Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 13:36
Ik heb Corel Videostudio 12 om mijn filmbestanden te bewerken. Nu wil ik graag filmbestanden maken met zo min mogelijk kwaliteitsverlies. Mijn camcorder, de JVC MG 645, met harde schijf. Die sluit ik aan op mn pc, maak een back-up, waardoor de bestanden naar mn pc gekopieerd worden als Mod. bestand, is dat de beste manier? Of maakt dat niet uit?

Dan open ik ze in Videostudio 12, is dat een goed programma, of kan het beter qua beeldkwaliteit? Als ik het filmpje gemaakt heb zijn er allerlei modussen waarin ik een filmbestand kan maken, ten eerste is er al de keus of ik een dvd ervan wil maken of een videobestand. Maakt dat nog uit voor de kwaliteit? En wat als ik eerst een videobestand maak en die later op dvd brand? Als ik mn camcorder met een hdmi-kabel aansluit op de tv wordt hij geupscaled naar Full-HD, maar ik wil niet alleen vanaf mn camcorder kijken, als ik een dvd maak en in mn dvd-speler stop die ook upscaled, wordt het videobestand dan ook geupscaled naar HD?

In welke modus krijg ik de beste beeldkwaliteit? Er zijn zoveel opties, DV, HDV, DVD/VCD/SVCD/Mpeg, Blu-Ray, AVCHD, WMV, MPEG-4 FLV, en daarbinnen zijn ook nog weer meerdere opties, dan staat er onder nog PAL DVD 4:3 en PAL DVD 16:9, dan heb je ook nog los de mpeg optimizer? MOet ik die ook gebruiken? En waar moet ik voor kiezen als ik op dvd brand? Blu-Ray, AVCHD, DVD, VCD, SVCD?

NOg een vraagje over mn camcorder, de JVC MG 645, die kreeg erg lovende kritieken in de volgende review: http://www.camcorderinfo....iew-36240/Conclusion.htm# volgens mij op advies van iemand hier op het forum. Nou vraag ik me of er niet andere camcorders (let wel, met veel optische zoom en SD met harde schijf) die toch een stuk scherper filmen in hogere beeldkwaliteit, biijvoorbeeld van Sony of Canon, waar eerst mijn voorkeur naar uit ging? Want ik heb soms toch het idee dat deze camera niet helemaal goed scherp filmt, zeker niet als je wat verder inzoomt, maar mss heeft dat met mijn film- of nabewerkingstechniek te maken of is dit gewoon het maximum binnen het genre.

Veel vragen, ik hoop dat jullie al mn vragen willen beantwoorden, zou er dankbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik denk dat het het maximum is wat je kunt verwachten van een camera in het segment PAL <1,3 megapixel ;) Maak je daar dus maar geen zorgen over! Je had een sloot extra geld moeten uitgeven om een betere camera te kopen. Als je de indruk hebt dat de beeldkwaliteit afneemt als je meer inzoomt, dan adviseer ik je dichterbij te gaan staan. Je stelt dan tevens de mic in de gelegenheid meer geluid op te vangen.

Eerst even over je camera. Ik neem aan dat je die in de hoogste kwaliteit hebt staan (zie handleiding). Vervolgens zet je het over naar je pc. Dit is gewoon een 1:1 kopie van het materiaal, hierbij gaat niets verloren. De volgende stap is om het materiaal te openen in een videomontage pakket. Ik ben niet op de hoogte van een eventueel verlies in kwaliteit als gevolg van pakket A in vergelijking met pakket B, dus als er verschillen zijn, zijn ze te klein om veel aandacht aan te besteden. Indien het pakket native montage van mod bestanden aankan, dan doe je dat natuurlijk. Eerst omzetten naar een ander formaat gaat ten koste van kwaliteit.

Bij het importeren moet je een project aanmaken, waarin de kwaliteit voor een deel wordt bepaald. Indien je in breedbeeld opneemt dan is voor jou PAL 16:9 dus de beste oplossing. De hoogste kwaliteit die je hebt uit je camera is DVD kwaliteit (vergeet dus HD-DVD, AVCHD, BR, VCD en SVCD. Verdiep je even in deze formaten op wikipedia en je weet wat ze inhouden. Je camera neemt of beter of slechter op, dus houdt het gewoon bij DVD kwaliteit. DVD kwaliteit is gecomprimeerd middels MPEG-2 (zie wiki), dus dit is ook goed. MPEG-4 heeft een hogere compressie, maar met een vergelijkbare kwaliteit (arguable). Welke optie je kiest hangt af van je einddoel.

Mbt het upscalen: Het materiaal is opgenomen in PAL. In welk apparaat je het ook doet, upscalen is gewoon het interpoleren van pixels. Het ene apparaat doet het beter dan het andere, dus experimenteer hier gewoon mee. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:41:
Ik denk dat het het maximum is wat je kunt verwachten van een camera in het segment PAL <1,3 megapixel ;) Maak je daar dus maar geen zorgen over! Je had een sloot extra geld moeten uitgeven om een betere camera te kopen. Als je de indruk hebt dat de beeldkwaliteit afneemt als je meer inzoomt, dan adviseer ik je dichterbij te gaan staan. Je stelt dan tevens de mic in de gelegenheid meer geluid op te vangen.
Ok, dat is idd een geruststelling, was even bang dat andere camera's toch een stuk scherper waren, vooral op de verre zoom. Dichterbij gaan staan is helaas een probleem bij vogels en wild ;)

Eerst even over je camera. Ik neem aan dat je die in de hoogste kwaliteit hebt staan (zie handleiding). Vervolgens zet je het over naar je pc. Dit is gewoon een 1:1 kopie van het materiaal, hierbij gaat niets verloren. De volgende stap is om het materiaal te openen in een videomontage pakket. Ik ben niet op de hoogte van een eventueel verlies in kwaliteit als gevolg van pakket A in vergelijking met pakket B, dus als er verschillen zijn, zijn ze te klein om veel aandacht aan te besteden. Indien het pakket native montage van mod bestanden aankan, dan doe je dat natuurlijk. Eerst omzetten naar een ander formaat gaat ten koste van kwaliteit. Ik kan de .mod bestanden gewoon openen in de Video Studio en gebruiken, dus dat is dan dus native?

Bij het importeren moet je een project aanmaken, waarin de kwaliteit voor een deel wordt bepaald. Indien je in breedbeeld opneemt dan is voor jou PAL 16:9 dus de beste oplossing. De hoogste kwaliteit die je hebt uit je camera is DVD kwaliteit (vergeet dus HD-DVD, AVCHD, BR, VCD en SVCD. Verdiep je even in deze formaten op wikipedia en je weet wat ze inhouden. Je camera neemt of beter of slechter op, dus houdt het gewoon bij DVD kwaliteit. DVD kwaliteit is gecomprimeerd middels MPEG-2 (zie wiki), dus dit is ook goed. MPEG-4 heeft een hogere compressie, maar met een vergelijkbare kwaliteit (arguable). Welke optie je kiest hangt af van je einddoel. Ok, van sommigen dacht ik idd al dat ze af zouden vallen, maar heb ze toch toegevoegd voor de volledigheid, PAL DVD is dus de beste versie, hoef ik daar verder ook geen opties meer in te kiezen

Mbt het upscalen: Het materiaal is opgenomen in PAL. In welk apparaat je het ook doet, upscalen is gewoon het interpoleren van pixels. Het ene apparaat doet het beter dan het andere, dus experimenteer hier gewoon mee. Succes
toon volledige bericht
Ik heb de reacties even in vet in de quote gezet voor de duidelijkheid. Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie, erg fijn! Nog 1 vraagje, maakt het uit of ik het bestand eerst in PAL DVD zet en eventueel later op dvd brand (welke optie in Nero moet ik dan gebruiken?) of wanneer ik meteen vanuit Video Studio een dvd brand? En welke optie kan ik dan het beste kiezen voor de beste beeldkwaliteit?

Als ik PAL DVD kies komt hij met de MPEG Optimizer, waarin hij het heeft over een total saving time van 96,79% en een segment die re-encoded moet worden, wat houdt dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Gebruik voor de volgende keer Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/toolbar/quote_onderbreker.gif. Deze optie zit niet in de quickreply, maar maakt eea veel leesbaarder.

Ja, Pinnacle kan die bestanden native importeren!
Het maakt niet uit of je Nero gebruikt of Pinnacle en ik heb geen idee welke instellingen je kunt kiezen. Lees hiervoor de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:05:
Gebruik voor de volgende keer [afbeelding]. Deze optie zit niet in de quickreply, maar maakt eea veel leesbaarder.

Ja, Pinnacle kan die bestanden native importeren!
Het maakt niet uit of je Nero gebruikt of Pinnacle en ik heb geen idee welke instellingen je kunt kiezen. Lees hiervoor de handleiding.
Hoi, ok, ik wist niet dat dat kon.

Ik gebruik geen Pinnacle, maar Corel Video Studio 12, maar die kan ook native importeren? Ik heb nu in Nero de optie "Maak uw eigen dvd-video" gebruikt en dan de filmbestanden geselecteerd, er is ook nog de optie "DVD-video (VR) maken of wijzigen". Als ik via Video Studio brand kies ik de optie dvd, geen idee wat voor opties daarna nog komen, maar dat maakt dus niet uit?

En hoe zit het met die MPEG Optimizer?

Nog een vraag: Als ik het dvd-bestand brand zoals hierboven beschreven, duurt het branden net zo lang als de film duurt, klopt dat? Of kan het sneller met dezelfde kwaliteit? Mijn laptop loopt namelijk nogal eens vast, dus dan is het helemaal lastig.

En nu we het toch over videokwaliteit hebben, als ik een film op mn pc heb staan, en ik zet die op een dvd, dan is die vaak bij lange na niet dvd-kwaliteit. Normaal kun je aan de grootte ongeveer zien hoe goed de film is, ik heb een film van 1,14 GB, maar dat is nog lang geen dvd-kwaliteit, klopt dat? Of doe ik ergens iets verkeerd? Of moet je voor dvd-kwaliteit echt een versie van dik 4 GB downloaden? (en ga nou niet aankomen dat er hier niet over gepraat mag worden omdat downloaden illegaal is, iedereen weet dat iedereen het doet).

[ Voor 29% gewijzigd door averagegamer op 09-06-2009 22:27 ]