[showcase] Kijken bij de Marathon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een maand terug heb ik , net al vorig jaar, foto's gemaakt tijdens de Marathon. Dit keer heb ik geprobeerd er nog wat meer een serie van te maken.

De marathon interesseert me niet zoveel, maar i.c.m. de toeschouwers vind ik het leuk om te registreren. Bij deze:

Klik voor groter.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/1_resize.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/2_resize.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/3_resize.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/4_resize.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/5_resize.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/6_resize.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://www.laurenskuipers.nl/dpz&got/serie-marathon2009/got/7_resize.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Laurens op 09-06-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Vanaf foto 1 vind ik de reeks steeds minder worden. je reeks is echt meer van hetzelfde. Te weinig gespeeld met de diepte waardoor onderwerpen soms moeilijk te zoeken zijn. Kleuren vind ik een beetje somber ogen. Foto 2 en 4 hebben veel bewegingsonscherpte. Foto 3 heeft een rare compositie.

Een showcase hoort een case te zijn waarbij variatie is, en iedere plaat echt er vanaf spat. Ik vind dit eigenlijk hier niet het geval, sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 09-06-2009 11:57 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Leuke serie. Complimenten voor de consistentie in compositie, beeld en nabewerking. Mooi openingsshot. Nr 5 heeft een erg leuk contrast. Nr 7 fraaie compositie (jammer van het afgesneden been). Minpunten zijn voor mij dat je qua compositie wel heel erg veel hetzelfde concept terug laat komen. Nr 2, 3 en 4 hebben daarom voor mij weinig toegevoegde waarde. De (on)scherpte vind ik vreselijk, fotos kijken bijzonder onrustig weg.

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

De foto's zijn inderdaad wat onrustig en je blik wordt niet altijd even mooi door het beeld geleid maar het is wel een nette en consistente serie, dat is ook een kunst op zich.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties.
Deathchant schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:55:
Vanaf foto 1 vind ik de reeks steeds minder worden. je reeks is echt meer van hetzelfde. Te weinig gespeeld met de diepte waardoor onderwerpen soms moeilijk te zoeken zijn. Kleuren vind ik een beetje somber ogen. Foto 2 en 4 hebben veel bewegingsonscherpte. Foto 3 heeft een rare compositie.

Een showcase hoort een case te zijn waarbij variatie is, en iedere plaat echt er vanaf spat. Ik vind dit eigenlijk hier niet het geval, sorry.
Bedankt voor je reactie. Al kan ik me er compleet niet in vinden.

Het gaat hier om documentaire/registrerende fotografie, dat is wat anders dan knallende landschapjes of portretten. Volgens mij is het de bedoeling dat er in een showcase juist een samenhangend geheel is met daarbinnen varierende foto's. De bewegingsonscherpte zit in de hardloper, dat is bewust gedaan, aangezien die voor mij maar een bijrol heeft.

Misschien zie je dat niet, wil je dat niet zien of vind je het gewoon niks, dat mag.

Mogelijk volgen er meer reacties met andere of soortgelijke meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expression
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 22:55
[b]Laurens schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:33:
Dit keer heb ik geprobeerd er nog wat meer een serie van te maken.

De marathon interesseert me niet zoveel, maar i.c.m. de toeschouwers vind ik het leuk om te registreren. Bij deze:
ik denk dat je met die invalshoek een prima serie hebt opgebouwd!

1 3 en 7 doen mij net iets te rozig aan? verder vind ik vooral 1 en 5 heel erg sterk door het contrast van de jonge sportende atleten, en de grijze mussen die lekker op een stoeltje toekijken!
eigenlijk is 5 daar het mooiste voorbeeld van,
prima!

mijn laatste foto's op flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Laurens schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:05:
Bedankt voor de snelle reacties.

[...]

.....De bewegingsonscherpte zit in de hardloper, dat is bewust gedaan, aangezien die voor mij maar een bijrol heeft.

.....
Het lijkt net of je op de hardloper hebt scherpgesteld en daarna bewegingsonscherpte zijn vrije gang hebt laten gaan. Dit in combinatie met je ruime DOF leidt ertoe dat alles ongeisoleerd in beeld is maar er gewoon helemaal niks scherp is. Of je moet iets vreselijks tijdens je nabewerking hebben gedaan.

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Nee ik heb scherpgesteld op de kijkende mensen, maar vrijwel overal een diafragma van f9 of kleiner gebruikt, waardoor vrijwel alles scherp is behalve de hardloper. Ik denk dat de serie er op iets groter formaat beter uitkomt. Kijk hier maar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Heb het gezien. Maar nog niet van mening veranderd. Naast het gebrek aan scherpte zie ik ook vertekening. Overigens erg leuk om het verschil in stijl van reageren te zien tussen de verschillende forums :)

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Laurens schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 12:05:
Het gaat hier om documentaire/registrerende fotografie, dat is wat anders dan knallende landschapjes of portretten.
Laurens, ik vind het dus wel meer van hetzelfde. De foto's kijken niet goed weg. Ik begrijp dat je eens wat anders wilde dan wat landschapjes, maar dat maakt het (vind ik) niet meteen goed.
De bewegingsonscherpte zit in de hardloper, dat is bewust gedaan, aangezien die voor mij maar een bijrol heeft.
Als de hardloper maar een bijrol heeft, waar gaat het dan wel echt om? Ik zie het niet nee.

Voor mij lijken deze foto's op straat-snapshots. ik vind ze totaal niet spannend om naar te kijken, sorry.
Misschien zie je dat niet, wil je dat niet zien of kun je je gewoon niet vinden met mijn kritiek, dat mag :)

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 09-06-2009 13:32 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:06

g0tanks

Moderator CSA
Ik vind dat de foto's wel goed gelukt zijn voor wat je wilde bereiken. Ik irriteer me alleen heel erg aan de onscherpe hardlopers. :|

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind wel dat je best een goede serie neer hebt gezet en jouw insteek begrijp ik ook helemaal.
Het jammere vind ik wel dat er geen 1 hardloper scherp in beeld staat. Je had misschien ook kunnen wisselen in de verschillende shots. Achtergrond scherp en hardloper niet, hardloper scherp en achtergrond niet. Nu wordt het iets teveel van hetzelfde maar desalniettemin vind ik het lekker wegkijken met foto 3 als toppertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leuke serie! Origineel idee.

Ik vind hem erg geslaagd.

[edit]
Net nog even wat langer zitten bekijken, op groot formaat.

Persoonlijke favorieten zijn 1,2,4 en 5.

Bij foto 1 vind ik vooral de dieptewerking van het publiek mooi,
dat in 3 rijen achter elkaar is opgesteld. Goede compositie ook; niets overlapt elkaar of zit elkaar in de weg.

2; mooie compositie. Mensen zitten er lekker verveeld bij te kijken. De twee lege stoelen zijn een leuk detail. Dit soort kleine dingetjes maken een foto interessant om langer naar te kijken.

4; vooral het feit dat de hardloopster het zwaar lijkt te hebben en het werkelijk niemand iets kan schelen doet het hem :)

5; mooi dagje uit voor de oudjes :+ die pilon vult eigenlijk ook wel mooi de lege ruimte

[ Voor 86% gewijzigd door Wouter op 09-06-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 15:58

Yotta

0110101001111010

Opmerkelijk dat het commentaar hier haaks staat met die van DPZ.
Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van de foto's. Het object op de voorgrond, in dit geval een onscherpe hardloper, trek te veel aandacht om de foto's positief te kunnen beoordelen.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mij valt ook op dat er ontzettend veel postitief commentaar gegeven wordt op veel cases waarvan ikzelf vind dat ze eigenlijk iets te positief beoordeeld zijn, zeker als je kijkt naar de graad van beoordelen hier op GoT. Je wordt echt "afgeschoten" zeg maar voor het pietleuterigste dingetje.

Maar then again heeft het grotendeels te maken met persoonlijke smaak. De een vind het wat, de ander niet, zo gaat het nou eenmaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yotta schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:58:
Opmerkelijk dat het commentaar hier haaks staat met die van DPZ.
Ja typisch is dat inderdaad.

Ik denk toch dat (maar misschien heb ik het mis) hier de 'oeh... aaah... die zou ik wel aan de muur willen hebben'-plaatjes het een stuk beter doen. Terwijl dat helemaal niet de bedoeling is van een serie als deze. Het draagt een bepaald verhaal uit; in dit geval dat van de toeschouwers bij een marathon. Nu hoeft dat verhaal niet eens zo indrukwekkend of diepgaand te zijn om het tot een interessante serie te maken; maar wat 'interessant' is, is ook iets erg persoonlijks. De fotograaf laat ons iets zien waar hij specifiek de aandacht eens op wil richten, iets waar je misschien normaal gesproken niet zo op let.

De serie is wat dat betreft consistent en ontstijgt naar mijn idee toch zeker wel het 'snapshot' niveau. Daar zijn de composities veel te doordacht voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter op 09-06-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik moet lang kijken om er wat in te zien, maar als ik in gedachten houdt dat het om de toeschouwers gaat vind ik het niet heel onaardig, echter vind ik wel dat je meer vanaf middel-hoogte had kunnen fotograferen en dan meer op ooghoogte had kunnen zitten met de toeschouwers. Misschien was het beter geweest om door de knieën te gaan tijdens het fotograferen, zou kunnen. Ik vind dat er nu wel erg veel van bovenaf is gefotografeerd. Bovendien staan de toeschouwers er vrij klein op terwijl zij juist het onderwerp van de foto's zijn. Wel een goede gedachte die erachter zit: de toeschouwers als onderwerp nemen. 4 & 5 zijn imo leuke en grappige foto's.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat je af en toe beter een lager standpunt had kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Dank voor de vele reacties! Ik heb bewust (bij een aantal foto's) de camera wat naar de grond gericht om zo de foto's niet (nog) druk(ker) te maken. Zo heb ik er meer voorgrond op staan, waarvan ik denk dat dat meer rust in de foto brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Ik als leek wil ook even een mening geven. Ik vind dat je deels geslaagd bent in je focus op de toeschouwers, maar omdat de toeschouwers bijna altijd ver weg zijn, is er ook weer niet zoveel te zien. Mijn aandacht blijft onbewust gaan naar de (puffende) gezichten van de hardlopers. Daarnaast is elke foto op dezelfde manier genomen, recht op de weg, wat het geheel mijns inziens een beetje saai maakt. Ik zou wel wat andere perspectieven willen zien denk ik. Leuk is wel het contrast tussen inspanning en ontspanning wat op elke foto terug komt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melelie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-07-2024

Melelie

It's Playtime

Het idee om je op de toeschouwers te richting ipv de hardlopers is leuk, maar ik vind helaas wat saai. Ik ben het eens met wat Koeitje zegt over het standpunt, even door je knieën zakken, en ik denk dat je interessantere foto's had kunnen maken.
Tevens vraag ik me af, als het gaat om de toeschouwers waarom zijn ze dan iedere keer zo ver weg op je foto?
Foto 5 is mijn favoriet, omdat alle 'oudjes' netjes op een rijtje zitten te kijken :D

5D | 7D | 20-35 | 35/2 | 50/1.4 | 85/1.8 | 70-210 | 430EX | IXUS 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Toch vind ik het wel een goede serie.
Op foto 1 zie je de toeschouwers onderuitgezakt kijken naar die uitslover.
Op foto 2 kun je je afvragen waarom die 3 personen niet naast elkaar zitten. Alsof ze expres een stoel hebben leeg gelaten omdat ze niets met elkaar te maken willen hebben. Lekker gezellig.
Op foto 3 staan de 2 toeschouwers erg ver weg en zijn ze bezig met van alles behalve met kijken naar die knakker die voorbij komt.
Dat geldt nog meer voor foto 4.
Foto 5 is ook erg leuk. Je kunt je dan afvragen hoe die bejaarden in hun rolstoelen daar gekomen zijn. Hebben hun verzorgers hen daar zo neergezet of zijn ze uit zichzelf komen kijken?
Foto 6: wie gaat er nou voor een lantaarnpaal zitten? Bovendien lijkt die vrouw niet erg geïnteresseerd aangezien ze een andere richting opkijkt.
Foto 7: die eenzame oude man daarachter: is dat een toeschouwer? Gezellige plek waar hij zit wel.
Ik vind het dus wel een leuke serie op zich.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had de serie al gezien op DPZ waar ik zo nu en dan stiekem mee lurk en denk dat het voor GoT iets te documentair is. Ikzelf vind het een leuke serie.

De foto's passen seriematig goed bij elkaar, ook qua kleur/toning, gebruik van plaatsing van de ''kijkers'' en de compo. De beelden an sich zijn niet heel spannend, maar ik heb het idee dat dat ook helemaal niet hoeft. Je kan alles wel een super strak sfeer lichtje meegeven of je camera verrekte moeilijk schuin onderste boven houden... Vind het gewoon een vrij simpele, maar doeltreffende en leuke serie.

Het enige, maar dan eigenlijk ook enige waar ik me in kan vinden, is het standpunt. Iets lager was leuk geweest, maar ik mis het niet echt. Dat over de hardlopers juist scherp vind ik niet, op deze manier (onscherp door bewegingsonscherpte) zorg je juist voor wat dynamiek, wat actie. Zo laat je juist zien dat ze hardlopen en voorbij de kijkers lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

3 had er van mij uitgemogen, maar tijdens de eerste keer doorkijken van de serie kreeg ik wel een brede grijns vanwege het leuke idee en de goede uitvoering. 4 en 5 vind ik hele goede foto's.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Bedankt voor de vele reacties. Leuk om te zien dat er toch wat mensen zijn die de details zien :)

Het standpunt had anders gekund, maar zoals al eerder aangegeven heb ik bewust de camera wat naar de straat gericht, voor meer rust en diepte. Mogelijk een kwestie van smaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Laurens op 10-06-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Laurens, nice!
Dit is een mooie serie met goede beelden.
Nummer 1 is toch wel een beetje je money-shot.
Als serie is dit echt goed werk vind ik. Afwisseling zit er genoeg in. Zou je het gaat printen, dan zou ik de serie wel iets kleiner maken, maar dit kijkt fijn weg zo :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 06:41
Mijn smaak is het niet maar het is een consistente serie die de kijkers centraal zet dus wel geslaagd. Ik denk dat op sommige platen ik persoonlijk de kijkers wat groter gemaakt had.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
4 vind ik ook gaaf.
misschien had je nog iets meer consistentie erin kunnen houden door overal met een lange sluiter te werken, nu zijn de lopers de ene keer wel- en de andere keer niet scherp. Ook dingen als de positie van de loper in beeld en de positie van de horizon in beeld kunnen dit versterken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Dank jullie wel voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind 5 echt de beste foto, maar verder ook wel een goeie serie hoor! Jammer van #7 alleen dat de hardloopster er niet helemaal op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik vind 't idee wel dope, maar je uitwerking wat minder. De consistentie is te klein voor echt een serie waarin je alles het zelfde laat, verder vind ik de hoek te groot of de afstand, je laat ook veel renner in beeld, maar die renner, is die boeiend genoeg?

|>

Pagina: 1