Hoewel ik dit (het gaat om hooguit drie tientjes in geval van TS) een betrekkelijk triviaal voorbeeld vind, gaat het hier om een wezenlijke verandering in de relatie met het bedrijf. Het gaat allemaal om kasstroom. Je hebt lasten (uitgaven) en baten (inkomsten). Over langere tijd genomen zou je denken dat evt tijdsverschillen elkaar opheffen, maar dat is niet zo
Stel jij bestelt iedere maand iets twv EUR 10 bij bedrijf X en verkoopt het weer voor hetzelfde bedrag aan bedrijf Y. Netto hou je niets over. Of niet...? Nou, als je X pas na vier weken betaalt, maar je Y gelijk laat betalen, heb je een maand lang EUR 10 op je rekening. Met die EUR 10 kun je nog meer investeringen doen. Bijv nog iets kopen en hetzelfde truuc uithalen - en let wel, dat is investeringsgeld waar je geen enkele winst voor hoeft te draaien
Puur door met factuurdata te kloten kun je enorme hoeveelheden cash genereren. Meest fameuze voorbeeld is hoe Albert Heijn op gegeven moment hun betalingstermijn voor facturen verdubbelde, terwijl haar klanten (jij en ik) gewoon gelijk bij de kassa moesten blijven betalen. Gevolg was dat veel van haar leveranciers het opeens (zonder minder rendabel te zijn) erg moeilijk kregen, terwijl AH in staat was een grote supermarktketen in de VS te kopen, puur met het geld dat ze zo uit de relatie met hun leveranciers trommelden.
Ik weet niet hoeveel klanten Telfort heeft, maar laten we even uitgaan van 250k. Stel dat het hier om facturen van EUR 25 gemiddeld gaat. Door deze actie hebben ze tien dagen lang opeens 6.25 miljoen meer op de bank staan. Dat is niet niets, mogelijk genoeg om een overname te financieren. Mogelijk genoeg om schuldeisers bij een noodlijdend bedrijf weg te houden.
Op zich hoort dit soort spelletje spelen gewoon tot het ondernemer zijn. Maar het eenzijdig benadelen van iemand (of 250k kleine iemandjes) zonder overleg is een ander verhaal. Het zijn economisch barre tijden. Hier bekostigen de klanten rechtstreeks door een eerdere factuurdatum de cashflow-problemen van een telco