Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[2000 Prof.] - Internet verbinding valt steeds weg

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Ik heb voor de zoon van de vriendin van mijn moeder z'n pc geherinstalleerd. De pc was overbeladen met spyware/virussen de hele ratteplan.

Omdat z'n pc 'mager' is, een AMD Athlon 1,6 Ghz met maar 192mb ram heb ik hem Windows 2000 geadviseerd. 2000 loopt stukken soepeler dan XP, welke eerst op genoemde machine geïnstalleerd stond.

De installatie verliep allemaal goed. Na installatie de moederbord cd-rom d'r in, drivers geinstalleerd voor de onboard video, onboard geluidskaart, onboard lan en via 4in1 drivers. Kortom alles verliep verder goed. Internet werkte ook, dus ik heb gelijk Firefox gedownload, omdat IE 5.0 niet meer de meest veilige internetbrowser is om mee te werken. Dus Firefox geinstalleerd. Daarna heb ik SP4 gedownload en geinstalleerd. Daarna de K-Lite codec pack en nog wat andere kleine programmaatjes.

Na een kwartiertje diversen installeren wou het internet niet meer. Page Load error gaf ie aan in Firefox. Dus ik even kijken bij het modem, deze werkte nog normaal. Nou, dan maar start\run\cmd ipconfig/release gevolgd door ipconfig /renew. Dat werkte zonder problemen. Deze jongen heeft een kabelmodem zonder router. Hij krijgt dus geen intern ip nummer. Ook hebben we het modem uitgezet en een minuut later weer aangezet.

Maar dat internet wou maar niet goed meer werken. Als ik de computer opnieuw opstartte deed het heel even, 30 seconden of zo, en dan was het weer gebeurt. Ik heb de drivers van de LAN een paar keer opnieuw geinstalleerd, maar dit mocht ook niet baten.

Omdat het zonder internet erg lastig troubleshooten is zou ik graag willen weten, even puur hypothetisch (omdat het ook wellicht aan de provider kan liggen en er storing is op de kabel) :

.....wat kan het veroorzaken dat internet op een pc met Windows 2000 Prof. maar heel kort werkt? Let wel, ik heb eventjes, zonder virusscanner met IE 5.0 op het internet gezeten. Er kwam ook 1x een melding van dat er "Register Fouten" waren gevonden. Dus misschien is er een virus naar binnen geglipt. Ik vraag me alleen af hoe? Ik ben met IE 5.0 enkel op firefox.com geweest.

Mijn YouTube Channel

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 15:17
Er kwam ook 1x een melding van dat er "Register Fouten" waren gevonden.
Dat lijkt mij absoluut geen windows melding en derhalve malware.
Wat doet een cmd met ping -t google.nl? Krijg je wat terug? Wat geeft ipconfig als je niet kan internetten? Wat staat er in je hosts file van Windows 2000?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wanneer je direct aan internet hangt, zou het kunnen dat je een trojan o.i.d. binnen hebt gehengeld. Ik zou er voor de zekerheid gewoon wel een router tussen zetten in het vervolg :) Lijkt me een kwestie van scannen op virussen en malware, extra updates binnenhalen, firewall installeren etc.

Zie verder o.a. [NT] troubleshooter FAQ, BV FAQ

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11 11:02
Als die pc direct aan internet hangt, zonder firewall, dan kan er al een of ander virus zijn binnengedrongen voordat je de laatste patches en servicepacks hebt geïnstalleerd. Dus een virus scanner & firewall installeren!

Of als het al te laat is, eerst een scanner & firewall op CD branden en de installatie over doen, en als eerste die twee erop zetten voordat je hem aan het internet hangt!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 13:39
Als je de PC (ongepatche) direct op het kabel modem is aangelosten is de kans zeer groot dat er al een aantal worm virussen op actief zijn.

Let wel je mist de 'veilige' NAT van een router wat je normaal wel hebt. Je kale windows 2000 pc heeft dan ook direct aan internet gehangen. Ongepatched heb je de veiligheid van 9 jaar geleden, oftewel niks :)

Mocht de PC altijd direct aan het kabel modem hangen dan zou ik in ieder geval zorgen voor een softwarematige firewall.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
De pc hangt rechtstreeks aan het internet. Ik had ook verder geen actuele software bij me. Ik kan op dit moment niets testen omdat ik weer in eigen huis ben. Ipconfig geeft trouwens een normaal resultaat.

Dat met die melding en die register fouten deed mij ook al huiveren. Ik wou op dat moment maar wat graag anti-virus en anti-spyware downloaden maar het lukt me gewoonweg niet om een verbinding langer dan een seconde of 30 te behouden. Ik zal de genoemde suggesties hier zeker meenemen als ik er de volgende keer langs ga.

Mijn YouTube Channel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Snowwie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 00:38:
De pc hangt rechtstreeks aan het internet.
En Windows 2000 heeft geen built in firewall (ja ok, IP filtering en IPsec kan je aardig op weg helpen).

Kans is groot dat je inmiddels wat op hebt gelopen.
Is het een idee om een simpele router er tussen te zetten? Alternatief: IPsec policies als firewall.
Een voor Windows 2000 geschikt voorbeeld vind je bijvoorbeeld hier:
http://www.analogx.com/contents/articles/ipsec.htm

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1