Het is toch wel algemeen bekend dat veel "zogenaamde" tweakers nog nooit gehoord hebben van het OSI model. Laat staan dat ze ooit een packet van de binnenkant hebben bekeken.
Euh, nee? Of jij thuis nou één PC aan je modem hebt hangen of dertig, ze zullen allemaal met hetzelfde IP-adres naar buiten verbinden.
RTFW:
Wikipedia: Modem
Een modem heeft geen (of zeer zelden) IP. Als je een "router" hebt welke o.a. NAT support,
dan kan je idd met 1 verbinding meerdere PC's vrijwel onzichtbaar aansluiten (nog steeds het timing scan verhaal).
Microkid schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:48:
Hoe ze het exact deden weet ik niet meer, maar het had iets te maken met roundtrips en IP adressen ofzo. Als je natuurlijk een pakketje naar een pc achter een GSM stuurt duurt het iets langer voordat het terugkomt dan dat je het naar de GSM zelf stuurt. Zoiets was het geloof ik. Dus lijkt het me redelijk plausibel dat ze kunnen zien of je je GSM als modem gebruikt.
Je kan adhv de timings idd aardig wat informatie achterhalen.
http://nmap.org/book/osdetect-methods.html
Wikipedia: TCP/IP stack fingerprinting
En er zijn vast meer goeie linkjes, welke het beter/goed uitleggen. Ik kreeg even "snel" niets gevonden.
Ik gok om eerlijk te zijn dat je pc direct het IP adres verkrijgt van je provider, als je hem (de telefoon) als modem gebruikt (zo is het bij t-mobile het geval!). Je zet namelijk een seriele verbinding op, via bluetooth, irda of usb, en daarna belt je PC in via het modem. Zie dit een beetje als een extern modem, welke je vroeger via serial verbind.
Een modem converteert enkel signaal1 in signaal2, hij maakt zelf
geen verbinding met het netwerk, dit doet een device/software welke praat tegen je modem (in this case, your laptop?

).
Als je (laptop/pc) dan een IP krijgt van je provider, dan kunnen ze met een willekeurige OS-detection als zien dat je Windows draait.
Support je telefoon wifi tethering dan is het een ander verhaal (m.b.t. directe detectie) omdat je dan achter een NAT zit. Dan ben je dus aangewezen als provider op de response timings van bepaalde packets welke je verstuurt (en is niet heel betrouwbaar). En dat zijn dan enkel de niet protocol specifieke methoden (dus niet gekeken naar UserAgents en ander dataverkeer).
@ JumpStart: Dat is idd een goed punt. Ik heb nooit gekeken wat voor packets een mobiele telefoon genereerd, maar als de MTU vrij laag is, dan krijg je idd wat meer packets over de lijn. Je kan gelukkig makkelijk de
MTU aanpassen voor je verbinding vanaf een laptop.
[
Voor 36% gewijzigd door
Verwijderd op 13-06-2009 12:24
]