Voeding / Moederbord probleem: hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Topicstarter
Om maar direct helderheid te geven, even een lijstje met de gebruikte hardware:
  • Intel Core 2 Duo,Boxed, E6850, Socket 775
  • Arctic Freezer 7 pro
  • 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2048 MB, DDR2, PC6400
  • Asus P5K Deluxe/WiFi-AP,Retail
  • Western Digital Raptor 74 GB
  • 2x Western Digital 500GB HDD
  • EnerMax Liberty, 500 Watt voeding Oud
  • Corsair HX520W voeding Nieuw
  • XFX GeForce 8800 GTS Extreme
  • Creative Soundblaster X-Fi Fatality
  • NEC ND3500 DVD branders
  • Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit NL
Het verhaal:

Ik had al een tijdje last dat de computer zomaar uit het niets uitviel en opnieuw opstart. Na het afsnuffelen van vele fora's en vele tips te hebben gebruikt kwam ik nog geen steek verder. Zelf vermoede ik dat de voeding defect was. Garantie verhaal, dus heb hem ter RMA opgestuurd. Paar dagen later kwam het woord van de computerwinkel dat de voeding is getest en defect was. De voeding was natuurlijk niet meer leverbaar dus gekozen voor een ander.

Vandaag de nieuwe voeding met de post gekregen. Dus ik bouw de voeding netjes in. Ik had voordat ik de oude voeding had opgestuurd alles gereset naar standaard (cmos clear, update bios, nieuwe OS). Ik heb alle instellingen van de bios goed gezet, nu maar eens voor de eerste keer opstarten.

Na ongeveer een minuut of 2 kwam dus het zelfde probleem weer. De computer gaat niet meer aan. De ventilatoren van de CPU en de kast gaan ongeveer 1 seconde aan en daar blijft het bij. Op het moederbord zit nog wel een voedingslampje die keurig brand.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
  • Minimale hardware opstarten.
  • Minder geheugen.
Niets werkt dus. Ik heb even alles los gekoppeld en het complete moederbord eruit gehaald.

Hieronder 2 foto's van het moederbord:
Plaatjes
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NC57D1J9exKYuADiyj6Q9bSO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aSPTBL1fA2M8zqgMfy7Lmqtl/thumb.jpg

De linker foto is een voltage regulator (?) waar een scheur is te zien.
De rechter foto laat de bovenkant zien met het koelblok van de voltage regulators (?). Zoals te zien is, het moederbord is daar erg krom.

Vraagjes van mijn kant:
  • Is het moederbord stuk?
  • Kan ik nog meer dingen testen?
  • Moet ik even de voeding weer controleren?
Kan dus zijn dat ik nog iets over het hoofd zie, vandaar dat ik deze hulp even vraag ;)
Als ik nog wat informatie ben vergeten, iets nog niet duidelijk is. Geef het gerust aan!

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
1) Op de linker foto is goed te zien dat het component overbelast is geraakt (mogelijk kortsluiting/overlocken).
Dus ja het moederbord is stuk. Een moederbord mag redelijk krom trekken. Te krom is niet goed natuurlijk. Je zou een back-plate kunnen gebruiken de volgende keer. De meeste zware koelers worden verkocht met een back-plate. Dit zorgt ervoor dat het bordje zo goed als niet krom trekt.

2 en 3) Je kan de overige hardware testen op een ander bordje/pc, ook de voeding. Maar ik kan zo niet zien of daar iets mis mee kan zijn. Ik verwacht van niet.

Wat heel misschien ook kan zijn is dat de CPU niet helemaal meer spoort. Het lijkt op het oude geval van S.N.D.S. (zie google), eventjes werken en daarna uitvallen. Wat meestal gebeurd bij het overvolten en overclocken. Maar het kan goed mogelijk zijn dat een kortsluiting dit veroorzaakt heeft.

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Topicstarter
1) Tja, heb eigenlijk nog nooit een OC gedaan.
2) Heb wat losse dingen getest, videokaart en geluidskaart zijn gelukkig wel goed :)
Heb nog psu en geheugen te gaan.

Ik zou anders de processor eens moeten testen op een ander bord. Dus zeker weet ik niet of de processor nog goed is. Maar ik heb de processor nog nooit over geclocked.

Bordje stuur ik op RMA en wacht dat voor de rest wel even af.

Bedankt in ieder geval voor de post! :)

[ Voor 5% gewijzigd door SideSwipe op 10-06-2009 02:19 ]

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik