Nieuwe Home Cinema Set (welke kenner helpt mij met keuze)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11-2022
Hey mede-tweakers,

Sinds kort heb ik een eigen huisje waar ik graag een mooie Home Cinema Set in wil neerzetten:)

Op het Home Cinema Systeem moeten de volgende apparaten aangesloten worden:

- TV Samsung LCD uit de 6-serie
- Wii
- DVD-speler
- Digitale ontvanger

De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is ongeveer 16m2 voor het plaatsen van de speakers.
Ik heb al het e.e.a gehoord bij BCC en bij de media markt en ben erg gecharmeerd geraakt van Harman Kardon en met name de HARMAN KARDON Cinefortune11BQ Home Cinema Set.

Ik wil jullie vragen of dit een leuke set is om aan te schaffen, of dat jullie andere tips hebben.
Een probleem waar ik ook nog mee zit is welke kabels ik moet aanschaffen ??

Het mooiste zou zijn dat jullie misschien een soort boodschappenlijstje kunnen aandragen met welke set, welke kabels en hoe ik e.e.a moet aansluiten met de kabels.

Bv HARMAN KARDON Cinefortune11BQ Home Cinema Set, 1x HDMI voor aansluiten LCD, en dan houdt het bij mij wel op. Ik lees ook overal dat de optische kabel niet vergeten mag worden.

Ook zit er erg veel variatie in prijs van HDMI en optische kabels, waar hebben jullie ervaring mee en kan ik het beste aanschaffen?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen,
Alvast bedankt!

Grtz Schone10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04
In de winkel kunnen ze je prima helpen, verder had je met de zoekfunctie best nog tig andere topics met deze strekking kunnen vinden. Dan was je ook de tip "ga zelf luisteren" allang tegen gekomen.

Wat betreft HDMI-kabels en andere digitale meuk, de goedkoopste. Een analoge kabel mag je best een paar tientjes voor betalen, maar laat je niets raars aanpraten. Zeker in deze klasse zijn kabels het laatste waar je extra in moet investeren. Stop dat geld in de luidsprekers.

[ Voor 41% gewijzigd door PHiXioN op 10-06-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
Pixion bedankt voor je kabel tip, maar hoeveel kabels heb ik nu precies nodig, en hoe sluit ik dit aan op de HK set (AVR)?

Na struinen op het forum maak ik onderstaande lijst:

Wii --> composiet
Digitale ontvanger (humax) --> optische kabel voor geluid
TV --> HDMI en optisch
DVD-speler (die al in de set zit) --> optisch en HDMI

Klopt deze lijst, of zie ik hier iets over het hoofd?

Wat betreft je "luistertip", dit heb ik juist gedaan bij BCC en Media Markt, ik zette dit er expliciet bij omdat ik serieuze reply's wil, duidelijk me probleem wil voorleggen, en niet vaag wil overkomen. Dus indien ik onduidelijk ben geweest, sorry daarvoor maar stel mij dan een wedervraag zodat ik mijn verhaal kan toelichten.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-06 11:24
Schone10 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:27:
Pixion bedankt voor je kabel tip, maar hoeveel kabels heb ik nu precies nodig, en hoe sluit ik dit aan op de HK set (AVR)?

Na struinen op het forum maak ik onderstaande lijst:

Wii --> composiet
Digitale ontvanger (humax) --> optische kabel voor geluid
TV --> HDMI en optisch
DVD-speler (die al in de set zit) --> optisch en HDMI

Klopt deze lijst, of zie ik hier iets over het hoofd?

Wat betreft je "luistertip", dit heb ik juist gedaan bij BCC en Media Markt, ik zette dit er expliciet bij omdat ik serieuze reply's wil, duidelijk me probleem wil voorleggen, en niet vaag wil overkomen. Dus indien ik onduidelijk ben geweest, sorry daarvoor maar stel mij dan een wedervraag zodat ik mijn verhaal kan toelichten.

Grtz
Waarom HDMI en Optisch, geluid kan juist via HDMI, zodat de optische kabel overbodig word.

Ik weet niet wat je budget is, maar wil je wat beter geluid dan wat je bij de MM of BCC vind kan je ook een keer naar een HiFi winkel gaan om daat te luisteren. Neem wat van je eigen Cd's mee en trek er een paar uur voor uit, als je budget het toe laat wil je niet meer terug naar de MM of BCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
Mijn budget ligt rond de 800-900 euro.

Bovenstaande lijst heb ik zelf samengesteld, deze is dus niet goed begrijp ik?
Weet namelijk niet over ik met de HK set alles via HDMI kan inpluggen?
Deze moet toch HDMI 1.3 zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:49
Schone10 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:35:

Is ook mogelijk met HDMI 1.2, waar je op moet letten is dat de receiver het geluid van de HDMI kan "scheiden" en niet alleen doorstuurd. Kan alleen niet zo 123 vinden of dit het geval is bij deze set, wellicht dat een eigenaar van deze set hier meer over kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Schone10 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:35:

Niet goed is niet het juiste woord. Vraag even na of de HK alles via HDMI kan versturen/ontvangen.

En ik weet niet wat je allemaal hebt geluisterd, maar bij een HiFi winkel luisteren is wel een aanrader, alleen niet voor je budget ;)

Beter voor je budget is kijken naar een 2d hands set bij een HiFi winkel. Vaak hebben ze wel een leuk setje die ingeruild is. Voor dat geld krijg je vaak niet dezelfde kwaliteit geluid nieuw bij een BCC of MM, en ik kreeg zelfs garantie op mijn 2e hands setje.

[ Voor 7% gewijzigd door Giem op 11-06-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-06 09:55
Weet iemand hoe ik een Hifi zaak kan vinden in Vlaardingen (regio Rotterdam).
Heb namelijk op internet gezocht maar dan kom je allemaal auto dealers tegen en andere winkels.
Maar niet die een home cinema set verkopen.

Iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hifi zaken viundt je niet meer in elke wijk. Er zit er bv een in alexandrium met redelijk goed spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301049

BaseBoyNL schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:16:
Weet iemand hoe ik een Hifi zaak kan vinden in Vlaardingen (regio Rotterdam).
Heb namelijk op internet gezocht maar dan kom je allemaal auto dealers tegen en andere winkels.
Maar niet die een home cinema set verkopen.

Iemand tips ?
Voor echt advies en luistergenot moet je naar Correct gaan in Rotterdam.
Mocht je willen blijven rond neuzen in het Home Cinema circuit dan moet je zeker de Panasonic SC-BT200 gaan bekijken. Qua specs een mooi setje met Blue Ray.
Maar wil je "echte" muziek dan zouden lossen componenten toch echt je voorkeur moeten gaan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
Mister Pain, Thnx voor de tip heb gelijk wat specs opgezocht van de Panasonic SC-BT200.

Ik sta op het punt om een Panasonic SC-BT200 Blu-Ray Home Cinema Set aan te schaffen (na bovenstaand advies op dit forum). Ik heb hierbij jullie hulp nodig want ben echt een leek op Home Cinema Aansluitgebied.

Ik wil op de HC set aansluiten:

1x Samsung LE32B652 http://www.samsung.com/nl...p;model_cd=LE32B652T4WXXN
1x Nintendo Wii
1x Humax digitale ontvanger Ziggo (https://www.sluitallesaan.nl/shop/prod/1021845.jsf)

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten ?? En welke kabels ik hierbij nodig heb?
Loop al een tijdje over het forum te struinen, maar elke configuratie blijkt weer anders.
Volgens mij is dit een leuke en simpele 'case' voor een kenner.

Alvast bedankt voor de moeite!

PS zit er geen tuner in de panasonic AM/FM ?

[ Voor 61% gewijzigd door Schone10 op 12-06-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schone10 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:18:

PS zit er geen tuner in de panasonic AM/FM ?
De SC-BT200 heeft een tuner met 30 voorkeur zenders, AM en FM
http://www.kieskeurig.nl/...200/specificaties/326841/

Aansluiting van HC naar TV via HDMI 1.3a kabel
Humax via scart naar de TV
Tussen de Humax en de HC een optische kabel leggen om geluid via de HC te laten lopen.
De WII kan via scart worden aangesloten op TV.

Ik weet niet zeker betreffende de WII aansluiting of dat je die ook op de Humax kunt aansluiten waardoor het zichtbaar wordt op de TV maar proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30
Anoniem: 301049 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 16:57:
[...]

Humax via scart naar de TV

De WII kan via scart worden aangesloten op TV.

Ik weet niet zeker betreffende de WII aansluiting of dat je die ook op de Humax kunt aansluiten waardoor het zichtbaar wordt op de TV maar proberen kan altijd.
Euh, nee. Je wilt je Humax juist via HDMI aansluiten, met Scart raak je de helft van je beeldkwaliteit kwijt. En je Wii wil je via composiet aansluiten, ziet er ook een stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Japius schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 17:08:
[...]

Euh, nee. Je wilt je Humax juist via HDMI aansluiten, met Scart raak je de helft van je beeldkwaliteit kwijt. En je Wii wil je via composiet aansluiten, ziet er ook een stuk beter uit.
Zijn humax is een Humax fox en heeft geen HDMI out dus dat wordt moeilijk.
Component aansluiting kan ook tussen de WII en de TV daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30
Anoniem: 301049 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:07:
[...]
Zijn humax is een Humax fox en heeft geen HDMI out dus dat wordt moeilijk.
Ruk, te snel geoordeeld. Net zelf een Humax geleverd gekregen juist omdat ie HDMI heeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
Klopt, de Humax heeft geen HDMI.

Ik heb nu het volgende:

TV via HDMI 1.3a naar Home Cinema Set (nog voorkeur qua HDMI 1.3a kabel, hyperlink wellicht?)

TV naar HUMAX via Scart (heeft idd geen HDMI ondersteuning)

HUMAX naar Home Cinema Set via een optische kabel voor doorgeven geluid (nog voorkeur qua merk, hyperlink wellicht?)

Wii naar TV via composiet of Scart.

Is er een mogelijkheid om het geluid van de Wii ook via de Home Cinema Set te laten lopen?

Nog ff en ik ben klaar om te bestellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 11:09
De hdmi kabel en optische kabel boeien echt niet qua merk of prijs, allemaal hetzelfde.
Laat je nooit door een verkoper aanpraten dat een hdmi kabel van 130 euries beter is dan een van 15, dat is bij digitale kabels gewoon onzin.

De wii kan je gewoon met tulpjes het geluid aansluiten op je home cinema set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schone10 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 18:33:
Klopt, de Humax heeft geen HDMI.

Ik heb nu het volgende:

TV via HDMI 1.3a naar Home Cinema Set (nog voorkeur qua HDMI 1.3a kabel, hyperlink wellicht?)

TV naar HUMAX via Scart (heeft idd geen HDMI ondersteuning)

HUMAX naar Home Cinema Set via een optische kabel voor doorgeven geluid (nog voorkeur qua merk, hyperlink wellicht?)

Wii naar TV via composiet of Scart.

Is er een mogelijkheid om het geluid van de Wii ook via de Home Cinema Set te laten lopen?

Nog ff en ik ben klaar om te bestellen :*)
Kabels kun je gewoon meenemen bij de audio boer maar laat je geen HDMI kabel van 5 of 6 tientjes aannaaien (zie ander delen van dit forum). Een tussen de 10 of 20 euro werkt ook perfect.
Bij optische kabels is er niet veel keuze en die zijn rond de 20 euro.

Het geluid van de WII via de HC. Er is "slechts" één (optische) ingang op de HC er daar zit al de humax in.
Ik zou dat nog even navragen als je de HC koopt maar ik ben bang dat dit niet zal lukken.

En O ja is nu je volgende vraag of ik kan komen help dragen en aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Anoniem: 301049 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 21:28:
[...]

Kabels kun je gewoon meenemen bij de audio boer maar laat je geen HDMI kabel van 5 of 6 tientjes aannaaien (zie ander delen van dit forum). Een tussen de 10 of 20 euro werkt ook perfect.
Bij optische kabels is er niet veel keuze en die zijn rond de 20 euro.

Het geluid van de WII via de HC. Er is "slechts" één (optische) ingang op de HC er daar zit al de humax in.
Ik zou dat nog even navragen als je de HC koopt maar ik ben bang dat dit niet zal lukken.

En O ja is nu je volgende vraag of ik kan komen help dragen en aansluiten ;)
als je het over de sc-bt200 hebt, die heeft 2 optische ingangen, en anders kan de tulp ( analoog) aansluitingen van de wii met de hc natuurlijk gewoon gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schone10
Thnx voor de info boys!

Heb de HC set net besteld!
Nu nog ff opzoek naar een goedkoop adresje voor kabels

De Nintendo Wii heeft geen optische uitgang, dus dit zal dan wel via de composiet moeten aangesloten worden.

Moet ik bij het uitzoeken van een HDMI kabel nog rekening houden met de 1.3a standaard, of blijven de kabels hetzelfde...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Schone10 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:10:
Thnx voor de info boys!

De Nintendo Wii heeft geen optische uitgang, dus dit zal dan wel via de composiet moeten aangesloten worden.

Moet ik bij het uitzoeken van een HDMI kabel nog rekening houden met de 1.3a standaard, of blijven de kabels hetzelfde...?
dat kan je wel doen. Dat is voor 1080p en evt de toekomst gericht nog wel handig.
De kabel blijft hetzelfde, maar de datastroomsnelheid kan wat verschillen.
Heel simpel gezegd

[ Voor 13% gewijzigd door Sevenhunt op 13-06-2009 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Schone10 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:10:
Thnx voor de info boys!

Gewoon de meest eenvoudige 1.3 hdmi kabel nemen. Het is digitaal dus de kabel doe het of hij doet het niet. Het enige verschil met de duurdere is dat het stekkertje misschien wat degelijker is/aanvoeld.

Kijk eens rond of je ergens nog een DVB-C Tuner kan vinden met een hdmi uitgang. Echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
Giem schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 01:40:
[...]

Gewoon de meest eenvoudige 1.3 hdmi kabel nemen. Het is digitaal dus de kabel doe het of hij doet het niet. Het enige verschil met de duurdere is dat het stekkertje misschien wat degelijker is/aanvoeld.

Kijk eens rond of je ergens nog een DVB-C Tuner kan vinden met een hdmi uitgang. Echt een aanrader.
Niet helemaal waar.
Klopt dat de hdmi kabel digitaal is en als het erdoorheen komt dan is het goed.
Wat hier niet aan klopt is dat niet elke hdmi kabel het vermogen heeft om alle gewenste informatie snel genoeg door te laten gaan.
Dat is bij hdmi kables wat de 1.3 toevoeging zegt.
De hoeveelheid data die mogelijk is.
Heb je een kabel die genoeg data doorlaat, dan is de kwaliteit allemaal hetzelfde.

Naar de toekomst gekeken kan je zeker een 1.3 nemen, binnenkort zelfs al weer de 1.4, maar dat is voor het huidige gebruik volledig overbodig.
Pagina: 1