Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Sinds gisteren hebben wij een prachtige nieuwe Phillips TV in de huiskamer staan. Schitterend, ik had niet verwacht dat het beeld zo mooi zou zijn! Vooral die extra HD-zenders zijn erg mooi om naar te kijken. De twee afstandsbedieningen zijn nog wel wennen (TV en ontvanger/decoder), maar dat komt wel goed.

Echter hebben we toch een soort van probleem bij de TV. Bij onze oude TV konden we het geluid van de TV gewoon over de stereo set doen, maar dat gaat nu niet meer. Het geluid komt alleen nog maar over dat van de TV. Het probleem zit hierin: de TV zenders (dus de ontvanger) komt bij de TV binnen op HDMI 1. De stereo set staat aangesloten op de TV op HDMI 2. Als we dus een film willen gaan kijken, moeten we naar HDMI 2 gaan, en dan pakt ie wel gewoon het geluid over de stereo, omdat ie dan op HDMI 2 staat aangesloten.

Op de één of andere manier moeten de HDMI kanalen dus gecombineerd worden, maar ik heb geen idee hoe.

Weten jullie misschien hoe dit moet?

TV: Philips 37PFL8404H
Stereo: Denon AVR-1803

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of de TV of de digitale ontvanger/decoder moet een aparte audio uit hebben.
Ga op zoek naar een optical of coaxiale S/PDIF uitgang op 1 van de 2 en sluit die aan op de beschikbare S/PDIF ingang op je receiver (stereo).

Edit:
Ik zie op deze website dat je TV een S/PDIF uit (coaxiaal) heeft, die moet je aansluiten op de COAX in op je receiver en je hebt wat je wilt.

[ Voor 41% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 10:28 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het snelle antwoord. Nu heb ik niet zo heel veel verstand van kabeltjes, maar ik heb net wat geGoogled. Maar ik moet dus dit kabeltje, wat ergens al aangesloten is, aansluiten op de COAX in de receiver? Enig idee waar dat kabeltje nu zit?

• remco_k

remco_k

S/PDIF kent 2 connector varianten: Optical en Coax. Beide staan op die wikipedia pagina maar het gaat in jouw geval dus om een kabel zoals deze (omdat je TV geen optical out heeft maar een coax out):
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3500/350052_BB_00_FB.EPS.jpg
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=302252
Ja, er staat bij dat het een video kabel is, maar de connectors, kabeltype en impedantie zijn exact hetzelfde als voor S/PDIF wordt verwacht en zal derhalve prima werken.
Een willekeurige analoge audio kabel met dezelfde connectors wil het doorgaans ook prima doen. Die heb je misschien nog wel liggen.

Wat bedoel je met wat al ergens aangesloten is? Waaraan dan?

[ Voor 21% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 10:50 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken, en ik zag dit:

Foto 1: Op deze foto zie je de kabel, waarvan ik denk dat die het is (middelste kabel in beeld). Deze is dus aangesloten op de TV.

Foto 2: Op deze foto zie je dat die kabel die je op bovenstaande foto ziet, in de Humax zit.

Foto 3: Is dit niet de COAX? Geen idee, maar het kabeltje zorgt volgens mij voor het ontvangst.

De kabel zit dus al in de Humax ontvanger.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:51:
Ik heb net even gekeken, en ik zag dit:

Foto 1: Op deze foto zie je de kabel, waarvan ik denk dat die het is (middelste kabel in beeld). Deze is dus aangesloten op de TV.

Foto 2: Op deze foto zie je dat die kabel die je op bovenstaande foto ziet, in de Humax zit.
Dit is je RF kabel (TV antenne kabel, aangesloten op de kabelaar (Ziggo, UPC).
En we hebben het _niet_ over deze kabel.
Foto 3: Is dit niet de COAX? Geen idee, maar het kabeltje zorgt volgens mij voor het ontvangst.
Zo zeg, een beetje zelf kijken zoeken en denken mag ook wel. :/
Dit is je netsnoertje.

De aansluiting waar ik het over heb moet iets bijstaan zoals S/PDIF out, of digital out.

Edit:
Handleiding:
http://www.p4c.philips.co...37pfl8404h_12_dfu_nld.pdf
Op pagina 138 staat precies wat je moet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 11:04 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt. Ik snap nu wat ik moet doen. Maar het klopt dat deze kabel er niet bij zat? Die moet ik dus nog kopen in de winkel?

• remco_k

remco_k

Dergelijke kabels worden bijna nooit bijgeleverd.
Zoals ik al eerder zij, misschien heb je nog ergens een audio kabeltje liggen (rood/wit tulp), die doen het doorgaans ook gewoon prima. Je gebruikt dan alleen de rode of de witte, de ander laat je loshangen.

En oh ja, mocht je een kabel gaan kopen, iets van een meter of 2 moet onder de €10,- kunnen blijven. Laat je niet misleiden door zogenaamd goedwillende verkopers die je een dure kabel aansmeren van €40,- of meer - dat is echt onzin.

Leesvoer: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al weer een stapje verder. Ik heb de kabel gevonden, de kabel zat in de DVD-speler (Pioneer), en is verbonden met de Denon. De DVD speler is verbonden met de TV via HDMI.

Moet ik nu de COAX kabel die in Denon zit, gewoon rechtstreeks naar de TV doen? En niet maar Pioneer laten linken?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:18:
Ik ben nu al weer een stapje verder. Ik heb de kabel gevonden, de kabel zat in de DVD-speler (Pioneer), en is verbonden met de Denon. De DVD speler is verbonden met de TV via HDMI.

Moet ik nu de COAX kabel die in Denon zit, gewoon rechtstreeks naar de TV doen? En niet maar Pioneer laten linken?
Yep.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zitten zoeken en zoeken, maar ik heb nergens de aansluiting gezien om de COAX op aan te sluiten. Ik heb alles geprobeerd, maar geen geluid. En als ik hem heb aangesloten op mijn TV, heb ik dan nog wel geluid via de boxen als ik een DVD kijk?

Klik

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 11:42 ]

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:36:
Ik heb zitten zoeken en zoeken, maar ik heb nergens de aansluiting gezien om de COAX op aan te sluiten. Ik heb alles geprobeerd, maar geen geluid. En als ik hem heb aangesloten op mijn TV, heb ik dan nog wel geluid via de boxen als ik een DVD kijk?

Klik
Ik begin te twijfelen of dit nou serieus is... :(
Prominent aanwezig op je foto: "Digital Audio out". Hoe moeilijk kan het zijn?

Mocht het zijn dat je een kabel hebt met een andere aansluiting dan daarop past, dan heb ik je eerder niet begrepen en gedacht dat je een coax S/PDIF aansluiting bedoelde.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 12:00 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is serieus.

Ik zie inderdaad Digital Audio out, maar als ik hem daarin doe, dan gebeurd er niets. Geen geluid via de boxen. Hij past er wel gewoon goed op.

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-02 15:31
Natuurlijk werkt dit nt meteen je moet het ook nog instellen op je reciever. gewoon de coax uit selecteren op je versterker. Kan zijn dat die het automatisch doet. Is dit nt het geval moet je hem op digitaal zetten. Analoog werkt natuurlijk nt.

Verwijderd

Topicstarter
Ah inderdaad! Hij staat op analoog. Ik ben nu bezig geweest om hem op digitaal te krijgen (het lampje ernaast), maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op digitaal. Ik zal eens naar een handleiding gaan zoeken.

Edit: Ik krijg 'm met geen mogelijkheid op digitaal... Iemand weet hoe dit moet? Op internet al gezocht maar niets gevonden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 13:19 ]

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-02 15:31
Ik zie al wat je probleem is twee keer out gebruiken lukt nt. Je moet de coax ingang gebruiken. Dus je sluit je coax kabel aan via de out van je tv en de in van je versterker. Nu moet het werken mits je de tv insteld op digitaal uit. Succes

• remco_k

remco_k

Zoals ik in de allereerste reaktie al postte:
remco_k schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:25:
...
Ga op zoek naar een optical of coaxiale S/PDIF uitgang op 1 van de 2 en sluit die aan op de beschikbare S/PDIF ingang op je receiver (stereo).
...
Dát is de basis en die moet je werkend zien te krijgen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 12:55:
Ah inderdaad! Hij staat op analoog. Ik ben nu bezig geweest om hem op digitaal te krijgen (het lampje ernaast), maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op digitaal. Ik zal eens naar een handleiding gaan zoeken.

Edit: Ik krijg 'm met geen mogelijkheid op digitaal... Iemand weet hoe dit moet? Op internet al gezocht maar niets gevonden.
Soms kan je de digitale input niet selecteren omdat er geen signaal op wordt aangeboden. (TV uit?)
Zet je TV aan. Verzeker jezelf ervan dat je TV ook daadwerkelijk signaal naar buiten stuurt op zijn S/PDIF uitgang. Misschien moet je dat nog apart instellen ergens. Hoewel me dat sterk lijkt.

Vervolgens heb je bij sommige receivers dat je de digitale input eerst toe moet wijzen aan een bron (zoals DVD, TV, ...).
Weer bij andere receivers kan je de ingangs selectie op automatisch zetten. Als hij digitaal signaal ziet op z'n digitale ingang, gaat ie dat aan je laten horen.
Kortom: volg de instructies daarvoor in de handleiding van je receiver.

@cyrus26:
Toetsenbord stuk? nt ?

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 16:01 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties.

Momenteel staat dus de COAX in de receiver naar de 'Digital Audio out', zoals het plaatje zegt. Ik heb in de instellingen van de TV gekeken, maar daar kan ik niets vinden over S/PDIF, en de geluids'afvoer' van de televisie.

In de receiver kan ik ook geen enkele mogelijkheid vinden om 'analoog' in digitaal te veranderen. Ook niet aan de achterkant van de Denon staat er een soort van hendeltje of wat dan ook. Ik denk dat daar de fout zit, en daardoor werkt het juist niet.

De TV staat aan als ik het test, en de digitale input is TV/DBS, dat was ook altijd zo bij de vorige TV en dan haalde zie z'n geluid van de TV, ik heb de andere ook geprobeerd, maar geen geluid, helaas.

• remco_k

remco_k

Ik vraag me echt af of je wel fatsoenlijk dingen probeerd en de tijd neemt om de handleiding even door te nemen.

Ik kijk 2 minuten in de manual en hopla, pagina 24.
http://www.usa.denon.com/avr1803_883_ownersmanual.pdf
"Setting the digital in assignment"
Daar staat precies wat je weten moet.

Daar moet je dus bij TV even COAX selecteren en dan zou het prima moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 10-06-2009 16:26 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig! Thanks! Hartstikke bedankt. Werkt als een bus.

Edit: er is nog één probleem. Als ik het geluid van mijn TV uit zet, of verminder, dan gaat het geluid van de stereo ook omlaag of uit. Kan ik dit ook nog oplossen of...?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 17:09 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 19:28
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:06:
Edit: er is nog één probleem. Als ik het geluid van mijn TV uit zet, of verminder, dan gaat het geluid van de stereo ook omlaag of uit. Kan ik dit ook nog oplossen of...?
Even wat duidelijker:
Reageert de versterker op de infrarood-codes van de Philips TV? Dus gaat de volumeregeling op de versterker aan het werk?
Of is het signaal dat de TV doorgeeft steeds zwakker?

Zou je moeten kunnen zien op het display van de versterker: zie je daar dingen veranderen als je het volume van de TV aanpast?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:06:
Geweldig! Thanks! Hartstikke bedankt. Werkt als een bus.

Edit: er is nog één probleem. Als ik het geluid van mijn TV uit zet, of verminder, dan gaat het geluid van de stereo ook omlaag of uit. Kan ik dit ook nog oplossen of zal ik gewoon even door de manual van m'n TV bladeren op zoek naar de oplossing.
:P

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:44:
[...]

Even wat duidelijker:
Reageert de versterker op de infrarood-codes van de Philips TV? Dus gaat de volumeregeling op de versterker aan het werk?
Of is het signaal dat de TV doorgeeft steeds zwakker?

Zou je moeten kunnen zien op het display van de versterker: zie je daar dingen veranderen als je het volume van de TV aanpast?
Als ik het geluid van de TV harder of zachter doe, gaat dit ook op de Denon (maar je ziet niets veranderen qua volume op display). Als ik dan op de Denon het geluid veranderd, gaat dit maar met iets van tien 'punten' omhoog of omlaag, omdat de TV zo laag of hoog staat qua volume.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-02 19:28
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:55:
[...]

Als ik het geluid van de TV harder of zachter doe, gaat dit ook op de Denon (maar je ziet niets veranderen qua volume op display). Als ik dan op de Denon het geluid veranderd, gaat dit maar met iets van tien 'punten' omhoog of omlaag, omdat de TV zo laag of hoog staat qua volume.
Twee mogelijkheden:
1) De TV verteld de versterker dat 'ie z'n volume omlaag moet gooien;
2) De TV stuurt een 'zachter' geluid door de digitale uitgang.

Probeer in de TV instellingen eens de HDMI-CEC uit te zetten (communicatiekanaal TV en andere apparatuur). Als dat niets doet, probeer dan eens met de instellingen van het geluid in de TV te spelen.

En als dat niet werkt: stuur het probleem eens door naar de serviceafdeling van Philips?
Pagina: 1