Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een tijd op zoek naar een goedkope navigatie met een goede dekking in Tsjechië. Mijn budget zal een 250 euro zijn en het hoeft geen wonderen te doen alleen van a naar b. Nu lees ik ook wel over gps, als ik het goed begrijp is dat iets wat ik kan gebruiken als ik bijvoorbeeld in het bos verdwaal, dat ik dan zie waar ik sta. Is het betaalbaar als je zoiets in één zou willen kopen, dit zou namelijk wel maken dat ik een hogere prijs zou gaan uitgeven. Ik heb helemaal de knullen verstand van wat ik zoek, het is enkel een hoop leesstof waar de helft me niet duidelijk van is, ik wil alleen van NL naar Tsjechië en daardoorheen.

Als ik me niet vergis heb ik de kaart van oost en midden Europa nodig. Ik ben bij garmin, tomtom en medion op de site gaan zoeken maar het wordt me niet helemaal duidelijk, muv de prijzen, die zijn wel duidelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 12:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:20

franssie

Save the albatross

Je kan ook Sygic gebruiken als je een telefoon hebt met GPS. Gps is nodig voor de plaats bepaling, je moet eerst weten waar je bent voordat je kan bepalen hoe je ergens wilt komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Midden/Oosteuropa voor tomtom heeft tsjechie erop staan, ik weet dat Falk ook een model heeft met tsjechie op straat-niveau. Als het daar voor beschikbaar is zullen de andere fabrikanten als garmin/mio/etc het ook wel hebben.

Als je de ONE IQ Routes™ edition Europe pakt van 189 euro zit je goed, de Oude XL-classic van 199 heeft dus geen tsjechie erop staan. Wil je het grote scherm moet je voro de XL IQ Routes™ edition Europe a 229 gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Sick Nick op 09-06-2009 12:57 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, een navigatiesysteem heeft altijd een GPS ontvanger. GPS is namelijk gewoon een systeem om de huidige plaats te bepalen. Want zonder dat het navigatiesysteem weet waar je bent weet hij ook niet hoe je naar je bestemming moet. Een navigatiesysteem combineert dus GPS gegevens met kaartmateriaal.

Naast naviagatiesystemen (waar dus ook een GPS inzit) heb je ook nog GPS apparaten die enkel de richting/resterende afstand etc. aangeven naar een bepaald coordinaat. Hierop zit dus geen kaartmateriaal. Dit zijn de apparaten die vaak voor wandelen door de bossen gebruikt worden.

Ondanks dat een navigatiesysteem dus een GPS aan boord heeft zijn de meeste PNA's (navigatie systemen als bijvoorbeeld TomTom Go) niet geschikt om mee te wandelen. Dit komt doordat de software gemaakt is op navigeren over wegen met kaartmarteriaal en niet voor positiebepaling in een bos.

Los hiervan heb je ook nog telefoons/pda's waar een GPS ontvanger inzit. Hierop kun je navigatiesoftware met kaarten installeren en misschien ook wel software om mee door de bossen te wandelen, al weet ik van dat laatste zo geen voorbeelden te noemen

Verwijderd

Topicstarter
franssie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:51:
Je kan ook Sygic gebruiken als je een telefoon hebt met GPS. Gps is nodig voor de plaats bepaling, je moet eerst weten waar je bent voordat je kan bepalen hoe je ergens wilt komen.
Ik heb op de site gekeken, maar dat zegt me niet zoveel. Begrijp ik dat als ik bv een telefoon ga kopen waar gps op past, ik er een soort software op kan installeren die hem dan als gps en navigatie maakt?

Als ik van huis naar Tsjechië ga, dan weet ik waar ik heen wil en voer dit in of dus een navigatie systeem in, of in bv een telefoon met gps en navigatie. Ik ben namelijk ook wel op zoek naar iets dat me laat zien waar ik sta als ik bv verdwaal - ik verdwaal echt altijd- en die bossen daar zijn best groot, vandaar.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:53

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

http://www.kieskeurig.nl/...0/prijzen/180592/#prijzen

Ik heb deze, doet het briljant en heeft tsjechie voor een deel gedetailleerd, en voor een deel iets minder. Een voordeel is ook in antenne die in het apparaat is verwerkt.

Afbeeldingslocatie: http://www8.garmin.com/cartography/mapSource/graphics/cityselectEuro/pt-cityselectEuromap.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Tukk op 09-06-2009 13:08 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:54:
Midden/Oosteuropa voor tomtom heeft tsjechie erop staan, ik weet dat Falk ook een model heeft met tsjechie op straat-niveau. Als het daar voor beschikbaar is zullen de andere fabrikanten als garmin/mio/etc het ook wel hebben.

Als je de ONE IQ Routes™ edition Europe pakt van 189 euro zit je goed, de Oude XL-classic van 199 heeft dus geen tsjechie erop staan. Wil je het grote scherm moet je voro de XL IQ Routes™ edition Europe a 229 gaan.
Dat klinkt dus best te doen, als ik me niet vergis en ik heb het juist gelezen kan ik met elk van het product en de software de kaarten actualiseren. Ik heb ook begrepen dat je niet willekeurige kaarten op een navigatie kunt plaatsen, een groot scherm maakt me niet zoveel uit, wel gesproken als het even zou kunnen.

Dank voor jullie reacties trouwens!

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:04:
Even voor de duidelijkheid, een navigatiesysteem heeft altijd een GPS ontvanger. GPS is namelijk gewoon een systeem om de huidige plaats te bepalen. Want zonder dat het navigatiesysteem weet waar je bent weet hij ook niet hoe je naar je bestemming moet. Een navigatiesysteem combineert dus GPS gegevens met kaartmateriaal.

Naast naviagatiesystemen (waar dus ook een GPS inzit) heb je ook nog GPS apparaten die enkel de richting/resterende afstand etc. aangeven naar een bepaald coordinaat. Hierop zit dus geen kaartmateriaal. Dit zijn de apparaten die vaak voor wandelen door de bossen gebruikt worden.

Ondanks dat een navigatiesysteem dus een GPS aan boord heeft zijn de meeste PNA's (navigatie systemen als bijvoorbeeld TomTom Go) niet geschikt om mee te wandelen. Dit komt doordat de software gemaakt is op navigeren over wegen met kaartmarteriaal en niet voor positiebepaling in een bos.

Los hiervan heb je ook nog telefoons/pda's waar een GPS ontvanger inzit. Hierop kun je navigatiesoftware met kaarten installeren en misschien ook wel software om mee door de bossen te wandelen, al weet ik van dat laatste zo geen voorbeelden te noemen
Dat is duidelijke taal!

Ik heb op dit moment geen van beide, ik zou toch graag iets voordeligs nemen waar ik ook in het bos de richting terug kan vinden, dat is tenzij het bv een 500 euro gaat kosten, dan neem ik mijn kompas wel gewoon mee, die koste 5 euro.

• ik222
  • Niet online
http://gps.pdatopsoft.com/PocketPC/odgps

Dit is bijvoorbeeld software die werkt op een PDA/Smartphone, is overigens wel voor een oude versie van windows mobile en het is niet zeker dat een interne GPS herkend wordt. Maar als je via google zoek naar "gps software pda" kom je wel meer resultaten tegen (deze stond bovenaan). Dus lijkt me dat je best wel wat kan vinden van software die op Windows Mobile draait voor in het bos.

Op een PDA/Smartphone kun je ook een navigatiesysteem als bijvoorbeeld TomTom installeren dus misschien is dat wel de oplossing die je zoekt.

Goedkoop zal het niet worden, goede Smartphone kost al gauw 300 - 400 euro en TomTom Navigator 7 bijvoorbeeld kost 99 euro maar daar zit alleen West Europa bij dan, Oost Europa zul je er dan nog eens bij moeten kopen en die kost 50 euro.

Of je moet natuurlijk even goed zoeken naar TomTom software dan is het gatis ;) Alleen mag daar op dit forum verder niet over gesproken worden.

[ Voor 25% gewijzigd door ik222 op 09-06-2009 16:55 ]

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
In jouw geval zou ik kiezen voor de nieuwe TT IQ Routes Edition Europe. Die praat ook tegen je, dat wilde je toch graag?! En de kaart van Tsjechië staat er gedetaileerd op.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 19:20

Quintus

Eg wel! Dus....

Ik maak bijvoorbeeld gebruik van Garmin navigatie software (GarminMobileXT) met de door TUKK genoemde kaart op mijn Nokia N95 8GB.
Daarnaast heeft deze telefoon ook een digitale kompasfunctie die gelinkt is met GPS zodat je tijdens het lopen kunt volgen waar je bent.

Unknown

• ik222
  • Niet online
HerZon schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:34:
In jouw geval zou ik kiezen voor de nieuwe TT IQ Routes Edition Europe. Die praat ook tegen je, dat wilde je toch graag?! En de kaart van Tsjechië staat er gedetaileerd op.
Als navigatiesysteem is dat inderdaad een prima oplossing. Alleen is een dergelijk apparaat niet geschikt als GPS toestel voor door de bossen te lopen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Apparaten die zowel gesproken navigatie voor in de auto bieden als "off-road" navigatie voor in de bossen zijn volgens mij niet zo heel dik gezaaid? TomTom en dergelijke zijn gewoon niet geschikt voor off-road gebruik, vanwege gebrek aan gedetailleerd kaartmateriaal, korte accuduur en geen goede interface voor off-road navigeren naar een coordinaat of kompasrichting of iets dergelijks.

Ik heb zelf een Garmin Etrex Vista HCx. Wat een apparaat is dat meer gericht is op gebruik tijdens wandelen (of fietsen etc. etc.) dan voor in de auto, maar door er de juiste kaarten (City Navigator Europe) op te laden kan je hem ook in de auto prima als navigatiesysteem gebruiken. Hij geeft dan met een pieptoon een waarschuwing dat er een afslag of iets dergelijks aan zit te komen en geeft die afslag of het kruispunt dan even extra duidelijk weer op het scherm tot je er voorbij bent.
Zo heb ik er topografische kaarten op staan voor als ik aan het wandelen ben en die City Navigator kaarten voor in de auto. Nadeel van dit apparaat (en vergelijkbare apparaten van Garmin) is dat ze dus geen gesproken navigatie bieden, wat in de auto wel erg prettig kan zijn (vooral als je alleen in de auto zit). En de schermen van TomTom zijn denk ik wat groter, wat in de auto ook wel prettig is.

Wordt wel geen heel goedkoop grapje, als je al het kaartmateriaal braaf wilt kopen. De Vista HCx kost je ruim 200 euro, topo Tsjechië kost volgens de website van Garmin 75 euro, City Navigator Europe is 99 euro en dan nog een paar tientjes voor goeie batterijen en een microSD kaartje.

De Garmin Nuvi serie is wellicht ook een interessante optie om eens te bekijken. Voor zover ik weet kan je daar ook die topografische kaarten op laden, waardoor het misschien nog min of meer bruikbaar is in het bos. Zit je alleen nog wel met de belabberde batterijduur van dergelijke autonavigatie systemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 09-06-2009 20:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• beuker123
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08-2022
Navigon, marktleider in Duitsland, 2e in Europa.
Type 2210 europe tmc, prijs 160 euro bij de GPSshop.nl, niet de de goedkoopste aanbieder, maar deze levert de 2210 met een tegoedbon om het kaartmateriaal gedurende 2 jaar per kwartaal te vernieuwen voor 20 euro in plaats van 99 euro.
Bovendien een tegoedbon om 3 maanden lang de vaste Europese flitslocaties te vernieuwen.
Om hiervoor in aanmerking te komen moet je je wel binnen 1 maand na aankoop bij Navigon registreren.
De 2210 is een beproefd model uit 2008, kan desgewenst worden geupgraded naar het recent uitgebrachte model 2310, waar volgens Duitse fora nog het een en ander aan te verbeteren/versoepelen valt.

De dekking met de bijgeleverde geheugenkaart omvat: Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Monte Carlo, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden en Zwitserland.

De dekkingsgraad van het kaartmateriaal is >99% met uitzondering van Albanië, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Estland, Griekenland, Kroatië, Macedonië, Roemenië, Servië en Montenegro en Wit-Rusland.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hebt aandelen in die toko ofzo?

Kortom: misschien is het handig om behalve de marketingpraat ook even toe te lichten waarom dit apparaat geschikt zou zijn voor de eisen die de TS er aan stelt? :)

Dat er een ruime verzameling auto-navigatiesystemen bestaat waarbij het benodigde kaartmateriaal geleverd kan worden lijkt me vrij duidelijk, maar juist de specifieke eis van de TS om met dat apparaat ook z'n weg te kunnen vinden als ie (te voet?) de bossen in gaat maakt het een lastige kwestie, waar jij verder niet op in gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 10-06-2009 11:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• beuker123
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-08-2022
TS heeft aangegeven: ik wil alleen van NL naar Tsjechië en daardoorheen.
Bovendien wil hij weten of het navigatiesysteem, in een moeite door, hem terugbrengt naar de bewoonde wereld indien hij (te voet ?) verdwaalt in de bossen van Tsjechië.

De kaartaanbieder (NAVTEQ en TeleAtlas) bepaalt de kwaliteit van de kaart. De kaarten verouderen en het kost gemiddeld 100 dollar om ze te vernieuwen, bezoek even de site van de kaartaanbieder voor de actuele prijzen.
Vandaar mijn tip voor de Navigon 2210, waarbij vaak een voucher wordt bijgesloten om voor 20 euro gedurende 2 jaar de NAVTEQ-kaarten te actualiseren. Zie hiervoor op dit forum ook het Topic [Navigon] Ervaringen en vragen.

Een navigatiesysteem blijft als het signaal eenmaal gevonden is, ook in het bos, waar ook in Europa, het signaal behouden. Als men zich buiten de gebaande paden gaat begeven dan laat die zien waar je je begeeft. Kwestie van coördinaten.
Dus sta je 100 meter buiten de weg dan zal op het scherm ook zichtbaar zijn dat je daar langs de weg staat.

In principe toont een navigatiesysteem de gehele kaart, als gebruiker zie je alleen op het (aanraak)beeldschermpje het gedeelte (kaartfragment) dat relevant is.
De Navigon 2210 heeft een zoomfunctie op het kaartfragment, je tekent met de vinger een (vierkant) raster op de kaart en binnen dit raster kan je zoomen. Ook kan je met de vinger dit raster over de kaart verschuiven, de gehele kaart verschuift dan onder je vinger door. Ben je verdwaald dan kan je met enig schuif- en zoomwerk zien waar je je bevindt en kan je een route uitzetten naar de bewoonde wereld.

Het probleem met losse navigatiesystemen is de energievoorziening, het apparaat is ontworpen om gevoed te worden door de accu van een auto en heeft als noodvoorziening een eigen batterij. Bij veel merken, waaronder de Navigon, is de batterij vast ingebouwd en kan niet tussentijds worden gewisseld voor een ander, waardoor je binnen enkele uren zonder navigatiehulp zit.
Met een navigatiesysteem wordt een kabel geleverd die het systeem aansluit op de aansteker van een auto. In de kabel zit een voorziening om de spanning van de auto-accu (6 Volt in een oldtimer, 12 Volt in een moderne auto en 24 Volt in een vrachtauto) om te zetten naar die van het navigatiesysteem.

Een leuke oplossing voor het energievraagstuk staat op de site van Kieskeurig bij de reviews van de Garmin Nüvi 250, waar een fietser een, voor de auto ontworpen, navigatiesysteem gebruikt.

´´Koop een accuboormachientje (ca. Euro 27,50) met 2 accu's van ca. 12 volt en een lader.
Gebruik de beide accu's om mee te nemen op de fiets. Maak een eenvoudig aansluitstuk (niet te koop) om de stroom van de accu aan te sluiten op een 12 V. autocontactdoosje (bij winkel auto-accessoiers ca. Euro 5,-) Gebruik dan de Garmin autolaadkabel die je van je Garmin op het stuur met twee kabelstripjes vastmaakt richting fietstas. Fiets er zelf al een tijdje mee rond en het blijkt dat 1 accuutje genoeg is voor een hele dag. Bij meerdaagse tochten de lader meenemen (van de boormachine dus).
De autolaadkabel van Garmin (Euro 27,50) "verwerkt" stroom van 6 tot 30 volt tot Garmin
stroom.´´

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:21
Om in het bos de weg terug te kunnen vinden kun je ook een Gamrin Etrex H kopen. Die kost maar 90 euro. Hier zit geen gedetailleerde kaart in, maar wel een gps ontvanger en je kunt alle punten waar je langskomt erop markeren en een naam geven Dan geeft hij met een simpel route kaartje en een soort kompas aan hoe je daar weer terug kunt komen. Bijkomend voordeel is dat de batterijen hiervan 10-15 uur meegaan en hij waterdicht is.

Voor de autorit ernaar toe kun je dan een gewoon autonavigatie apparaat kopen voor 100-150 euro.
of een wegenkaart ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Kitano op 12-06-2009 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de reacties allemaal gelezen en ga ze dadelijk nog eens lezen. Want er staat heel veel informatie tussen, heel erg bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat je voor weinig geld gewoon moet prioriteren, en dat ga ik ook doen, als het me wijst welke kant ik het bos uitkom op de weg is het ook goed, anders kom ik er nooit meer uit.

Had niet gedacht dat er zoveel bij -kan- komen kijken, plus dat men natuurlijk overal graag voor wil vangen.

Ga nog even met mezelf overleggen en dan zal ik laten weten welke ik gehaald heb, dat is als de verkoper het net zo duidelijk kan uitleggen als hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Navigon 2210 Europe TMC gekozen, icm de oplader bij gpnet. Ik wil graag legaal en dus heb ik de 159 euro versie genomen om de kaarten te kunnen updaten tegen 20%. Wat me aansprak was de gps, hoewel deze misschien lang nodig heeft, is dat net wat het even moet doen. Er zit een kompas functie op en een trace back wat me ook wel heel handig lijkt.

Ik moest mezelf een beetje inhouden om niet een tomtom te nemen, maar zou dat enkel doen omdat ik veel ken die ook zo één hebben.

Heel erg bedankt voor jullie meedenken en advies, krijg hem morgen binnen en btw de service is echt helemaal super zover. Had nog enkele vragen en die werden binnen enkele uren heeeel uitgebreid beantwoord en zelfs ik begreep het, mijn complimenten!!

Heel erg bedankt, was er niet uitgekomen zonder dit advies ;)
Pagina: 1