LCD TV: scherm zomaar uitgevallen, wat is er mis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al paar jaar een Denver TFD-1901 in gebruik. Dit is 19 inch breedbeeld LCD TV met ingebouwde DVD speler. Het werkt prima.

Totdat op een dag opeens het uitvalt. Het scherm is zwart geworden, maar de power led brandt gewoon.
Ik ben even gaan kijken of ie weer aanspringt door op de powerknop te drukken.
Inderdaad, het gaat weer aan, dus de mainboard loopt nog.
Maar het gaat wel meteen weer uit na ongeveer 2-3 seconden. Heel snel dus.

Gek genoeg gaat het pas aan nadat als ik powerknop heb ingedrukt voor inschakelen... en poef direct weer uit.
Ik weet wel dat beelden uitstekend zijn, en backlights werken wel, want ik kan wel beeld eventjes zien.
Bijzonder detail is dat scherm ook even aanspringt als ik met computer even videoresolutie verandert, en dan gaat ie weer uit na paar seconden. Dat zegt genoeg dat mainboard actief is.

Met scherm uit bedoel ik dat niet alleen backlight uitgeschakeld is, maar de LCD scherm is ook uitgeschakeld. Het leek wel foutieve power save mode. Ik heb lamp tegen scherm geschenen maar ik zie geen vage beelden. Het is gewoon helemaal zwart. Dat geeft dus aan dat hele scherm uitgeschakeld is.
En bij power save zou powerled onderaan rood moeten kleuren, maar het blijft gewoon blauw wat wijst op dat het geheel actief is.

Denver support is hiervoor gevraagd over het probleem. TFD-1901 is oud model die ze allang niet meer verkopen. Ze hebben wel reserve inverterboard te koop. Denver gaat eerst van uit dat inverter board niet goed werkt.

Voordat ik verder ga, wil ik graag van jullie even ervaringen vragen over mogelijke oorzaken met bovenstaande probleem. Zijn jullie mee eens dat inverter board defect kan zijn? Of is er iets met inschakelgedeelte van de mainboard?

Ik weet niet wat ik verder moet doen met vervelende scherm probleem. Ik wacht dus even op jullie antwoorden. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Elco's of inverter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Oeh oeh mag ik gokken? :P
Kijk eens of de condensatoren op het mainboard/ power-supply-printje wel in orde zijn. Ik heb van de week hetzelfde gehad met een 17" iijama TFT (zelfde symptomen) en daar bleken idd de elco's rot van de zijn. 4 nieuwe elco's later en dat ding werkt weer :)

Edit:
* Atlas slaat thinkpad

[ Voor 6% gewijzigd door Atlas op 09-06-2009 12:51 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Atlas schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:51:

Edit:
* Atlas slaat thinkpad
})

Ik heb ook een Medion 19" TFT gerepareerd door er 6 nieuwe elco's in te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De LCD TV is ongeveer 3 jaar oud en regelmatig in gebruik. Dat zou niet gelijk zeggen dat elco's al snel brak worden. Maar ik zal elco's nog een keer goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Soms kan het ook een ontwerpfout zijn, waardoor de elco's teveel belast worden hoor.

Hoeft niet persé door ouderdom te komen dat ze kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
En als het de elco's niet zijn dan zijn het wel de mosfets in de invertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Als er nog even goed beeld is voor een paar seconden, dan is volgens mij de inverter in orde. Ik zou het diagnoseren op een beveiliging of een te zwakke voeding.
En gezien tegenwoordig ongeveer overal de voeding het eerst sneuvelt door brakke elco's.... (ook * naftebakje heeft hier een "gratis" LCD staan waar ik een elco in heb vervangen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
naftebakje: als hij kort even aangaat en daarna weer uitwil niet zeggen dat de invertor in orde is hoor, veel invertors hebben meerdere uitgangen en als de feedback ziet dat er 1 geen uitgangsspanning heeft gaat ie weer helemaal uit.
Heb al meerdere tft's gezien met een probleem bijna identiek aan dit en de nodige keren was het toch echt de invertor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
SA007 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:04:
naftebakje: als hij kort even aangaat en daarna weer uitwil niet zeggen dat de invertor in orde is hoor, veel invertors hebben meerdere uitgangen en als de feedback ziet dat er 1 geen uitgangsspanning heeft gaat ie weer helemaal uit.
Heb al meerdere tft's gezien met een probleem bijna identiek aan dit en de nodige keren was het toch echt de invertor.
Yep, invertor is ook heel prima mogelijk. Als je (1 of meerdere) plekken doorslag hebt zal ie wel aanspringen (op de andere buizen) maar vervolgens snel in de protectie knallen.

Dit zie je bv ook bij veel Dell (en Acer) schermen met kortsluiting in een transistor (bekende 2C5707), kort beeld, en dan in de protectie.

Maar condensatoren checken is kleine moeite om mee te beginnen. Bol of lek is duidelijk. Voor het mooiste moet je eigenlijk een ESR meter hebben, niet elke defecte elco staat ook bol of is lek, maar het is iig een start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Voor mensen die denken dat voeding probleem is: nee. ik heb ook getest met andere 12V voeding en de probleem is exact hetzelfde gebleven.

Het gaat dus vooral om de schakeling binnen. Inverter, mosfets, elco's, het kan ergens fout zitten.
Ik kan misschien ter test inverter board lostrekken zodat achtergrond verlichting uitgaat, maar dat beveiliging de lcd scherm zelf niet uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Beetje later dan normaal, maar ik heb tests gedaan.
Inverter losgekoppeld en aangezet -> er is beeld op LCD scherm
Inverter gedeeltelijk aangesloten -> er is even licht en dan gaat het uit, maar LCD scherm is nog aan. (met zaklamp erop geschenen)
Andere deel inverter aangesloten -> geen licht, wel LCD scherm aan.

Mijn conclusie: het ziet ernaar uit dat inverter board niet goed werkt. De ene helft geeft licht, maar andere helft niet. (Er zijn 4 stekkers aan elke kant, maar ik denk dat er 2 lange CCFL buizen zijn boven en onder.)
En het valt zomaar uit.

Ik kan het gelukkig wel nieuwe bestellen, dat zal me 37 Euro kosten excl verzend.

GJK
Pagina: 1