[MSI K8T-Neo FSR] Cool'n'Quiet geeft spontane reboot / BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Hier ben ik weer met m'n K8T-Neo :p

De (relevante) specs:

- Athlon64 2800+ 1.8GHz S754
- MSI K8T-Neo FSR
- 400W voeding

Het probleem:

Zowel CPU als moederbord ondersteunen Cool'n'Quiet (AMD techniek om snelheid en voltage te verlagen in idle mode) dus ik dacht dat het wel zou lukken.

Als ik echter in Vista het Minimale Verbruiksplan kies, en in het BIOS de optie Cool'n'Quiet op Enabled zet, start Vista niet meer op. Halverwege het groene laadbalkje crasht hij --> reboot.
Waarschijnlijk een BSOD, maar die is te snel weg. Moest het belangrijk zijn start ik wel op met de optie 'Auto reboot with crash' in Vista uit.

Het laatste BIOS staat erop.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
wat ik lees op internet:
De volgende stappen moeten ondernemen worden om Cool 'n' Quiet te activeren:

* Flash het BIOS naar een versie met ondersteuning voor Cool 'n' Quiet (bij de MSI K8T Neo is dit bijvoorbeeld BIOS-versie 1.1)
* Activeer Cool 'n' Quiet in het BIOS
* Download en installeer AMD's Athlon 64 CPU-driver
* Stel het energiemanagement van Windows XP in op "minimaal".
dus wellicht eerst cool'n'quiet aanzetten en pas daarna energiemanagement instellen?

Desktop | Server | Laptop

• Petervanakelyen
Rupie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:07:
wat ik lees op internet:

[...]

dus wellicht eerst cool'n'quiet aanzetten en pas daarna energiemanagement instellen?
Even doen, ben zo terug ;)

• Petervanakelyen
Juist geprobeerd, geen resultaat.
Met de energie modus op 'Maximale Prestaties' en Cool'n'Quiet aan, start hij op tot halverwege het Vista-laadbalkje, en dan reboot.

Dan heb ik geprobeerd om op te starten met 'Automatisch herstarten bij fout' uit, en met Cool'n'Quiet aan, start hij op, om dan in het midden, met het laadbalkje halverwege, te freezen.

Wat is er mis ? Heel het systeem werkt prima, stress-testen etc, gaan allemaal goed, perfect stabiel, tot ik Cool'n'Quiet aan zet, dan crasht opeens alles :s ?

Vroeger had ik hier een Sempron in waarbij C'n'Q niet werd ondersteund, maar met een zwaardere voeding en een CPU die het wel ondersteund, zou ik verwachten dat het werkt.

Leuke feature van MSI :(

• Rupie
ik lees dat het wellicht nodig is om de sleep mode in de bios in te stellen op S3, kan je dat proberen?

• Petervanakelyen
Rupie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:46:
ik lees dat het wellicht nodig is om de sleep mode in de bios in te stellen op S3, kan je dat proberen?
Staat al op S3 :)

• Rupie
ik raak door de suggesties heen hoor ;)

ik kom nog tegen:
is a ntune and performance services dissabling and uninstalling this buggy soft from nvidia and all work fine now!!!!
wat ze precies bedoelen is me niet helemaal helder, maar het lijkt erop dat ntune deinstalleren een oplossing kan zijn.

ook nog:
Do NOT manually set the CPU frequency or multiplier in the BIOS. Doing so will lock the processor speed and disable C’n’Q functionality

• Petervanakelyen
Rupie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:06:
ik raak door de suggesties heen hoor ;)

ik kom nog tegen:

[...]

wat ze precies bedoelen is me niet helemaal helder, maar het lijkt erop dat ntune deinstalleren een oplossing kan zijn.

ook nog:

[...]
Haha :)

nTune heb ik niet eens geïnstalleerd, dus daar zal het niet aan liggen.
En ik doe niets aan overklokken op dit moment, ook nog nooit gedaan met dit moederbord, en de FSB en MP staan mooi op Auto ;)

• Rupie
nou dan hoop ik dat er iemand anders nog een suggestie heeft voor je! :P

offtopic: de link naar je specs werkt bij mij niet ;)

• Petervanakelyen
Rupie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:43:
nou dan hoop ik dat er iemand anders nog een suggestie heeft voor je! :P

offtopic: de link naar je specs werkt bij mij niet ;)
Ik hoop het ook :p

Ik heb nog even wat verder geprobeerd:

- Alle kaarten verwijderd (PCI WLAN, TV-Tuner, AGP Grafische kaart)
- BIOS reset + NVRAM reset + Defaults

Maar het heeft niets uitgehaald...

PS: Ik weet dat die link naar m'n specs niet werkt, ik heb al een mail gestuurd naar de beheerder van die site, maar ik krijg geen enkel antwoord :( Ik krijg ook steeds dat ik ben ingelogd, dat ik wordt doorgestuurd, en dan staat er dat ik weer terug moet inloggen 8)7

• Rupie
deze doen het allemaal wel: http://specs.tweak.to/list/8708

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:29
Petervanakelyen schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:56:
Hier ben ik weer met m'n K8T-Neo :p

De (relevante) specs:

- Athlon64 2800+ 1.8GHz S754
- MSI K8T-Neo FSR
- 400W voeding

Het probleem:

Zowel CPU als moederbord ondersteunen Cool'n'Quiet (AMD techniek om snelheid en voltage te verlagen in idle mode) dus ik dacht dat het wel zou lukken.

Als ik echter in Vista het Minimale Verbruiksplan kies, en in het BIOS de optie Cool'n'Quiet op Enabled zet, start Vista niet meer op. Halverwege het groene laadbalkje crasht hij --> reboot.
Waarschijnlijk een BSOD, maar die is te snel weg. Moest het belangrijk zijn start ik wel op met de optie 'Auto reboot with crash' in Vista uit.

Het laatste BIOS staat erop.
Het probleem ligt aan je bios. Ik had bij dit bord last van dat opnieuw opstarten onder XP niet werkte zodra het CnQ aanstond. Dit was ook met de nieuwste bios. Wat je kan proberen is een van de oudeste bios versies op te zeten omdat ik bij de oudere versies namelijk geen last van het probleem had.

• Petervanakelyen
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:24:
[...]

Het probleem ligt aan je bios. Ik had bij dit bord last van dat opnieuw opstarten onder XP niet werkte zodra het CnQ aanstond. Dit was ook met de nieuwste bios. Wat je kan proberen is een van de oudeste bios versies op te zeten omdat ik bij de oudere versies namelijk geen last van het probleem had.
Ik had ondertussen ook door dat het aan het BIOS lag.
Juist nl. DreamLinux LiveCD opgestart (Debian-based) en daar proberen Cool'n'Quiet te activeren, en exact hetzelfde probleem.

Zodra ik op de CnQ button in DreamLinux druk, hangt het systeem, dan reboot (welke soms niet lukt, soms is er een reset nodig).

Ik kan helaas niet terug naar een ouder BIOS, want pas in een van de laatste BIOS-versies wordt de stepping van mijn CPU ondersteund.

Ik denk dat ik CnQ gewoon laat uit staan, het systeem krijg ik een flink stuk stiller wanneer een extra koelblokje voor mijn grafische kaart is aangekomen, dus ik wacht daar nog even op, en laat CnQ gewoon uit :) Bedankt iedereen voor de hulp alleszinds !!

• Rupie
en anders valt er wellicht nog het een en ander aan te sturen met behulp van Speedfan ;)

• Petervanakelyen
Rupie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:14:
en anders valt er wellicht nog het een en ander aan te sturen met behulp van Speedfan ;)
Dat gebruik ik al ;)
Maar toch bedankt voor de tip :)

Pagina: 1