Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geluidskaart defect of software probleem?

Pagina: 1
Acties:

• bullitnl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 23:02
Hallo beste tweakers,

De titel zegt het al een beetje, ik heb een probleem met het geluid van mijn pc en mijn mogelijke oorzaken raken een beetje op.

Allereerst:
Speakers: Logitech x-530
Geluidskaartje: Creative Soundblaster live! 5.1

Sinds ik in April bij een grote lanparty ben geweest komen er op de meest willekeurige momenten zeer irritante geluiden uit mijn speakers. Dit is overigens alleen wanneer ik een applicatie start. Dit kan een spel zijn, maar ook een film. Bij mp3tjes heb ik het nog niet gehoord. Het vreemde is dat wanneer bijvoorbeeld een film start en het geluid zit erbij, dat ik dan gewoon een aantal keer de film opnieuw moet starten en hopen dat het geluid dan weg gaat. Na een x aantal keer proberen is het geluid dan weg en kan ik normaal de film kijken. Het geluid blijft dan ook heel de film weg, net zo bij spellen. Als het spel start zonder dat rare geluid te horen, dan blijft het ook weg.

Ik heb het geluid op kunnen nemen via een microfoontje. Dit is het geluid (staat op mijn eigen server)
http://upload.wassi.nl/Geluiden%20uit%20speakers.wav

Eerst dacht ik een codec probleem, maar het verwijderen van alle codex haalde niks uit. En na gisteren windows opnieuw geïnstalleerd te hebben en het gisteren heel de dag goed ging, dacht ik er van af te zijn. Tot vanmorgen. Daar was het weer, toen ik de diagnostics van Creative startte om mijn settings van stereo naar 5.1 te zetten.

Is er iemand die hier al ervaring mee heeft gehad?

Alvast bedankt!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Heb je al een andere geluidskaart geprobeerd?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
Wat gebeurd er als je alles weer terug zet op stereo? Is het dan weer over?

Klink als een brakke driver, heb je met het opnieuw installeren de laatste versie gedownload?

Welke windows versie gebruik je? Die live kaart die jij hebt wordt namelijk niet ondersteund onder vista.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mmm klinkt raar, misschien eens een paar geluidstesten doen.

Het lijkt me voorlopig op een software probleem aangezien het enkel optreed als je een programma start, heb je de fora van creative al eens gechecked, kan mss een brakke driver zijn.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• bullitnl
Fastex schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:14:
Heb je al een andere geluidskaart geprobeerd?
Ik heb geen andere geluidskaart geprobeerd, omdat ik de enigste hier in huis ben met een geluidskaart. Dus dan moet ik er ergens 1 vandaan gaan halen. Zal wel eens rond gaan vragen.
Giem schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:18:
Wat gebeurd er als je alles weer terug zet op stereo? Is het dan weer over?

Klink als een brakke driver, heb je met het opnieuw installeren de laatste versie gedownload?

Welke windows versie gebruik je? Die live kaart die jij hebt wordt namelijk niet ondersteund onder vista.
Ik draai XP home sp3. Ik heb ook al naar nieuwere drivers gezocht, maar er is sinds 2006 geen nieuwe driver meer uitgekomen. Er staat op de site van creative niet eens een volledige driver.

Maar ik heb dus gisteren mijn windows volledig opnieuw geïnstalleerd en dus ook alle drivers en dergelijke opnieuw moeten installeren. Het heeft voorheen altijd gewerkt en ik herinner me dat sinds een maat van mij op die lanparty zijn nieuwe headset (via usb) op mijn pc heeft geprobeerd, mijn pc die geluiden is gaan maken.

Verder heeft het volgens mij niet echt iets te maken met de verandering van stereo naar 5.1, het geluid komt bij beide instellingen. Maar bij die diagnostics laat ie bij elke speaker horen welke het is en toen kwam dat geluid weer te voorschijn.
pm1 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:18:
mmm klinkt raar, misschien eens een paar geluidstesten doen.

Het lijkt me voorlopig op een software probleem aangezien het enkel optreed als je een programma start, heb je de fora van creative al eens gechecked, kan mss een brakke driver zijn.
Ik zal het forum eens gaan bekijken, bedankt voor de tip!

Allemaal bedankt voor de reacties zover!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

bullitnl schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:30:
Het heeft voorheen altijd gewerkt en ik herinner me dat sinds een maat van mij op die lanparty zijn nieuwe headset (via usb) op mijn pc heeft geprobeerd, mijn pc die geluiden is gaan maken.
dit heeft er niks mee te maken hoor, op als je een USB headset aansluit zit er in de headset zelf een aparte geluidskaart.

heb je geen audio on-board ? als je dat hebt kan je voorlopig daar mee werken en zien of het geluid daar ook uitkomt.
Ik zou je in alle geval aanraden om de on-board audio uit te zetten (via BIOS) als je de soundblaster live gebruikt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Het lijkt mij persoonlijk geen software-probleem eigenlijk.

- Kijk eens of je geluidskaart wel helemaal goed in het PCI-slot zit?
- Probeer ook eens je soundblaster in een ander PCI-slot om te kijken of het daaraan ligt
- Probeer eens te testen met je onboard geluidskaart inderdaad?
- Mocht dat allemaal niet werken dan kan je voor 15 euro ofzo een trust geluidskaartje halen om het mee te proberen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bullitnl
Ramon schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:41:
Het lijkt mij persoonlijk geen software-probleem eigenlijk.

- Kijk eens of je geluidskaart wel helemaal goed in het PCI-slot zit?
- Probeer ook eens je soundblaster in een ander PCI-slot om te kijken of het daaraan ligt
- Probeer eens te testen met je onboard geluidskaart inderdaad?
- Mocht dat allemaal niet werken dan kan je voor 15 euro ofzo een trust geluidskaartje halen om het mee te proberen.
Ik zal het vanavond pas kunnen proberen, maar ik ga het zeker doen. Moet ik dan eigenlijk mijn drivers opnieuw installeren, als ik de geluidskaart van pci slot verander?

• bullitnl
Even een update vanuit mijn kant.

Ik heb vanmorgen pas iets kunnen doen aan mijn pc. Ik heb de geluidskaart eruit gehaald en de drivers verwijderd. Daarna de drivers van mijn onboard geluidskaart geïnstalleerd en ik heb het geluid sindsdien niet meer gehoord. Ik ga morgen of overmorgen na wat langer door te testen de geluidskaart in een ander pci slot zetten.

• bullitnl
Nog een update!

Ik heb de geluidskaart nu 2 dagen in een ander pci slot zitten en tot nu toe lijkt het te helpen. Ik heb het geluid nog niet gehoord, maar het kan in een keer terug komen gok ik. Maar is dat het pci slot waar de kaart eerst in zat dan kapot of iets dergelijks?

• bullitnl
Nou het geluid is weer terug gekomen! :'( Dus dacht gok ik dat de geluidskaart kapot is.
Zou iemand dit misschien kunnen bevestigen? :*)

Ik ga denk ik dan maar een andere geluidskaart kopen!

• bullitnl
Heb een nieuwe en het probleem is weg :P

Dus toch een dode kaart.

Slotje A.U.B. :>
Pagina: 1