Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers.

Ik host hier sinds een weekje een eigen WoW (World of Warcraft that is :P ) server, maar ik twijfel aan de
(il)legaliteit hiervan.

In eerste instantie zou je zeggen: Nee tuurlijk is dat niet legaal, je speelt immers niet op blizzards server en steelt dus klanten van ze!

Maar ik weet niet of het zo simpel is, de server zelf heeft namelijk zo goed als niks met WoW te maken. Het is gewoon een MySQL database met een zelf in C++ geschreven (niet door mij) emulator. Je steelt dus geen bestanden van je wow client.
Verder is het nog zo dat je WoW koopt (de game zelf) en dan maandelijks betaald voor de servers. Dit is de reden die Blizzard in ieder geval opgeeft.
Als ik dan niet op de servers van Blizzard speel hoef ik toch ook geen maandelijks bedrag te betalen?
Ik verdien er zelf ook geen geld mee, dus diefstal van Blizzards inkomsten zou ik het ook niet durven noemen.

Mijn vraag aan jullie is dus: mag dit, en hoe groot is de kans dat ik anders binnenkort een mailtje van blizzard kan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutzh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10-2023
Gezellig met z'n zessen in een server. :w

Nee het mag niet, staat vast wel ergens in de user agreements. Daarnaast ligt het natuurlijk maar net aan de grote en reclame die jij voor je server maakt. Of blizzard uberhaupt actie onderneemt weet ik verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutzh schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:20:
Nee het mag niet, staat vast wel ergens in de user agreements.
Kan jij die stelling onderbouwen, zonder slechts een algemene verwijzing naar de 'user agreements' waar jij kennelijk ook niet bekent mee bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 12:19
http://forums.worldofwarc...?topicId=2720293171&sid=1

3e post in dat topic is van een van de WoW administrators.

TLDR: Het mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51
Dit staat in de Terms of Use van Blizzard:
A. use cheats, automation software (bots), hacks, mods or any other unauthorized third-party software designed to modify the World of Warcraft experience;

B. exploit the Game or any of its parts, including without limitation the Service, for any commercial purpose, including without limitation (a) use at a cyber cafe, computer gaming center or any other location-based site without the express written consent of Blizzard; (b) for gathering in-game currency, items or resources for sale outside the Game; or (c) performing in-game services in exchange for payment outside the Game, e.g., power-leveling;

C. use any unauthorized third-party software that intercepts, "mines", or otherwise collects information from or through the Game or the Service, including without limitation any software that reads areas of RAM used by the Game to store information about a character or the game environment; provided, however, that Blizzard may, at its sole and absolute discretion, allow the use of certain third party user interfaces;

D. modify or cause to be modified any files that are a part of the Game Client or the Service in any way not expressly authorized by Blizzard;

E. host, provide or develop matchmaking services for the Game or the Service, or intercept, emulate or redirect the communication protocols used by Blizzard in any way, for any purpose, including without limitation unauthorized play over the internet, network play, or as part of content aggregation networks;

F. facilitate, create or maintain any unauthorized connection to the Game or the Service, including without limitation (a) any connection to any unauthorized server that emulates, or attempts to emulate, the Service; and (b) any connection using programs or tools not expressly approved by Blizzard; or

G. disrupt or assist in the disruption of (i) any computer used to support the Service (each a "Server"); or (ii) any other player's Game experience. ANY ATTEMPT BY YOU TO DISRUPT THE SERVICE OR UNDERMINE THE LEGITIMATE OPERATION OF THE GAME CLIENT MAY BE A VIOLATION OF CRIMINAL AND CIVIL LAWS. You agree that you will not violate any applicable law or regulation in connection with your use of the Game Client or the Service.
Punt F lijkt me hier van toepassing? :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
ReZ1987 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:40:
Dit staat in de Terms of Use van Blizzard:

[...]

Punt F lijkt me hier van toepassing? :)
Daar staat dat je niet mag connecten met een andere server dan die van Blizzard... Op zich mag je dan dus nog steeds een server draaien. Niemand mag er alleen op spelen :P

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:51
Sjeik schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:46:
[...]

Daar staat dat je niet mag connecten met een andere server dan die van Blizzard... Op zich mag je dan dus nog steeds een server draaien. Niemand mag er alleen op spelen :P
Dan heb je er toch ook niets meer aan :)
Dus zo te zien mag het wel, maar is het niet erg praktisch om een server te draaien zonder clients :P

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kijk eens naar punt E, het lijkt mij dat daar private servers ook onder vallen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:15:
... Je steelt dus geen bestanden van je wow client...
Eigenlijk wel, want je hebt nog steeds de map en dbc files nodig.

Ik denk alleen niet dat de kans groot is dat je een mailtje van Blizzard kan verwachten, immers zijn er al honderden private servers en het lijkt me dat de meeste wel wat meer dan zes spelers hebben.

Zelf ben ik er ook een beetje mee aan het aankloten voor mijn broertje, voornamelijk omdat ik vind dat het de abbonementskosten niet waard zijn voor iemand die het hooguit een uurtje in de week speelt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 21:01 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

g0tanks schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:55:
Kijk eens naar punt E, het lijkt mij dat daar private servers ook onder vallen. :)
or intercept, emulate or redirect the communication protocols used by Blizzard in any way, for any purpose, including without limitation unauthorized play over the internet,
Staat er letterlijk zo in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aan de andere kant: in hoeverre is die EULA rechtsgeldig?

Ik ken er wel meer waar de meest debiele zaken instaan.

Mischien meer iets voor SG?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*knip*

Maar serieus, het risico op een rechtzaak is nihil?

[ Voor 98% gewijzigd door PromoX op 10-06-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:30:
*knip*

Maar serieus, het risico op een rechtzaak is nihil?
zolang het jezelf en je broertje en je buurjongen is.. sure..

zolang je geen online site hebt die reclame maakt... of je accounts 'verkoopt'..

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 10-06-2009 21:41 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:06
Boudewijn schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:06:
In dit geval: waarschijnlijk in z'n geheel niet. Ten eerste betwijfel ik of de EULA op een wijze is aangeboden die hem tot een bindende overeenkomst maakt, dat is bij dergelijke producten immers vaak niet het geval, maar bovenal verwijs je naar een 'End User License Agreement'. Daar lijkt hier geen sprake van. Als host van een WoW-server heb je in principe niets met Blizzards voorwaarden van doen. Idem voor 'Terms of use' en dergelijke.

Eventuele illegaliteit zou ik niet hieraan afleiden. Wel maak je wellicht - ik ken de details niet - inbreuk op Blizzards auteursrecht door haar programmatuur te downloaden, zonder dat Blizzard toestemming heeft gegeven voor de verspreiding ervan. In dat geval geldt overigens alsnog dat de software weliswaar illegaal is verkregen, het gebruik ervan is gewoon toegestaan.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marcks schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:44:
[...]

In dit geval: waarschijnlijk in z'n geheel niet. Ten eerste betwijfel ik of de EULA op een wijze is aangeboden die hem tot een bindende overeenkomst maakt, dat is bij dergelijke producten immers vaak niet het geval, maar bovenal verwijs je naar een 'End User License Agreement'. Daar lijkt hier geen sprake van. Als host van een WoW-server heb je in principe niets met Blizzards voorwaarden van doen. Idem voor 'Terms of use' en dergelijke.

Eventuele illegaliteit zou ik niet hieraan afleiden. Wel maak je wellicht - ik ken de details niet - inbreuk op Blizzards auteursrecht door haar programmatuur te downloaden, zonder dat Blizzard toestemming heeft gegeven voor de verspreiding ervan. In dat geval geldt overigens alsnog dat de software weliswaar illegaal is verkregen, het gebruik ervan is gewoon toegestaan.
Ik heb het spel gewoon gekocht hoor, officele wow heeft toch iets meer kwaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Gewoon achter een VPN draaien, dan is het iig niet "openbaar" }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vinnienerd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:05:
Gewoon achter een VPN draaien, dan is het iig niet "openbaar" }:O
En dat maakt het legaler?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb WoW niet eens geinstalleerd op die server.
Ik heb de Map en de DBC files natuurlijk ergens los gedownload. ;)

Dan heb ik toch niks met de EULA te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 12:44
Het is gewoon niet legaal. De map en dbc files worden niet door Blizzard beschikbaar gesteld (anders dan via hun eigen client), en dus mag je die niet zomaar ergens 'downloaden'.

Ook illegaal verkregen software is illegaal om te gebruiken. (Muziek mag wel, software niet.)

Dus: zolang je van Blizzard de map en dbc files mag gebruiken icm je eigen server mag het, zoniet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Vrijveel, zoniet alles is voor privé gebruik legaal...

En daarbij de software is niet illegaal verkregen, maar compatible gemaakt met het draaien op een LAN. Dat is volledig toegestaan bij reverse engineeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Skinkie op 11-06-2009 08:43 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Zolang je enkel een emulator draait heb je niets met de regels van Blizzard te maken. Je maakt immers geen gebruik van hun software. Het wordt anders als je naast de emulator de data van het spel ook op de server moet installeren. Dan maak je gebruik van Blizzard's data zonder dat je daar toestemming voor hebt.

Als je met De WoW client verbinding maakt met een privé server dan is dit zowieso tegen Blizzard's EULA.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:52

ralpje

Deugpopje

Skinkie schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:42:
[...]

Vrijveel, zoniet alles is voor privé gebruik legaal...

En daarbij de software is niet illegaal verkregen, maar compatible gemaakt met het draaien op een LAN. Dat is volledig toegestaan bij reverse engineeren.
Ah, ik denk dat ik maar een Fillipijnse vrouw ga kopen om af en toe m´n huis schoon te maken. Het is voor privé gebruik, dus legaal.

En daarbij: de software is niet illegaal verkregen, de maps wel. Dat het bij 'reverse engineeren' toegestaan is (wat is dat voor loze kreet, eigenlijk?) wil niet zeggen dat de maker van de software het toestaat, natuurlijk.

Om te kunnen spelen, gebruik je een (legaal gekochte?) client. De EULA van die client (die dus gewoon van toepassing is) verbiedt het spelen op een andere server dan die van Blizzard.

TLDR: Mag nie gamen nie.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
Je moet in elk geval heel sterk in je schoenen staan als je een rechtzaak aan wil vechten. Blizzard heeft genoeg geld om zoveel advocaten ertegenaan te gooien dat je zelf een zenuwinzinking krijgt van het kleine-letter geneuzel wat ze dan opentrekken.
Ik heb nog niet gehoord dat er uberhaupt iemand is die van de rechter heeft te horen gekregen dat hij gewoon mag doorgaan...

Ik zou zelfs dit topic niet opgestart hebben, ze kunnen je altijd achterhalen.. ;-)

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Macchill schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:58:
Je moet in elk geval heel sterk in je schoenen staan als je een rechtzaak aan wil vechten. Blizzard heeft genoeg geld om zoveel advocaten ertegenaan te gooien dat je zelf een zenuwinzinking krijgt van het kleine-letter geneuzel wat ze dan opentrekken.
Ik heb nog niet gehoord dat er uberhaupt iemand is die van de rechter heeft te horen gekregen dat hij gewoon mag doorgaan...

Ik zou zelfs dit topic niet opgestart hebben, ze kunnen je altijd achterhalen.. ;-)
Wees niet bang, ik ben echt niet van plan om tegen blizzard te vechten in de rechtzaal :P
Als ik een brief op de mat heb liggen gaat die server gewoon offline hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
ralpje schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:57:
[...]
Ah, ik denk dat ik maar een Fillipijnse vrouw ga kopen om af en toe m´n huis schoon te maken. Het is voor privé gebruik, dus legaal.
Dat laatste deel kan inderdaad dan wel, alleen dat kopen is illegaal. Het is niet toegestaan mensen te 'kopen' voor welk doel dan ook... :+

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsbfx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 12:54
ralpje schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:57:
In Nederland zitten we met de situatie dat als je iets duidelijk in de privesfeer doet zonder winstoogmerk etc dat je voor bepaalde zaken niet vervolgt kan worden omdat bijvoorbeeld het recht op privacy zwaarder geldt dan de regel welke men overtreedt. Mensenhandel valt hier echter niet onder. Software copyright infringement overigens ook niet (zover mij bekend) maar aangezien hier niet om piraterij gaat en je dus alleen de EULA overtreed zou het best het geval kunnen zijn dat je het in NL zou kunnen doen zonder risico op vervolging.

Dat wil niet zeggen dat het volgens de letter van de wet niet verboden is maar het is een beetje een papiere tijger. Lullige is dat het voor het OM / Rechter etc dan wel helemaal duidelijk moet zijn dat het netjes reverse engineered is anders zal je mogelijk alsnog verantwoording af moeten leggen omdat men het sterke vermoeden heeft dat het om software copyright infringement gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door bsbfx op 11-06-2009 09:22 . Reden: Kleine toevoeging en spellcheck ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:52

ralpje

Deugpopje

bsbfx schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:18:
[...]

In Nederland zitten we met de situatie dat als je iets duidelijk in de privesfeer doet zonder winstoogmerk etc dat je voor bepaalde zaken niet vervolgt kan worden omdat bijvoorbeeld het recht op privacy zwaarder geldt dan de regel welke men overtreedt. Mensenhandel valt hier echter niet onder. Software copyright infringement overigens ook niet (zover mij bekend) maar aangezien hier niet om piraterij gaat en je dus alleen de EULA overtreed zou het best het geval kunnen zijn dat je het in NL zou kunnen doen zonder risico op vervolging.
Met dat verschil dat z'n gameserver (waarschijnlijk) via internet bereikbaar is, en dus al niet meer in de privé-sfeer valt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
Laat het eigenlijk duidelijk zijn dat het volgens de EULA niet mag.

De vraag is dan ook, wat zegt de wet. Niet wat zegt de EULA.

Laat duidelijk zijn dat ik dit niet weet, en ik zeker weet dat een rechter je een hoge boete geeft als jij servers "illegaal" opzet en er geld mee verdiend.

Echter wanneer je dit over je lan doet en met een paar mensen doet zal er niks gebeuren omdat blizzard dat echt niet boeit. en waarschijnlijk zal een rechter je alleen maar de sommeren op te houden ermee, als hij het illegaal vind.

daarbij zit je dus met één probleem. Ik denk dat je (wetstechnisch) met de client alles mag doen wat je zelf wil deze heb jij immers gekocht. (ik vraag me daarom ook af in hoeverre blizzard kan bannen na verkoop van accounts omdat zoiets volgens de wet lijkt me wel mag).

als jij daar rond omheen zelf je server schrijft en dit doet met eigen gemaakte software zonder iets van blizzard(met uitzondering van dingen die in de client zitten) te gebruiken dan denk ik dat het wel legaal is.

Wanneer je aan kan tonen dat je zelf de server hebt gemaakt zonder dingen te "stelen" van blizzard lijkt he me wetstechnisch legaal (zolang je maar niet de server openbaar maakt voor iedereen).

maar goed ik ben geen advocaat en ik zie ook niet de lol er van in. Tenzij je misschien ragnaros wil tweaken naar lvl 80 ofzo.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Weet niet hoe het bij wow is maar voor Starwars Galaxies mag het in ieder geval wel. Daar zijn ze al een aantal jaar bezig met een emulator die er voor zorgt dat je swg weer kan spelen in de oude stijl. Dus voordat SOE het spel verklootte met een aantal upgrades. Volgens de makers is het volkomen legaal. Ze hebben dat helemaal nagecheckt.

linkje Ze zouden 1 juni de server opengooien maar helaas is dat weer uitgesteld voor onbepaalde tijd. Ik heb al een aantal keer op de testserver gespeeld en het ziet er veelbelovend uit. Ze zijn dan ook al iets van 4 jaar bezig ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:37
Heb hetzelfde eens uitgezocht voor Lineage 2.
Volgens mij is het inderdaad zo dat je wel een server mag hosten (aangenomen dat het zelf ontwikkeld is, en geen gestolen code). Je mag alleen niet met je game (client) connecten.
Dat is echter een probleem voor de clients, niet voor de serverbeheerder. Al biedt je wel faciliteiten, of geen je medewerking, tot schenden van de UA.

Overigens koop je het spel niet, maar koop je de mogelijkheid om te spelen. Het is daarom niet toegestaan wijzigingen (cracks, patches) op de game los te laten zodat deze met een andere server verbind.

Als server heb je niets te maken met de voorwaarden van Blizzard, je draait immers geen software van hen. De maps en "dbc"-files die je noemt zijn mogelijk wel "illegaal".

[ Voor 34% gewijzigd door frickY op 11-06-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij duidelijk. Het is illegaal zolang ik de maps van blizzard gebruik. Mocht men ooit een alternatief vinden voor de bestanden, dan kan blizzard de server beheerders dus niks meer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
Ik heb zelf ruim 1.5 jaar een WoWserver gehost, en heb nooit 'n mail van Blizzard gehad.

Mijn server was klein (50-150 man) en ik maakte er bijna geen reclame voor, behalve op 'n bekende site waar een paar honderd prive WoWservers op terug te vinden waren.

Blizzard laat de kleine servers met rust, maar de grote servers waar je ook kunt doneren (en daar dan vaak ubergear voor terug krijgt) worden wel aangepakt.
Zeker als die servers dan ook nog op youtube of iets dergelijks gaan adverteren.

Nu heb ik ook de indruk dat Blizz alleen grote servers in de USA laat stoppen, en de servers in Europa blijven eigenlijk allemaal wel draaien. Wat hier de reden van is weet ik niet, misschien 'n juridische reden?

Je kan IMO gewoon blijven hosten, Blizz zal je echt niet meteen aanklagen. Maar legaal is het niet.

En wat betreft het echte spel: Veel van mijn spelers leerden het spel op mijn server kennen, en zo'n 80% gingen dan vroeg of laat ook retail spelen, of ze stapten helemaal over op retail.

Dus deze prive servers geven spelers de mogelijkheid gratis WoW te leren kennen, en daarna werd/wordt er veel overgestapt. In feite maak je dus ook reclame voor WoW met een prive server. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Richub schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:36:
Ik heb zelf ruim 1.5 jaar een WoWserver gehost, en heb nooit 'n mail van Blizzard gehad.

Mijn server was klein (50-150 man) en ik maakte er bijna geen reclame voor, behalve op 'n bekende site waar een paar honderd prive WoWservers op terug te vinden waren.

Blizzard laat de kleine servers met rust, maar de grote servers waar je ook kunt doneren (en daar dan vaak ubergear voor terug krijgt) worden wel aangepakt.
Zeker als die servers dan ook nog op youtube of iets dergelijks gaan adverteren.

Nu heb ik ook de indruk dat Blizz alleen grote servers in de USA laat stoppen, en de servers in Europa blijven eigenlijk allemaal wel draaien. Wat hier de reden van is weet ik niet, misschien 'n juridische reden?

Je kan IMO gewoon blijven hosten, Blizz zal je echt niet meteen aanklagen. Maar legaal is het niet.

En wat betreft het echte spel: Veel van mijn spelers leerden het spel op mijn server kennen, en zo'n 80% gingen dan vroeg of laat ook retail spelen, of ze stapten helemaal over op retail.

Dus deze prive servers geven spelers de mogelijkheid gratis WoW te leren kennen, en daarna werd/wordt er veel overgestapt. In feite maak je dus ook reclame voor WoW met een prive server. ;)
Misschien dat blizzard ook daar een onderzoekje tegenaan heeft gegooid en dat het ook de reden is waarom ze de kleinere servers een beetje aan laten kloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebruikt content waar copyright op staat. Dit houdt in; het verhaal, namen, rassen en noem het maar op.

Of het nu een emulator is of niet maakt niet zoveel uit dit is al genoeg reden voor Blizzard om in te grijpen wat Blizzard (en andere bedrijven) in het verleden ook hebben gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

frickY schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:20:
Overigens koop je het spel niet, maar koop je de mogelijkheid om te spelen. Het is daarom niet toegestaan wijzigingen (cracks, patches) op de game los te laten zodat deze met een andere server verbind.
Hier even op inspringende:

Als ik in mijn hosts-file zet dat stormrage.blizzard.com (ik noem maar een willekeurig iets, Stormrage was de server waar ik vroeger op aanwezig was) verwijst naar het IP van een private server; wijzig ik dan de game? ;)
Als server heb je niets te maken met de voorwaarden van Blizzard, je draait immers geen software van hen. De maps en "dbc"-files die je noemt zijn mogelijk wel "illegaal".
Ik vermoed dat de maps en .dbc-files onderdeel van de software zijn die Blizzard gebruikt en daardoor verboden zijn om te gebruiken. Verder gok ik dat het eigenlijk afhankelijk is in hoeverre de EULA wetsgeldig is, als die namelijk op de punten die ReZ1987 in "Legaliteit WoW Server" noemt wetsgeldig is, dan is een eigen private server draaien gewoon illegaal.
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:39:
[...]
Misschien dat blizzard ook daar een onderzoekje tegenaan heeft gegooid en dat het ook de reden is waarom ze de kleinere servers een beetje aan laten kloten :)
Ik denk eigenlijk eerder dat Blizzard in dit geval gewoon de kosten tegen de baten meten, waarbij de kosten (rechtzaak starten en al het andere geneuzel) niet opwegen tegen de baten (het offline krijgen), danwel zo'n gigantisch gedoe is dat het minder erg is om het gewoon zo te laten.

[ Voor 19% gewijzigd door pasta op 12-06-2009 02:18 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
Wat betreft de maps en dbc files: deze moet je zelf uit de WoW spelmap extracten, bij de meeste server pakketten die je downloadt zitten er tools hiervoor bijgeleverd.

Of deze bestanden echte kopieen zijn van de orginele bestanden weet ik niet. Als het wel echte bitperfecte kopieen zijn lijkt me de legaliteit duidelijk. ;)
Zoniet, dan zijn deze bestanden geen eigendom van Blizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb de topictitel even geüpdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:11
Boudewijn schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:06:
Voor zover ik me nog iets herinner van m'n cursus auteursrechten volledig. Een auteur mag zelf bij het verspreiden restricties opleggen wat er met zijn software gebeurd. Verder mag reverse engineering enkel in bepaalde situaties (educatieve doeleinden en compabiliteit garanderen met andere software dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pasta schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 02:16:
Als ik in mijn hosts-file zet dat stormrage.blizzard.com (ik noem maar een willekeurig iets, Stormrage was de server waar ik vroeger op aanwezig was) verwijst naar het IP van een private server; wijzig ik dan de game? ;)
Je wijzigt de game niet, maar zit dan wel met punt E uit de voorwaarden, zoals hierboven genoemt:
E. host, provide or develop matchmaking services for the Game or the Service, or intercept, emulate or redirect the communication protocols used by Blizzard in any way, for any purpose, including without limitation unauthorized play over the internet, network play, or as part of content aggregation networks;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

zezke schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:00:
[...]

Voor zover ik me nog iets herinner van m'n cursus auteursrechten volledig. Een auteur mag zelf bij het verspreiden restricties opleggen wat er met zijn software gebeurd. Verder mag reverse engineering enkel in bepaalde situaties (educatieve doeleinden en compabiliteit garanderen met andere software dacht ik).
Echter er staat weer een aparte regeling in voor interopabilitiet van programma;s Dus zolang hij de wow cleint legaal verkregen heeft mag er veel.

Artikel 45m

http://wetten.overheid.nl...um_12-06-2009#HoofdstukVI

Verder gaan licenties volgens mij vaak verder dan mogelijk is door de wet.

Dat maakt dan de wow server server legaal, maar de wow client die connect met de alternatieve wow-server niet.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 12-06-2009 12:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een klasgenoot van mij heeft zo'n server staan. Enkel onze klas speelt hier op, dus echt plezant is dit niet ( we zijn met 8 :p ). Wanneer je meer volk op je server wilt, zal je "promotie" gaan moeten maken, en dan is de kans groot dat Blizzard erachter komt.

Zelf speelde ik vroeger ook op een Private Server, die toch redelijk populair was, maar deze moest door Blizzard offline.

Blizzard gaat dus echt niet alle private-servers laten sluiten, maar wanneer je denkt dat je enkele duizenden mensen zult kunnen laten spelen, ben je verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Je kan leuk in een EULA zetten dat je van de auteur van het spel iemand mag neerschieten, maar dat mag ook niet. :P Een EULA is volgens mij ook niet rechtsgeldig. Blizzard verliest in dit geval echter wel inkomsten en dát is wel weer strafbaar.

Het is volgens mij een beetje hetzelfde als de gold-farmers. Van Blizzard mag het niet, maar het is een gewoon legaal bedrijfje naar mijn idee. Blizzard heeft het recht de farmers van de server te kicken, maar niet de rechtsgeldige argumenten om een rechtzaak tegen een bedrijf aan te spannen. De EULA zegt alleen wat over de geldigheid van de licentie die je hebt naar mijn idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Mojo op 15-06-2009 16:44 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mojo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:43:
. Blizzard verliest in dit geval echter wel inkomsten en dát is wel weer strafbaar.
Is dat zo? Blizzard geeft namelijk aan dat de maandelijkse kosten zijn voor de servers.
Als ik het spel koop, en dan op mijn eigen server ga spelen bespaar ik ze alleen maar bandbreedte en server kosten. Ik heb al betaald voor de ontwikkeling van het spel door het te kopen.

Of zie ik het hier verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:55:
[...]
Ik heb al betaald voor de ontwikkeling van het spel door het te kopen.

Of zie ik het hier verkeerd? :)
Je kunt wow ook downloaden. Wat je koopt in de winkel is eigenlijk gewoon een abbo voor de eerste maand.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1