeld om te informeren naar de bestelstatus en beide keren was het antwoord: "we hebben wat vertraging maar het product ligt op voorraad en komt u kant op". Je gaat er dan ook vanuit dat het even wat langer duurt maar toch goedkomt, kan gebeuren. Maar vervolgens in 1x alles afblazen vind ik dan toch wel stijlloos.

M'n geld heb ik ook nog niet terug. Wanneer dit niet binnen is voor 29 juni (heb betaald op 29 mei) ga ik denk ik wel moeilijk doen. Wil niet lastig zijn maar wil me ook niet laten verneuken door Ibood >:) Gaat toch om 285 euro.

Heb inmiddels al elders (duurder) een ps3 gekocht dus heb ook niet veel meer aan levering, maar vanuit m'n interesse ben ik toch benieuwd of webshops dit soort dingen zomaar kunnen maken.

Heb nog even gegoogled en daar kwam ik dit tegen:
"De bestelling moet binnen 30 dagen na plaatsing worden uitgevoerd. Lukt dat niet, dan moet de leverancier daar de klant tijdig van op de hoogte stellen. De klant mag dan van het contract af (maar dat hoeft niet natuurlijk).

Als een koop op afstand wordt gesloten, moet de leverancier uiteraard ook werkelijk gaan leveren. Hij kan er niet onderuit door te zeggen dat hij het product niet meer op voorraad heeft, tenzij dit expliciet op de site (of in de algemene voorwaarden) vermeld staat. Hetzelfde geldt voor prijsveranderingen. Wat op de site staat, is het aanbod, en wie daar mee akkoord gaat, mag verwachten dat hij dat product tegen die prijs krijgt.

De prijs moet echter wel redelijk zijn: een dure LCD televisie voor 99 euro is een ongeloofwaardige prijs. Een winkel die deze prijs laat zien, kan niet aan dat aanbod worden gehouden."

P.S. in de AV van Ibood kan ik geen teksten vinden die zeggen dat zij dit "zomaar" kunnen doen. Zelf verwezen ze naar de wet "koop op afstand"

[ Voor 61% gewijzigd door Unito op 27-06-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilko schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:56:
[...]

Hm, nee, als ik m'n colleges contractenrecht nog goed herinner heb je als klant de keuze om alsnog nakoming te vorderen (desnoods via de kantonrechter), of te ontbinden. iBood denkt waarschijnlijk: "niemand is zo gek om hiervoor een rechtszaak aan te spannen".
Maar het hangt er ook vanaf wat er precies is afgesproken. Als er ergens op=op of iets in die trant staat staan ze gewoon in hun recht.
hier is er eentje die het er niet bij laat zitten en een advocaat ingeschakeld heeft. Voor mensen die ook de PS3 met spel besteld hebben en niet geleverd krijgen, stuur mij even een bericht. Samen staan we sterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het frapante is namelijk dat Ibood wel PS3's heeft geleverd aan kopers die later in de hunt een ps3 kochten zonder spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patathome
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:46:
[...]

hier is er eentje die het er niet bij laat zitten en een advocaat ingeschakeld heeft. Voor mensen die ook de PS3 met spel besteld hebben en niet geleverd krijgen, stuur mij even een bericht. Samen staan we sterker
Ben benieuwd. Heb trouwens de Sanyo HD1000 retour gestuurd en mag de verzendkosten achteraf declareren bij Ibood. Nu afwachten wanneer het geld gestort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Wilko schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:56:
Als er ergens op=op of iets in die trant staat staan ze gewoon in hun recht.
Heel iBood werkt volgens het op=op principe, met de Hunts in het bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
frickY schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:14:
[...]

Heel iBood werkt volgens het op=op principe, met de Hunts in het bijzonder.
Sorry, de opmerking die je quote was niet helemaal juist en heb ik in een latere post genuanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
Als het product uitverkocht is komt er ook UITVERKOCHT te staan op de site en kun je het niet meer bestellen. Mijn aankoop was daarvoor gedaan, toen er nog gewoon besteld kon worden.. En heb daar ook een bestelbevestiging van = overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patathome
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:46:
[...]

En heeft je advocaat inmiddels al wat werk voor je verricht :+ ?
Mijn geld hebben ze gisteren terug gestort en ben nog steeds blij dat ie retour is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
De Playstation 3 is een leverbaar product. Koopovereenkomst is gesloten en er was tijdens de actie niet vermeld dat het om een op=op actie ging. Aangezien de PS3 wereldwijd leverbaar is moeten ze het product, of een gelijkend product mits akkoord koper toezenden.

Dit is al een aantal jaar zo omdat in het verleden winkels dit soort acties deden en de randapparatuur (b.v. extra joystick, afstandsbediening oid) gewoon leverden en de 'hoofditem' annuleerde. Dit mag dus niet meer. Je kunt dus (volgens mij) iBood aan hun koopovereenkomst houden. Hun zullen dus toch echt een PS3 voor jouw moeten regelen :+ Anders zouden alle winkels PS3én te koop aanbieden voor 200,- en dan annuleren. En dan hopen dat mensen joysticks e.d. erbij kopen en die dan gewoon leveren en de PS3 annuleren (voorbeeld).

[ Voor 13% gewijzigd door RedHat op 11-07-2009 13:01 ]

Pagina: 1