Toon posts:

Harddisk Clonen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Na een tijde op de forums te hebben rondgekeken of het mogelijk is om een backup op een andere schijf te zetten heb ik niet veel het passende verhaal gevonden voor de vraag die ik zo ga stellen. Misschien ben ik er wel overheen gekomen maar de termologie en de code taal die is gebruikt doet mij vraagtekens zetten bij de stukken en ik vraag mij dus af of jullie mij, of naar een topic kunnen doorverwijzen die mij het goede antwoord geeft op mijn vraag of mijn vraag kunnen beantwoorden.

De vraag :
Mijn ouders hebben een oud beestje als computer, hierin zitten twee harde schijven een van 40 gb en een van 20 gb (jaja ik heb deze computer ooit voor mijn verjaardag gehad en toen was 40 gb echt een gigaschijf :))

Nu heeft mijn moeder het 'downloaden' ontdekt en is dus fanatiek de meest afgrijselijke muziek aan het downloaden. Resultaat : 'johan de harde schijf is vol wat moet ik doen ?'

Meestal is het beste idee dan een nieuwe harde schijf kopen en aller weer opnieuw installeren en hopla klaar.
Helaas is mijn moeder als de dood dat er bestanden kwijtraken die ze misschien ooit nog nodig heeft.

Hierdoor luid mijn vraag :
Kan ik een complete kopie maken van de 40 gb c-schijf, deze op cds/dvds of een externe harddisk planten. Vervolgens de oude schijven eruit halen, een hersentransplantatie/hersenupgrade uitvoeren dmv alle oude troepschijven eruit en dan een 320 gb harde schijf erin doen om hier vervolgens de kopie van de bestanden van de 40 gb harde schijf weer op te plaatsen ?

Nu heb ik tijdens het kopen van de nieuwe harde schijf aan de verkoper gevraagd of hij hier een oplossing voor wist. De goede man vertelde mij dat ik het beste norton ghost hiervoor kon gebruiken maar er wel op moest letten dat ik een partitie moest maken van 40 gb om hierop de cloon van de harde schijf te installeren.

Is het mogelijk om het ook zonder die partitie te doen ? zo ja/nee kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit moet aanpakken ? Ik heb Norton Ghost gedownload maar voor ik aan de slag ga wil ik graag wat assistentie van jullie aangezien harde schijven overzetten best een big deal is aangezien ik bestanden kan kwijtraken ...

alvast bedankt voor jullie hulp!

Johan Antonissen

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:37
Ik raad je Acronis TrueImage Home aan, ipv Ghost.

Weet niet zeker of het nodig is die partitie, maar je kunt die partitie altijd weer uitbreiden met bijv. Acronis DiskDirector :)

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Heb je geen ide poort meer over dan?

Ide 1 : hd1
hd2
Ide 2: hd 3
dvd brander

Zoiets dacht ik aan.

Hd 1 wordt dan je nieuwe hardeschijf met Windows en hd 2 & 3 is waar alle zooi op staat.
Kopieer die naar een partitie op hd 1 en klaar ben je. Dan zou je eventueel hd 2 & 3 kunnen uit de computer kunnen halen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pak anders een externe schijf? Kan je meteen backup maken van bestanden en ook alle muziek opslaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Khaz : Acronis TrueImage klinkt goed wat is het voordeel dan tov ghost als ik vragen mag ?

Plakjekaas : Ik heb helaas geen voedingen meer over voor een harddrive ... dus een 3e harddrive erbij is helaas geen optie

Tsurany : een externe schijf is wel een optie maar dan blijft windows draaien op een 40gb prutschijfje. mijn mams heeft het vrolijk volgegooid met vervelende programma's en de pc is erg langzaam omdat hierdoor a 90% van de schijf is gebruikt. Als ik de 40 gb op een 320 gb harde schijf gooi moet als het goed is de computer ook sneller worden.

Ik ben momenteel een ghost aan met maken op de 120 gb ipod van men ouders kijken of dat werkt :)

Hoe werkt dat dan als ghost/Acronis TrueImage klaar is ? gewoon windows er opnieuw op installeren de ghost/Acronis TrueImage bestanden erop gooien en die laten uitpakken en dan zet die het er weer totaal op ?

bij voorbaad dank voor jullie snelle reacties!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik gebruik hier altijd gewoon ghost voor (kan hier thuis van netwerk booten en dan start ghost automatisch op, maar als ik jouw was zou ik gewoon een boot cd maken).

Ghost kan gewoon een 40GB partitie van een 40GB partitie klonen naar een nieuwe 500GB schijf (ghost maakt de nieuwe partitie gewoon 500GB, maar als je minder wilt kan je dat aangeven). Geen idee hoe die verkoper erbij komt dat je eerst een partitie van 40GB moet maken..

Na dit proces trek je de oude schijf eruit en dan boot je PC gewoon van je nieuwe schijf.
klaasbram schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:54:
Kan je mobo wel grote HDD's aan? (lees groter dan 137GB )
Niet geheel onbelangrijk om eerst uit te zoeken.
Die beperking is inmiddels zo antiek dat dat toch echt geen probleem meer mag zijn :?

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 09-06-2009 18:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Kan je mobo wel grote HDD's aan? (lees groter dan 137GB )
Niet geheel onbelangrijk om eerst uit te zoeken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Met een Linux-boot CD en het commando 'dd' is er zo een kloon gemaakt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je moeder de installatie heeft volgezet met "leuke" programma's (in de regel is dit vaak spyware en andere rotzooi die de zaak vertraagd), ben je meestal beter uit met een lege installatie. Een snellere harde schijf gaat daar namelijk niet zo veel aan veranderen.

Tip: als je de computer nieuw hebt geïnstalleerd, maak dán een image aan van de schone installatie. Bij problemen zet je die image terug, eventueel een paar updates bijwerken en je bent klaar. Zorg dan wel dat je de data op een andere partitie of schijf opslaat.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
glashelder schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:54:
Ghost kan gewoon een 40GB partitie van een 40GB partitie klonen naar een nieuwe 500GB schijf (ghost maakt de nieuwe partitie gewoon 500GB, maar als je minder wilt kan je dat aangeven). Geen idee hoe die verkoper erbij komt dat je eerst een partitie van 40GB moet maken..
Helaas heb ik dus alleen een ipod als externe schijf bij de hand. Daarnaast heb ik geen slots om die 320 gb harde schijf.
Het moet dus volgensmij worden :
Maak backup van 40 schijf op ipod
Haal schijf eruit doe nieuwe schijf erin
Installeer hier windows op
Zet ipod backup op 320 gb schijf
Start backup

heb ik het hier aan het goede eind of lees ik iets verkeerd in je bericht glashelder, misschien is jou oplossing de beterer, alleen volgesmij ga jij er van uit dat ik de 320 gb harde schijf al kan aansluiten ? ik kan namelijk niet de 40 gb schijf naast de 320 gb schijf laten draaien wegens gebrek aan aansluitingsslots...
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:08:
Als je moeder de installatie heeft volgezet met "leuke" programma's (in de regel is dit vaak spyware en andere rotzooi die de zaak vertraagd), ben je meestal beter uit met een lege installatie. Een snellere harde schijf gaat daar namelijk niet zo veel aan veranderen.

Tip: als je de computer nieuw hebt geïnstalleerd, maak dán een image aan van de schone installatie. Bij problemen zet je die image terug, eventueel een paar updates bijwerken en je bent klaar. Zorg dan wel dat je de data op een andere partitie of schijf opslaat.
Ja dat vind ik ook maarja ... de vorige vind computers meestal nog eng dus ik kan maar beter nergens aankomen :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 19:40 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:57
haal de 20 & 40gig eruit..
steek de 320gig derin..
installeer windows xp hierop..

als de installatie klaar is installeer je software die een image kan maken.. of nog simpelere .. copy & paste.. en maak een image van de 40Gig die je 'mount'.. zodat je zeker bent dat je nooit iets kwijt bent.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

je kan ook een 1:1 kopie naar de externe schijf maken, met n linux live cd gaat dat het makkelijkste, bijvoorbeeld die van Gparted. daarna de 2 schijven dr uit, en de externe schijf uit zn doosje in de pc zetten.. :)

Verwijderd

Topicstarter
wauw wat een hoop oplossingen :) mocht ghost niet werken dan kan ik die ook nog proberen.

bedankt voor jullie hulp iedereen!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het gedaan, ik was alleen vergeten dat je bij ghost ook een opstartdsk zit. ik dacht dat dat in het gebackupte bestand verwerkt zat.
Vervolgens heb ik dus op de pc windows geïnstalleerd om dat te kunnen downloaden.

Zo gezegd zo gedaan. Daarna heb ik de ghost update geïnstalleerd en het werkte bedankt!

Een probleem alleen windows staat nu 2x geïnstalleerd en vraagt bij opstarten welke versie ik wil openen. Helaas kan ik niet in windows de schijf met de andere versie van windows (die ik heb gebruikt om de norton ghost boot disc te downloaden) formatteren.

Mijn oplossing :
De schijf weer formatteren en ALLEEN de ghost installeren.
Ik doe de windows xp cd erin en kies installatie repareren. vervolgens kom ik in het dos prompt en ik typ format C:
Na het formatteren van de schijf doe ik de norton ghost boot cd erin kies de backup op de ipod en VOILA!

nou echt niet nu zegt hij disk error, hij wil dus de geïnstalleerde partitie niet booten hoe komt dit ?
Ik vermoed dat het komt dat het komt door het formatteren van de schijf, mist de computer hierdoor een aantal kern bestanden waarin windows zelf draait of iets dergelijks ?
En hoe los ik dit op ?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
iemand ?:(

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trek de schijf met windows eruit, windows cd erin en fixboot tikken in de herstelconsole.

Of de boot.ini zelf aanpassen...

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inderdaad, bovenstaande zou ik ook proberen.

En voor als je de installatie echt gemold hebt:
Kun je niet een opstartcd maken waarmee je je ghost terugzet op een geformatteerde harde schijf?

Ghost heeft daar vast wel opties voor. :) En anders met BartPE een cd maken die Ghost bevat.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
poep nu zegt hij cant find NTLDR ....
mijn ghost heeft dus de windows op partitie d geinstalleerd en daar kijkt windows dus niet ...
heb even op internet gesnuffeld en dit gevonden :

Ondervindt u problemen met windows XP na een crash of installatie? Staat er op uw scherm iets met 'NTLDR is missing'? Dan zijn er problemen met de opstartbestanden van Windows op een NTFS ingedeelde harde schijf.

Geen nood! Er is een oplossing als u een Windows Installatie CD heeft. Via die CD moet u de missende bestanden kopieren:

* NTLDR
* NTDETECT.COM

Stappen

* Start uw computer met de windows cd
* Wacht tot het keuze menu komt.
* Kies hier de R van repair.
* Volg de stappen tot de dos-prompt
* Vul uw administrator wachtwoord in (dat van de windows)
* Als die niet bestaat voer niets in en klik enter
* Voer de volgende commando's (de ? staat voor de CDROM )uit:
* Copy ?:\386\ntldr c:\
* Copy ?:\386\ntdetect.com c:\
* fixmbr
* fixboot
* exit

Succes!

alleen het werkt niet :S
tips ?:(

ty!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Voor de volledigheid wil ik hier nog Clonezilla vermelden als gratis linux-based HD imaging/cloning tool. Als je even oplet wat je doet een heerlijk programma.
Zit overigens geïntegreerd in de nieuwste versie van Parted Magic.
In mijn ogen een must-have live CD voor PC disk onderhoud/ problem solving.

Verwijderd

Topicstarter
dat is helaas geen antwoord op mijn vraag :(

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:50:
poep nu zegt hij cant find NTLDR ....
mijn ghost heeft dus de windows op partitie d geinstalleerd en daar kijkt windows dus niet ...
heb even op internet gesnuffeld en dit gevonden :

(...)
ty!
Je maakt het jezelf ook moeilijk. Gemakkelijkste oplossing was: 320GB er in, cleane XP installeren, tweede schijf er bij en relevante zaken overzetten. Gezien de hardware hetzelfde blijft zou een oplossing met Ghost of TrueImage ook gaan natuurlijk, maar dan sleur je alle oude rommel mee.
Alternatieve oplossing als je er blijft op staan om die oude windows install mee te sleuren: stop eerst en vooral met formatteren, want dat is je probleem niet. Je probleem lijkt - het is niet echt duidelijk aan je uitleg - dat je verschillende partities hebt. Boot naar een command prompt (met de oude win98 disk bijvoorbeeld, of een van de 101 bootcd's in omloop, of doe het gewoon met de installer van Windows XP en quit na het partitioneergedeelte) en verwijder alle partities met FDISK. Boot dan opnieuw van de Ghost CD, kies install to local disk, en hij maakt zelf wel een partitie van 40GB aan. De overige 280GB kan je dan zelf als D-drive formatteren eens je in Windows bent (Administrative Tools->Disk Management).

[ Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 21-06-2009 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja als het aan mij lag had ik ook gewoon de nieuwe schijf geformatteerd ... maarja dat kan nu eenmaal niet ...

ik zal je tips eens gaan proberen. badankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

job

Bij ghost/acronis moet je opletten of je de partitie of de disk kloont.
Kloon je de partitie, dan neem je de mbr niet mee.. en dan krijg je boot problemen.
kloon je de hele schijf, dan is er niets aan de hand.

De handigste manier dus om de boel goed te klonen is.
Pc met alleen de bron HD en de nieuwe HD erin.
De bron HD (disk kloon dus) klonen naar de nieuwe HD en instellen dat je de hele nieuwe HD gebruikt.
Van te voren partities aanmaken is onzin.
bron HD eruit.. die tweede hd eer weer in en klaar is je systeem met 2 hd's.

Maar ik vraag me eigenlijk af waarom je uberhaupt gaat klonen.
Je hebt nu al 2 HD's.. makkelijkste was geweest de HD zonder windows eruit halen.. nieuwe erin, partitie erop en klaar. Was je in 5 min klaar geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 22-06-2009 10:16 ]

Verwijderd

Mmm, ik was me even aan het inlezen inzake de SSD die onderweg is.
Ik zit dus met het volgende, heb momenteel een 750GB HDD met 2 partities:
C: Windows 7 Pro
D: Data

C: is nu 50GB deze past dus op de 80GB SSD

Nu lees ik echter dat als ik een partitie Clone de MBR niet meegaat, de hele HDD Clonen is geen optie gezien de SSD aanzienlijk kleiner is dan de huidige HDD.

Mijn installatie is vrij vers en die wil ik niet graag overdoen

Tips ??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2010 16:04 ]

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
In plaats van heel veel uitzoeken, proberen en kloten is het volgens mij veel sneller gewoon windows even opnieuw te installeren. Zeker op een SSD is dat een kwestie van een kwartiertje, waar je niet eens op hoeft te wachten.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:03:

Nu lees ik echter dat als ik een partitie Clone de MBR niet meegaat, de hele HDD Clonen is geen optie gezien de SSD aanzienlijk kleiner is dan de huidige HDD.

Mijn installatie is vrij vers en die wil ik niet graag overdoen

Tips ??
Een stukje uit de help file van Acronis 2010:

Acronis Systeemback-up
Met Acronis Systeemback-up kunt u de computer meteen beschermen nadat u Acronis True Image Home hebt geïnstalleerd. Tijdens de installatie van het programma wordt automatisch een snelkoppeling naar Acronis Systeemback-up op het bureaublad geplaatst.

Als u op deze snelkoppeling dubbelklikt, wordt het programma gestart en wordt automatisch een back-up gemaakt van uw systeempartitie en de Master Boot Record (MBR). Het programma slaat deze back-up automatisch op de locatie op die het als de meest geschikte locatie beschouwt voor back-ups. Als het programma geen geschikte locatie kan vinden voor de back-up, verschijnt er een foutmelding.

U kunt de back-up van uw systeempartitie later overigens op elk gewenst moment bijwerken door nogmaals op de snelkoppeling te dubbelklikken.

Als u ervoor kiest de snelkoppeling niet te gebruiken, stelt Acronis True Image Home automatisch voor uw computer te beschermen door een back-up te maken van de systeempartitie en Master Boot Record (MBR) en deze back-up regelmatig bij te werken de eerste keer dat u het programma start.

Verwijderd

dvl-2 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:07:
In plaats van heel veel uitzoeken, proberen en kloten is het volgens mij veel sneller gewoon windows even opnieuw te installeren. Zeker op een SSD is dat een kwestie van een kwartiertje, waar je niet eens op hoeft te wachten.
Alleen Windows misschien, voor alle programma's heb ik echt wel iets meer nodig, denk eerder aan een halve dag met alle instellingen erbij, gaat wel om mijn werk PC.
Pagina: 1