Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Ik heb mijn hardeschijven eens aan de HDTune test onderworpen, en ik zie daar dingen waar ik niet echt blij van wordt.

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/9913/64583790.png

Zo zie ik hierboven dat de schrijfsnelheid om de 5-ish seconden even wat inkakt, wat me niet echt goed lijkt

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/5935/90598660.png

En ook hierboven zijn drie gele HDTune meldingen te lezen;
- Reallocated Sector Count is volgens google een slechte melding, aangezien deze met de tijd alleen maar toeneemt...
- Spin Retry Count is volgens google een neutrale melding, aangezien allle Seagate 7200.11 schijven deze melding afgeven, niets aan de hand dus...
- (B8) melding is volgens google bij héél véél personen te vinden, waarbij weinig info is te vinden...

Is het tijd om deze HDD te RMA'en?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou even de diagnostic tools (Seatools) van de fabrikant draaien. Dat is over het algemeen de enige goede graadmeter voor een RMA.

Als daar errors in gevonden worden, zal een winkelier of Seagate zelf niet moeilijk gaan doen over een omruil.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Shuriken schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:27:
Ik zou even de diagnostic tools (Seatools) van de fabrikant draaien. Dat is over het algemeen de enige goede graadmeter voor een RMA.
Dat tooltje gaat wellicht geen probleem maken van die rellocated sectors aangezien de drempelwaarde nog niet bereikt is. Maar zelfs een enkele slechte sector is voor mij al voldoende om de HDD te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Dit lijkt mij een storm in een glas water.

De pieken en dalen komen waarschijnlijk omdat je OS op dezelfde schijf staat, of in ieder geval een pagefile.

En SMART-waarden lopen bijna altijd naar beneden, niet naar boven. Dus lage waarden bij current en worst zijn erger dan hoge waarden. Current waarden zijn de waarden tijdens deze power-cycle. En worst-waarden zijn de laagste / slechtste waarden tot nu toe.

Kortom, 100/100 wil niet zeggen dat hij al 100% van zijn Reallocated Sector Count heeft bereikt. Om te weten hoe je die waarde moet interpreteren moet je weten wat de beginwaarde is (meestal 100, 127 of 255). Je moet dus even zoeken wat een normale waarde is voor een 'nieuwe' schijf van hetzelfde merk en type.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Topicstarter
Shuriken schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:27:

Als daar errors in gevonden worden, zal een winkelier of Seagate zelf niet moeilijk gaan doen over een omruil.
Ik heb alle tests laten doen (dus ook de 3 uur durende) en alles werd door Seagate als een PASS gegeven...
Op de schijf staat géén OS, het is meer een download (alléén films uiteraard) dump schijf...

Ik ga gewoon eens contact opnemen met de shop waar ik deze schijf heb gekocht... Misschien dat zij er wat zinnigs over kunnen vertellen...

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De waarde bij data geeft aan hoeveel sectoren al kapot zijn, 19 dus.
Voor de fabrikant is dit nog acceptabel maar ik zou er toch geen waardevolle gegevens meer op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:55
Heb hier een RAID-1 set met 2 van die disks, ene disk heeft 12 reallocated sectors. Behalve dat dat ding 2x compleet is vastgelopen omdat de software RAID geen zin had om te degraden en de disk geen zin had om door te werken na het allocaten van de 11e en 12e bad sector, heb ik er daarna geen probleem meer mee gehad. Heb overigens de disks ook omgewisseld van SATA poort, maar voor linux software RAID zou dat geen verschil moeten maken.
Afgelopen weekend gelijktijdig een full backup en een array verify draaiend gehad, disk is nu gewoon betrouwbaar. In principe heeft bijna elke disk wel een of meerdere reallocated sectors, het wordt alleen gevaarlijk als die waarde blijft oplopen.
Pagina: 1