Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302930

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een digitale videocamera (JVC GZ-MG840) en ben dus een newbie wat dat betreft. Er is iets waar ik niet helemaal uitkom en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De camera neemt op in 16:9 formaat. Alle instellingen in de menu's staat ook zodanig ingesteld. Wanneer ik de filmpjes (.mov formaat) van m'n camera naar de computer overzet zijn ze alleen in 4:3 te zien terwijl wanneer ik ze op de camera zelf afspeel wel in het goede, breedbeeld formaat te zien zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik eerst iets converteren ofzo?

Groet, Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Worden de opnames op de computer goed weergegeven of zijn de onderwerpen smaller dan in werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 16:20
Quicktime geeft de aspect ratio soms niet goed weer. Waarschijnlijk is het filmpje wel goed maar wordt hij alleen op 4:3 weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, de filmpjes worden alleen in 4:3 weergegeven terwijl ze wel 16:9 zijn. Alles is dus smaller omdat het als het ware samengeperst wordt.

Ik heb al in de settings van windows media player zitten kijken maar je kunt niets instellen m.b.t. de schermverhouding.
Wat wel vreemds is, is dat wanneer ik de player gebruik die op cdrom bij de camera geleverd wordt, dan gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Anoniem: 302930 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:21:
Ja, de filmpjes worden alleen in 4:3 weergegeven terwijl ze wel 16:9 zijn. Alles is dus smaller omdat het als het ware samengeperst wordt.

Ik heb al in de settings van windows media player zitten kijken maar je kunt niets instellen m.b.t. de schermverhouding.
Wat wel vreemds is, is dat wanneer ik de player gebruik die op cdrom bij de camera geleverd wordt, dan gaat het wel goed.
Die houd daar vast rekening mee.

Maar wat wil je met de filmpjes doen? Als je ze op dvd wilt zetten moet je alleen zorgen dat je de juiste settings pakt mbt aspect ratio.

Als je ze op je pc wilt kijken kun je dus die andere player gebruiken of ze omzetten naar bijvoorbeeld wmv met een converter programma.

Staat er niet iets in de handleiding hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dvd zetten heb ik nog niet getest maar ik denk dat ik daar de juiste settings wel voor kan vinden.

Ik liep tegen dit probleem aan bij het uploaden naar youtube. Handleiding is erg beknopt, kan er niets over terugvinden.
Ik ga eens testen met een converteer programma. Heb je misschien suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Vaak voorkomend probleem inderdaad, wat vrij irritant is. Hoe het zit: je video is 720x576 pixels groot, in principe 4:3 dus. Echter, 4:3 heeft een zogenaamde pixel ratio van 1,067 of 1,0 ook wel square genoemd, en 16:9 heeft een pixel ratio van 1,422. Bij deze laatste zijn de pixels dus breder, waardoor je 720 * 1,422 krijgt, wat 1024 pixels geeft in de breedte. Als de player alleen de pixels telt, dan maakt hij er dus 4:3 van en krijg je een raar beeld.

Het enige wat je kunt doen om dit 'hardwarematig' te omzeilen is, voor zover ik weet, je videobestand met 1024x576 pixels te laten renderen met 1,00 of square als pixel ratio. Of een player gebruiken die het wél snapt of mogelijkheid heeft het te veranderen (videolan, kmplayer etc).

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
Anoniem: 302930 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:50:
Op dvd zetten heb ik nog niet getest maar ik denk dat ik daar de juiste settings wel voor kan vinden.

Ik liep tegen dit probleem aan bij het uploaden naar youtube. Handleiding is erg beknopt, kan er niets over terugvinden.
Ik ga eens testen met een converteer programma. Heb je misschien suggesties?
mmm youtube zou de aspect ratio wel goed moeten pakken volgens mij. Ander eerst even omzetten naar mpg of direct flv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 17:01
Dit is een bekend probleem bij JVC, en dat komt doordat de widescreen-flag niet goed wordt gezet in de header van het bestand.
Met SDCopy kan je dit aanpassen.

Overigens heb je het over .mov-bestanden, maar bedoel je niet .mod?
Pagina: 1