Toon posts:

Nieuwe ventilator/koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
2 jaar geleden heb ik een acer veriton 7900pro gekregen.
Maar destijds had ik zelf net een laptop waardoor ik de acer machine niet gebruikte.

1 keer destijds gebruikt en alles geinstalleerd, maar was er niet dol op vanwege de enorme pokke herrie die uit de koeler kwam.
Maar goed had m toch niet nodig, dus niet meer naar getaald.
Tot ik een 2de pc nodig heb vanwege mn werk en ik de acer van boven haal.

Aansluiten en owww shit dat rot geluid direct weer....
Even wat op internet rond googlen en ik lees een recensie van iemand die hetzelfde systeem heeft en ook het punt van het geluid aangeeft.

Ik was dus niet de enigste, de kast open gemaakt, maar er is geen stof te bekennen. Alles ziet er zeer goed uit.

In de kast zit een rooster, waardoor de lucht naar buiten kan, de koeler zit daar vlak achter, en het word dus niet geblokkeerd.

Waarom dan toch dat geluid?

Toen heb ik even op internet gezocht en vond ik een programmatje waarmee je de temperaturen enzo kon zien.
De temperaturen waren allen onder de 40-50 graden, de meeste 20 tot 23.
Maar achter de ventilator stond: 4600 nog wat RPM. Dat is ruim het dubbele van wat ik normaal tegen kom!

Tevens stond er ook dat dat zowel het minimale als maximale was, dat betekent dus dat ik de snelheid niet kan regelen... Was ik overigens ook al achter, want dat kun je ook in het bios doen, maar bij deze dus niet.

Nou goed om een lang verhaal kort te maken, ik wil de ventilator die er nu inzit vervangen.
Nu heb ik hier nog een ventilator liggen maar die is van intel en heeft een hele andere aansluiting. Dat word dus niks.

Maar waar vind ik een Acer ventilator die op deze aansluiting van mij past en die niet zo pokke herrie maakt?

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:08:

Nou goed om een lang verhaal kort te maken, ik wil de ventilator die er nu inzit vervangen.
Nu heb ik hier nog een ventilator liggen maar die is van intel en heeft een hele andere aansluiting. Dat word dus niks.

Maar waar vind ik een Acer ventilator die op deze aansluiting van mij past en die niet zo pokke herrie maakt?
Om een heel lang mogelijk antwoord kort te houden: elke fan heeft kabels, en elke kabel komt normaalgezien een voltage door. pak een schaar en probeer het uit zou ik zeggen, als je durft ;-)

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij snap jij totaal niet wat ik bedoel.

Ik wil een nieuwe koeler hebben. Waarom kom jij dan aan met kabeltjes aan en een schaar? Daar kan ik toch niks mee?

Ik weet welk ding zo'n geluid maakt, ik weet ook hoe je zo'n ding moet vervangen.
Alleen ik wil weten door welke ik m kan vervangen aangezien deze gewoon veel te veel RPM heeft en waar ik die kan aanschaffen....

Dus graag: een zinvol antwoord.

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04
diedazz schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:31:
[...]

Om een heel lang mogelijk antwoord kort te houden: elke fan heeft kabels, en elke kabel komt normaalgezien een voltage door. pak een schaar en probeer het uit zou ik zeggen, als je durft ;-)
Wat diedazz bedoelt is de kabeltjes van je oude ventilator doorknippen en deze op je andere ventilator solderen/knopen.

Maar zou eerst wel even kijken of je andere ventitor goed past in je laptop :)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:08

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door BGB4rn op 10-06-2009 22:46 ]

Signature

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
socket 775 geloof ik dat dit is?
ik zou zeggen koop een artic freezer 7 en zet die er op :-)

weg lawaai, hallo koelere cpu!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Bas van Heel schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:45:
[...]
Maar zou eerst wel even kijken of je andere ventitor goed past in je laptop :)
Que? Het is een PC, geen laptop.

Afin, ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken welke fan het nou is? Degeen op je CPU of is het een fan die los in je kast zit? Beide zijn vrij makkelijk en goedkoop te vervangen. Casefan kost iets van 5 euro, of nog minder. Een CPU fan vervangen ben je ongeveer 15 euro voor kwijt afhankelijk van het socket. ( arctic spul erop gooien, is vrij goedkoop en werkt heel goed )

edit:
Yeseterror schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 08:23:
socket 775 geloof ik dat dit is?
ik zou zeggen koop een artic freezer 7 en zet die er op :-)
Helemaal mee eens, het is idd S775.

[ Voor 17% gewijzigd door Tomfish op 11-06-2009 08:48 ]

• BGB4rn

BGB4rn

koop dan gelijk een mugen 2 :o

Signature

• Wannial
totale overkill imho in een systeem als dit.
en groot kans dat het niet eens gaat passen ook (formaat)

• BGB4rn

BGB4rn

is er iets mis met overkill dan ? en dat is dan weer een voordeel want dan kan je de boel misschien wel passief koelen en heb je 0,0 geluid van de koeler :)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Het is degene die op het moederbord vast zit.
Het zal dus de algemene kast koeler zijn.

Op welke website zou ik zulken kunnen bestellen? Waar ook het aantal RPM bij staat, zodat ik niet weer zo'n overdreven hard ding heb?

• BGB4rn

BGB4rn

www.highflow.nl is een erg goede site waar alles netjes op staat aangegeven qua geluid en rpm, verder hebben ze een hele goede service mocht er iets mis gaan, en je krijgt er snackz bij =D.

Signature

• Wannial
anders www.azerty.nl zelf erg veel positieve ervaringen mee

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 06:28

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:48:
Bedankt voor de reacties.

Op welke website zou ik zulken kunnen bestellen? Waar ook het aantal RPM bij staat, zodat ik niet weer zo'n overdreven hard ding heb?
De algemene kast koeler zit niet op je moederbord vast, behalve de stroomvoorziening die wellicht via het moederbord verzorgd wordt.
Is het de koeler die op je cpu zit wellicht?

Kijk anders eens in de pricewatch

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:27

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:48:
Als het de koeler is die op je moederbord zit, dat heet dan je processorkoeler (of je moet een actief gekoelde Northbridge hebben, maar dat terzijde).

Maar de fan vervangen van de processorkoeler gaat niet altijd, dat ligt namelijk aan het type koeler wat erop zit. Zoals hierboven al gezegd kan je de gehele processorkoeler vervangen (dus de heatsink én de fan). Dan ben je sowieso van het probleem af, maar het is alleen de vraag of het gaat passen. Acer (en andere kant-en-klaar-pc-bouwers) die willen nog wel eens andere aansluitingen hebben. Oftewel dan passen aansluitingen van koelers die je in de winkel koopt niet meer...

Dus om 100% zeker te zijn dat je de koeler zonder problemen kan vervangen zou een foto wellicht handig zijn... En dan eentje van het gehele moederbord zodat ook de aanwezige aansluitingen te zien zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost.
Ik ben naar de winkel geweest om een andere acer ventilator te kopen en heb m er op gezet.

Hij is nu zo goed als geruisloos :D

Bedankt voor de antwoorden.
Pagina: 1