• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik zit me nu al een tijdje af te vragen wat ik nu precies moet doen... De I7 920 D0 stepping met bugfixes van de C0 is zojuist gelanceerd, en ik hoor dat deze veel beter overclockt dan de C0 stepping ( C0 tot 4200 stabiel D0 tot 4800 stabiel). De D0 is ongeveer 20€ duurder dan de C0 momenteel (C0 verdwijnt toch uit de markt), en ik wil mijn CPU binnen een paar weken bestellen en ze hebben alleen de C0 stepping bij de winkel waarbij ik koop (Azerty Hardware).

Ik wil mijn I7 maar max tot 3.5ghz overclocken dus zou het echt een verschil maken tussen D0 en C0 in praktijk? Niet alleen op vlak van overclocken, maar ook op algemeen vlak. Het is namelijk vooral om te gamen natuurlijk.

Naast dat ben ik ook nog altijd niet goed mee met overclocken en de RAM frequentie... Het is namelijk volledig anders dan bij een CPU waarbij de memory controller nog in de northbridge zat.

Nu wil ik me Corsair XMS3 1333 6GB ram kopen, maar is deze snelheid dan te behalen zonder overclock?want de stock snelheid is 1066. En is 1333mhz RAM wel een goede keuze voor een max 3.5GHZ overclock?

Ik ben echt volledig in de war (ben trouwens maar een beginner op vlak van overclocking)

Verwijderd

egon088 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:42:
( C0 tot 4200 stabiel D0 tot 4800 stabiel).
Hoe kom je daar bij. :?
De D0 is ongeveer 20€ duurder
Echt?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:47:
[...]
Hoe kom je daar bij. :?
[...]
Echt?
Het blijkt algemeen dat de D0 stepping beter overclocked, waarschijnlijk door sommige bugfixes, en ja de D0 is vreemd genoeg duurder 8)7

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

De D0 stepping kan gemiddeld met lagere voltages af.

Wat betreft je geheugen: je kunt simpelweg in je BIOS je geheugen multiplier zetten.

Overigens moet ik voor de vorm even toevoegen dat het overclocken van een i7 een stuk pittiger is dan bijvoorbeeld een Core2Duo, en dat ik nog een C0 in de aanbieding heb ;)

Verwijderd

egon088 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:03:
[...]

Het blijkt algemeen dat de D0 stepping beter overclocked
Dat zei je niet je zei:"C0 tot 4200 stabiel D0 tot 4800 stabiel"
en ja de D0 is vreemd genoeg duurder 8)7
Er zijn maar weinig winkels die een D0 of C0 los verkopen. De meesten verkopen gewoon een Core i7.
Welke winkel vraagt dan meer voor een D0?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Thrackan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:05:
De D0 stepping kan gemiddeld met lagere voltages af.

Wat betreft je geheugen: je kunt simpelweg in je BIOS je geheugen multiplier zetten.

Overigens moet ik voor de vorm even toevoegen dat het overclocken van een i7 een stuk pittiger is dan bijvoorbeeld een Core2Duo, en dat ik nog een C0 in de aanbieding heb ;)
Ja, maar is het niet door te CPU te overclocken dat de ram frequentie meegaat? Alleen de Ram frequentie verhogen en de CPU op stock laten staan klinkt me onwaarschijnlijk.

En voor voor de steppings: het is dus eigelijk voordeliger om me een D0 te kopen?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:10:
[...]
Dat zei je niet je zei:"C0 tot 4200 stabiel D0 tot 4800 stabiel"
[...]

Er zijn maar weinig winkels die een D0 of C0 los verkopen. De meesten verkopen gewoon een Core i7.
Welke winkel vraagt dan meer voor een D0?
Ik heb hier algemeen met pricewatch een paar keer gekeken, ofwel heb ik me serieus miskeken.
Modbreak:Je kunt prima meerdere berichten in één post quoten. Graag dat voortaan doen ipv nodeloos twee keer achter elkaar te posten :o

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 09-06-2009 23:20 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

egon088 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:12:
[...]

Ja, maar is het niet door te CPU te overclocken dat de ram frequentie meegaat? Alleen de Ram frequentie verhogen en de CPU op stock laten staan klinkt me onwaarschijnlijk.

En voor voor de steppings: het is dus eigelijk voordeliger om me een D0 te kopen?
Je vroeg of je het geheugen op 1333 kon draaien met stock CPU settings. Het antwoord daarop is ja.

Ik zou je willen adviseren je eerst in te lezen in i7 overclocking, ook de meer ervaren overclockers vonden het een pittig platform om goed over te klokken...

Verwijderd

En als je uberhaubt wel een Core i7 nodig hebt.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Thrackan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:23:
[...]

Je vroeg of je het geheugen op 1333 kon draaien met stock CPU settings. Het antwoord daarop is ja.

Ik zou je willen adviseren je eerst in te lezen in i7 overclocking, ook de meer ervaren overclockers vonden het een pittig platform om goed over te klokken...
Dat heb ik al een paar keer gedaan, maar ik vind het nogal ingewikkeld dus heb ik niet echt verdergelezen. Dat zou ik dus beter wel doen.

Nu nog wat meer informatie over de steppings?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stepping C0/C1: originele stepping
Stepping D0: vernieuwde stepping met dus gemiddeld een lagere voltagebehoefte.

Bij elke i7, ongeacht batch of stepping, blijft het een gok of ie "goed" te clocken is, waarbij onder goed 4+Ghz verstaan wordt.

In principe is elke chip wel te booten op 4Ghz, maar stresstesten is niet voor allen weggelegd. Mijn C0 bijvoorbeeld trok 4Ghz zonder Hyperthreading en Turbo mode maar nét door een half uurtje stresstesten. Iets later lag ie eruit.

Diezelfde C0 heeft tijdenlang op 3.66Ghz gedraaid (en 3.84 met Turbo) zonder een enkel probleem.

Verwijderd

Thrackan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:48:
Bij elke i7, ongeacht batch of stepping, blijft het een gok of ie "goed" te clocken is, waarbij onder goed 4+Ghz verstaan wordt.
Dan is elke i7 wel goed, want volgens mij zijn er (bijna) geen i7's die 4GHz niet stabiel halen. ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:52:
[...]

Dan is elke i7 wel goed, want volgens mij zijn er (bijna) geen i7's die 4GHz niet stabiel halen. ;)
Ik heb er eentje, en zo heb ik er nog wel een aantal (stuk of 5-10) gezien op verschillende forums.

Maar als de topicstarter 3.5-3.6 wil draaien dan lijkt het me dat je wel enorme pech moet hebben als je i7 920 dat niet trekt. Vandaar dat ik ook mijn eigen C0 als voorbeeld nam, die doet dat probleemloos ondanks dat ie de 4Ghz eigenlijk niet stabiel trekt.

EDIT: handig linkje hier op GoT: http://gathering.tweakers...ist_messages/1332517/last

[ Voor 8% gewijzigd door Pathogen op 08-06-2009 22:49 ]

Verwijderd

4ghz halen veel C0's niet maar dit ligt vaak aan het mobo. Terwijl je op hetzelfde mobo met een D0 wel 4ghz+ kan halen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Enne (ik zal wel blond zijn), maar hoe zie je of het een C0 of D0 stepping is?
Want ik heb recentelijk bij Zercom een i7 920 gekocht, maar noch op de verpakking van Intel, noch op de website van Zercom kun je de stepping ergens terugvinden.
Kan dat met een of 't andere utility?

Praktijkvraag: als je nou niet overclockt, maar gewoon een stabiel systeem hebt (die heb ik inmiddels gebouwd). Maakt het dan eigenlijk nog wat uit welke stepping het is? Zul je daar in de praktijk (met allerlei standaard Windows toepassingen) iets van merken?

Mooie Plaatjes   

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
cpu-z geeft de stepping, anders moet je onder je koeler gaan zien. Er zit een verschil in de opdruk.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CPU-Z geeft aan dat er een D0 stepping inzit op mijn motherboard (Gigabyte EX58-Extreme)

Weet iemand of het applicatiegewijs nog wat het uitmaakt of er nu een C0 of D0 stepping CPU inzit?

Mooie Plaatjes   

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor applicaties maakt het niets uit, De C0 en de D0 zouden naar buiten toe 100% identiek moeten zijn, op blijkbaar een (paar) bugfix(en) na die zou kunnen leiden tot een instabiel systeem misschien? Ik dacht zelfs dat er eerst was gezegd door intel dat alleen het opschrift anders zou zijn.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Thrackan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:48:
Stepping C0/C1: originele stepping
Stepping D0: vernieuwde stepping met dus gemiddeld een lagere voltagebehoefte.
Bedoel je hiermee dat de stock voltage lager is, of dat hij een lager voltage nodig heeft om te overclocken? Het tweede neem ik aan?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
kluyze schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:40:
Voor applicaties maakt het niets uit, De C0 en de D0 zouden naar buiten toe 100% identiek moeten zijn, op blijkbaar een (paar) bugfix(en) na die zou kunnen leiden tot een instabiel systeem misschien? Ik dacht zelfs dat er eerst was gezegd door intel dat alleen het opschrift anders zou zijn.
Ik heb op de site van intel zelf gekeken, en er waren een stuk of 10 bugfixes van de 50+ bugs :p
Modbreak:Je kunt prima meerdere berichten in één post quoten. Graag dat voortaan doen ipv nodeloos twee keer achter elkaar te posten :o

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 09-06-2009 23:21 ]

Verwijderd

https://www.afuture.nl/artikel.php?id=644

AFuture heeft alleen maar D0 ;)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Het probeem is dat ik vasthang aan azerty hardware omdak ze algemeen laag zitten in prijs, en alle onderdelen hebben die ik wil. EN zij hebben bijkbaar alleen C0 stepping.

Verwijderd

Kan ik me niet voorstellen want de C0 is tegenwoordig nogal schaars. Bijna alle winkels hebben alleen nog maar D0. ;)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:43:
Kan ik me niet voorstellen want de C0 is tegenwoordig nogal schaars. Bijna alle winkels hebben alleen nog maar D0. ;)
Dat hoop ik dan wel :) , want ik keek met pricewatch hier op tweakers naar Azerty Hardware, en deze vermelde dat er alleen C0 werd verkocht 8)7

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

egon088 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:12:
[...]

Bedoel je hiermee dat de stock voltage lager is, of dat hij een lager voltage nodig heeft om te overclocken? Het tweede neem ik aan?
In principe beide. Voor dezelfde snelheid is een lager voltage nodig. En dat verschilt nog best een eindje.
C0 op stock: 1.2975 vCore
D0 op stock: 1.2000 vCore

Verwijderd

Thrackan schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 08:59:
[...]

In principe beide. Voor dezelfde snelheid is een lager voltage nodig. En dat verschilt nog best een eindje.
Elke CPU heeft een andere VID, niet alle D0 en C0 hebben hetzelfde. ;)
Dus je zou ook een D0 kunnen treffen die een hoger stockvoltage heeft dan een C0.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:09:
[...]

Elke CPU heeft een andere VID, niet alle D0 en C0 hebben hetzelfde. ;)
Dus je zou ook een C0 kunnen treffen die een hoger stockvoltage heeft dan een D0.
Ik geloof dat je de laatste zin om moet draaien ;)

Maar wederom strooi ik hier even met mijn eigen voorbeeld inderdaad, was even vergeten het erbij te zetten.
Over het algemeen hebben D0 chips een lager voltage nodig overigens, uitzonderingen daargelaten.

Verwijderd

Thrackan schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:35:
[...]

Ik geloof dat je de laatste zin om moet draaien ;)
Volgens mij moet jij mijn quote om draaien. ;)
Maar wederom strooi ik hier even met mijn eigen voorbeeld inderdaad, was even vergeten het erbij te zetten.
Over het algemeen hebben D0 chips een lager voltage nodig overigens, uitzonderingen daargelaten.
Dat is wel waar. :>

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dat is wel een groot verschil :o, ik zal anders vandaag eens een mailtje sturen naar Azerty Hardware om te vragen of ze wel degelijk geen D0 stepping hebben.

Verwijderd

egon088 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:55:
[...]

Dat is wel een groot verschil :o,
Jij leest echt selectief he.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:20:
[...]

Jij leest echt selectief he.
Ik heb jouw post wel gelezen, ik zeg gewoon dat dat een groot verschil is...

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ze hebben dus weldegelijk de D0 stepping bij Azerty Hardware :), ik heb juist een mailtje teruggekregen.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 17:05
egon088 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 21:01:
Ze hebben dus weldegelijk de D0 stepping bij Azerty Hardware :), ik heb juist een mailtje teruggekregen.
Ik heb ze ook gevraagd om een D0 stepping. Kreeg als antwoord dat hoewel meestal D0 werd geleverd er af en toe nog wel eens een C0 tussen zit. Ze garanderen niet welke je krijgt.
Salland Automatisering (ook in Raalte) heeft trouwens zowel de C0 als de D0 apart op de prijslijst staan, wel duurder helaas :(

Weet iemand of een systeem met D0 in combinatie met een oud bios will opstarten zodat ik het bios zelf kan flashen? Azerty kon me niet zeggen of een mobo met recent bios wordt geleverd en het is natuurlijk vervelend om straks met een combo te zitten die niet werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Allard op 12-06-2009 15:43 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Verwijderd

Allard schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 15:38:
Weet iemand of een systeem met D0 in combinatie met een oud bios will opstarten zodat ik het bios zelf kan flashen? Azerty kon me niet zeggen of een mobo met recent bios wordt geleverd en het is natuurlijk vervelend om straks met een combo te zitten die niet werkt.
99% kans dat het gewoon gaat werken. :)

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 15:05

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Azerty kon me niet zeggen of een mobo met recent bios wordt geleverd en het is natuurlijk vervelend om straks met een combo te zitten die niet werkt.
Mijn Asus P6T Deluxe V2 werd gewoon geleverd met een nieuwere bios versie. :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

...

Mijn UD5 werd met de nieuwste BIOS geleverd. Anders moet je iemand met een C0 regelen en die gebruiken om te flashen.
Of het kan met D0 betwijfel ik ten zeerste. Ik zou zelf zeggen van niet.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
[...]

Ik heb ze ook gevraagd om een D0 stepping. Kreeg als antwoord dat hoewel meestal D0 werd geleverd er af en toe nog wel eens een C0 tussen zit. Ze garanderen niet welke je krijgt.
Salland Automatisering (ook in Raalte) heeft trouwens zowel de C0 als de D0 apart op de prijslijst staan, wel duurder helaas :(

Hoe lang is dat dan geleden? Want ik ga eind juni bestellen, en hoe langer de tijd strekt hoe meer kans ik heb op een D0 :p

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 17:05
egon088 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:10:
[...]
Hoe lang is dat dan geleden? Want ik ga eind juni bestellen, en hoe langer de tijd strekt hoe meer kans ik heb op een D0 :p
Dat was eergisteren (11 juni). Ik twijfel nog of ik de gok neem bij Azerty of dat ik voor wat extra € zekerheid heb bij een andere webshop. Uiteindelijk blijft het toch een kwestie van geluk of je een goed of minder goed overklokbaar exemplaar krijgt, maar met de D0 is de kans dat je ~4Ghz haalt wel wat groter dan met de C0.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 23:04
Thrackan schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 08:59:
[...]

Mijn C0 is officieel ook 1.2975v stock. Ik heb hem echter prime stabiel op 3200MHz met 1.088v getest en 3570MHz (met turbo aan dus) doet 1.232v prime stabiel (nog steeds eronder dus).
Conclusie: Het zegt dus allemaal niet zo veel.

[ Voor 5% gewijzigd door Sparks.nl op 13-06-2009 12:57 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sparks.nl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:56:
[...]

Mijn C0 is officieel ook 1.2975v stock. Ik heb hem echter prime stabiel op 3200MHz met 1.088v getest en 3570MHz (met turbo aan dus) doet 1.232v prime stabiel (nog steeds eronder dus).
Conclusie: Het zegt dus allemaal niet zo veel.
Het zegt dat de stock voltages van de D0 stepping een stuk lager liggen. Mijn C0 deed ook stock op 1.05v.

Daarnaast blijft het zo dat elke chip verschilt. 3.2 halen met zo'n laag voltage is niet voor veel C0's weggelegd. Je mag blij zijn met zo'n C0.

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 23:04
Dat ben ik ook ;) Hij overclocked ook aardig inderdaad (4.5GHz).
Voor 4GHz heb ik trouwens wel een vrij hoog voltage nodig om hem echt stabiel te krijgen (om te booten naar Windows niet, dat kan al met een laag voltage).

Maar goed, ook met een C0 kan je eens geluk hebben dus, dat bedoelde ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Sparks.nl op 14-06-2009 00:09 ]

Pagina: 1