Kassabon voor garantie: scan of origineel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dit moment ben ik al mijn kassabonnen (degene waarmee ik nog garantie kan claimen) aan het inscannen. Dit omdat de thermische bonnen ondanks bewaard in donker en koele ruimte vervagen. Opvallend is trouwens wel dat een bon uit 1999 nog perfect is en een uit 2006 al bijna weg is...

Maar... kun je aanspraak maken als je met een scan van een bon komt aanzetten? Ik weet dat sommige bedrijven bij de kassa al aanraden om een kopie te maken maar wat is wettelijk wel en niet mogelijk?
Zou het jammer (en ook flauw) vinden als je met een gescande bon garantie wil claimen en dat er alleen met een origineel iets gedaan wordt. Zeker omdat bij inname vaak direct een kopie van de bon gemaakt wordt en meegestuurd... hoe zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-08 09:28
lijkt me wel, vaak is alleen een pinbewijs (bankafschrift) al voldoende.

Vimeo, YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kopie is prima, uiteraard zijn winkels ook bekend met het principe van thermisch papier dat vervaagt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Je mag ook gerust aankomen met een bankafschrift. En als je die niet hebt, en je hebt het vervaagde bonnetje wel dan moet een winkel gewoon de transactie uit hun kassasysteem opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Snelle reacties hier... maar... wie geeft de wettelijke doorslag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die is er niet. Er is geen wet die zegt: "U moet een minstens 40% leesbaar kassabonnetje hebben om garantie te claimen."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zo makkelijk had ik het ook niet verwacht ;) Zat eigenlijk meer te denken in de richting van 'wat kun je gebruiken om garantie te claimen?'. In ons landje met zoveel regeltjes moet toch ergens iets geregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01-2023
bewijs dat je het bij hun gekocht heb is volgens mij het enige wat ze interesseert... Ze moeten er niet onderuit kunnen komen dat hun degene zijn die jouw support moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Garantie is niet afhankelijk van een bon. Dat ga je echter nergens in de wet terugvinden.

/me Denkt aan het spotje van dat jochie dat z'n auto gaat omruilen bij de speelgoedwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:45

Coldcat

HODL

Gewoon ook de gescande bon bewaren, als ze erom vragen het witte briefje laten zien? Dan heb je helemaal geen gezeik want dan heb je extra service geleverd door hem in te scannen :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het lijkt mij dat als je met een kopie komt aanzetten en ze dat zouden willen afwijzen zij dan aannemelijk moeten maken waarom ze dat weigeren. Het lijkt me dat zij dan de bewijslast hebben dat jouw kopie niet gelijk is aan het origineel.

En gewoonlijk staat er een uniek nummer op gedrukt dat ze zelf in hun eigen systeem op moeten kunnen zoeken. Als ze dat niet kunnen hebben zij hun zaakjes niet goed voor elkaar en daar kunnen ze jou moeilijk voor laten opdraaien.

Als ik zelf iets terugstuur bijv. stuur ik ook altijd een kopie van het aankoopbewijs mee en hou ik zelf het origineel. Nog nooit problemen mee gehad.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De kassabon is er puur omdat jij moet bewijzen dat het product daar gekocht is, dat je dus niet met een product dat ergens anders gekocht is bij hun aan komt zetten. Een kopie of een rekening afschrift is prima, zolang het maar aantoont dat jij het daar gekocht hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38

Algurgazan

Ome Bob

Cocytus schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:37:
Garantie is niet afhankelijk van een bon. Dat ga je echter nergens in de wet terugvinden.

/me Denkt aan het spotje van dat jochie dat z'n auto gaat omruilen bij de speelgoedwinkel.
Dat spotje, en ook het herhaaldelijk noemen van het rekeningafschrift in dit topic roepen bij mij altijd de gedachte op dat je met een afschrift toch alleen kan laten zien dat je iets gekocht heb, nooit precies welk artikel, en dat je daarmee dus niet gelijk garantie kan claimen..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik scan ze ook in... Even een ander vraagje:
Hoe bewaar je die dingen? Op een gegeven moment wil je die toch terug kunnen vinden zonder tientallen / honderden bonnetjes langs te moeten lopen. Heb je daar al wat op bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Bankafsriften tonen alleen aan DAT je daar iets gekocht hebt, maar helemaal niet wat of wanneer (er staat wel een datum bij, maar wie zegt dat je er niet vaker dan die keer iets gekocht hebt), dus daar heb je bij veel winkels voor het krijgen van garantie helemaal niets aan

(tenzij ze maar op 1 moment 1 product voor 1 prijs verkocht hebben, en dat lijkt me niet heel erg waarschijnlijk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een map (of een aantal mappen) met daarin tabbladen en insteekhoezen. De kopie met originele bon en handleidingen en dergelijken stop je in de insteekhoezen en de tabbladen gebruik je om te sorteren op genre (computer, keuken,...) of op alfabet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 21:12

Matis

Rubber Rocket

Ik kopieer altijd de bon van producten waarvan ik alleen een simpel bonnetje krijg op dat zogenaamde thermisch papier. Zoals CyBeR al zegt, vervaagt dat thermische papier heel snel. Een gekopieerde versie (uit een inkjet/laser-kopier) vervaagt nooit én is ook nog eens eenvoudiger op te bergen (A4). Meestal krijg is toch wel een factuur/pakbon, een echt bedrukt A4tje van de winkel, deze vervagen niet, maar één extra inscannen en gescheiden bewaren kan nooit kwaad.

Tevens is er (zoals in dit topic al besproken is) geen verlies van garantie als je de bon niet meer kunt overhandigen. Mochten ze moeilijk doen, dan kun je altijd nog je bankafschrift erbij pakken.
Slechte zaak als ze dan niet meer terug kunnen vinden (ze moeten die dingen minimaal 7 jaar bewaren van de overheid) wat jij toen besteld hebt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me GA doet bon in de doos waarin "het" verpakt zat en zet aan de buitenzijde de datum waarop de garantie is verlopen en kijkt af en toe naar een "verlopen" verpakking en gooit deze zonodig in de Kliko.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
1. Het bestaan van een bon is niet bepalend voor het bestaan van de garantie.
2. Een scan van een bewijsmiddel is net zo geldig als het bewijsmiddel zelf, tenzij de wet het specifiek uitsluit. Dat is bij kassabonnen zeker niet het geval.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1