• V525
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-10-2025
Hallo,

Sinds kort heb ik een mooi electrisch beamer scherm gekocht van projecta en nu ben ik opzoek naar een bij passende beamer. De afmetingen van het doek zijn alleen wel 2m bij 1,8m Dus geen breedbeeld.
Nu kan ik het doek maximaal tot 1.4m uitrollen ( i.v.m. ruimtegebrek ), ik houd dan een scherm over van 2m breed en 1.4m lang.

Nu ben ik opzoek naar een HD ready beamer met hdmi, die bovenstaande afmetingen kan projecteren of inidegeval binnen deze afmetingen met zo weinig mogelijk witranden. De beamer komt ongeveer op een afstand van 3.6m

Het betreft een zolderkamer die van zichzelf al donker is, deze is ook makkelijk volledig te verduisteren.
Een hele grootte lichtopbrengst is dan ook niet nodig. Verder lijkt het mij wel erg handig om een verstelbare lens te hebben, om het beeld op gewenste grootte te krijgen.

Ik wel wel HD kijken en dan met name HD ready, mijn budget is niet toereikend voor Full HD.
Onderstaande beamers zijn goede revieuws over en ook de prijs bevalt mij

Acer H5350 500 euro
Optoma HD65 600 euro

Nu is de vraag of mensen ervaring hebben met bovenstaande beamers en met name of deze ook bij mijn wensen aansluiten. Misschien kan iemand mij een ander type beamer aanbevelen d.m.v mijn wensen.

Ps:

Ik heb een reciever van Onkyo (606) Nu heeft deze een HDMI out, maar hier ziet mijn tv al op.
Ik ben van plan om de beamer hier ook op aan te sluiten, zodat alles hetzelfde blijft werken als met tv maar dan nu met beamer. Geluid blijft dan ook mooi via mijn Home cinema lopen. Moet ik dan alleen steeds achtet de Onkyo de hdmi van de tv switchen naar die van de beamer of is hier een betere oplossing voor. Alvast bedankt

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Ik heb geen ervaringen met de boven genoemde beamers maar wel met verschillende beamers in het algemeen en die ervaring gaat terug tot voor 2000. Ik heb hier nu nog een beamer van 3M staan die in 2001 voor 11.000 gulden is aangeschaft en dat ding is kwa resolutie HD ready (toen al) en die werkt nog steeds. Er is jaren meer rond gesleept en hij is nog perfect, er is des tijds een lamp met enorm veel branduren in gezet en ook nu vandaag de dag is er nog geen enkele achteruitgang te bespeuren, de lichtopbrengst is heel erg goed en een in met daglicht verlichte ruimte krijg je prima beeld en verduisterd is het gewoon perfect. Ik heb in de loop der jaren ook veel met andere beamers te maken gehad of heb de ervaringen van mensen die ze gebruikten wel gehoord.

Mijn ervaring met beamers is goedkoop = rauwkoop. Een beamer met een prijs van 500 euro is bijna net zo goedkoop als een lamp die er in de boven genoemde 3M beamer gaat. 500 euro zonder lamp is nog wel redelijk, met lamp denk ik dat je er 1 met erg weinig branduren hebt en kun je binnen no time een nieuwe halen omdat ze vlets en ongescherp beginnen te worden. Dat is vaak ook het probleem wat je ziet bij beamers waar het beeld slecht van is en dat ga je heel snel bereiken met film kijken.

Ik denk niet dat je zo zeer naar de prijs moet kijken maar naar reviews gaan zoeken. Gewoon denken van 500 euro is een mooie prijs die neem ik maar dat werkt niet. Een alternatief is iets wat je nooit moet doen tenzij het gene wat je echt wilt niet voor je weg gelegt is. Alternatieven blijven altijd aan je knagen en als er iets stuk gaat en het valt tegen heb je altijd spijt. Zeker bij een beamer moet je je er goed in verdiepen voor je wat aanschaft. Er zijn genoeg topics op fora te vinden over Aldi en bouwmarkt en budget beamers. Ik zou daar eerst het kaf van het koren scheiden en dan beslissen. Het is toch een ding waar je plezier van wilt hebben en niet na een paar maanden film kijken al een nieuwe lamp in moet zetten die bijna net zo duur is als de beamer zelf.

Een Beamer van 11.000 gulden was des tijds een dure beamer maar ik denk dat je het nu moet vergelijken met een beamer van tussen de 2 en 3 duizend euro kwa opties. Het was toen een heel andere tijd met techniek die heel anders was dan nu. Ik zeg niet dat je gelijk een dure beamer moet kopen omdat alleen die goed zijn maar je moet even goed gaan kijken wat het nu inhoudt omdat er gewoon maar weinig echt goede beamers zijn die juiste prijspresatie verhouding hebben. Een goedkope beamer is achteraf bijna gegarrandeerd veel duurer dan een beamer die nu net even iets meer kost in aanschaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Steffy op 11-06-2009 13:17 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beamers horen niet hier maar in LCD, Plasma, Projectie & Recording...

Los daarvan, "welke ... moet ik kopen?"-vragen zijn op GoT sowieso niet de bedoeling, maar wat ermee te doen mag de LPPR-crew bepalen.

Move VB -> LPPR

Oslik blyat! Oslik!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 14:28
Er zijn genoeg forummers in bezit van jou voorkeurbeamers, en het zijn beide eigenlijk topbeamers.
Ik heb destijds voor den Acer gekozen, er zijn niet veel verschillen in opbouw en prestaties.
Ik had al goede ervaringen met Acer, en er hing al een muurbeugel aangepast voor mijn oude Acer beamer.
In het begin keek ik echt veel film maar nu staat de beamert nog maar 4 uur per week aan (RUIM genomen)
Ik gebruik de beamer altijd in de ecostand, omdat ik mijn kamer volledig kan verduisteren.
Je hebt dan een lamp van 4000 uur, hiermee kan je meer als 10 jaar verder, als je maar 4 uur per week kijkt...
Tegen die tijd heb ik allang een andere beamer/tv..
Als je de Acer projectiemanager download kan je opgeven hoe groot jou scherm is en dan kan je kijken hoever je je beamer moet hangen....
Ik heb ook een Projectascherm, en met mijn WDTV via HDMI geeft dit prachtig beeld!!!

• V525
Inmiddels woon ik zelfstandig en heb ik mijn projectai doek weer opgehangen. Nu heb ik alleen wat meer ruimte. Het doek is 2 bij 2 en de projectie afstand is ong 4 meter.

Mijn hoofdvraag is eingenlijk nog steeds:

Ik heb een reciever van Onkyo (606) Nu heeft deze een HDMI out, maar hier ziet mijn tv al op.
Ik ben van plan om de beamer hier ook op aan te sluiten, zodat alles hetzelfde blijft werken als met tv maar dan nu met beamer. Geluid blijft dan ook mooi via mijn Home cinema lopen. Moet ik dan alleen steeds achtet de Onkyo de hdmi van de tv switchen naar die van de beamer of is hier een betere oplossing voor.

Daarnaast moet ik dan dus een ong 10 a 15m lange hdmi kabel hebben om deze op mijn onkyo aan te kunnen sluiten. ( Word een duur kabeltje vrees ik ) Is bovenstaande de beste aansluiting of zie ik betere manieren over het hoofd. BVD

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:25
De kabel is in elk geval geen probleem; die kun je voor 1 of 2 tientjes wel op Amazon krijgen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

V525 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:35:
Moet ik dan alleen steeds achtet de Onkyo de hdmi van de tv switchen naar die van de beamer of is hier een betere oplossing voor.
Ik zou een HDMI Splitter halen, maar wel in de vorm van een kastje. Dus geen HDMI Splitter als kabel zijnde als bijvoorbeeld dit. Het ziet er leuk uit maar ik zou het niet doen, De reden is dat ik tot nu toe nog maar zeer weinig verhalen gehoord heb van mensen die een dergelijke splitter hebben en waar deze goed werkt. Negen van de tien gevallen die ik ken werkt het niet of maar heel soms. Dus ik zou dat risico niet lopen en voor een echte splitter gaan gaan. Die kabel split namelijk het signaal naar beide uitgangen tegelijk. Je kan dan in theorie dus je beamer en LCD tegelijk aan hebben en dat is niet goed als je het over de kwaliteit hebt. Met een splitter in zo'n kastje werkt het meer als een switch: dus het is of de beamer of de LCD.

Ga me nu ook wel afvragen of zo'n kastje niet ook een switch is of toch een splitter, maar het gaat om het idee O-)

Maar als je bijvoorbeeld zo'n splitter neemt dan heb je als input één HDMI kabel vanaf je Onkyo 606 naar de splitter legt en dan vanaf de uitgangen één naar je beamer en één naar je TV. Er zijn ook luxere modellen met een afstandsbediening, maar dat is aan jou of je daar wat extra centen voor over hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• V525
FeaR1986 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:43:
[...]

Ik zou een HDMI Splitter halen, maar wel in de vorm van een kastje. Dus geen HDMI Splitter als kabel zijnde als bijvoorbeeld dit. Het ziet er leuk uit maar ik zou het niet doen, De reden is dat ik tot nu toe nog maar zeer weinig verhalen gehoord heb van mensen die een dergelijke splitter hebben en waar deze goed werkt. Negen van de tien gevallen die ik ken werkt het niet of maar heel soms. Dus ik zou dat risico niet lopen en voor een echte splitter gaan gaan. Die kabel split namelijk het signaal naar beide uitgangen tegelijk. Je kan dan in theorie dus je beamer en LCD tegelijk aan hebben en dat is niet goed als je het over de kwaliteit hebt. Met een splitter in zo'n kastje werkt het meer als een switch: dus het is of de beamer of de LCD.

Ga me nu ook wel afvragen of zo'n kastje niet ook een switch is of toch een splitter, maar het gaat om het idee O-)

Maar als je bijvoorbeeld zo'n splitter neemt dan heb je als input één HDMI kabel vanaf je Onkyo 606 naar de splitter legt en dan vanaf de uitgangen één naar je beamer en één naar je TV. Er zijn ook luxere modellen met een afstandsbediening, maar dat is aan jou of je daar wat extra centen voor over hebt.
Zon splitter lijkt mij ook zeker niet ideaal en dus geen optie. De switch daarin tegen lijkt me de beste optie en dan het liefst met afstandbediening. Mijn Onkyo zit aardig ingebouwd in een grote tv meubel met flinke kabel partijen aan de achterkant en aangezien mijn tv er ook op aangesloten zit, moet de hdmi switch ook achter de tv meubel geplaatst worden. Zonder afstandbedening is dit verre weg van ideaal. bedankt voor je tip.

Ga is kijken naar switches met afstandbediening, suggesties zijn welkom

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 14:04

ilrenato

Pizzah!!!!

Ik heb het zo gedaan:

DVD/Cable/Bluray/Media op Octava HDMI switch met 2 uitgangen (en dan kan je kruis 42CS nemen of dubbel HDDA52 )
1e uitgang op tv
2e uitgang op de receiver, van de receiver naar de projector

Voordeel: ook tv kijken zonder receiver (vrouwvriendelijk)

• V525
Haha ja dat vrouw vriendelijk kan ik begrijpen, heeft me al veel moeite gekost om de werking van 3 afstandbedieningen uit te leggen.

Ik heb inmiddels weer een nieuw idee. Mijn projectiedoek is elektrisch met een hand bediende schakelaar met 0 stand. Nu wil ik deze draadloos maken d.m.v. een simpele uitvoering van Somfy.

Naar mijn idee kan zon kastje gewoon de huidige schakelaar vervangen en worden alle draden exact hetzelfde aangesloten. Nu leverd Somfy daar ( Uiteraard ) ook een RTF afstandsbediening bij.

Nu ben ik van plan om de nieuwe Logitech afstandbediening te halen om van alles 1 te maken. Nu zou het mooi zijn als ik de logitech ook voor mijn projectiescherm kan gebruiken :):) ter vervanging van de somfy afstandbediening. Ik heb al gekeken op de site van Logitech en daar komt Somfy wel voor in de database.
Maar ik heb geen idee of het signaal waar Somfy ( RF of iets ) gerbuik van maakt, dus ook de logitech gebruik van maakt. Moet toch gewoon infrarood zijn? OF werkt dat anders.
Of kan ik beter zoeken naar een draadloze oplossing die via IR werkt?

Daarnaast ga ik dus ook een hdmi switch halen met afstandbediening, uiteraard moet deze dan ook op de logitech. Zo blijven we bezig...

Iemand hier misschien ideeen of tips over? Zowel de Somfy als een hdmi switch bestuurbaar via een logitech Lijkt mij wel leuk als ik het zo werkend krijg. Ga morgen langs een Somfy dealer.

[ Voor 11% gewijzigd door V525 op 21-10-2009 22:06 ]

Verwijderd

hallo een vraag
ik heb een onkyo 607 met hdmi 1x uit deze gaat naar de tv
nu heb ik een hdmi splitter met 1x in en 4x uit werkt goed bij de ps3 tv maar met de bluray speler gaat het mis geen goed beeld op de beamer en op de tv is het beeld dubbel kabels en zo al veranderd maar niks helpt wie oh wie kan me helpen

• V525
Iemand nog een idee m.b.t. aanschaf van een hdmi switch.

Wat ik zoek is het volgende:

Een hdmi switch die van 1 output ( Op mijn Onkyo 606 ) 2 outputs maakt. Het is dan de bedoeling dat mijn tv en de beamer via hdmi hierop aangesloten worden. Natuurlijk moet dit kastje met AB bedienbaar zijn. SAl is het om de reden dat ik deze met de harmony one wil gaan bedienen.

Via internet is zon kastje moeilijk te vinden. Het is vaak net andersom dus 4 inputs en 1 output, daarnaast zijn de goede ook erg duur. Iemand ideen???
Pagina: 1