• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb momenteel een Small Business 2008 in beheer. Alles loopt vlekkeloos alleen viel mij laatst op dat als de server gereboot wordt de Information Store niet gestart wordt. De exchange die erop staat is Exchange 2007 SP1. Het probleem is dat de Active Directory nog niet gestart is. Dit komt omdat er aardig wat users in staan. Is het dus mogelijk om een of andere manier of de Information Store later te laten starten of om te kijken of de Active Directory wel gereed is.

Edit:
Volgens mij Microsoft is er geen oplossing voor het probleem zie: How to delay loading of specific services
Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens.

[ Voor 17% gewijzigd door bobsquad op 10-06-2009 15:10 ]

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Wellicht heb je hier wat aan ?

http://www.petri.co.il/de..._windows_2000_xp_2003.htm
http://blogs.technet.com/...ayed-automatic-start.aspx

[ Voor 92% gewijzigd door punisher007 op 10-06-2009 15:12 ]

http://blog.bjornhouben.com

• bobsquad
  • Niet online
Deze staat wel normaal ingesteld dat is het gekke er ook aan. de information store start gewoon door.

• punisher007
Eventuele workaround zou ook zijn om services op manual te zetten en vervolgens een script te laten starten bij boot waarbij er een wachttijd en controle is ingebouwd.

• bobsquad
  • Niet online
punisher007 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:14:
Eventuele workaround zou ook zijn om services op manual te zetten en vervolgens een script te laten starten bij boot waarbij er een wachttijd en controle is ingebouwd.
Die Controle is eventueel wel een mogelijkheid uit te voeren. Maar hoe kon hiervan nihil vinden op Google.

Liever zie ik een schonere oplossing door middel van alleen een time-out

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bobsqaud schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:09:
Het probleem is dat de Active Directory nog niet gestart is. Dit komt omdat er aardig wat users in staan. Is het dus mogelijk om een of andere manier of de Information Store later te laten starten of om te kijken of de Active Directory wel gereed is.

Edit:
Volgens mij Microsoft is er geen oplossing voor het probleem zie: How to delay loading of specific services
Hier ben ik het natuurlijk niet mee eens.
Dan ben je het er niet mee eens. Het werkt overigens wel prima.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bobsquad
  • Niet online
Ik zie het liever niet met allerlei registery aanpassingen.

Misschien zal ik de vraag dan anders stellen. Hoe kan ik de Active Directory sneller opstarten.

• punisher007
Offline AD defrag Performing offline defragmentation of the Active Directory database ?
Snellere cpu, schijven, memory etc ? :)

[ Voor 64% gewijzigd door punisher007 op 10-06-2009 15:25 ]

• bobsquad
  • Niet online
punisher007 ik wou dat de oplossing zo simpel lag. Heb helaas niks te zeggen over de hardware daar. Moet allemaal weer door mensen worden nagekeken enzo dus dat krijg ik er zekers niet door.
Bureaucratie :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Minder users erin zetten :+

Een grotere AD omvang (de NTDS.dit) moet toch ingelezen worden, en het systeem zelf doet zelf regelmatig z'n eigen maintenance om de performance en reliability bij te houden. (online defrag, zie je logfiles).
Pas daarna kan exchange z'n GAL & andere meukee doen.

Maar ik zie het probleem niet met die éénmalige regedit waarbij je de DependOn aanpast.
Zolang je het maar documenteert (stel dat je een DR moet doen, dan wil je van dit soort wijzigingen op de hooogte zijn).

Maar voor een SBS doos is dat wel erg rap, of heeft er iemand lopen cheapskaten bij de aanschaf? :)

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 10-06-2009 15:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bobsquad
  • Niet online
Ik zal kijken of die registery edit effect heeft. Documentatie ontbreekt al van het begin aangezien ik de taak van een ander bedrijf heb overgenomen die volgens mij nooit wat op papier zetten. :(

Betreft de doos die is very cheap ass |:(

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je al eens met DCDIAG & NETDIAG gekeken of je DNS en AD helemaal goed werken.

Ook is het wel handig om de Exchange BPA te draaien.

Ik zou ook wel eens willen zien welke eventid je uit de eventlogs krijgt, met name van de Information Store dan.

In Windows Server 2008/SBS 2008, kun je toch ook services instellen, dat ze een delayed start hebben?

bobsqaud schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:40:
Ik zal kijken of die registery edit effect heeft. Documentatie ontbreekt al van het begin aangezien ik de taak van een ander bedrijf heb overgenomen die volgens mij nooit wat op papier zetten. :(
Mooie uitdaging voor jouw, om alles netjes te documenteren ;) :)

[ Voor 67% gewijzigd door Turdie op 10-06-2009 15:47 ]

• bobsquad
  • Niet online
Ik ben morgen ter plaatse dan zal ik kijken wat ik zoal kan vinden aan fouten. De BPA is ook een hele goede had daar nog niet eens aan gedacht :D

Delayed start is nu aangezet. Vanavond om 22:00 krijgt de server een reboot zal dan gaan kijken of dit effect heeft.
Pagina: 1