Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Afwijkende kleuren bij zelfde afbeelding in CS4*

Pagina: 1
Acties:

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn beedscherm calibreer ik mbv een spyder 2 express. Laatst keer vroeg ik mij al een keer vaker af of de kleuren wel klopten en vandaag liep ik weer tegen een raar probleem aan.

Ik heb met mijn camera (Canon 400D) een foto gemaakt, deze geimporteerd en Lightroom en vervolgens deze geexporteerd naar een JPG.

In Lightroom (origineel), Photoshop (JPG) en Windows Fotogalerie (JPG) wordt de afbeelding oranje achtig weergegeven. Echter als ik de afbeelding als achtergrond gebruik, wordt deze veel roder weergegeven.

De linker is zoals het in Lightroom etc. wordt getoond en rechts zoals het eruit ziet als bureaubladachtergrond.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/ndjuag.jpg

Waar kan dit zeer grote kleurenverschil aan liggen? Laatst had ik het idee dat een logo (EPS in Illustrator) ook minder vel van kleur was, dan het daadwerkelijk hoorde te zijn.

Kan het zijn dat de calibratie mbv de spyder niet goed gaat?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Wat gebeurd er als je de afbeelding handmatig in de map zet waar de achtergrond vandaan gehaald wordt en hem dan selecteerd? Hij staat normaal in

C:\Users\<usernaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows Photo Gallery

het lijkt mij raar als het aan de calibratie van je scherm zou liggen, dan zou hij in mijn ogen altijd op dezelfde manier moeten verkleuren of is dat een hele vreemde gedachte?

[ Voor 29% gewijzigd door Rupie op 09-06-2009 17:34 ]

Desktop | Server | Laptop

• bartbh
  • Niet online
Het handmatig in de map kopieeren maakt geen verschil.

Het lijkt me dat het in ieder geval ergens mis gaat met het kleurenprofiel of zoiets, maar hoe/waar is mij de vraag.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
En als je hem opslaat als een gif of een tiff of iets dergelijks, hoe ziet het er dan uit?

Desktop | Server | Laptop

• bartbh
  • Niet online
Vista zet een png, tiff etc automatisch om naar een JPG met weer dezelfde rode kleur.

• bartbh
  • Niet online
Ik heb nu net nog een paar nieuwe foto's geschoten en het lijkt erop dat de foto's in Lightroom etc minder rood van kleur zijn dan dat ze zijn op het scherm van de camera. Het lijkt erop dat de kleuren in Lightroom etc. dus niet kloppen en de kleur van de achtergrond in Vista dichter bij de daadwerkelijke kleuren liggen.

• bartbh
  • Niet online
Ik heb in paint en photoshop een nieuw vlak aangemaakt, met als kleur 255,143,49 (RBG) (HEX #FF8F31).

In Paint, en Internet Explorer wordt de kleur goed weergegeven. Echter in Photoshop is de kleur veel bruiner en volgens mij ook niet correct. Via Pixie (color picker) blijkt dat de kleur in IE en Paint 255,143,49 is, terwijl de kleur in Photoshop 225,149,55 (geen typefout!)

Ik heb een screenshot gemaakt en deze in paint.NET geplaatst. Deze geeft de kleuren weer, zoals ik ze ook op mijn scherm zie.
Afbeeldingslocatie: http://www.jbbh.nl/Untitled.jpg

Ik ben het spoor helemaal bijster. Aangezien dit behoorlijk lastig is met foto's en logo's etc.

Sowieso heb ik alvast een nieuwe spyder 3 pro besteld om te controleren of de spyder 2 express eventueel defect/incorrect is.
Pagina: 1