RAID10 Rebuild

Pagina: 1
Acties:

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Goedemorgen,

Op een HP ML110 had ik een RAID10(1+0) configuratie draaiende.
4 schijven van 250GB.
2 schijven striped, de andere 2 tezamen een mirror van die stripeset.

Een schijf ging kaduuk, situatie draaide verder.

Kapotte schijf vervangen door een nieuwe en een Rebuild commando gegeven in de enigzins ROM-based achtige Array Configuration Utility. Duurde een uurtje of 5.

Systeem boot nu niet meer; status van de raidset blijft op - Degraded - staan. Geen operating system gevonden.

Hoe er heb ik het nu vern**kt? Nog opties voordat ik hele array delete, opnieuw aanleg en tapes terug ga rollen?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32
Zijn het allemaal identieke schijven? Niet handig in RAID1 opstelling - fouten openbaren zich bij identieke (na elkaar van de band gerolde) harddisks nogal eens kort na elkaar kan ik uit ervaring vertellen. Mogelijk is er nog een schijf kaduuk gegaan na/tijdens de rebuild (dan worden ze extra belast).
Een degraded array is nog niet het einde van de wereld, maar wel dat je data erop waarschijnlijk vernaggeld is...
  • Wat vertelde je dat de schijf kaduuk was? Een 3rd party software tooltje dat de status van de schijven monitort?
  • Hoe wist je welke schijf (fysiek gezien) je moest vervangen als ze allemaal hetzelfde zijn?
  • Is het mogelijk dat je de verkeerde hebt vervangen of dat de vervangende schijf eerder onderdeel is geweest van een array? Dan is mogelijk een rebuild in gang gezet die weinig goeds heeft gedaan.
Tip voor de volgende keer: overweeg software raid. Je kan dan online dit soort dingen fixen en je gebruikt programmatuur die iets meer gebruikt wordt (en daarom less buggy is) dan een vaag ROM-based iets of een 3rd party tool van de fabrikant. Ook als je controller stuk gaat kan je dan nog bij je data, recoveren gaat eenvoudiger en de winst van CPU belasting is nihil (omdat er bij RAID1 en RAID0 geen parity wordt gedaan).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog