Modem -> PC: snel internet. Modem -> Router -> PC: traag.

Pagina: 1
Acties:

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Sinds kort heb ik 120Mbit/s als internetsnelheid, UPC Fiber Power. Als ik de modem (Cisco EPC3000) rechtstreeks op m'n pc aansluit werkt dit goed en krijg ik de maximale snelheid. Zodra ik er een router (Linksys WRBS4400N die WAN->LAN:1000Mbit/s doorvoer heeft en het dus prima zou moeten doen) tussen zet, krijg ik een maximale snelheid van zo'n 25Mbit/s. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Er zijn geen firmware-updates, ik heb verschillende kabels gebruikt, firewall uitzetten scheelt weinig tot niets. Dat. Heel vaag. Als OS Vista 64bit overigens, maar daar zou 't niets mee te maken moeten hebben.

Mijn uploadsnelheid is wel juist, namelijk 10Mbit/s. Alleen mijn downloadsnelheid klopt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door BARO op 11-06-2009 00:04 . Reden: verhaaltje over uploadsnelheid erbij ]

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
Is die 1000mbit niet alleen voor het lan gedeelte?

[ Voor 66% gewijzigd door Slurpgeit op 10-06-2009 23:57 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 25mbit is dat je download snelheid, dus 2,5MB/s of is die waarde ergens genoemd?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 21:13

Icyzer

Goudvis

Heb je wel alle juiste poorten geforward op je router?

• BARO
Slurpgeit schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:56:
Is die 1000mbit niet alleen voor het lan gedeelte?
Nee, vandaag specifiek om die reden een nieuwe router gekocht. 1000Mbit is WAN->LAN en de doorvoersnelheid op de switch zelf.
Tsurany schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:57:
Die 25mbit is dat je download snelheid, dus 2,5MB/s of is die waarde ergens genoemd?
Die snelheid is de gemeten snelheid op www.upc.nl/speedtest en www.speedtest.net . Komt iedere keer ongeveer op de 25Mbit/s uit.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Icyzer schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 23:59:
Heb je wel alle juiste poorten geforward op je router?
Dat is echt nergens voor nodig om wat data binnen te trekken.

@TS: hoe snel is je overdrachtsnelheid binnen het netwerk? Is die ook 25Mbit of is het van PC naar PC wel gewoon volle bak snelheid?

• BARO
Sigma2k8 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 00:04:
@TS: hoe snel is je overdrachtsnelheid binnen het netwerk? Is die ook 25Mbit of is het van PC naar PC wel gewoon volle bak snelheid?
Vergeten te vermelden. PC -> PC is wel op volle snelheid.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
BARO schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 00:07:
[...]

Vergeten te vermelden. PC -> PC is wel op volle snelheid.
Dan vermoed ik dat het aan je WAN instellingen op je router ligt. Ik zou er verder niks over durven zeggen.

Verwijderd

Waarschijnlijk heeft je router niet genoeg kracht om WAN<->LAN meer dan 25mbit te routeren/natten. LAN<->LAN is over een losse switch (intern), maar naar WAN dan mag je router gaan werken, en daar zit dan meteen de bottleneck.

Ik krijg zo snel geen correcte specs gevonden over de opbouw van de router. Ik vind wel wat soortgelijke problemen, waar iemand verwijst naar uitschakelen van IPS, als hij echt IPS draait dan is dat mogelijk een probleem, gezien IPS nogal wat processorkracht trekt op je router.

Dan daarbij zijn niet zoveel routers welke 100<->100mbit van WAN<->LAN doen, en verkocht worden in het consumentensegment. Als het een oudere router is (wat me lijkt?) dan zal deze dit wss niet trekken.
Koop in dat geval een "snelle" router, of een mini-pctje met 2 netwerkkaarten, en gooi er dan een willekeurige routersoftware op (er zijn genoeg kant-en-klare linux based router's, cd er in en gaan).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 01:01 ]

• BARO
De router is nieuw en ik heb specifiek dit model uitgekozen vanwege zijn hoge capaciteit routeren/natten. Bij de testresultaten van Linksys/Cisco kwam dit uit op een doorvoersnelheid van 600Mbit/s, dit zijn betrouwbare testresultaten voor het zakelijke segment.

Ok, maarr, het probleem is opgelost. Inderdaad gaf IPS (The Intrusion Prevention System) problemen: in plaats van 100Mbit/s gaf 'ie 25Mbit/s door, scheelt nog al. Uitschakelen gaf het gewenste effect.

Nog een kleinigeheidje: als ik op dit moment mijn snelheid test op www.upc.nl/speedtest/ krijg ik de volle 100Mbit/s als resultaat te zien. Als ik 't test op www.speedtest.net komt 't op zo'n 40Mbit/s terecht. Downloaden van eigen server gaat met zo'n 60Mbit/s. Dit laatste kan aan server liggen natuurlijk. Verwacht dat dit verschil tussen de speedtests te maken heeft met de testmethode.

Dank voor de hulp!
Pagina: 1