Radeon 3850 DVI ---> HDMI TV geeft problemen (d-sub niet)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
edit: Oei verkeerde sub-forum. Sorry mods, ik dacht echt dat ik hem in Videokaarten & Beeldschermen had geplaatst.

edit: andere (korte) HDMI-kabel geprobeerd om te testen. Probleem opgelost. Bleek dus toch in de kabel te zitten. Nu nog even kijken of ik een goeie kabel kan vinden die het ook goed doet over 12mtr :). Bedankt voor het meedenken iig.

edit2:15mtr monsterkabel voor 70 euro gekocht. Probleem helemaal opgelost. Ik heb de kabel ook geprobeerd met een standalone bluray speler en alles is haarscherp...ook geen stotteringen e.d.

Ik heb een probleem met mijn Samsung LE32A558 full HD TV die ik heb aangesloten op een Radeon 3850. De grote TV out FAQ heb ik doorgelezen en ik heb ook gegoogled. De TV staat als volgt aangesloten:
*Radeon 3850> *DVI<->HDMI converter> *HDMI 1.3 kabel> *HDMI port TV.

Als ik een resolutie draai van 1920 x 1080 60HZ, krijg ik een vertekend beeld met hier en daar vertekende kleuren (zie foto's). Het beeld wat de foto's van de situatie weergeven klopt aardig (kleuren, korrelig enz.). Zodra ik een resolutie draai van 1920 x 1080 30HZ of lager, waarbij 'lager' betrekking heeft op het aantal HZ (niet de resolutie), heb ik geen problemen. Het komt er dus op neer dat elke resolutie (op 60HZ) een raar beeld geeft. Om het nog wat ingewikkelder te maken treed er nog iets raars op. Wanneer ik een custom resolutie van 1366 x 768 kies heb ik, net als op 1080 30HZ, ook geen problemen. Deze resolutie heb ik ooit voor een andere TV toegevoegd met Powerstrip. Waarom nou juist deze resolutie geen problemen oplevert begrijp ik niet. Nu zou je misschien zeggen 'zet je 3850 dan gewoon op 30HZ', maar dan kan ik dus niks buiten Windows doen omdat bijna alles (bijv. games) op min. 60HZ draait, en daarnaast zou het gewoon op 60HZ moeten werken.

Aanvullende info:
-Met een D-Sub-kabel aangesloten op de TV D-sub port heb ik geen problemen.
-De resoluties die ik kies (waaronder 1920 x 1080 60HZ) zouden gewoon moeten worden ondersteund volgens de handleiding. Ook de 3850 zou die resoluties moeten ondersteunen.
-De TV staat in de 'beeldscherm' tab van Windows netjes op 60HZ.
-De TV is aangesloten op HDMI port 2 (zoals de handleiding van de TV voorschrijft bij PC-gebruik).
-'Just Scan' aanzetten is niet beschikbaar. Andere zoom/pan-functies geven ook geen verbetering.
-De overscan functie op 0% in het CCC zorgt ervoor dat scherm beeldvullend is, maar ik zit nog steeds met die vage kleuren en in sommige stukken, grijze zooi. Op 30HZ hoef ik de overscan functie overigens niet aan te zetten en is het automatisch beeldvullend.
-De problemen doen zich voor als ik de TV standalone draai, maar ook als ik een andere PC-monitor erbij draai.
-Vanzelfsprekend heb ik het hele TV-menu + handleiding al na gelopen.
-Andere HDMI-kabel nog niet geprobeerd (deze is splinternieuw...gold plated HDMI 1.3).
-Andere HD-bron niet geprobeerd omdat ik geen bluray speler o.i.d. tot m'n beschikking heb.
-Dezelfde kabel + converter enz. werkten wel op een andere HD-ready TV (met weliswaar een lagere res.).

Ik kwam tijdens het Googlen ergens op forum terecht waarbij iemand ongeveer dezelfde problemen had met ongeveer dezelfde hardware, hij had het toen opgelost door z'n ingang te hernoemen naar 'PC'. Dit heb ik ook geprobeerd maar werkt ook niet.

Wie weet wat het probleem is of wat ik fout doe?

De handleiding geeft overigens aan dat interlacemodus niet wordt ondersteund, maar als ik de Radeon instel op 1920 x 1080 60HZ dan is het toch gewoon progressive?

Bureaublad
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/7370/kut2z.jpg
World of Warcraft
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/9789/kut1o.jpg
720P mkv'tje met VLC
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/5874/kut3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door temp00 op 15-06-2009 23:38 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293041

Staat overscan nu uit of aan?. normalieter moet het uit staat (dus 0% in CCC).
Ik heb ook wel eens gehoord dat het ''foce tv detection'' of andere tv gebeuren uit of aan vinken wilt helpen voor de juiste beeldkwaliteit. (nog steeds in CCC).
Zat de hdmi adapter die je gebruikt bij diezelfde videokaart? Anders is meschien een cheap ass dvi-hdmi kabel handiger/beter.

En wat doet die grote zwarte haan en klein wit poesje in je signature?? :P

edit:

Zowiezo denk ik dat dit een shopje nodig heeft naar beeldschermen en videokaarten

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 293041 op 09-06-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik heb het er even bijgezet. Overscan op 0% maakt het beeldvullend (dus uit staat het).
Force TV of andere TV opties heb ik mee zitten klooien maar ook daarmee krijg ik het niet goed. Die converter is een club3d dingetje die ik los heb gekocht (het dus niet die speciale ATI dvi-hdmi dongle). Ik denk niet dat het aan de converter/kabel ligt omdat een paar dagen geleden op een HD-ready tv (ook Samsung) alles wel naar behoren (op 60HZ) werkte.

Tsja......dat kleine witte poesje en die zwaarte haan 8)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je em forceerd op 1920x1080 @59 hz?

En anders kan het heeeeeeeeeel erg meschien aan de handshake van je videokaart en beeldscherm. Ik had dat namenlijk tussen mijn tv en videokaart het is een longshot.. maar meschien het proberen waard.
http://www.evga.com/forum....asp?m=469513&mpage=2&key
Tis de 4de post van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PMG > VB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Als ik hem forceer op 59HZ dan zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. De monitor gaat pas 'normaal' doen vanaf 30HZ en lager en bovendien heb ik minimaal 60HZ nodig voor applicaties buiten Windows zoals games. Vergeten te vermelden maar de monitor geeft trouwens al zo'n crap beeld vol met witte/grijze strepen tijdens- en na de POST. In Windows is het wel iets beter, maar nog steeds nie goei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja.. wat het main doel is nu is zorgen dat je in ieder geval een ''normaal'' beeld hebt... zonder die grijze crap en strepen.

PAL/NTSC instellingen meschien? in het beeldscherm of ccc.. ken allebij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Nee, dan ben ik bang dat jij mij niet goed begrijpt. Het doel is achterhalen waar het probleem nu zit en kijken hoe ik m'n monitor op 60HZ kan laten draaien (zoals het hoort). Zoals gezegd heb ik prima beeld als ik de monitor op 1920 x 1080 30HZ zet, dit is echter (zoals ik in m'n startpost uitleg) geen optie.

Ik ga zo even een nVidia-kaart erin gooien en kijken of het daarmee wel normaal draaien anders begin ik ernstig te twijfelen of de HDMI ingangen van de TV wel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I see... mja wie weet zijn het je hdmi ingangen op de tv, maar dat lijkt me ook best vergezocht. Het vreemde is ook idd dat hij het doet tijdens de POST wanneer er geen videokaart drivers geladen zijn. Uitgaande van dat kan het aan het scherm liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
edit: andere (korte) HDMI-kabel geprobeerd om te testen. Probleem opgelost. Bleek dus toch in de kabel te zitten. Nu nog even kijken of ik een goeie kabel kan vinden die het ook goed doet over 12mtr :). Bedankt voor het meedenken iig.

edit2:15mtr monsterkabel voor 70 euro gekocht. Probleem helemaal opgelost. Ik heb de kabel ook geprobeerd met een standalone bluray speler en alles is haarscherp...ook geen stotteringen e.d.

Nou. Net een simpele GeForce 8500GT erin gehad. Bij de 8500GT heb ik tijdens en na de POST tenminste geen grijze strepen, echter het beeld op 60HZ is nog steeds niet in orde. 1080P ziet er iets beter uit dan op de Radeon 3850 en de grijze strepen zijn vervangen door minder strepen in iets andere kleur (blauwachtig). 1080i (daar kwam de 8500GT in eerste instantie zelf mee) ziet er nog redelijk uit alleen mist toch iets aan scherpte, en dan bedoel ik geen muggenzifterij scherpte, maar echt niet kloppende duidelijk kleine trillingtjes in de text e.d. waar je pijn van in je kop krijgt. 'Just Scan' en wat andere TV-opties waren in tegenstelling tot 1080P wel opeens beschikbaar in 1080i terwijl interlaced volgens de handleiding niet ondersteund zou worden.

Ik wordt hier een beetje moedeloos van. Ik had altijd gedacht dat als ik eindelijk een degelijke TV met HDMI port zou hebben (hier zitten er notabene 3 op), ik geen achterlijk gezeik meer met resoluties en verkeerde beeldweergaves zou hebben.....nou niet dus. Ik weet dus nu steeds niet waar het aan ligt.

De TV-handleiding vind ik ook niet echt duidelijk. In bepaald stukje over audio komt naar voren dat slechts een paar resoluties worden ondersteund op de DVI/HDMI ingang (ik interpreteer hier namelijk dat waar de kruisjes staan, dat dat de ondersteunde resoluties zijn....of interpreteer ik dat fout en moet het juist andersom zijn?). Vervolgens probeer je die resoluties (480 en 576) en ziet het er ook niet uit. Ergens anders kom ik weer een ander tabelletje tegen waarin heel veel ondersteunde resoluties staan (waaronder 1080P). Ook op andere plekken kom ik tegen dat 1080P de optimale resolutie is. Moet ik nu uitgaan van tabel1 of 2? :?
  • 1
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/9048/handl1u.jpg

• 2
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/1853/handl2.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door temp00 op 15-06-2009 23:39 ]

Pagina: 1