SAN: toevoegen van extra server voor cluster

Pagina: 1
Acties:

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
We hebben op dit moment 1 Hyper-V server draaien waarvan de VM’s zich op een fiberchannel SAN (HP MSA2324) bevinden.
Nu willen we een tweede server installeren om beiden als cluster te configureren om zo high availability & failover te voorzien. Zodra de tweede server aan de SAN verbonden wordt (voor dat clustering hierop geconfigureerd is), zal deze de bestaande LUN’s herkennen en -ik veronderstel- als offline tonen in de windows diskmanagement van de tweede server?
We willen uiteraard vermijden dat onze huidige VM’s corrupt geraken door twee servers die tegelijk schrijven naar een LUN. De vraag is dus of het kwaad kan dat server 2 de LUN’s zal zien, ook al doen we hier niets mee.
Als dit een probleem is, wat is dan de beste oplossing?
Ik heb al eens gekeken voor zoning maar dit is blijkbaar alleen op storage level?
LUN Masking is op HBA niveau maar wanneer je dit configureert op de tweede server, is het toch al te laat?
Zoals je misschien merkt, zijn SAN's nieuwe technologie voor mij.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 20:39
Welke versie van Hyper-V? 1.0 of de RC van 2.0?

[edit] De reden dat ik het trouwens vraag is dat je in 2.0 meer opties krijgt. Waarschijnlijk draai je 1.0, daar kun je inderdaad slechts 1 host tegelijk toegang geven tot een LUN. In Hyper-V 2.0 komt Cluster Shared Volumes waar dit dus anders werkt. Zie:

1.0: http://blogs.technet.com/...r-clustering-options.aspx
2.0: http://hyper-v.nu/blogs/h...r-shared-volumes-csv.aspx

[ Voor 83% gewijzigd door Brainstorm op 09-06-2009 14:00 ]

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 22:47
Clusterkennis van 2003: Je maakt van de eerste server een cluster met één node. Deze installeert de cluster disk driver en dus "locked" deze de SAN drive.
Vervolgens voeg je de tweede node toe en kan je vrolijk fail over doen.

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Brainstorm schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:50:
Welke versie van Hyper-V? 1.0 of de RC van 2.0?
We gebruiken inderdaad 1.0. Maar voor elke VM is een aparte LUN gemaakt zodat failover per VM kan.
Archie_T schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:54:
Clusterkennis van 2003: Je maakt van de eerste server een cluster met één node. Deze installeert de cluster disk driver en dus "locked" deze de SAN drive.
Vervolgens voeg je de tweede node toe en kan je vrolijk fail over doen.
Als ik je goed begrijp:
1. Server 1: clustering installeren/configureren met server 1 als enige node.
2. Huidige LUN's omvormen tot cluster disks waardoor ze locked zijn.
3. Server 2: clustering installeren
4. Server 2: aansluiten op SAN (aangezien clusterdisks locked zijn, is er geen probleem)
5. Server 2: toevoegen als node

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 22:47
Mantis schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:55:
[...]

We gebruiken inderdaad 1.0. Maar voor elke VM is een aparte LUN gemaakt zodat failover per VM kan.

[...]

Als ik je goed begrijp:
1. Server 1: clustering installeren/configureren met server 1 als enige node.
2. Huidige LUN's omvormen tot cluster disks waardoor ze locked zijn.
3. Server 2: clustering installeren
4. Server 2: aansluiten op SAN (aangezien clusterdisks locked zijn, is er geen probleem)
5. Server 2: toevoegen als node
Ja zo is het ongeveer. Ik heb alleen ervaring met IBM DS4xxx storage dus ik weet niet hoe HP werkt, maar in mijn geval zou het zijn:
1. Clustering installeren op server1
2. Host toevoegen aan lun mapping
3. Server 2 toevoegen aan cluster
4. Testen

Ik snap dus niet wat jij met stap 2 en stap 4 bedoelt. Stap 2 is niet nodig, disk is disk bij IBM en stap 3 kan je pas doen als je stap 4 gedaan hebt (storage moet shared zijn)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 20:39
Waar je inderdaad op moeten letten is dat je je LUN alleen toont aan machines die ook daadwerkelijk in het cluster zitten. In dat geval kan het geen kwaad dat alle clusternodes de LUN kunnen zien. Microsoft heeft http://www.microsoft.com/...DADF1E4E9C&displaylang=en gepubliceerd waarin het clusteren beschreven wordt. Daarin is te zien dat de LUNs eerst exposed worden en daarna clustering geconfigureerd. opzich ook wel logisch, want om te clusteren moet je toegang hebben tot de witness disk.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Pagina: 1