Visaton VIB '93 in wandkast ?

Pagina: 1
Acties:

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Hallo,

Een aantal jaar geleden heb ik, mede met hulp van dit forum, mijn bestaande speakers (hele oude Scanspeak kasten zonder de originele drivers) voorzien van:

- Visaton WSP21S
- DSM25FFL
- Filter van Visaton VIB '93
- Basreflexpijn aan achterzijde.

De kast heeft 22 liter inhoud, terwijl het originele ontwerp 45 liter is. De basreflex pijp zit aan de achterzijde.

Nu ben ik verhuist en de speaker staat nu ongeveer 10 cm van de wand en ik ben niet tevreden met de kleur van de speaker-behuizing (ander interieur) en de klank. Tijd voor iets nieuws.
Nu heb ik een wandkast die bestaat uit kastjes van 60cm breed, 40 hoog en 40 diep.

Met de boxen ziet het er zo ongeveer uit (de tv is 40" voor een idee van de maat)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/eat_me/kast_boxen1.JPG

Nu zou ik graag in de 2 kastjes links en rechts onder speakers bouwen. De deurtjes bevestig ik aan een doos van 18mm MDF die in de kast valt en in het deurtje maak ik de speakers. Ik kan hem precies 45liter inhoud geven.

Het ziet er dan ongeveer zo uit

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/eat_me/kast_boxen2.JPG

Nu heb ik een paar vragen over dit idee:

- Kan ik speakers in een kast bouwen.
- De inhoud van de originele VIB '93 ontwerp blijft behouden, maar de verhoudingen veranderen sterk. Is dit een probleem?
- De kast hangt ongeveer 20 cm van de grond. Kan ik de baspijp aan de onderkant uit laten komen. De pijp steekt dan wel een stukje uit de speaker behuizing wat hij moet ook nog door de onderkant van de kast heen. Is dat een probleem.

Als ik ga bouwen zal ik foto's posten.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• eatme
Hier een link naar het originale ontwerp van de Visaton VIB. er zijn meerdere versies van uitgebracht, deze is uit 1993.

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5301

In de beschrijving staat dat er als BR-pijp het typenummer 15.34 (147mm lang, 73mm doorsnee) wordt toegepast. Kan ik deze ook toepassen als ik de speaker meer vierkant maak (h x b x d =284 x 524 x 300 mm inhoud)

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Verwijderd

Ik neem aan dat het wel kan; Simulatieprogramma's maken bij het berekenen van de frequentieresponse volgens mij alleen gebruik van de vorm van de kast om de inhoud te bepalen. (niet 100% zeker bij BR-kasten, denk dat ze geen berekeningen doen om resonantie van de kast te bepalen omdat ze in principe gevuld zijn met dempend materiaal)
Ik zou overigens de luidspreker niet zo laag plaatsen. Twee vakjes hoger, op de hoogte van de tv, zal het geluid beter tot zijn recht komen omdat de tweeter dan op dezelfde hoogte zit als de mensen die film kijken.
Daarnaast is het misschien een idee om de luidspreker "los in de kast op te hangen". Ik weet niet hoe solide de kast is, maar het zou vervelend zijn als de trillingen van de luidspreker er voor zou zorgen dat er allemaal klepjes en panelen mee zouden resoneren. Als je een losse kast maakt met daarin de luidspreker en deze tussen de rest van de kast klemt met wat restanten van je dempingsmateriaal, zal dat materiaal naar alle waarschijnlijkheid meer beweging van de luidsprekerkast dempen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 10:49 ]

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:08
Ik weet vrij weinig van zelfbouw m.b.t. speakers, maar ik weet wel dat het niet al te verstandig is om dalijk je tweeter op 50cm hoogte te hebben. Ik neem in ieder geval aan dat 50cm niet je luisterhoogte (~oorhoogte) gaat zijn ?

Daarnaast staat het ook direct tegen de andere kastjes, i.p.v. los, en met een groot raakvlak. En als die kasten vrij leeg zijn, dan zullen ze wellicht ook meefunctioneren als klankkasten.

Misschien kan gewoon eens testen door het voorste originele paneel tijdelijk te vervangen door een dikke mdf-plaat en daar de drivers in te plaatsen. Zit je alleen nog met de basreflex-pijp, maar die zou je ook aan de voorkant kunnen plaatsen (originele ontwerp immers ook).

Sowieso zal je een ander geluid krijgen, of dat een geluid is wat jou aanstaat, kan je alleen te weten komen als je het uitprobeert?

[ Voor 0% gewijzigd door DnnSke op 10-06-2009 10:45 . Reden: tosti's vertragen het typen van een bericht? ]

Verwijderd

DnnSke schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:44:
Ik weet vrij weinig van zelfbouw m.b.t. speakers, maar ik weet wel dat het niet al te verstandig is om dalijk je tweeter op 50cm hoogte te hebben. Ik neem in ieder geval aan dat 50cm niet je luisterhoogte (~oorhoogte) gaat zijn ?

Daarnaast staat het ook direct tegen de andere kastjes, i.p.v. los, en met een groot raakvlak. En als die kasten vrij leeg zijn, dan zullen ze wellicht ook meefunctioneren als klankkasten.
I like the way you think ;) Precies hetzelfde gezegd als ik.

• eatme
Bedankt voor de reacties.

De hoogte is inderdaad listig. Als ik op de bank zit, waar ik de meeste muziek beluister, dan zijn mijn oren hoger dan de boxen. Maar als ik ze hoger zet, dan zijn mijn oren weer een stuk lager. De ideale hoogte zou die van de smallere stroken zijn, maar dat zijn laatjes en die wil ik niet verplaatsen.

Daarnaast vind ik het er ook minder mooi uit zien. De kast is hoogglans (Ikea) en daardoor is het uiterlijk een beetje jaren 70. In die tijd had je ook de eerste stereo meubels met ingebouwde speakers en daar wil ik eigenlijk een beetje naar toe qua uiterlijk. Hier onder zie je een voorbeeld van de kast als de speakers hoger komen, en de basrelfex poorten aan de voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/eat_me/kast_boxen3.JPG

Ik maak de speaker kast van 18mm MDF wat in zijn geheel in de kastjes valt. Zou de massa van deze box niet voldoende zijn om de trillingen richting de andere kastjes op te vangen?

toevoeging

In het originele ontwerp is er een deel van de kast vrij rond de BR-pijp. Is het een probleem als ik de vrije ruimte achter de tweeter maak? Is er bij een tweeter ook dempingsmateriaal aan de achterkant nodig? Of moet ik er een tussenwandje achter maken.

het idee om het te proberen door de kast met een dummy deur te bouwen om te kijken hoe het klinkt staat me wel aan. Ook omdat de deurtjes al €36 per stuk kosten en een plaat MDF niets.

[ Voor 18% gewijzigd door eatme op 10-06-2009 12:03 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:39:
Ik neem aan dat het wel kan; Simulatieprogramma's maken bij het berekenen van de frequentieresponse volgens mij alleen gebruik van de vorm van de kast om de inhoud te bepalen. (niet 100% zeker bij BR-kasten, denk dat ze geen berekeningen doen om resonantie van de kast te bepalen omdat ze in principe gevuld zijn met dempend materiaal)
Helaas! De vorm van de kast maakt wel degelijk uit voor de frequentierespons, bij dipool, gesloten en BR-kasten (en de overige soorten ook). Ook vertrouwen op je dempingsmateriaal is gevaarlijk, paneelresonanties zullen er nogsteeds zijn.

eatme: wat staat je niet aan van de klank?

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 11-06-2009 00:59 ]

• eatme
De bas klinkt erg overheersend op één bepaalde (lage) frequentie. Daarnaast zit bij de huidige kast de BR poort aan de achterzijde en hij staat ongeveer 10cm van de wand. Als ik hem naar voren haal klinkt het al beter, maar je hoort nog steeds iets van een overheersende bas bij bepaalde nummers. Ik denk dat de afmetingen van de BR poort niet juist zijn. Dus dacht ik, ik begin opnieuw met een nieuw uiterlijk.

De vorm/inhoud wijzigt van ongeveer 90 x 20 x 25 cm naar 52 x 30 x 28 cm. Omdat ik bij berekeningen vaak alleen de inhoud ingevuld zie vraag ik me af wat er dan wijzigd.

Zou ik de speakerkast een stukje kleiner kunnen maken en op hele kleine spikes in de wand kast kunnen plaatsen? of er iets van noppen folie tussen doen?

Ik wil het gaan proberen, beginnend met één. Als het niet klinkt of oogt kost het me alleen een zondag en een plaat MDF van €40,-.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het kan wel (ook al zou ik hem idd hoger inbouwen), maar je zal wat voorzorgsmaatregelen moeten nemen.

Ik zou geen 18mm, maar 22mm MDF gebruiken. Ook wil ik je aanraden om de behuizing van binnen goed te bracen en dempen (met bijvoorbeeld hawaphon) Als laatste zou ik tussen de behuizing en je kast een dikke laag vilt of silent blocks oid te maken zodat er geen direct contact is tussen de kast en je speaker.

In principe is er wel een soort van optimale verhouding vande afmetingen van de panelen. Afwijkend daarvan zal iets effect kunnen hebben op de klank, alhoewel het niet heel groot is. Wel ga je een behuizing maken met een kleinere inhoud, dat heeft wel effect op je laagweergave, en wellicht ook op de lengte van je poort.

Simuleer anders eens met winisd om te kijken hoe je uitkomt.

Wise enough to play the fool

• eatme
Ik wilde de kast voor de (grootste) helft vol stoppen met Visaton wol en het deel rond de BR leeg laten. Waar zouden die dempingsmatten dan moeten komen?

Is één steun-kruis (+, 2 stroken van 22x100mm mdf) naast het midden voldoende als brace? Dat wilde ik als afscheiding gebruiken tussen het gedempte deel en het open deel.

Hoe dik zou deze laag vilt of silence bloks moeten worden? En hoe kom ik er aan. De kast wordt qua inhoud niet kleiner dan het origineel, de getoonde afmetingen zijn afrondingen, ik zorg dat de inhoudt tot op de cc gelijk is.

Ik kan nog wel een extra 4cm extra naar achteren, dus ik kan de wanden dikker maken en er nog opvulling tussen doen van een paar mm.

Edit : Wild idee

Kan ik voor de demping tussen de speaker en de wandkast geen laminaat ondervloer gebruiken. Je hebt het in die goedkope groene platen of op rol.

[ Voor 10% gewijzigd door eatme op 11-06-2009 11:01 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik wilde de kast voor de (grootste) helft vol stoppen met Visaton wol en het deel rond de BR leeg laten. Waar zouden die dempingsmatten dan moeten komen?
Die hawaphon matten komen tegen de binnenkant van de behuizing; ook om de behuizing zo "dood" mogelijk te maken. T'is dus geen vervangen voor wol.
Is één steun-kruis (+, 2 stroken van 22x100mm mdf) naast het midden voldoende als brace? Dat wilde ik als afscheiding gebruiken tussen het gedempte deel en het open deel.
Qua bracing zou ik echt meer doen: 1 horizontaal, 2 verticaal over de volle breedte / lengte / diepte, en dan met de gatenzaag tekeer gaan. :)
Hoe dik zou deze laag vilt of silence bloks moeten worden? En hoe kom ik er aan.
Zo dik mogelijk.. Enneh.. kopen in een winkel? Je zou ook aan de slag kunnen met siliconen in een ijsblokjesvorm, goedkoop en ook erg-DIY :Y
Kan ik voor de demping tussen de speaker en de wandkast geen laminaat ondervloer gebruiken. Je hebt het in die goedkope groene platen of op rol.
Hmm.. Het is een idee, maar ik denk dat ze niet genoeg ontkoppelen (want te dun).

Edit: kijk.. het grootste probleem is dat deze "kastspeakers" ook bas moeten produceren. Zou je alleen mid en hoog doen, en een losse subwoofer in een hoekje schuiven verklein je je probleem mbt trillingen enorm. Think about it :)

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 11-06-2009 12:38 ]

Wise enough to play the fool

• eatme
Als ik de ruimte te groot maakt tussen de speaker en de kast kom ik denk ik niet aan de 45 l inhoud meer.

Nu we het toch over erg DIY hebben: Ophangen aan 2 gordijnrails :9~ . Geen contact oppevlak en met 5mm lucht links rechts en onde rkom ik een heel eind. Boven kan ik een gleuf frezen zodat de rail en de haakjes daar gedeeltelijk invallen. Of lade-rails, dan bestaat het contact oppervlak ook maar uit 4 wieltjes van kunststof.

En de braces : Dus gewoon 1 verticale plaat in de breedte (parallel aan de deur) en 2 in de diepte (parallel aan de zijwanden) en deze dan helemaal voorzien van gaten (80mm, 10 mm minimale tussenruimte?) Is dat niet overdreven? Of is dit omdat ik hem in een kast bouw en hij dus niet mag trillen?

Ik ga zaterdag op vakantie, dus in die weken zal ik er eens goed over nadenken en als ik terug kom dan ga ik beginnen.

Pagina: 1