Gebruik maken van wifi netwerk 200m verder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé allemaal,

Allereerst hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem;

Dit is de situatie waar het om gaat:

Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/t/0886/situatie.jpg

Graag zou ik vanaf het gele punt verbinding willen maken met het draadloze netwerk bij het rode punt (eigenaar van de woning bij het rode punt heeft een router met draadloze verbinding). Ik wil dus incidenteel gebruik maken van zijn internet waarvan hij op de hoogte is en verder wil ik deze persoon niet tot last zijn, daarom is het niet mogelijk van zijn kant aanpassingen te doen. Eerder heb ik gemerkt dat ik met een onboard wifi-ontvanger op mijn laptop bij het rode punt, dus ongeveer 20 meter van het huis kan internetten met een snelheid van ongeveer 100 kb/sec, wanneer ik verder weg zit dan valt het bereik weg.

Nu zou ik dus graag ook bij het gele punt gebruik maken van zijn internet, bij het gele punt staat nl een zomerhuisje waar een maandelijks abonnement niet praktisch zal zijn, er loopt overigens ook geen internetkabel o.i.d. (ook geen telefoon). Ik heb me alvorens het jullie te vragen al geprobeerd te verdiepen op fora.

- Ik weet niet wat voor een router die persoon gebruikt, de router is in ieder geval onbeveiligd. Ook is het niet mogelijk om aan zijn kant aanpassingen te doen in de vorm van sterkere zenders.

- Ik vraag me ook af of een richtantenne bij het gele punt bijvoorbeeld 24 dbi mag zijn, of is 18 dbi bv beter, zijn er nadelen wanneer je een sterkere richtantenne gebruikt? (het is overigens niet in Nl dus geen probleem met de grens van 100mw)

- Het is dus zo dat ik dicht bij de wifi-bron een goede verbinding heb, ik denk niet dat er iets van het signaal zal overblijven bij het gele punt, kan ik dan toch deze afstand overbruggen met een sterke richtantenne zoals eerder genoemd?

- vormen de bomen (zie plaatje) en de afstand een groot probleem?

Ik dacht persoonlijk aan de volgende opstelling:

+Een richtantenne zo sterk mogelijk bv 24dbi (zo hoog mogelijk bevestigd bij de nok)
+een usb wifi ontvanger waardoor ik middels een goede zo kort mogelijke kabel, een verbinding kan maken met de antenne

Dit eerst om te testen of er een goed signaal is, is dit het geval, dan wil ik vlakbij de richtantenne het volgende apparaat plaatsen om het signaal verder in de woning bij het gele punt te verspreiden:

http://www.wifishop.nl/pr...ter-hotspot-ontvanger.htm

Graag jullie reactie, heeft dit een kans van slagen? :)

Groet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom kun je op de plek waar het internet binnenkomt geen aanpassingen doen? En waarom is het 'heeft waarschijnlijk een wifi zender'? Je was toch niet van plan illegaal die verbinding te gaan tappen of wel?

Verder, zorg voor een richtantenne op de plek waar het signaal vandaan komt, als die boven niet te hoog zijn (je hebt vrij zicht) kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé Terw_dan, zoals op het plaatje te zien, staan er een aantal bomen tussen zender en ontvanger. Ik heb geen zicht op het richtpunt ook niet vanaf de nok, de afstand is maar net 200 meter, als ik een sterke antenne heb, zal dit toch moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Bij richtantenne's heb je bij dergelijke afstanden wel vrij zicht nodig om het betaalbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé Men-o ik heb je link gezien, ik had dat kanon al eerder gezien, maar naar wat ik begreep zijn richtantennes ook zelf te maken en dan hadden ze soms nog een beter bereik ook. Maar dit is idd ook geen dure oplossing, en zal het voldoende sterk zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Ik kan me vergissen, maar ik heb altijd begrepen dat om met richtantennes dergelijke afstanden te overbruggen zul je aan beide kanten een dergelijke richtantenne neer moeten zetten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Of je knutselt zelf wat in elkaar:

http://www.youtube.com/watch?v=vJwOpJjYKqA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat als je nu eens vriendelijk aanbelt bij die mensen en de situatie uitlegt? Misschien mag je wel voor een luttel bedrag meegenieten en dan kan je misschien ook nog wel een kabeltje trekken. Voor zover ik weet ga je 200 meters lastig overbruggen zonder aan beide kanten richtantenne's te plaatsen. Zeker als er ook nog sprake is van bomen.

Die draadloze repeater is al helemaal een kansloos geval, kijk dan of je een oude WRT54G op de kop kan tikken waar je dd-wrt of tomato op kan zetten, dan ben je voor 10 of 20 euro klaar en heb je dezelfde functionaliteit.

[ Voor 24% gewijzigd door Hooglander1 op 08-06-2009 21:36 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:35:
Wat als je nu eens vriendelijk aanbelt bij die mensen en de situatie uitlegt? Misschien mag je wel voor een luttel bedrag meegenieten en dan kan je misschien ook nog wel een kabeltje trekken. Voor zover ik weet ga je 200 meters lastig overbruggen zonder aan beide kanten richtantenne's te plaatsen. Zeker als er ook nog sprake is van bomen.

Die draadloze repeater is al helemaal een kansloos geval, kijk dan of je een oude WRT54G op de kop kan tikken waar je dd-wrt of tomato op kan zetten, dan ben je voor 10 of 20 euro klaar en heb je dezelfde functionaliteit.
als ik voor een luttel bedrag wil meegenieten moet er alsnog een ontvanger komen aan mijn kant, 200 meter kabel leggen is zeker geen optie, dat andere zal ik even bekijken. Ik dacht dat ik verder wel duidelijk ben geweest wat betreft het lastig vallen van deze persoon, maar toch bedankt.

Ik wist niet wat een draadloze repeater verkeerd kan doen... dit zou een goede repeater zijn en gebruiksvriendelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha bedankt voor de video, zag er wel goed uit:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:53:
[...]

als ik voor een luttel bedrag wil meegenieten moet er alsnog een ontvanger komen aan mijn kant, 200 meter kabel leggen is zeker geen optie, dat andere zal ik even bekijken. Ik dacht dat ik verder wel duidelijk ben geweest wat betreft het lastig vallen van deze persoon, maar toch bedankt.
Ik snap dat het lastig vallen van de persoon niet een gewenste situatie is, maar ik ben bang dat je er niet onderuit komt, aangezien het erg moeilijk word, wil dit lukken.

Een kabel leggen hoeft niet eens al te moeilijk zijn, met ftp of stp kom je denk ik nog een heel eind. Overigens zie ik net dat twisted pair ook maar t/m 100 meter gaat, dus zelfs dat wordt nog lastig.
Ik wist niet wat een draadloze repeater verkeerd kan doen... dit zou een goede repeater zijn en gebruiksvriendelijk...
Hij kost 170 euro, dat is een bizar hoge prijs.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat er toch wel iets van GPRS/UMTS te onvangen is? Kan je desnoods gewoon mobiel, mooiste geval is natuurlijk HSPDA. Andere oplossingen kom je toch echt bij meneer thuis terecht. (richt antenne werkt afaik nog altijd van 2 kanten).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
google maar eens naar ronja en twibright. alhoewel, de bomen kunnen een probleem worden :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Hooglander, Een kabel leggen kan daar gewoon niet, dan zouden we deze moeten ingraven terwijl de grond daar bijna geheel uit lijsteen bestaat, een kabel is gewoon geen oplossing. En die repeater kan ik waarschijnlijk wel een stuk goedkoper krijgen, dus dat komt denk ik wel goed.

@ sinergyx, Ja idd, HSDPA zal ik ook zeker proberen als laatste redmiddel, maar als een antenne zou lukken da is dat wel een stuk fijner, maar bedankt voor de tip:)

@ DrClaw, Dat Ronja en Twibright is wel interessant, ik had het nog niet eerder gezien, maar dat zal dus waarschijnlijk ook een probleem geven.

- Maar qua aantallen Dbi, moet ik ergens zeker aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Een paar jaar geleden heb ik zo'n 225 meter (volgens Google Earth) overbrugd met 2 zelfgebouwde biquad-antennetjes en 2 Linksys WAP54g's op 100mw. Eén antenne hing daarbij in de nok van het dak en de ander stond op het dak. Hierbij zijn ook een paar bomen doorkruisd. Moet er wel bij vermelden dat het geen waanzinnig stabiele of snelle verbinding was, maar het werkte wel, en waarschijnlijk kom je met 2 goeie richtantennes ook een stuk verder dan met onze brakke biquadjes.
Een richtantenne aan slechts één kant kun je vergeten though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hé Wilko, dus een richtantenne aan één kant zal niet gaan lukken denk je, kan ik dan mogelijk beter een omni antenne gebruiken, die bidirectioneel is, dan hoef je toch maar 1 antenne te hebben?. Ik had gelezen dat de circulair gepolariseerde antennes beter zijn omdat ze makkelijker tussen bomen door ontvangen vanwege de cilindervormige golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik weet niet of andere antennes gemakkelijker door bomen komen, kan het me eigenlijk niet voorstellen. Een omnidirectionele antenne is trouwens wat anders dan een bidirectionele antenne, zoals de naam al zegt straalt een omni alle kanten op en een bi twee kanten op.
Maar: één richtantenne en één normale AP ergens binnen huis, onder deze omstandigheden, ik denk niet dat het gaat werken. Maar als je het wel voor elkaar krijgt ben ik benieuwd naar je setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

No way dat dit je gaat lukken met een richtantenne aan een kant als op de rode spot de verbinding al bijna wegvalt. Echt no way..forget it.

Je enige optie is aan beide kanten een richtantenne. Als je die mensen niet lastig kan vallen dan gaat het gewoon niet lukken.

edit: van geen bereik naar bijna bereik misschien :P

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 09-06-2009 15:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 22:24
Aan 1 kant n richtantenne gaat echt wel enorm helpen hoor.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het rode punt kreeg ik ongeveer een snelheid van 100 kb/sec... En als ik een 24dbi sterke richtantenne neem, dan heeft het toch al wel wat meer kans?

En Wilko, ik dacht dat een bidirectionele antenne beter is wanneer je maar aan 1 kant een "sterke" antenne gebruikt om een wlan signaal op te vangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:51

Sick Nick

Drop the top!

Ik vrees dat je voor incidenteel gebruik dan maar met de laptop op schoot in een auto voor de deur moet gaan staan langs de kant van de weg. Als je aan de andere kant niks kunt aanpassen ga je nooit van z'n leven 200 meter overbruggen.

Zonder die vent lastig te vallen is de enige manier een repeater daar in de buurt te zetten en die met een richtantenne naar jouw locatie te richten (en daar uiteraard een zelfde opstelling). Waar je dan echter nog mee zit is het stroom voor die repeater bij die vent zonder dat ie er last van heeft. Lijkt me een kansloze situatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:27:
Op het rode punt kreeg ik ongeveer een snelheid van 100 kb/sec... En als ik een 24dbi sterke richtantenne neem, dan heeft het toch al wel wat meer kans?
Ik wil je best een keer n 19 of 24dB richtantenne lenen zodat je het kan proberen. PM me maar ofzo.
Ik woon in de buurt van Amersfoort en werk momenteel in Zwolle.

Zoals sommige beweren is het niet per se nodig om aan beide kanten een richtantenne te plaatsen. Je kan prima verschillende antennes gebruiken aan beide kanten.

[ Voor 15% gewijzigd door FatalError op 09-06-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He Fatal Error,

Erg bedankt voor dat aanbod, dat zal wel mooi zijn. Het is wel zo dat ik het dan voor het eerst in de zomervakantie kan proberen en dan duurt het weer even voordat ik terug ben. Maar erg aardig iig. Graag wil ik me nog even verder orienteren.

Ik zit te denken of ik niet een circulaire gepolairiseerde antenne moet nemen omdat deze minder last ondervind van de bomen als het goed is (als je de gepatendeerde NASA ruimtetechnologie moet geloven, wat best aardig klinkt, dit omdat de stralen in een cilindervorm bewegen en niet of verticaal of horizontaal tec :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didi79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:19
Straling die in een cirkel bewegen ?? Toch niet op aarde, tenzij je een stroomcentrale als krachtbron ter beschikking hebt :) Ik wil maar zeggen: zal veel te complex en duur zijn.

Ik snap niet waarom je die persoon niet kan lastig vallen ? Blijkbaar kon je hem wél lastig vallen om te vragen of je zijn internet mag gebruiken (zonder toestemming is strafbaar).

Veel succes, maar mij lijkt dit onmogelijk in de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je zegt trouwens dat een abbonement niet praktisch is, maar niet onmogelijk. Je zou kunnen overwegen om een abbonement te nemen bij HetNet. Die kan je afsluiten zonder jaarcontract (maandelijks opzegbaar).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He didi,

dit is wat ik bedoelde:

http://www.frccorp.com/pd...20Polorized%20Antenna.pdf

dat moet wel betaalbaar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé Didi,

Ik bedoelde zoiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatie_(elektromagnetisme)

Dit is wel te realiseren, toch... Er zijn betaalbare antennes die deze technologie gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:00

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:50:
Hé Didi,

Ik bedoelde zoiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatie_(elektromagnetisme)

Dit is wel te realiseren, toch... Er zijn betaalbare antennes die deze technologie gebruiken
Naams is goed, maar de link niet:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatie_(elektromagnetisme)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Het is echt simpel hoor, het gaat simpelweg nooit werken, onmogelijk.

Geen aanpassingen bij de bron --> stop.

200 meter in een open zaal is al bijna onmogelijk te halen met een standaard router, laat staan met een muur, bomen en wind er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Het kan wel degelijk gaan werken.
Het engiste wat je nodig hebt is een voorversterker op je ontvanger.
Bij de meeste modules is dit echter niet aanwezig. Heb er net zelf een aangeschaft die het wel heeft. De specificatie claimen een bereik van 1000 meter.
Er gaat ineens een wereld van routers voor je open.
Hier kan zelfs nog een andere antenne opgezet worden voor extra versterking.
Ik ben het merk/type even vergeten maar de zal ik opzoeken vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar wil je het internet voor gaan gebruiken en kun je niet via de riolering een UTP kabel trekken ? Het riool zal wel bij elkaar uitkomen :) Overigens, kun je zelf geen aansluiting realiseren bij een provider ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ah nee, gebruik alsjeblieft geen versterkers maar pak gewoon een betere antenne. Dat geeft een beter signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hé Glashelder, het huis staat in het buitenland, dus Hetnet is helaas niet mogelijk.

bedoel je zoiets Cramthabam?;

http://www.2ghz.nl/compon...uemart/Itemid,2/vmcchk,1/

En parabellum een abonnement bij een provider is ook niet echt praktisch omdat we daar niet het hele jaar zijn, het is een beetje jammer als je een maandelijks bedrag moet betalen.

En fatalerror, de link van het apparaat hierboven, is dat geen goed tussenstuk om de antenne op de laptop aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je druk maken over de polarisatie van één van beide antennes is niet zo zinvol.

Beide antennes dienen dezelfde polarisatie te gebruiken, dus einde verhaal in jouw geval.

Om 200m te 'doen' is 100mW in principe méér dan voldoende maar dan moet je wel goede (richt-)antennes gebruiken - en dan bij voorkeur aan beide zijden natuurlijk. Alles wat je rest is dus experimenteren en af en toe een schietgebedje plegen.

Als je handig bent bouw je antennes trouwens gewoon zelf, voorbeelden genoeg te vinden op het web.

En wil je het naadje van de kous weten dan lees je de antennebijbel eerst 'eventjes'.

PDF-download (à 125MB): http://pi4oss.ham-radio.ch/hamsoft/Rothammel.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Zo ziet het er inderdaad uit. Alleen deze bezit geen voorversterker als ik de specificaties bekijk.
Hier kun je wel ver mee zenden maar ontvangen is nog steeds niks dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Er zit een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/quote.gif knop rechtsboven ieder bericht. Daar kun je op klikken en zo meteen duidelijk maken op wie en wat je reageert.

Ik zou niet zo moelijk doen en gewoon een databundel bij je mobiele telefoon abo nemen. Heb je een smartphone, dan kun je deze al als draadloos modem gebruiken. Anders schaf je een UMTS modem aan voor je laptop. Moet je natuurlijk wel 3G dekking hebben waar je zit voor een beetje snelheid, maar voor wat e-mail en niet al te zware websites is het best te doen.

edit: oh, buitenland.. dan ik bovenstaande niet zo zinvol, oftewel onbetaalbaar duur. Smartphone met wifi iets? Dan kun je af en toe bij dat accespoint langsgaan om onopvallend je mail te checken en verder lekker ontspannen zonder internet. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Atomsk op 11-06-2009 14:43 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edit: oh, buitenland.. dan ik bovenstaande niet zo zinvol, oftewel onbetaalbaar duur. Smartphone met wifi iets? Dan kun je af en toe bij dat accespoint langsgaan om onopvallend je mail te checken en verder lekker ontspannen zonder internet. ;)
Ja je hebt gelijk, eigenlijk moet ik ook genieten van de vakantie, maar je maakt helaas toch uit van de generatie die niet zonder kan :P
Pagina: 1