XY-tronic soldeerbout vervangen / temperatuurregeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 20:22
hoi!

Een tijdje geleden heb ik ergens een XY-tronic 988 soldeerstation gekregen waarvan de soldeerbout stuk was (desoldeer deel doet het wel).

ik heb nu eindelijk een vervangingsbout gekocht (ook 24v alleen 48W ipv 60W) en aangesloten. de bout wordt heet alleen veel te heet :( (tin dat zwart wordt :p )

Nu heb ik het station opengesloopt en gemeten hoe de temperatuursensor werkt. Hoe warmer, hoe hoger de weerstand waaruit ik concludeer dat het om een PTC gaat? Vervolgens heb ik de sensor losgekoppeld en vervangen door een 2K 10-slagen potmeter.

Bij 22 ohm gaat de verwarming aan en bij iets meer gaat de verwarming weer uit. Prima lijkt mij.. precies wat de PTC zou moeten doen toch?

Als ik de sensor meet is hij koud 2ohm en heet tot wel ~200ohm.

Maar als ik de sensor direct op het printje aansluit blijft hij verwarmen tot mijn tin weer zwart is :? :(

WIE heeft een idee?

Soldeerstation: http://www.xytronic.com/pi/p-988.htm
Soldeerbout: http://www.baco-army-goods.nl/product_724.html

ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar op het moment snap ik er helemaal niks meer van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

22ohm is best wel laag :? blijkbaar hebben ze niet gewoon een pt100 of pt1000 erin gehad, wellicht een thermokoppel? Dan zou je de sensor eens op de MM moeten prikken en kijken of je een spanning krijgt als je de bout opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
hmm dat zou ook nog kunnen.. stom dat ik daar niet aan gedacht heb |:( de 'controller' is eigenlijk vrij eenvoudig, een paar weerstandjes en een opamp.. en de opamp zou natuurlijk de spanning van de sensor wel eens kunnen versterken :)

de oude bout kan ik trouwens niet meten want het keramische element is gebroken :( en de weerstand tussen alle aansluitingen zijn oneindig.

edit:

soldeerstation 137ESD gebruikt dezelfde bout (107esd) en hier wordt gesproken over

Precision "Tip Temperature" Accuracy is mastered to within ± 3°C(6°F) utilizing state of the art circuit technology and a built in P.T.C. sensor, located at the end of each ceramic heater shaft for accurate temperature control."

http://www.howardelectronics.com/xytronic/137ESD.html

[ Voor 36% gewijzigd door technocow op 09-06-2009 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
Goed, ik heb vandaag de multimeter eraan gehangen en inderdaad daar kwamen de milivoltjes :D toen heb ik nog eens goed op het PCB van de oude bout gekeken en zag daar een + en - staan.. blijkt dus dat ik de nieuwe bout verkeerd om aangesloten had. |:(

dank aan _boot_ voor de tip _/-\o_

* technocow gaat zich nu in een hoekje schamen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mooi! d:)b Ga maar solderen IPV schamen ;)