Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] Waarden achter tekst selecteren en optellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig voor mijn stagebedrijf met enkele excel sheets. Ik kwam er niet uit en vandaar dat ik op deze site terecht kom. Ik heb al wat bestaande forums bekeken alleen bij mij werkte het niet of was het niet geheel van toepassing zoals ik het moet gebruiken.

Probleemstelling
Mijn stagebedrijf wil weten wat de gemiddelde omzet per dag van de week (maandag-zondag) is over 2 afdelingen, per medewerker.

Dus ik heb 2 tabellen gemaakt met het aantal gewerkte uren per week, per afdeling. Daaronder staat:
Datum: Dag: Omzet A: Omzet B:
1-6-2009 maandag 100 50
2-6-2009 dinsdag 150 60
etc.
etc.

De moeilijkheid is dat ik wil dat hij automatisch de omzet van een bepaalde dag en afdeling(maandag, dinsdag, woendag etc.) koppelt aan de "conclusie":
Maandag
omzet per medewerker, afdeling A:
omzet per medewerker, afdeling B:

Dinsdag

Woensdag
etc........

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Alvast bedankt! :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dus het overzicht wordt een vaste ma t/m zo met daarin het gemiddelde van alle gegevens uit die 2 tabellen?
(dus eind van het jaar heb je een overzicht waarin het gemiddelde staat van 52 ma t/m zo'dagen).

Denk dat je dan aardig eindje komt met een som.als (obv dag = ma t/m zo) delen door aantal.als (totaal aantal dagen tellen), en de juiste kolom pakken voor afdeling A en B.

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 09-06-2009 10:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Nou eigenlijk is het de bedoeling dat de data van de "conclusie" automatisch worden gegeneerd.
Hij moet hierbij zelf, automatisch selecteren dat het om een maandag gaat en daar dan de juiste kolom achter zoeken. Dit is, in mijn ogen, ook het moeilijkste! Want hij moet eerst zelf zoeken of het een maandag, dinsdag, woendag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag is, en daarna ook nog de data die achter deze dag staat weergeven (en niet de dag zelf dus).

Nog even kort samenvattend:
Vanuit de kolom die per dag ingevuld wordt, wil ik automatisch deze gegevens krijgen:
Maandag

Dinsdag

Misschien dat het nu ietsje duidelijker is?

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 16:43
Zonder gebruik te maken van VB zal je hulp-kolommen moeten aanmaken voor elke (werk)dag van de week. Dan test je voor elke datum of het die dag is. Dit kan met de functie WEEKDAG. WEEKDAG accepteert een datum en heeft als output 1 t/m 7 waarbij 1 zondag is en , je raad het al, 7 de zaterdag. Voorbeeld voor een kolom maandag:

code:
1
=(WEEKDAG(**hier cell met datum**)=2)

Als de datum op een maandag valt, heeft de cell de waarde TRUE (en 1). Valt de datum niet op een maandag dan wordt de waarde FALSE (en 0). Maak kolommen voor alle (Werk)dagen.

Het totaal van de omzet op een bepaalde werkdag kan je dan met de functie SOMPRODUCT berekenen.
Van elke dag vermenigvuldig je de omzet met de uitkomst van de "dagcheck"

code:
1
=SOMPRODUCT(**omzet-kolom**;**kolom waar je de dag checkt)

Deze laatste formule moet je uiteraard voor elke werkdag (Met unieke kolom) uitrekenen.

Nogmaals dit kan uiteraard met VB veel sneller en eleganter, maar als je alleen in de spreadsheet wil blijven, is dit een nog al lompe, maar werkende oplossing.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
Kan je niet gewoon een draaitabel gebruiken? Die zijn hiervoor gemaakt uiteindelijk.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

onkl schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:56:
Kan je niet gewoon een draaitabel gebruiken? Die zijn hiervoor gemaakt uiteindelijk.
idd, draaitabel (=pivot) is idd hiervoor gemaakt. Nadeel is dat pivot niet (voor iedereen) het meest gebruiksvriendelijk middel is. Sommige stage adressen zijn meer geholpen met een pre-fab rapportje, wat zich laat populeren (is dat nl?) mbv de data die je invoert.

Zeker omdat het voor een stage is, en je dus nog van alles wilt leren, lijkt het me zeer goed om eens te gaan testen met draaitabellen!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 20:50
Zerveza schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:20:
[...]

idd, draaitabel (=pivot) is idd hiervoor gemaakt. Nadeel is dat pivot niet (voor iedereen) het meest gebruiksvriendelijk middel is. Sommige stage adressen zijn meer geholpen met een pre-fab rapportje, wat zich laat populeren (is dat nl?) mbv de data die je invoert.[...]
Zelfs dan is een draaitabel een verstandig idee, waarbij je het rapport vult met waarden uit de draaitabel (via de Draaitabel.ophalen functie)

Verwijderd

Topicstarter
Draaitabel?
Dit gaat me m'n pet te boven?? |:(

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Verwijderd

of bingen, kan ook. :) excel functies staan ook uitgelegd op the interwebz

Verwijderd

Topicstarter
Tnxx het is gelukt:)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe heb je het precies gedaan? Laat dat nog even weten, wat is interessant voor de volgende met een dergelijke vraag :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1