• n3r0
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-04-2024
Hallo,

Ik vroeg mij af of het zin heeft om te wachten op de nieuwe WLED schermen, ik ben namelijk van plan om een nieuw LCD scherm aan te schaffen...

Van sommigen hoor ik dat het wel zin heeft, van anderen weer niet. Iets van dat WLED samen met een TN scherm niet veel nut heeft oid...

Dus wat zijn nou eigenlijk de voordelen(/nadelen)?

• n3r0
bump

Verwijderd

Wel, als ik het goed voorheb dan zijn WLED schermen met (White) Leds als achtergrondverlichting. Dit heeft als voordeel dat je beeld enorm fel verlicht kan worden. Zelf heb ik een macbook pro unibody waar je ook een LED scherm hebt, en dat merk je in de enorme brightness die je kan bereiken. Het scherm wordt dus heel fel, iets wat je met een laptop erg goed kan benutten wanneer je in de zon zit bijvoorbeeld.

Of het nut heeft moet je zelf uiteindelijk beslissen, maar ik zal eerst even ingaan op het TN gebeuren. Zoals je waarschijnlijk al wel weet zijn er meerdere panels (PVA/S-IPS/TN), waarvan TN de goedkoopste is en kwa kleurechtheid en kijkhoeken erg slecht scoort tegenover PVA en S-IPS.

Wat men dus volgens mij bedoelt is het feit dat een erg goede achtergrondverlichting weinig nut heeft bij een slecht panel. De prijs die je betaalt voor LED kan je pas echt benutten wanneer je ook een kwaliteitspanel hebt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Wat gaan WLED's brengen?
- Evenwichtigere belichting
- Einde aan backlight fading
- Lager energieverbruik
- andere prijs, eerst duurder, later goedkoper.

Wat gaat er niet veranderen?
- beperkte verticale kijkhoek
- horizontale kijkhoek
- reactie-tijd

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• n3r0
kalizec schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:07:
Wat gaan WLED's brengen?
- Evenwichtigere belichting
- Einde aan backlight fading
- Lager energieverbruik
- andere prijs, eerst duurder, later goedkoper.

Wat gaat er niet veranderen?
- beperkte verticale kijkhoek
- horizontale kijkhoek
- reactie-tijd
hm...

Als ik die punten tegenover elkaar zie vind ik het toch niet de moeite waard om te wachten.

Ik heb me nooit heel erg aan de fading gestoord.
Is allemaal wel mooi natuurlijk, maar allereerst zal het gauw te duur worden (ik wil niet àl te veel betalen).

Ik denk dat ik binnenkort maar een "normaal" LCD scherm bestel en dan zie ik voer vier jaartjes wel weer verder (dan is misschien OLED wel betaalbaar ;) )

Bedankt u beiden. :)