seagate sata2 schijven 1,5 tb in raid.

Pagina: 1
Acties:

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03-2025
Hoi, ik heb een seagate schijf van 1,5 tb namelijk deze: Seagate Barracuda 7200.11 SATAII 1.5TB (ST31500341AS). Nu is deze vol aan het raken dus wil ik er nog zo'n zelfde bijkopen. Maar ik wil ze graag als 1 schijf hebben dus in raid 0 plaatsen. Het probleem is nu dat ik geen plek heb om deze bestanden van deze schijf naartoe kan verplaatsen. Hij is geformatteerd als ntfs. Kan ik hem dan evengoed in raid 0 zetten met een andere schijf als ik deze eerst als ntfs formatteer. Of moet ik eerst een backup van de data maken en dan het geheel opnieuwd formatteren? Als dit zo zou zijn, hoe kan ik deze het beste formatteren. ntfs, ext3/ext4, of een ander bestandssysteem. Wat is het snelste en beste? Ik gebruik Ubuntu 9.04 en de schijven hoeven vanaf windows niet leesbaar te zijn.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit lijkt mij niet echt een onderwerp voor dit subforum. Je praat hier over software RAID in Linux, dan kun je beter terecht in het "Non-Windows Operating Systems" subforum. Aangezien dit verder niets met de hardeschijven of een IO controller opzich te doen heeft een kleine verhuizing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:58
willymichiels schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:55:
Hoi, ik heb een seagate schijf van 1,5 tb namelijk deze: Seagate Barracuda 7200.11 SATAII 1.5TB (ST31500341AS). Nu is deze vol aan het raken dus wil ik er nog zo'n zelfde bijkopen. Maar ik wil ze graag als 1 schijf hebben dus in raid 0 plaatsen. Het probleem is nu dat ik geen plek heb om deze bestanden van deze schijf naartoe kan verplaatsen. Hij is geformatteerd als ntfs. Kan ik hem dan evengoed in raid 0 zetten met een andere schijf als ik deze eerst als ntfs formatteer. Of moet ik eerst een backup van de data maken en dan het geheel opnieuwd formatteren? Als dit zo zou zijn, hoe kan ik deze het beste formatteren. ntfs, ext3/ext4, of een ander bestandssysteem. Wat is het snelste en beste? Ik gebruik Ubuntu 9.04 en de schijven hoeven vanaf windows niet leesbaar te zijn.
Een backup maken voordat je aan zoiets begint is natuurlijk nooit verkeerd.
Aangezien de schijf nu niet binnen een Raid Array is opgenomen, zal je naar zover ik weet al je data verliezen. Ik zou als je zekerheid wilt gewoon ext3 nemen en wil je nieweigheid kan je voor ext4 kiezen met de nieuwste kernel.

Hmm ik zie dat je software raid wilt gebruiken, dan kan ik je helaas geen zekerheid geven van mijn stelling hierboven..

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2009 12:02 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

GeeMoney schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:57:
[...]
Een backup maken voordat je aan zoiets begint is natuurlijk nooit verkeerd.
Hoef ie niet te doen. Aangezien hij zegt:
Het probleem is nu dat ik geen plek heb om deze bestanden van deze schijf naartoe kan verplaatsen.
en
Maar ik wil ze graag als 1 schijf hebben dus in raid 0 plaatsen.
Ergo: de data die er op staat is totaal niet belangrijk. Kan ik niet anders concluderen.
Dus formateer beide schijven en zet ze in raid 0.

Klaar.

*insert signature here

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tjark Verhoeven schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:00:
[...]
Ergo: de data die er op staat is totaal niet belangrijk. Kan ik niet anders concluderen.
Dus formateer beide schijven en zet ze in raid 0.
Klaar.
Ik kon een kleine glimlach niet onderdrukken, door jouw reactie. Inderdaad belangrijke data moet je niet op een RAID0 set gaan zetten als je er geen backup van kunt maken. Je kunt dan inderdaad concluderen dat het niet om belangrijke data gaat en dus ook verwijderd kan worden. :D

Voor de TS, houd er wel rekening mee dat bij een RAID0 set de risico van het verlies van data bij een hardeschijf crash verdubbeld. Aangezien je twee hardeschijven gebruikt, bij RAID0 maakt het niet uit welke hardeschijf er stuk gaat de data ben je kwijt. (ik zou er niet aan moeten denken 3TB aan dat kwijt te zijn overigens)

Tenzij je de snelheid van RAID0 wilt hebben en voor belangrijke data een backup kunt verzorgen, zou ik beide hardeschijven als single schijven in het systeem plaatsen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 21:02

Tjark

DON'T PANIC

Zie je, moderators hebben wel humor (of herkennen 't wel) ;)

*insert signature here

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Met Raid 1 was het mogelijk geweest, met Raid0 niet.

• willymichiels
Oke, dus zal ik een manier moeten zoeken om een backup te maken van mij bestanden.... het probleem is dat ik alle data op een schijf heb, dus 2 losse zou misschien wel veiliger zijn, maar dan zit ik met mijn bestandsindeling, en weet ik niet meer op welke van de 2 schijven ik het moet zoeken. Ik wil ze gewoon als 1 schijf van 3tb laten herkennen. De snelheid van raid gaat het mij niet zozeer om. ik heb trouwens in 10 jaar nog geen hd gehad die gecrashd is dus daar ben ik niet zo erg bang voor. Maar als je schijven in raid 0 hebt staan is het risico toch niet groter dat ze crashen dan los toch? Maarja, in ieder geval formatteren naar ext3, en een aantal usb hd's lenen voor de backup..

• willymichiels
En de data is niet heel erg belangrijk aangezien het voornamelijk films en muziek is, het meeste heb ik ook nog op schijf, maar ik gebruik mijn pc overal voor dus vind het makkelijker om alles rechtstreeks op de pc af te kunnen spelen. Misschien dat het mogelijk is om een aantal mappen te maken op de tweede schijf en die te mounten in de eerste schijf? Dan zie ik nog steeds 1 schijf maar gebruik ik ze allebei..

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Wanneer er 1 van de 2 schijven uit je raid0 defect gaat zal waarschijnlijk alle data verloren zijn. Heb je 2 losse schijven dan is alleen de data van de defecte schijf verloren. Dus dat het risico niet hoger wordt daar heb je gelijk in, alleen wel de schade wanneer er wel een probleem is!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Je zou evt kunnen migreren naar een JBOD setup met 2 disks. Je deelt eerst je nieuwe disk in met LVM en ext3, vervolgens kopieer je alle data erheen, breid je het volume uit met je oude disk en heb je de ruimte van 2 disks ter beschikking.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Hij geeft zelf het antwoord al :)

@Willy > Maak op je "oude" schijf gewoon een mapje, en mount de partitie van de nieuwe schijf op die map. Zie je 1 schijf, en gebruik je beide :) Moet je het natuurlijk wel handmatig in die mappen slepen, maar dat moet wel lukken :)

• willymichiels
Ja dat was mijn idee over een oplossing maar ik wil dan meerdere mappen maken op de nieuwe hd, en de mappen mounten in de oude schijf ipv de complete schijf in 1 map, ik vraag me af of dat mogelijk is... en die JBOD setup had ik nog nooit van gehoord, dat zal ik is opzoeken.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53
Je kan natuurlijk je nieuwe drive gewoon mappen op een /mnt of /media lokatie, en je nieuwe mappen (op je nieuwe schijf) symlinken naar je oude drive. Het verschil zie je niet :)
Pagina: 1