[BBG] Multimediasysteem - familie pc juli 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Multimediasysteem: familie pc:
Even het nieuwe systeem voorstellen: de familie-pc die onder de multimediasystemen gaat rouleren. Dit systeem moet het gat tussen het basissysteem en de gamebak vullen en door de hele familie gebruikt kunnen worden voor onder andere foto- en videobewerking, gamen, audioweergave, opslagmedium voor muziek en films etc. Eind vorig jaar hebben we het budget voor het multimediasysteem al laten zakken van 1200 naar 1000 euro maar nu zelfs naar beneden naar 900.

Ik heb de volgende keuzes gemaakt, ben je het er mee eens, of niet, heb je een alternatief, heb je een beter voorstel, shoot!

CPU
AMD Phenom II X3 705E. Dit is de zuinige variant van X3. De klok snelheid is nog een respectieve 2,5Ghz. Geen snelheidsmonster, maar zeker genoeg voor gamen en met zijn 3 cores ook zeer geschikt voor het werken met video. Als alternatief kan er de 720BE genomen worden. Deze heeft een hogere snelheid, maar ook een hoger verbruik. Voor de echte power user kan er ook een 940BE in worden gezet met 4 cores op 3,0Ghz.

Mobo
Foxconn A7GM-S. Gekozen omdat het een goedkoop 780G bord is. Mijn grote zorg bij dit bord is toch de verkrijgbaarheid. Een beter verkrijgbaarbord zou een idee kunnen zijn. Het nemen van een Geforce 8200, welke iets zuiniger is, zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Ook is AMD recentelijk uit gekomen met de 760G, welke mogelijk ook mee genomen kan worden in de afweging.

Geheugen
Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G. 4GB PC8500, 1066mhz DDR2 geheugen. Dankzij de stijgende prijzen van ram, is het stapje omhoog naar 1066mhz geheugen niet zo groot en maakt het dus een aantrekkelijke keuze.

Kast
Cooler Master Elite 334 Zwart. Simpele, maar kost efficiënte kast. Eigenlijk weinig over te zeggen.

PSU
Cooler Master Real Power M520. Stille, modulaire en efficiente voeding, voor een mooie prijs. Beetje te veel power voor het systeem, maar dit laat mensen toe dit systeem zelf een stuk zwaarder te maken. Misschien een goedkoper alternatief met een lager wattage zoals de 400 watter van corsair.

GPU
Club3D HD 4770 512MB GDDR5. De HD4770 heeft op dit moment een super bang for buck en een niet te hoog verbruik. Alleen is de leverbaarheid niet super. Hopelijk is dit een stuk verbeterd in July. Als stap tussen de systeem naar game systeem misschien een idee om er een sterkere kaart in te zetten. Al hebben we ook weer het game systeem in 2 stukken.

Harddisk
Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB. WD black edition schijf met 1TB aan ruimte. Redelijk rap en lekker veel opslag.

Optical
LG GGC-H20L. Blue-ray speler. Dient tevens als brander.

Scherm
LG W2261V-PF. 22" Full HD scherm, met HDMI aansluiting.

Geluidset
Logitech G51. Mooi setje voor een niet heel erg hoge prijs. Goed geluid wat voor media toch wel fijn is.

Desktop
Microsoft Comfort Curve 2000. Mooi simpel tobo+muis combie.

TV-Kaart
Asus My Cinema-US1-100/P/FM/RC.Voor het allround gedeelte van dit systeem, toch gekozen voor een TV kaart. Mochten mensen deze overbodig vinden en of dat geld liever bij iets anders zien, dan is dat natuurlijk voer voor discussie. Ook heb ik niet zon idee of dit een goeie is of niet. Mogelijk zijn er betere. Deze ondersteund in iedergeval analoog en DVB-T. Geschikt voor het analoge gedeelte van de kabel en free to air digitale tv. Helaas zit je dus met digitale tv vast aan decoder kasten.

Totale voorstel:

Updated met wijzigingen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 114,89€ 114,89
1Asus My Cinema-P7131 Hybrid€ 34,27€ 34,27
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 79,81€ 79,81
1Cooler Master Elite 334 Zwart€ 30,38€ 30,38
1Cooler Master Real Power M520€ 61,90€ 61,90
1Foxconn A7GM-S€ 56,67€ 56,67
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G€ 49,-€ 49,-
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1LG W2261V-PF€ 159,-€ 159,-
1Logitech G51€ 114,95€ 114,95
1Microsoft Comfort Curve 2000€ 19,28€ 19,28
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB€ 84,-€ 84,-
ImporterenTotaal€ 889,15

Schiet er maar op los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
* Titelfix :+ We leven in NL dus July = juli

* GENETX update even het overzichttopic en zoekt het jachtgeweer op.
brb :P

Edit: biw :w

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH4850/HTDI/512M€ 96,43€ 96,43
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1Logitech G51€ 114,95€ 114,95
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 72,50€ 72,50
ImporterenTotaal€ 894,27

De harde schijf ivm het budget vervangen, de black kan vast wel weer terug. Hoe dan ook, mijn argumentatie:

1. HD 4850, ik loop op de feiten vooruit dat de HD 4770 moeilijk leverbaar is en de 4850 daarom in prijs is/wordt verlaagd
2. Phenom II 720BE er in. Energiebesparen doe je maar in een basissysteem ofzo. Weg met het milieu, kinderen leren wel wat bomen zijn in Crysis oid :P . Serieus: TDP is het maximum en onder normale omstandigheden zullen beiden elkaar amper ontlopen qua verbruik. Gewoon lekker de snellere 720BE nemen dus!
3. Waarom een USB tuner als je hem ook in je PC kan wegwerken? Juist. * GENETX heeft een interne tuner genomen met vergelijkbare functies en is ook nog 15 euro goedkoper :)

Verder, mooi systeem d:)b . Hier en daar misschien overkill zoals het geheugen en de WD black. Maar als het allemaal wat in het budget past, waarom dan ook niet?

[ Voor 95% gewijzigd door GENETX op 09-06-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
offtopic: waarom is toch de upgrade-bbg na 1 keer weer geschrapt? Toch teveel werk in de praktijk?

Ontopic:
- Boxen van 114 euro eruit. Setje van 50-70 euro erin.
pricewatch: Logitech X-540
pricewatch: Creative Inspire A500
(en de 2 in prijs er tussenin)

- moederbord met mogelijkheid tot 4e kern activatie erin: (+het is een atx-bord wat ik ook iets ruimer vind)
pricewatch: Asrock A780GXH/128M
(of de kans op activatie nu wel of niet groot is: er is een kans..)

- HD4870 erin
pricewatch: XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX

- Goede kast erin:
pricewatch: Cooler Master Gladiator 600 Zwart

maakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A780GXH/128M€ 59,85€ 59,85
1Cooler Master Gladiator 600 Zwart€ 52,69€ 52,69
1Creative Inspire A500€ 46,95€ 46,95
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX€ 136,-€ 136,-
ImporterenTotaal€ 891,33

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Over de upgrade guide: Er komt wel een vervolg, maar wanneer weet niemand eigenlijk. Het heeft niet zoveel prio en de huidige is nog wel houdbaar eigenlijk. In ieder geval niet een die iedere 2 maanden update moet hebben. Er waren nog wel plannen om een Windows 7 ready UG te maken.

Over deze BBG, ik krijg de indruk dat we een veel te groot budget vol moeten maken. Dit systeem begint al aardig richting een gamesysteem te gaan met Quacka zijn config :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Och gamen is toch een van de dingen die gedaan gaan worden op een familie pc.
Als je op een leuke resolutie wilt gamen, dan is een HD4870 wel handig. Zeker met het familiespel GTA4 :X
Juist bij familiepc's heb ik altijd het idee dat de boel wat minder wordt aangepast.
Men wil er langer mee doen. Men kiest minder snel voor een nieuwe videokaart.
Althans, dit is mijn gevoel.

Maar anders kunnen we het ook anders stellen: Een leuke familiepc voor relatief weinig geld.

Een ander ding: Misschien is nu juist de familiepc een goede om wel een headset bij te voegen. Immers als zoon tijdens gtst aan het gamen is, dan zal een andere helft van de familie dat niet zo fijn vinden.
Hoort er geen webcam bij een familiepc?
Stille processorkoeler?
cardreader?

Dan krijg je ook het budget wel op met een HD4850 ipv HD4870.

Of de quadcore ipv de triple. De familiepc kan dan ook beter voor videobewerken en dingen door elkaar heen gebruikt worden.
Moeten de prijzen alleen niet meer stijgen. Liefst dalen...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition€ 164,90€ 164,90
1Cooler Master Gladiator 600 Zwart€ 52,69€ 52,69
1Creative Inspire A500€ 46,95€ 46,95
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1XFX Radeon HD 4850 512MB DDR3€ 94,95€ 94,95
ImporterenTotaal€ 900,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat vinden jullie van het idee om de interne TV ontvanger te vervangen voor een tv-tuner in het scherm?

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: LG M227WD-PZ

Hij is relatief wat duurder, maar hij heeft wel voordelen. De afstandsbediening werkt gewoon, dvb-t tuner en zo'n kaartslot erin voor de versleutelde kanalen.

En verder heeft hij alle mogelijke aansluitingen, composiet, scart, component, vga, dvi en HDMI. Erg handig voor de spelcomputers en andere apparaten in huis.

Jullie gedachten hierover?

Verder kan ik mij trouwens goed vinden in de samenstelling van GENETX.

Verder moet de cardreader niet vergeten worden! Een webcam is niet nodig, als ze die willen, dan hebben ze er al lang één. Teveel richting details moet je bij een BBG ook niet gaan vind ik.

offtopic:
Reinman, je bent traag vandaag...

[ Voor 19% gewijzigd door Hooglander1 op 09-06-2009 22:23 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hooglander1 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:04:
Wat vinden jullie van het idee om de interne TV ontvanger te vervangen voor een tv-tuner in het scherm?

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: LG M227WD-PZ

Hij is relatief wat duurder, maar hij heeft wel voordelen. De afstandsbediening werkt gewoon, dvb-t tuner en zo'n kaartslot erin voor de versleutelde kanalen.

En verder heeft hij alle mogelijke aansluitingen, composiet, scart, component, vga, dvi en HDMI. Erg handig voor de spelcomputers en andere apparaten in huis.

Jullie gedachten hierover?
Mensen hebben al een TV, en de kids vaak ook al :+ . Leuke is juist dat men kan opnemen met een tv kaart. Ik zou hem in de PC houden.
Verder moet de cardreader niet vergeten worden! Een webcam is niet nodig, als ze die willen, dan hebben ze er al lang één. Teveel richting details moet je bij een BBG ook niet gaan vind ik.
Goede

@ Quacka, goed punt idd. Laten we maar mooi het budget vol proppen. Dan is het maar zo goed als een gaming bak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Niet alleen de tv functionaliteit is handig, ook alle extra aansluitingen die de tv bied. Daarnaast kan het ook geschikt zijn als tweede tv voor de kids. Opnemen is inderdaad wel een punt, maar misschien bied het budget mogelijkheden om beide erin te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:32:
* Titelfix :+ We leven in NL dus July = juli
Sorry, hele dag statestiek in Engels dus dan zie je het soms niet meer.
* GENETX update even het overzichttopic en zoekt het jachtgeweer op.
brb :P

Edit: biw :w

De harde schijf ivm het budget vervangen, de black kan vast wel weer terug. Hoe dan ook, mijn argumentatie:
Sja ik ben opzich wel gecharmeerd van de black serie.
1. HD 4850, ik loop op de feiten vooruit dat de HD 4770 moeilijk leverbaar is en de 4850 daarom in prijs is/wordt verlaagd
Zoals je kon lezen had ik het zelfde issue. De vraag is, hoe is de leverbaarheid in Juli? Als ie dan beter dan liever de 4770. Gezien die zuiniger is. Ja ik vind dat wel een issue voor zon systeem voor de hele familie dat er toch enig sinds nog wat aan zuinigheid word gedaan.
2. Phenom II 720BE er in. Energiebesparen doe je maar in een basissysteem ofzo. Weg met het milieu, kinderen leren wel wat bomen zijn in Crysis oid :P . Serieus: TDP is het maximum en onder normale omstandigheden zullen beiden elkaar amper ontlopen qua verbruik. Gewoon lekker de snellere 720BE nemen dus!
Ik weet het niet, we kunnen ons het in dit systeem makkelijk veroorloven om het mee te nemen. Ik zet de 705E wel bij de alternatieven en neem de 720BE :).
3. Waarom een USB tuner als je hem ook in je PC kan wegwerken? Juist. * GENETX heeft een interne tuner genomen met vergelijkbare functies en is ook nog 15 euro goedkoper :)
Omdat ik geen kaas heb gegeten van tuners. :P. Deze is idd dan beter.
Verder, mooi systeem d:)b . Hier en daar misschien overkill zoals het geheugen en de WD black. Maar als het allemaal wat in het budget past, waarom dan ook niet?
Sja, twas idd zo, maar ik vond de kosten daar voor minimaal.
Quacka schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:41:
Och gamen is toch een van de dingen die gedaan gaan worden op een familie pc.
Als je op een leuke resolutie wilt gamen, dan is een HD4870 wel handig. Zeker met het familiespel GTA4 :X
Juist bij familiepc's heb ik altijd het idee dat de boel wat minder wordt aangepast.
Men wil er langer mee doen. Men kiest minder snel voor een nieuwe videokaart.
Althans, dit is mijn gevoel.
Een HD4770 voldoet. Het is geen budget game systeem. Ik wil daar de nadruk dus het liefst ook niet op.
Maar anders kunnen we het ook anders stellen: Een leuke familiepc voor relatief weinig geld.
Ik vind het nog relatief veel. Met 700 was het ook gelukt :9.
Een ander ding: Misschien is nu juist de familiepc een goede om wel een headset bij te voegen. Immers als zoon tijdens gtst aan het gamen is, dan zal een andere helft van de familie dat niet zo fijn vinden.
Hoort er geen webcam bij een familiepc?
Stille processorkoeler?
cardreader?
Daar kunnen we idd mee spelen. Zeker met de randapps zijn er genoeg keuzes mogelijk. Headset kan ik mee leven. Webcam vind ik wat overdone, al kosten die ook maar een 10tje. Stille koeler, vind ik opzich niet nodig, de boxed is redelijk. Cardreader is idd een goeie.
Dan krijg je ook het budget wel op met een HD4850 ipv HD4870.
Sja ik blijf toch voor de 4770. De prijs van de HD4850 is nog niet gezakt, en de nieuwe stapel 4770 is er nog niet. Ik denk dat deze pas aan het eind van de maand een goed antwoord op gegeven kan worden. Neem ze nu beiden mee.
Of de quadcore ipv de triple. De familiepc kan dan ook beter voor videobewerken en dingen door elkaar heen gebruikt worden.
Moeten de prijzen alleen niet meer stijgen. Liefst dalen...
Nah, videobewerken is leuk, maar ik denk dat het niet veel verder gaat dan windows movie maker. Geen hoofddoel.
[/quote]
Quacka schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:22:
offtopic: waarom is toch de upgrade-bbg na 1 keer weer geschrapt? Toch teveel werk in de praktijk?

Ontopic:
- Boxen van 114 euro eruit. Setje van 50-70 euro erin.
pricewatch: Logitech X-540
pricewatch: Creative Inspire A500
(en de 2 in prijs er tussenin)
Vind ik een slechte keuze. Het is een multimedia systeem, dus de boxen moeten best goed zijn. Dus nee.
- moederbord met mogelijkheid tot 4e kern activatie erin: (+het is een atx-bord wat ik ook iets ruimer vind)
Nee vind ik geen optie voor een familie pc, die doen dat soort dingen niet.
Zolang het niet ten koste gaat van iets anders. Gamen is een subdoel en niet het hoofd doel.
Ik zie niet in waarom. De 334 is een goeie kast. Dus nee.
GENETX schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:55:
Over de upgrade guide: Er komt wel een vervolg, maar wanneer weet niemand eigenlijk. Het heeft niet zoveel prio en de huidige is nog wel houdbaar eigenlijk. In ieder geval niet een die iedere 2 maanden update moet hebben. Er waren nog wel plannen om een Windows 7 ready UG te maken.

Over deze BBG, ik krijg de indruk dat we een veel te groot budget vol moeten maken. Dit systeem begint al aardig richting een gamesysteem te gaan met Quacka zijn config :X
Een beetje, maar imho moeten we dat extra wat we hebben juist in de media dingen stoppen. Dus scherm, boxen, tv tuner, headset, etc. Niet focussen op een dikke graka of proc.
Ik zal er zo weer ff mee gaan sleutelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Vind ik een slechte keuze. Het is een multimedia systeem, dus de boxen moeten best goed zijn. Dus nee.
Familie-pc.
In de familie wordt het niet zo op prijs gesteld dat het geluid vol aan wordt gezet :+ : en bij normaal volume voldoen de simpelere setjes echt wel.
Je weet inmiddes: ik geef er sowieso niet om. Maar bij dit systeem vind ik het echt idioot om 115 euro aan boxen op te maken. Nog even en de boxen zijn duurder dan de monitor....
Nee vind ik geen optie voor een familie pc, die doen dat soort dingen niet.
En waarin is de foxconn dan beter: in euro's maakt het nauwelijks iets uit.
Dus waarom zou je dan niet kiezen voor de net iets uitgebreidenere?
Het is niet dat we tot op de euro moeten bezuinigen.
En anders zou ik nog liever een gigabyte/asus erin zien.
Zolang het niet ten koste gaat van iets anders. Gamen is een subdoel en niet het hoofd doel.
Nee klopt, maar ik had euro's over van de belachelijk dure speakers.
Ik zie niet in waarom. De 334 is een goeie kast. Dus nee.
Das echt wel een dom argument.
Jij hebt liever goede speakers, maar een slechtere kast en zwakkere videokaart.
Waar liggen nu je prioriteiten? Bij het systeem, of bij het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:47:
[...]

Familie-pc.
In de familie wordt het niet zo op prijs gesteld dat het geluid vol aan wordt gezet :+ : en bij normaal volume voldoen de simpelere setjes echt wel.
Je weet inmiddes: ik geef er sowieso niet om. Maar bij dit systeem vind ik het echt idioot om 115 euro aan boxen op te maken. Nog even en de boxen zijn duurder dan de monitor....
Het is eem multimedia systeem, weetje, ook geluid enzo.
En waarin is de foxconn dan beter: in euro's maakt het nauwelijks iets uit.
Dus waarom zou je dan niet kiezen voor de net iets uitgebreidenere?
Het is niet dat we tot op de euro moeten bezuinigen.
En anders zou ik nog liever een gigabyte/asus erin zien.
Hij is goedkoper, verder zie ik dus geen reden voor een duurder bord die voor dit systeem niets extra's bied.
[...]

Nee klopt, maar ik had euro's over van de belachelijk dure speakers.
En dan stop je het in een veel duurdere gamekaart? Dit is geen game systeem.
Das echt wel een dom argument.
Jij hebt liever goede speakers, maar een slechte kast en zwakkere videokaart.
Waar liggen nu je prioriteiten? Bij het systeem, of bij het geluid?
1) Die kast is niet slecht
2) Jouw gekozen kast is nauwelijks beter maar wel duurder
3) Dat maakt hem dus een slechte keuze. Wil iemand een andere kast, dan kunnen ze dat zelf doen.
4) Dit is geen game systeem, again, prioriteit ligt dus op allround. Een 4770 voldoet.
5) Prioriteit ligt bij een alround systeem, wat voor iedereen in het gezin wat kan. Dus ook lekker film kijken met lekker geluid, goed genoeg gamen met goed geluid, msn, chat, mail, surfen, foto-videobewerking.
6) Als er geld nodig is voor andere dingen, is het eerste wat sneuveld de speakers, maar nu zie ik nog geen reden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 22:54:
[...]

Het is eem multimedia systeem, weetje, ook geluid enzo.
Er staat groot familie-pc.
En met multimedia wordt/werd altijd bedoeld voor meerdere doeleinde te gebruiken.

Tegenwoordig Gespecialiseert op een bepaald vlak. En dat is dus dit keer niet audio, maar familie.
Iemand die extreem geeft om geluid die past de boel maar aan. De gemiddelde familie zit niet op die boxen te wachten.
Ik denk dat het tijd wordt als je je eens buiten de tweakers-gemeenschap gaat. Daarbuiten zitten maar weinig mensen te wachten op een geluidsset van 115 euro.

Dat jullie de videokaart te extreem vinden kan ik op zich nog wel begrijpen. Maar ja: ik denk aan de kinderen, zoals ik zelf vroeger als kind ook gebruik maakte van de familiepc's. En dan is een HD4870 wel prettig in combi met een 22 inch scherm. Al kan ik, itt jij wel begrijpen dat jullie het wat overtrokken vinden.

Ik heb zat collega's met kinderen, familie met kinderen etc. De meeste van die kinderen gamen op de familiepc. Tot dat ze wat ouder worden en zelf een pc kunnen kopen.
Een goede videokaart heeft dus meerwaarde in een familie pc. Maar het mag niet betekenen dat je daarvoor op andere onderdelen moet gaan bezuinigen.
Maar wat ik had gedaan was aardig in verhouding.
1) Die kast is niet slecht
2) Jouw gekozen kast is nauwlijks beter maar wel duurder
3) Dat maakt hem dus een slechte keuze
4) Dit is geen game systeem, again, prioriteit ligt dus op allround.
Blijkbaar niet.
Jouw prioriteit ligt op geluid. Daar wordt 12 % aan op gemaakt tegen 8,9% voor de videokaart.
Je verhouding is echt zoek.

En de kast is dus wel beter. Met name op het gebeid van koeling. En de kast is toch wel wat mooier dan de Elite-serie. Leuke budgetserie. Stel hem veel voor aan mensen die zoveel mogelijk prestatie willen voor zo min mogelijk geld. Maar in deze pc zou ik hem mijden. Tenzij er een hele goede reden voor is (geld op)
Bij een budget van 700 euro zou ik er wel voor kiezen.
5) Prioriteit ligt bij een alround systeem, wat voor iedereen in het gezin wat kan. Dus ook lekker film kijken met lekker geluid, goed genoeg gamen met goed geluid, msn, chat, mail, surfen, foto-videobewerking.
Zorg daar dan voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:14:
[...]

Er staat groot familie-pc.
En met multimedia wordt/werd altijd bedoeld voor meerdere doeleinde te gebruiken.

Tegenwoordig Gespecialiseert op een bepaald vlak. En dat is dus dit keer niet audio, maar familie.
Iemand die extreem geeft om geluid die past de boel maar aan. De gemiddelde familie zit niet op die boxen te wachten.
Ik denk dat het tijd wordt als je je eens buiten de tweakers-gemeenschap gaat. Daarbuiten zitten maar weinig mensen te wachten op een geluidsset van 115 euro.

Dat jullie de videokaart te extreem vinden kan ik op zich nog wel begrijpen. Maar ja: ik denk aan de kinderen, zoals ik zelf vroeger als kind ook gebruik maakte van de familiepc's. En dan is een HD4870 wel prettig in combi met een 22 inch scherm. Al kan ik, itt jij wel begrijpen dat jullie het wat overtrokken vinden.

Ik heb zat collega's met kinderen, familie met kinderen etc. De meeste van die kinderen gamen op de familiepc. Tot dat ze wat ouder worden en zelf een pc kunnen kopen.
Een goede videokaart heeft dus meerwaarde in een familie pc. Maar het mag niet betekenen dat je daarvoor op andere onderdelen moet gaan bezuinigen.
Maar wat ik had gedaan was aardig in verhouding.
Wat ik doe, zit ook in verhouding. Alleen is het niet wat jij voor ogen hebt. Dit gaat gewoon weg geen budget game systeem worden. Dan nog liever onder budget. Voor een 22" scherm voldoet een 4770 gewoon.
[...]

Blijkbaar niet.
Jouw prioriteit ligt op geluid. Daar wordt 12 % aan op gemaakt tegen 8,9% voor de videokaart.
Je verhouding is echt zoek.
Blijkbaar in jouw hoofd niet. Mijn verhouding is niet zoek, maar breder. Ik ben hier niet die gene die met tweaker oogjes er naar zit te kijken, maar jij. Jij moet er een dikke videokaart in hebben.
En de kast is dus wel beter. Met name op het gebeid van koeling. En de kast is toch wel wat mooier dan de Elite-serie. Leuke budgetserie. Stel hem veel voor aan mensen die zoveel mogelijk prestatie willen voor zo min mogelijk geld. Maar in deze pc zou ik hem mijden. Tenzij er een hele goede reden voor is (geld op)
Bij een budget van 700 euro zou ik er wel voor kiezen.
Koeling? Irrelevant, zoveel koeling heeft het systeem niet nodig. Mooier, is in the eye of the beholder.
[...]
Zorg daar dan voor!
Dat doe ik. Alleen heb jij andere ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:45:
Blijkbaar in jouw hoofd niet. Mijn verhouding is niet zoek, maar breder. Ik ben hier niet die gene die met tweaker oogjes er naar zit te kijken, maar jij. Jij moet er een dikke videokaart in hebben.
Ik denk dat ik meer familiepc's van dit budget samenstel dan jij.
Ik zit op een ander forum dan jij. En daar zitten veel pc's rond dit budget.
En daaruit komt dus mijn ervaring dat processor, of videokaart belangrijker zijn dan een geluidssetje. Puur ervaring naar de doelgroep.

En als jij wilt beweren dat de X-540 een slecht setje is, dan ben je niet helemaal lekker.
Dat de G51 beter wil ik best geloven. Het hoort alleen niet bij deze pc.

Daarnaast heb je moeite met lezen. Ik geef namelijk duidelijk aan dat ik begrijp dat jullie de videokaart een beetje overtrokken vinden. Dit is namelijk ook zo, maar als er ruimte voor is in het budget: waarom niet?
Die is er trouwens niet, want er moet nog een headset in en kaartlezer.
Koeling? Irrelevant, zoveel koeling heeft het systeem niet nodig. Mooier, is in the eye of the beholder.
Noem het maar irrelevant. In een koele pc hoeven koelers minder hard te werken. Een stillere pc.
Betere koeling doe je niet alleen om te overclocken... Ook de losse processorkoeler bedoelde ik om die reden: Stilte.
Dat bedoel ik nu met dat jij vooral met tweakers bezig bent: die vinden koeling vooral belangrijk voor overclocken...
En je kiest gewoon voor een laag budget-kastje. Een van de meest simpele plastic kasten.
Niets mis mee indien nodig. Maar in een familiepc zie ik graag iets meer kwaliteit en uitstraling.
Een familiepc staat ook vaak in de woonkamer. (om kinderen ook in de gaten te kunnen houden). Mag het dan iets minder basic?
Of de gladiotor dan de beste keuze is weet ik niet. In elk geval is voor 60 euro wel wat beters te krijgen, dan voor 30 euro. Ik vind de kast prima en ziet er netjes en degelijk uit.
Dat doe ik. Alleen heb jij andere ideeën.
Nee, je doet het niet. Je hebt last van tunnelvisie en wilt de discussie niet aan gaan en knalt ideeen gewoon gelijk af.
Dan moet je er niet voor kiezen om de BBG-systemen samen te stellen. Of je moet ervoor gaan pleiten dat wij gewone gebruikers er geen mening over mogen geven.
Dan kunnen Ed, Genetx en jij dat lekker onderling gaan uitzoeken. Hoeven gewone users er geen tijd in te steken. :(

Oja. Nog een raar ding: je koos voor de black-serie harde schijf. Leuke snelle schijf, maar in een familiepc is veel opslagruimte belangrijker dan de snelheid. (in verhouding: er hoeft ook geen 5400-schijf in)
In dit geval ben jij dus meer bezig met gamers dan met de familiepc.

Iemand trouwens overwogen om de boel om te zetten naar een AM3-setup, voor wellicht net iets langere upgrade-mogelijkheden? (nee: niet alleen processorondersteuning, maar ook omdat op een gegeven moment ddr2 wellicht toch te traag wordt voor de nieuwe processors: gissen, ik weet het).
edit: En nee ik besef heel goed dat de doelgroep niet snel andere dingen gaat plaatsen. Maar als over een paar jaar een kind de pc mag hebben, omdat ouders een nieuwe kopen, dan wil hij misschien wel dingen aan kunnen passen.
Een 770-moederbord is goed genoeg en maar een paar tientjes duurder. Ddr3 is ook niet zoveel duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 10-06-2009 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wellus, nietus, welles, nietus :+

Maar ik ben het eens met Quacka. Ik denk dat we misschien eerst beter de definitie van een doorsnee familie moeten opstellen met hun wensen.

Leeftijd: Uiteraard de ouders, maar ook kids van 0 t/m 18 jaar. Iedereen moet er mee ui de voeten kunnen. De kleuter moet Freddy the Fish kunnen spelen, de puber van 16 speelt Crysis oid.

Locatie: Kamer, een familie PC staat in de kamer om zo de kids in de gaten te houden.

Eisen: Oa gamen, veel opslag voor foto's en dergelijke, internetten en een stukje media zoals opnemen van TV. Dagelijkse, maar ook wat geavanceerde taken moeten mogelijk zijn.

Zo zie ik een familie PC in ieder geval.

Terugkoppeling naar mijn eigen jeugd: PC stond in de kamer. We hadden altijd prima hardware er in, aan de andere kant werd er niet snel geupgrade. Maar was dat erg? Kids, zeker tot 16 jaar, weten doorgaans niet veel beter. Als ze ouder zijn willen ze nog wel eens zelf een upgrade bekostigen om een game te kunnen draaien. In 2004/ begin 2005 gamede ik nog met een GeForce 2 MX400 bijvoorbeeld....

Eigenlijk, is het budget aan de hoge kant. Mijn idee bij het systeem is in grote lijnen het systeem wat ik en Reinman al hadden neergezet. echter:

Speakers Je wilt geen kabels trekken, een goed 2.1 setje volstaat wel want waar wil je eigenlijk de achterspeakers kwijt? In mijn ogen komt de PC in de kamer.
Videokaart HD 4770 / 4850 volstaat eigenlijk wel
Opslag * GENETX pleit om juist ruimte vrij te maken voor een externe HDD. Foto's zijn zo belangrijk voor mensen en backups is nog altijd iets waar men zo makkelijk over denkt. Gooi die schijf er in! Een familie moet een backup maken van de foto's!

Ik denk dat we gewoon een goede PC moeten neerzetten, maar niet te snel. Ik ben van mening dat we eerder naar een shitload aan randapparatuur moeten kijken. Een headset is ook een goede als de puber gaat knallen terwijl de rest TV kijkt. Webcam, gooi die er lekker bij voor die meid van 12 die MSN verslaafd is :) . Wellicht nog een bluetooth dongle om de kids weg te houden van Jamba O-) . Een andere optie is nog een remote. Thuis hebben we geen echte familie PC meer, maar de werkbak van mn vader staat nog altijd in de kamer en die hangt aan onze stereoset. Een remote is dan wel handig om een volgend nummer te pakken.

Oja, een kookwekker zodat de computertijd goed verdeeld kan worden onder de femilieleden :')

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 10-06-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik kan mij ook vinden in het speakers gedeelte. Desnoods noem je als alternatief een 5.1 setje. Ik moet toegeven dat mijn ouders ook een 2.1 set hebben staan in de woonkamer en dat werkt echt prima. (setje is trouwens uit 1999 (hoorde bij de pentium 2 400 :D )

pricewatch: Logitech X-210 <- deze lijkt mij erg geschikt.

Alleen de externe harde schijf snap ik niet. Gooi er dan een 2 TB schijf in...

Headset en webcam kunnen we ook best naar kijken op zich, er is budget genoeg en weglaten is wat dat betreft ook wel weer net zo makkelijk. Bluetooth dongle noemen is op zich goed.

Een sennheiser headsetje, USB of jack-pluggen? Mij lijkt jack pluggen wel zo handig, aangezien de onboard audio dan het ingewikkelde werk van een andere uitgang kiezen overneemt.

Draadloze muis en toetsenbord misschien ook een idee?

Die kookwekker is inderdaad ook wel een strak plan in de meeste huishoudens :D

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 10-06-2009 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hooglander1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:09:
Alleen de externe harde schijf snap ik niet. Gooi er dan een 2 TB schijf in...
Die wordt dan snel als extra schijf gebruikt. Het idee, al geef ik het in de BBG weinig kans, is dat het gewoon echt een losse backupschijf is. Dat zet denk ik eerder aan tot backuppen dan een intern ding.
Headset en webcam kunnen we ook best naar kijken op zich, er is budget genoeg en weglaten is wat dat betreft ook wel weer net zo makkelijk. Bluetooth dongle noemen is op zich goed.

Een sennheiser headsetje, USB of jack-pluggen? Mij lijkt jack pluggen wel zo handig, aangezien de onboard audio dan het ingewikkelde werk van een andere uitgang kiezen overneemt.
^^ Eensch. eenvoud dient de mens leek.
Draadloze muis en toetsenbord misschien ook een idee?
Zou ook geen verkeerd idee zijn. Zeker niet als de PC mogelijk op een TV wordt aangesloten. Ik merk toch wel dat mensen daar meer naartoe neigen: Even foto's laten zien oid. Thuis hadden we dat plan ook al, al gaan we wellicht toch voor een lichte HTPC.
Die kookwekker is inderdaad ook wel een strak plan in de meeste huishoudens :D
* GENETX is dan blij dat iedereen nu een eigen bak thuis heeft (nouja, 1 werkt op een 2800+ waarvan ik me nog altijd verbaas dat dat ding werkt. Een straaljager maakt minder lawaai. Fans, harde schijf, echt alles is gewoon kapot :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik reed naar mijn werk en dacht: wacht: ik ben nog vergeten te zeggen dat 5.1 set niet altijd zo gewenst is met dit soort systemen. Maar Genetx was mij voor. :)

Net als het draadloze toetsenbord (van hooglander) : ook een goed idee.

Externe opslag lijkt mij niet zo nodig, maar het is misschien wel leuk om het te vermelden. Maar allleen als het budget gevonden kan worden. Alleen vraag ik me af of het als backup gebruikt gaat worden.

Afstandbediening en dergelijk: dan begint het weer een htpc te worden. Alleen: waar stopt de familiepc en waar begint de htpc? Het voordeel van de afstandbediening zie ik wel..

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 10-06-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Quacka schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:39:
Ik reed naar mijn werk en dacht: wacht: ik ben nog vergeten te zeggen dat 5.1 set niet altijd zo gewenst is met dit soort systemen. Maar Genetx was mij voor. :)

Net als het draadloze toetsenbord: ook een goed idee.

Externe opslag lijkt mij niet zo nodig, maar het is misschien wel leuk om het te vermelden. Maar allleen als het budget gevonden kan worden. Alleen vraag ik me af of het als backup gebruikt gaat worden.

Afstandbediening en dergelijk: dan begint het weer een htpc te worden. Alleen: waar stopt de familiepc en waar begint de htpc?
HTPC staat onder de TV, familie PC staat in de kamer wmb, maar zou kunnen worden aangesloten op de TV. Media afspelen is daarbij geen must ofzo. Maar wel iets wat ik zelf merk: Even een kabeltje trekken, zeker wat betreft geluid, naar de stereo. Thuis hebben we de hele CD collectie uit de kamer verbannen en hebben we een groter aanbod in bytes in de PC zitten ;)

Zeker bovenstaande wordt volgens mij vaker ingeruild. Gewoon muziek vanaf de PC afspelen, dat werkt namelijk veel beter, is vrij simpel op te zetten en scheelt je veel centen voor de aanschaf van een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
There we go. Alleen staan er zo weinig goedkope non sweex cardreaders er in en 30 euro voor een cardreader vind ik te gek.

- 2.1 speakerset voor in de kamer. 5.1 Alternatief geven voor op een computer kamer
- Headset, Creative Fatality gekozen. Is een redelijke en niet te dure headset
- Draadloos desktopset
- Webcam

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema-P7131 Hybrid€ 34,03€ 34,03
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 79,28€ 79,28
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 25,-€ 25,-
1Creative Inspire T3100 (2.1, 2x 6W, 17W)€ 39,95€ 39,95
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1LG W2261V-PF€ 160,-€ 160,-
1Microsoft Lifecam VX-700€ 12,95€ 12,95
1Microsoft Wireless Optical Desktop 1000€ 29,01€ 29,01
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 6,52€ 6,52
ImporterenTotaal€ 868,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sweex is in mijn ogen ook maar in één ding goed en dat is cardreaders, dus daar heb ik geen bezwaren tegen.

Wel tegen de creative, waarom heb je die gekozen ipv mijn aangedragen Logitech? Die logitech heeft als voordeel dat er een losse volume unit bij zit, waar je ook makkelijk een headset op kan aansluiten, dat is misschien wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met Hooglander de eerste. Ik heb ook een sweex ding van 6 euro in mijn PC en het ding doet gewoon wat het moet doen: kaartjes lezen. Er zijn vast snellere modellen, maar voor die paar keer dat ik hem gebruik ish et prima te pruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 09:53:
Sweex is in mijn ogen ook maar in één ding goed en dat is cardreaders, dus daar heb ik geen bezwaren tegen.

Wel tegen de creative, waarom heb je die gekozen ipv mijn aangedragen Logitech? Die logitech heeft als voordeel dat er een losse volume unit bij zit, waar je ook makkelijk een headset op kan aansluiten, dat is misschien wel zo fijn.
Review, de T3100 werd beschoud als zeer goed qua geluid, maar kan niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nog iets, pak voor de webcam een betere, want een resolutie van 640x480 is tegenwoordig al spartaans en er is budget voor iets met een hogere resolutie/betere kwaliteit..

Skypen kan tegenwoordig ook op hoge kwaliteit met oma.

Ik zou toch de logitech pakken, die volume unit is wel erg handig hoor. Geluidskwaliteit is niet heel belangrijk in deze prijsklasse, het verschil zal minimaal zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Hooglander1 op 10-06-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Leiden
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12-2024
Voor in de huiskamer zou ik hiervoor gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema-P7131 Hybrid€ 34,03€ 34,03
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 79,28€ 79,28
1Cooler Master Sileo 500 Zwart€ 58,50€ 58,50
1Corsair CX400W€ 42,97€ 42,97
1Creative Inspire T3100 (2.1, 2x 6W, 17W)€ 39,95€ 39,95
1Gigabyte GA-MA78GM-UD2H€ 67,66€ 67,66
1LG GGC-H20L€ 85,-€ 85,-
1LG W2261V-PF€ 160,-€ 160,-
1Microsoft Lifecam VX-700€ 12,95€ 12,95
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 6,52€ 6,52
ImporterenTotaal€ 888,76

Mobo: extra e-sata, firewire en optical out
Behuizing: minder kans op chips in de kast en 2 x 120 mm meegeleverd
Voeding: 400 watt lijkt me zatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Sileo is niet echt een standaard kast, maar is wel stil en mooi.
Qua uitbreidingsmogelijkheden niet zo goed, maar dat is in dit geval niet zo belangrijk.

Je hebt ervoor bezuinigt op de voeding, maar dat kan inderdaad weinig kwaad. 400W is genoeg.

Hooglander: je kan de headset toch heel makkelijk aansluiten op frontaansluiting van de kast? Dat is toch ongeveer net zo makkelijk als op de volumeunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat klopt, maar dan heb je nog geen hardware volumeknop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
je hebt inderdaad daarmee wel een punt.

Behalve als we kiezen voor een afstandsbediening. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Of een toetsenbord met volume keys :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die van mij is goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Die Corsair CX400W is een zeer goede voeding, die uitstekend past binnen een systeem van deze orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 112,85€ 112,85
1Asus My Cinema-P7131 Hybrid€ 34,81€ 34,81
1Corsair CX400W€ 42,32€ 42,32
1Creative Inspire T3100 (2.1, 2x 6W, 17W)€ 39,-€ 39,-
1Foxconn A7GM-S€ 57,80€ 57,80
1Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G€ 49,95€ 49,95
1LG GGC-H20L€ 87,04€ 87,04
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 7,03€ 7,03
1Sweex Nightvision Hi-Res 1.3M Chatcam€ 14,80€ 14,80
1XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX€ 109,54€ 109,54
ImporterenTotaal€ 896,55

Toch de HD4870 er weer in. Op de lange termijn toch de betere keuze.
Voeding moet het wel redden.

Alternatief:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred Zwart€ 49,75€ 49,75
1Asus My Cinema-P7131 Hybrid€ 34,81€ 34,81
1Foxconn A7GM-S€ 57,80€ 57,80
1Logitech X-210€ 29,-€ 29,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
1XFX Radeon HD 4870 512MB DDR5 XXX€ 109,54€ 109,54
ImporterenTotaal€ 897,38

(voeding, kast en speakers veranderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt op wat ik paar dagen geleden heb gemaakt(ben voor het Asrock bord gegaan voor de prijs), de text is ook al geschreven. Dus...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
je bent snel - t is pas 23 juni...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deadline voor beginnen met schrijven is 21.

Deadlines
direct: alle voorstellen in CSL droppen
20 juni: verwerken commentaar, beginnen met schrijven
25 juni: teksten af, begin eindredactie
1 juli: BBG online

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema P7131 Hybrid SE€ 38,-€ 38,-
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 84,55€ 84,55
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB€ 83,-€ 83,-
ImporterenTotaal€ 889,90

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
mijn systeem is beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Leiden
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:43:
Deadline voor beginnen met schrijven is 21.

Deadlines
direct: alle voorstellen in CSL droppen
20 juni: verwerken commentaar, beginnen met schrijven
25 juni: teksten af, begin eindredactie
1 juli: BBG online

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus My Cinema P7131 Hybrid SE€ 38,-€ 38,-
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 84,55€ 84,55
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB€ 83,-€ 83,-
ImporterenTotaal€ 889,90
Nou voor die 5 eurotjes meer nog even het GA-MA78GM-UD2H mobo erin (e-sate, firewire) en het is klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
E sata zit op de kast, liever een side port dan firewire.
Pagina: 1